logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Manifestacja firm branży targowej na autostradzie A2 pod Poznaniem

   22.12.2020, przeczytano 759 razy

PKD = Polska Klasyfikacja Dyskryminacji! – pod takim hasłem na podpoznańskim odcinku autostrady A2 manifestują przedsiębiorcy polskiej branży targowej. - Walczymy o to, żeby faktyczne spadki obrotów decydowały o pomocy publicznej dla firm – informują organizatorzy pikiety.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/manifestacja-firm-branzy-targowej-na-autostradzie-a2-pod-poznaniem,389678,artykul.html

  • Ich zdaniem pomoc ta powinna trafiać do faktycznie poszkodowanych, którzy od marca, a więc od początku pandemii, pozbawieni są możliwości zarabiania.
  • Domagają się, aby rząd umieścił firmy tej branży na liście branżowego wsparcia i zrezygnował z selekcjonowania przedsiębiorstw, które miałyby otrzymać pomoc, w oparciu o kryterium PKD.
  • Większość podmiotów sektora targowego pozbawiona jest wsparcia, gdyż ma PKD 73.11.Z, a kategorię tę rząd pominął na liście branż ze wsparciem.

Podpoznański odcinek A2 to arena protestu firm pracujących dla branżowych targów. Wielkopolska z Poznaniem to przecież polskie serce branży targowej. Tu właśnie przedsiębiorstw „około targowych” czyli takich, które np. projektują i budują stoiska targowe jest w skali całego kraju najwięcej. Jeszcze na początku tego roku z powodzeniem funkcjonowały, realizując zlecenia dla organizatorów targów z Polski i zza granicy.

- Wszystko skończyło się nagle, jakby spadła na nas bomba. Epidemia wywołała największy kryzys w historii naszej branży. Wszystkie targi odwołano, a co za tym idzie – przerwano nam naszą pracę. Od tamtej pory wegetujemy tylko, licząc na przetrwanie tego koszmaru – skarży się Krzysztof Szofer, właściciel wielkopolskiej firmy Abyss, która projektuje i buduje powierzchnie wystawiennicze. Jednocześnie zasiada też w Radzie Polskiej Izby Przemysłu Targowego, a jesienią wraz z innymi przedsiębiorcami powołał oddolnie Komitet Obrony Branży Targowej.

- Pomimo formalnego odblokowania możliwości organizowania targów wiosną, jesteśmy cały czas pozbawieni zleceń. Poza ogólnym wsparciem dla przedsiębiorców, omija nas tzw. pomoc sektorowa. Wszystko wskazuje, że stanie się to i tym razem, gdyż w przygotowywanej właśnie Tarczy 2.0 brakuje firm podlegających PKD 73.11.Z – tłumaczy Artur Pawelec, twórca i właściciel Grupy Antares. Przyznaje, że brak środków na przetrwanie spowoduje upadek większości firm branży około targowej. Niemal wszystkie już dziś biją się z myślami, czy rozpocząć zwolnienia pracowników.

- Przed epidemią każda władza lubiła „grzać się” w blasku targów. Organizowane u nas imprezy targowe przyciągały klientów z całego świata i były wizytówką naszej dynamicznie rozwijającej się gospodarki, a my odprowadzaliśmy całkiem niemałe podatki do państwowej kasy. Dziś jednak to tylko wspomnienie – taki obraz branży targowej kreśli Paweł Montewka z Komitetu Obrony Branży Targowej. Według niego oraz innych przedsiębiorców tego sektora, aby wspomóc około targowe firmy wystarczyłoby zakwalifikować je – tak jak np. w Niemczech - do tej samej kategorii co organizatorów targów czyli w PKD 82.30.Z, a ona widnieje na rządowej liście wsparcia. Jeśli okazałoby się to zbyt długim lub skomplikowanym procesem, można by takie firmy wyodrębnić do wsparcia, zastrzegając, że utrzymują się one z pracy dla targów lub dodać im kategorię PKD 82.30.Z. Dotychczasowa kategoria PKD 73.11.Z zawiera również firmy reklamowe nie mające nic wspólnego z targami.

