logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Mama wraca do pracy: Katarzyna Brożyna, Digital Manager w Opus B

  PR 26.05.2024, przeczytano 364 razy
ilustracja

Macierzyństwo nas zmienia. Nie tylko na poziomie psychicznym, ale i organicznym. Oksytocyna łagodzi skurcze porodowe, wdrukowuje maleńką istotę w nasze serce i powoduje objawy zakochania, nie pozwala nam usiedzieć, kiedy słyszymy płacz dziecka. Macierzyństwo pozostawia w nas trwały, niezacieralny ślad.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/mama-wraca-do-pracy%3A-katarzyna-brozyna%2C-digital-manager-w-opus-b,404371,artykul.html

I jak tutaj zostawić maleństwo, tak po prostu siedzieć przy biurku i pracować? Niektórym mamom ten pomysł wydaje się dość abstrakcyjny w pierwszych miesiącach czy latach życia dziecka, jednak z czasem u wielu z nich pojawia się chęć realizacji na innych polach niż macierzyństwo. U niektórych towarzyszy temu dysonans. Jak pogodzić interesy rodzinne i karierę? Idąc do pracy, zostawiają część swojego serca w domu, zostając w domu, rezygnują ze stymulacji umysłowej, którą daje praca.

Przeczytałam kiedyś, że można odnosić sukcesy albo na polu rodzinnym, albo zawodowym – trzeba coś wybrać. A jeśli jednak chce się odnosić sukcesy na obu polach, to można jeszcze zrezygnować… z siebie.

Jakkolwiek kontrowersyjne może wydawać się takie stwierdzenie, to przed takim wyborem codziennie stają matki. Znane są historie chronicznie wyczerpanych, „idealnych” mam, pracownic i gospodyń domowych, które – jako wszechogarniaczki rzeczywistości – niewiele czasu mają na zaspokojenie własnych potrzeb czy też zwykły odpoczynek.

Nie można również zapomnieć o tym, że branża reklamowa to specyficzne środowisko. Szybkie tempo realizacji projektów, często nienormowany czas pracy, delegacje i orientacja na klienta sprawiają, że z jednej strony nie można się nudzić, a z drugiej ciężko tu mówić o przewidywalności i planowaniu wszystkiego z góry.

Nie da się ukryć, że mogą to być czynniki utrudniające godzenie pracy z nową rolą rodzicielską. Charakter pracy w reklamie sprawia jednak, że są dla nas dostępne rozwiązania i udogodnienia, które nie byłyby możliwe w środowisku mniej elastycznym.

Nic zatem dziwnego, że przy decyzji o powrocie do pracy mamy rozważają wiele czynników, które uczynią zawodowe lądowanie jeżeli nie miękkim, to chociażby mniej obciążającym.

Na linii matka – pracodawca

W tym miejscu ogromnego znaczenia nabiera środowisko pracy. Jak czytamy w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Mama wraca do pracy – bariery behawioralne i kierunki wsparcia”, główne bariery po stronie pracodawcy, które powstrzymują matki przed powrotem do aktywności zawodowej w branży marketingowej i HR, to:

  • nieprzedłużenie umowy przez pracodawcę po jej wygaśnięciu w trakcie urlopu macierzyńskiego,
  • dawanie do zrozumienia, że matka nie będzie mile widziana po urlopie,
  • stereotypowe myślenie pracodawców i pracowników o nieefektywności matek jako pracowniczek,
  • obawy matek o brak odpowiednich umiejętności lub wiedzy pozwalających na powrót do dotychczasowego miejsca pracy.

Niestety takie nastawienie pracodawców wciąż się zdarza. Sama słyszałam o tego typu „podchodach” w jednej z agencji reklamowych. Dopiero kiedy kobieta, której dotyczyła sprawa, zagroziła PR-ową burzą, pozwolono jej wrócić na dawne stanowisko. Są to na szczęście przypadki skrajne. W obliczu luki kompetencyjnej i wysokich kosztów rekrutacji, wielu pracodawców szuka sposobów na to, aby matki jednak zdecydowały się na powrót do macierzystej firmy.

A co może zrobić pracodawca, aby zachęcić matki do powrotu do pracy? W raporcie „Rodzic w mieście” głos zabrały same zainteresowane. Najwięcej z nich, bo aż 67,9%, wskazuje na możliwość pracy z domu. Na dalszych miejscach znajdują się elastyczne godziny pracy (50%), atmosfera w firmie, która wspiera rodziców (28,6%), podwyżka/awans (21,4%), program wprowadzający/dokształcający (21,4%), powrót na część etatu (14,3%).

Widać zatem, że mamy chcą wrócić do pracy, ale na własnych zasadach. Takich, które umożliwią im pogodzenie starej i nowej roli.

Harmonia na pierwszym miejscu

Matki zazwyczaj pragną powrócić do pracy. Jak podaje raport „Rodzic w mieście”, 94% kobiet chciałoby wrócić do aktywności zawodowej. Rozwój kariery jest dla nich ważnym celem życiowym, który wspiera ich poczucie niezależności i sprawczości.

Kluczowe jest jednak wypracowanie harmonii w życiu rodzinnym i zawodowym. Konflikt pomiędzy pracą a życiem prywatnym nie tylko prowadzi do napięć rodzinnych, ale również dotyka samych przedsiębiorstw. Jak podaje Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, ma on wpływ na takie obszary jak:

  • niższy poziom zadowolenia osoby zatrudnionej z pracy,
  • zwiększona fluktuacja kadr i większa liczba absencji pracowników,
  • niższe wyniki i podwyższony poziomem stresu,
  • zamiar odejścia z przedsiębiorstwa.

