logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

MAP: Dobre praktyki sponsoringu sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa

  PR 27.04.2025, przeczytano 261 razy
ilustracjastrzałka

KPRM opublikowała "Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez Spółki z udziałem Skarbu Państwa (SSP)", opracowane przez zespół działający w Ministerstwie Aktywów Państwowych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/map%3A-dobre-praktyki-sponsoringu-sportu-przez-spolki-z-udzialem-skarbu-panstwa,408572,artykul.html

Celem rekomendacji jest uporządkowanie aktywności wszystkich spółek z udziałem Skarbu Państwa w zakresie sponsoringu sportowego. Zgodnie z przyjętym dokumentem wspomniane działania mają być długofalowe, przejrzyste, neutralne politycznie oraz zapewniać korzyści marketingowe spółkom, a także efektywnie wspierać rozwój sportu w Polsce, uzupełniając działania prowadzone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

W ostatnich latach działania spółek z udziałem Skarbu Państwa w zakresie sponsoringu sportu nie zawsze były przejrzyste i budziły wiele wątpliwości instytucji kontrolnych państwa oraz opinii publicznej. W związku z tym, w Ministerstwie Aktywów Państwowych został powołany Zespół do spraw sponsoringu sportu, który opracował wspomniane rekomendacje. Projekt dokumentu był konsultowany ze spółkami, Ministerstwem Sportu i Turystki oraz KPRM.

Wiele spółek z udziałem Skarbu Państwa, mających ugruntowaną pozycję rynkową, jest bardzo aktywna w zakresie sponsoringu sportowego. Ważne, aby ich działania w tym zakresie wpisywały się w szerszą strategię marketingową oraz były adekwatne do ich możliwości finansowych. W rekomendacjach stawialiśmy na zwiększenie transparentności, gdyż przejrzystość dobrze służy wszystkim uczestnikom rynku, a opinia społeczna powinna być informowana o środkach wydawanych przez spółki, które należą do wszystkich obywateli – mówi Jakub Jaworowski, Minister Aktywów Państwowych.

Rekomendacje mają zastosowanie do wszystkich spółek z udziałem Skarbu Państwa, a nadzór nad ich stosowaniem będą sprawować rady nadzorcze.

"Rekomendacje dotyczące sponsoringu sportu jasno określają ramy działania dla zarządów i rad nadzorczych. Spółki powinny stosować się do tych rekomendacji, natomiast zadaniem rad nadzorczych jest analizowanie, monitorowanie i rozliczanie tych działań" – podkreśla minister Jakub Jaworowski.

Spółki mają bezwzględnie przestrzegać zasady neutralności politycznej, w szczególności działalność sponsoringowa nie powinna być związana z działalnością partii politycznych oraz poszczególnych polityków.

"Ważne jest, aby działania sponsoringowe zawsze były podejmowane w duchu apolityczności, bez promocji żadnych ideologii czy postaw, które mogą negatywnie wpływać na integrację społeczną" – dodał minister Jaworowski.

Aktywność spółek w tym zakresie powinna być prowadzona w ramach długofalowej strategii spółek. W szczegółowych wytycznych podkreślono, że działania te muszą przynosić wymierne i mierzalne efekty biznesowe – marketingowe lub wizerunkowe – oraz być spójne z długoterminowymi celami spółki lub całej grupy kapitałowej. Decyzja o zaangażowaniu w działalność sponsoringową powinna także uwzględniać bieżącą sytuację finansową spółki.

Dokument zaleca wykluczenie ze sponsoringu m.in. imprez propagujących przemoc i agresję, w których nie przestrzega się zasad fair play oraz podmiotów i zawodników niereagujących na zachowania dyskryminacyjne lub przemocowe motywowane uprzedzeniami, jak również zawodników karanych dyscyplinarnie za doping w sporcie.

W dokumencie znajduje się zalecenie, aby spółki z udziałem Skarbu Państwa wspierały sport powszechny i profesjonalny, w tym aktywności realizowane przez związki sportowe, ligi zawodowe, kluby sportowe, Polski Komitet Olimpijski, Polski Komitet Paralimpijski oraz sportowców indywidualnych. Rekomenduje się także wyszukiwanie talentów i współtworzenie strategii rozwoju zawodników, młodych sportowców, szczególnie w dyscyplinach olimpijskich o niskiej obecnie ekspozycji medialnej, ale dających dużą szansę na poprawę wyniku sportowego.

Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez Spółki z udziałem Skarbu Państwa zostały opracowane na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. W przypadku, gdy spółki prowadzą działalność, która nie jest zgodna z przygotowanymi dobrymi praktykami, rekomenduje się ich wdrożenie do końca III kw. 2025 r., z zachowaniem realizacji podjętych do tej pory zobowiązań. Dokument zaleca również przedstawicielom Skarbu Państwa w radach nadzorczych zgłoszenie pisemnego wniosku do zarządów o wdrożenie rozwiązań zgodnych z Dobrymi Praktykami.

Źródło: Ministerstwo Aktywów Państwowych

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Mieszanka Krakowska w kampanii Wawel
Wawel, producent kultowych galaretek w czekoladzie Mieszanka Krakowska, wprowadza nowy smak i startuje z kampanią reklamową, obejmującą spot telewizyjny przygotowany z wykorzystaniem AI, działania digital, PR i in-store.
Nowe studio w Stowarzyszeniu Producentów Reklamowych
Do grona członków Stowarzyszenia Producentów Reklamowych (SPR) dołączył niezależny dom produkcyjny Sugar Free, specjalizujący się w realizacjach digital i branded content.
Fabrizio Romano ogłasza transfery w kampanii STS
STS rusza z „Misjami”, czyli wielką akcją promocyjną dla graczy, w której pula nagród wyniesie aż 5 mln zł. To najwyższa w historii zakładów bukmacherskich w Polsce kwota przekazana graczom w ramach jednej akcji bonusowej. Ten rekordowy transfer gotówki ogłosił w mediach sam Fabrizio Romano ze swoim słynnym hasłem „Here we...
SEXEDPL z kampanią do nauczycieli
Rusza kolejna odsłona kampanii „Ciało obce”, realizowana przez fundację SEXEDPL we współpracy z agencją Ancymony (*ancy). Przekaz? Jeśli jesteście nauczycielami i szukacie dobrych narzędzi do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji seksualnej, to właśnie je znaleźliście!
Agencja ANDO zrealizuje kampanię „Niepełnosprawny, czyli jaki”
Fundacja Avalon, jedna z największych organizacji w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami i przewlekle chore, ogłasza wynik konkursu na agencję współpracującą przy kolejnej swojej kampanii społecznej planowanej na koniec tego roku. Kampania zrealizowana zostanie wspólnie z Agencją Nie Do Ogarnięcia (ANDO).
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764