- Walczymy o to, żeby nie numer PKD, a faktyczne spadki obrotów, decydowały o pomocy publicznej dla firm! – informuje Krzysztof Szofer, zauważając jednocześnie, że przedsiębiorstwa około targowe mogły znaleźć się w tej, niefortunnej kategorii PKD 73.11.Z na skutek błędu tłumaczeniowego jeszcze na etapie przygotowywania rozporządzenia z kategoriami PKD kilkanaście lat temu. Dlatego, jak twierdzi, dziś pomoc powinna trafiać do faktycznie poszkodowanych, a nie pomijać potrzebujących tylko dlatego, że mają przypadkowo nadany numer PKD – Stąd nasze hasło: PKD = Polska Klasyfikacja Dyskryminacji! Okazuje się, że znalezienie się w tej samej kategorii co firmy reklamowe, faktycznie nas w czasie obecnego kryzysu dyskryminuje – uważa Krzysztof Szofer.

To właśnie stało się główną przyczyną organizowanej właśnie przez Komitet Obrony Branży Targowej samochodowej manifestacji na podpoznańskim odcinku autostrady A2. Organizatorzy akcji liczą, że w ten sposób, cała Polska zwróci uwagę na sytuację, w jakiej znajduje się „flagowa” jeszcze niecały rok temu, branża, a prowadzone z przedstawicielami rządu rozmowy przyniosą w końcu pozytywny finał. Przypominają, że około targowe firmy chcą m.in. otrzymania rekompensaty w wysokości połowy ubiegłorocznego przychodu dla firm na najbliższe 14 miesięcy. Chodzi więc o rozwiązania, z jakich korzystają inne przedsiębiorstwa zakwalifikowane przez rząd do pomocowego programu. Akcja przypomina strajk włoski, podczas którego jej uczestnicy m.in. płacą za przejazd autostradą na bramkach pojedynczymi grosikami. Pracujących dla targów firm jest w Polsce około 4,5 tysiąca, z czego w samej Wielkopolsce – 2,5 tysiąca. Według szacunków Polskiej Izby Przemysłu Targowego, aż 90 procent z nich pozbawionych jest możliwości korzystania z pomocy sektorowej, gdyż podlega pod PKD 73.11.Z.

Źródło: Komitet Obrony Branży Targowej

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Tarczyński S.A. sponsorem tytularnym Stadionu Wrocław
Firma Tarczyński S.A. – jeden  z liderów branży spożywczej w Polsce oraz marka  nr 1 w kategoriach wędlin paczkowanych mięsnych i roślinnych – została sponsorem tytularnym Stadionu Wrocław. Umowę podpisano na 6 lat. W czasie jej obowiązywania oficjalną nazwą obiektu będzie Tarczyński Arena.
Nowa Grupa Robocza Digital Out-Of-Home została założona w październiku 2021 r. i skupia przedstawicieli firm działających w tym segmencie reklamy. Jej celem jest propagowanie wiedzy związanej z cyfrową reklamą zewnętrzną. Grupa Digital OOH stanowi również platformę do współpracy i komunikacji oraz miejsce wymiany doświadczeń podmiotów tworzących ten rynek...
Orlen wprowadza na stacje paliw innowacyjne etykiety zasilane światłem
PKN ORLEN konsekwentnie rozwija nowoczesną sieć stacji paliw, również z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań. Tym razem Koncern sięgnął po innowacyjną technologię wykorzystującą zasilanie fotowoltaiczne. W sklepie, na jednej ze stacji ORLEN w Warszawie pojawią się specjalne etykiety zasilane światłem. To pierwszy etap rozwoju technologii, która umożliwi...
MARKETING BIZNES MEETUP to oddolna inicjatywa skierowana do przedsiębiorców, praktyków marketingu i sprzedaży i sektora NGO. Na spotkaniach przedstawiane są case study firm, które wdrożyły działania marketingu opartego o dane, a także w przystępny sposób tłumaczone są najtrudniejsze meandry marketingu i sprzedaży. Prelegenci są dobierani pod kątem...
Actimel prowadzi regionalną kampanię z Minionkami w roli głównej. Aktywacja objęła cztery rynki europejskie: niemiecki, hiszpański, portugalski i włoski. Na konsumentów czekają tam aż cztery poziomy interaktywnej gry mobilnej związane ze światem Minionków – pierwszoplanowych bohaterów nowej kampanii marki. Wszystko po to, by dzieci bawiąc się...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764