W tym miejscu interesy pracownicy i pracodawcy stają się wspólną kwestią. Wypracowanie odpowiednich rozwiązań wymaga indywidualnego podejścia, dialogu i obustronnego kompromisu.

Chciałabym zrobić wszystko, ale jestem taka zmęczona

Zmęczenie jest istotnym czynnikiem, który wpływa zarówno na zmniejszenie chęci powrotu do pracy zawodowej, jak i na poszukiwanie przez matki zawodów oraz form zatrudnienia, które będą umożliwiały im pracę bez ryzyka przemęczenia i wypalenia.

Badania przeprowadzone przez naukowców z McGill University wykazały, że matki raportują przerwy w wypoczynku nocnym, które są dodatnio skorelowane z liczbą dzieci. W wielu przypadkach wygląda to tak, że mama, która obudziła się danej nocy np. 6 razy, wstaje o 5:50, zaprowadza dziecko do żłobka i sama idzie do pracy na osiem godzin, gdzie nie ma możliwości nawet zmiany pozycji na półleżącą.

Nic więc dziwnego, że matki wolą pracodawców oferujących elastyczne godziny czy pracę zdalną/hybrydową. Ograniczenie dojazdów, dodatkowe dni wolne czy możliwość rozpoczęcia pracy w późniejszych godzinach pozwalają na wydłużenie czasu odpoczynku czy też na jakąś formę odpoczynku w ciągu dnia.

Opusie, dzięki, że jesteś

Chciałabym się podzielić tym, jakie rozwiązania zdecydowanie ułatwiły mi powrót do pracy. Jestem w tej dobrej sytuacji, że elastyczne środowisko pracy branży reklamowej umożliwia wprowadzenie udogodnień, które wspomagają mnie w codziennym funkcjonowaniu.

Po pierwsze, mogłam wrócić do pracy na część etatu. Co więcej – sama wybieram dzień, w którym nie będę obecna w pracy. Dzięki temu mogę dopasować się do sytuacji w danym tygodniu czy zaplanować swoją pracę tak, aby nie powodować przestojów i niepotrzebnego stresu w projektach.

Kolejnym ułatwieniem jest praca hybrydowa. Niejednokrotnie mówiłam już, że lubię pracować z biura, jednak zwykle wybieram jakiś dzień w tygodniu, w którym zostaję na home office. Daje mi to dodatkowy czas na odpoczynek czy poświęcenie się swoim zainteresowaniom.

Po powrocie do firmy otrzymałam również przeszkolenie. Podobnie jak nowe osoby rozpoczynające pracę w Opusie, dostałam swoją „buddy”, która wdrożyła mnie w to, co się zmieniło procesowo i technicznie. Dzięki temu weszłam w nowe ustalenia płynnie i bezboleśnie.

To wszystko nie byłoby oczywiście możliwe bez rozmów i indywidualnego podejścia. Zanim wróciłam do pracy, z moją szefową omówiłyśmy szczegółowo nasze wzajemne oczekiwania i potrzeby. Z jednej strony czułam, że mam ogromne wsparcie ze strony firmy, a z drugiej – zależało mi, aby ten wypracowany kompromis działał jak najlepiej.

Na zakończenie

Żeby jednak nie było zbyt cukierkowo – bywają dni, kiedy mam oczy na zapałkach i modlę się o wprowadzenie leżakowania w miejscu pracy. Natomiast każdego dnia jestem wdzięczna za to, że mogę pracować, i mam poczucie, że współtworzę swoje środowisko pracy. Życzę wszystkim mamom, które decydują się powrót do aktywności zawodowej, by znalazły swój złoty środek.

Katarzyna Brożyna
Digital Manager w Opus B

Źródło: Opus B

opusb.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czas poskromić AI w strategii komunikacyjnej
Sztuczna inteligencja (AI) cieszy się rosnącą popularnością – tylko w 2023 r. ta fraza ukazała się blisko 900 tys. razy w polskich mediach, wynika z analizy Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego1. Temat jest coraz częściej podejmowany w środowisku biznesowym, szczególnie po wprowadzeniu na rynek darmowych rozwiązań takich jak OpenAI czy Gemini. Aż...
Najlepsze profile gwiazd sportu i pułapki cyfrowego świata
W ekskluzywnym wywiadzie dla Flashscore, Mario Leo, CEO Result Sports, wiodącej niemieckiej firmy zajmującej się analizą mediów społecznościowych w sporcie, podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat ich roli w świetle nadchodzących Mistrzostw Europy w Niemczech. Leo opowiada o swojej pracy z głównymi związkami piłkarskimi, wskazuje największe profile...
Biuro – wizytówka firmy czy przyjazne miejsce do pracy?
Jak wskazują wyniki badań przeprowadzone przez Love Your Work, 39,6% pracowników stwierdziło, że wystrój biura był istotnym czynnikiem, który przekonał ich do podjęcia pracy w danej firmie. Co więc zrobić, by miejsce pracy spełniało swoje zadanie, a do tego było przyjazną przestrzenią, do której chce się wracać? Jak sprawić, by biuro było dla...
Pride Month – marketingowy chwyt, czy szczery wyraz solidarności?
Czerwiec to tradycyjnie już miesiąc poświęcony solidarności z osobami LGBTQ+. Podczas Pride Month (Miesiąca Dumy), szczególnie pokazywana jest solidarność, a wiele firm przyodziewa tęczowe barwy, zmienia logotypy, wprowadza produkty limitowane. Czy jednak na pewno idziemy w dobrym kierunku? Czy znowu mamy do czynienia z kolejnym chwytem marketingowym, który nie zmienia...
Hatalska: Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji
O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764