Manifest „Marki Polska” zachęca inicjatywy obywatelskie do włączenia się w ruch na rzecz stworzenia podstaw nowoczesnego brandingu narodowego, którego obecnie w Polsce brakuje. Organizacje, które się pod nim podpisały, apelują również o to, by rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP poświęcili więcej uwagi marce Polska.
- Od 25 lat polska gospodarka rośnie w siłę. Za naszą obecną pozycją gospodarczą - 23. miejsce w świecie, nie idzie renoma marki kraju, która jest sklasyfikowana na 45. miejscu w rankingu Future Brands. Tymczasem silna marka kraju wzmacnia postrzeganie rodzimych produktów i usług, zwiększa potencjał gospodarczy, tworzy nowe miejsca pracy, rozwija dumę i zadowolenie obywateli – mówi Paweł Tyszkiewicz, prezes fundacji „Marka dla Polski”, sygnatariusza manifestu.
- Budowa silnej Marki Polska – podjęcie działań, by Polska była lepiej rozpoznawalna i kojarzona w świecie – powinna stać się jednym z priorytetowych celów państwa, przedsiębiorców i instytucji pozarządowych. Apelujemy o to od lat – mówi Paweł Rabiej, partner zarządzający ośrodka dialogu i analiz THINKTANK.
Polska jako jeden z niewielu krajów nie ma zintegrowanego pomysłu na długofalowe budowanie swojej marki i zarządzanie nią. Pomysł taki jest potrzebny, bo w przeciwieństwie do wielu krajów, które utrwaliły przez dziesięciolecia swój wizerunek dzięki kulturze, turystyce, gospodarce czy produktom, Polska dopiero walczy o rozpoznawalność i wizerunek w wielu z tych obszarów. Szczególnie polskie produkty wchodzące obecnie na rynki zagraniczne mogłyby znacznie zyskać, gdyby Polska była lepiej postrzegana. To zaś jest wynikiem przemyślanych i zaplanowanych działań. Takich działań przez ostatnie dwie dekady nie było, w efekcie czego Polska w dobrym historycznie momencie – wchodząc do UE – nie skorzystała z szansy na wypromowanie swojej marki.
Sygnatariusze manifestu – organizacje przedsiębiorców, eksperci marketingowi i przedstawiciele branż kreatywnych, zaapelowali aby rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP włączyli się w obywatelskie inicjatywy tworzenia marki Polska, uczynili z brandingu narodowego swój priorytet oraz zadbali o budżet i skoordynowanie wysiłków w tym kierunku – jak zrobiły to inne kraje.
- Markę kraju budują marki które z niego pochodzą - komercyjne, sportowe, świata kultury. To na podstawie ich postrzegania oceniany jest kraj. Ale żeby mogły się one rozwijać i docierać do całego świata potrzebują systemowego wsparcia. Szczególnie gdy mowa o kraju takim jak nasz, budującym dopiero swoją mocną pozycje. Tego wsparcia dziś trochę brakuje – mówi Maciej Szczechura, członek zarządu Getin Noble Bank.
Manifest Marki Polska został ogłoszony podczas FORUM BRANDINGU zorganizowanego przez ośrodek THINKTANK. Było to największe w Polsce wydarzenie poświęcone nowoczesnemu podejściu do budowania marek. Liderzy firm, eksperci od marketingu i zarządzania marką podsumowali ćwierć wieku brandingu w Polsce. Poruszyli także kwestie w trendach, które zdeterminują tworzenie silnych marek w przyszłości. Uczestnicy forum rozmawiali również o tym, co łączy marki, które zyskały największe zaufanie klientów.
Partnerem tytularnym wydarzenia był Getin Noble Bank, a głównym – Coca-Cola, Poczta Polska, P&G i PZU. Manifest Marki Polska można poprzeć online na http://forumbrandingu.pl/#manifest.
Źródło: THINKTANK