logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Marka DomBank do Getin Banku

  PR 20.04.2008, przeczytano 2983 razy

Urząd Patentowy RP przyznał prawo do nazwy "dom bank hipoteki po prostu" Getin Bankowi. Marka DomBank wraca tym samym po trzech latach do Getin Banku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/marka-dombank-do-getin-banku,7143,artykul.html

Getin Bank pod szyldem DomBanku rozpoczął sprzedaż kredytów hipotecznych w sierpniu 2004. W 2005 roku hipoteczny pion Getin Banku musiał zrezygnować z posługiwania się swoją pełną nazwą, ponieważ ta sama nazwa została zgłoszona wcześniej w Urzędzie Patentowym przez bank konkurencyjny. Po otrzymaniu informacji o tym fakcie, a także wezwaniu do zaprzestania używania spornej nazwy, Getin Bank przemianował swoją hipoteczną markę na „Dom – hipoteki po prostu”.

Mimo braku możliwości używania oryginalnej nazwy, DomBank – już pod nazwą Dom –podbił polski rynek hipotek. Choć modyfikacji musiało ulec logo, założenia biznesowe pozostały te same. Dzięki elastycznemu podejściu do potrzeb i możliwości swoich klientów DomBank w momencie startu zagospodarował atrakcyjną niszę rynkową, która nie stanowiła przedmiotu zainteresowania, dość konserwatywnie wówczas działających, polskich banków. Zgodnie z hasłem „hipoteki po prostu”, DomBank po prostu postawił na łatwość procesu i dostępność kredytów dla osób, jak dotąd „wykluczonych” z kręgu zainteresowania banków, np. z uwagi na ich niestandardową sytuację finansową.

Decyzja Urzędu Patentowego zamyka sprawę przyznania prawa do używania znaku Getinowi.

Źródło: GETIN Bank


Podsumowanie sprawy znaku DOMBANK

Urząd Patentowy RP nie prowadzi statystyk zgłoszenia takiego samego znaku przez różnych przedsiębiorców. Z mojej praktyki wynika, że zgłoszenia takich samych lub podobnych znaków towarowych w sposób świadomy, nie są liczne, sądzę, że rocznie ich liczba nie przekracza kilku procent. Podstawową grupę zgłaszanych znaków podobnych stanowią znaki, które są tworzone celem podobieństwa do znaków znanych, albo znaki sugerujące związek z takim produktami poprzez podobną budowę znaku i używane do oznaczania produktów reklamowanych w mediach, w tym również w mediach zagranicznych, mogą to być również fikcyjne znaki stworzone na potrzeby filmu, serialu telewizyjnego. Kolejne grupy stanowią znaki zawierające wyrazy odnoszące się do jakości produktów, pochodzące najczęściej od przymiotników, dalej znaki wykorzystujące określenia żargonowe, używane najczęściej przez młodzież, a także znaki zawierające w sobie oznaczenia okolicznościowe, związane z ważnym wydarzeniem. Przykładem tego ostatniego może być zgłoszenie kilkudziesięciu znaków towarowych zawierających wyrażenie EURO 2012 (albo samą liczbę 2012). Najczęściej zainteresowanie takimi oznaczeniami przejawia branża kosmetyczna, alkoholowa, spożywcza oraz odzieżowa i obuwnicza. Takie zgłoszenia są dokonywane w okresie kilku miesięcy.

Do rzadkich przypadków, szacuję, że najwyżej kilka rocznie, należą znaki identyczne zgłaszane przez firmy konkurencyjne w wyniku uzyskania poufnej informacji o zamiarze zgłoszenia przez drugą firmę takiego znaku. Wówczas zgłoszenia są dokonywane w odstępie kilku do najwyżej kilkunastu dni i są to znaki o identycznym członie podstawowym, słownym lub graficznym. Taki przypadek miał niewątpliwie miejsce w postępowaniu w sprawie znaku DOMBANK.

Dotychczas typowy czas rozpatrywania zgłoszenia znaku, którego nowość i zdolność rejestrowa nie nasuwała wątpliwości eksperta UP RP wynosił ok. 3 lata, a w ostatnim okresie czas ten został skrócony o prawie 50%, natomiast w przypadku wystąpienia kolizji do znaku wcześniejszego okres ten wydłużał się i nawet obecnie przekracza 3 lata. Czas ten zależy od przebiegu postępowania, jest krótszy, jeśli postępowanie kolizyjne jest prowadzone z inicjatywy UP RP i tylko z udziałem zgłaszającego i wydłuża się w przypadku interwencji osoby trzeciej. Termin zakończenia postępowania zależy w mniejszym stopniu od determinacji osoby trzeciej, w większym od eksperta UP RP, a w znacznie większym stopniu od przyjętej metody postępowania przez zgłaszającego. Jeśli zgłaszający, przy założeniu, że UP RP uznałby argumenty osoby trzeciej za istotne, chciałby bronić swojego znaku, to wykorzystując wszystkie instancje odwoławcze (wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, zaskarżenie decyzji urzędu do wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie do Naczelnego SA), to postępowanie może skutecznie przedłużyć co najmniej o rok, półtora.

Można zatem stwierdzić, iż długość takiego postępowania zależy przede wszystkim z jednej strony od skutecznej argumentacji osoby trzeciej, a z drugiej od zgłaszającego. Tą zależność widać w przypadku postępowania w sprawie znaku DOMBANK zgłoszonego przez firmę konkurencyjną GE (numer zgłoszenia Z-282880), gdzie skuteczna argumentacja osoby zainteresowanej (GBG, nr zgł. Z-283286) spowodowała wydanie przez UP RP decyzji odmownej, a brak woli obrony swojego stanowiska przez zgłaszającego, który wydaje się być również pochodną przedstawionej przez GBG argumentacji w zgłoszonych uwagach do znaku Z-282880 miał niewątpliwie ogromny wpływ na szybkie zakończenie postępowania. W przypadku wykorzystania przez GE środków odwoławczych postępowanie toczyłoby się jeszcze przez szereg miesięcy. Należy również zauważyć, iż zakończenie postępowania w sprawie znaku Z-282880 umożliwiło bardzo szybkie wydanie decyzji o udzieleniu ochrony dla znaku DOMBANK, Z-283286. W tej sprawie mógł być jeszcze wdrożony 3 scenariusz, który uniemożliwiłby szybka rejestrację znaku DOMBANKU, polegający na udzieleniu ochrony dla znaku wcześniejszego (niezależnie, czy w trybie administracyjnym, czy po odwołaniach) i następnie zaistnieniu konieczności złożenia sprzeciwu, co spowodowałoby uruchomienie postępowania spornego przed UP RP i oczywiście następnie odwoławczego przed dwuinstancyjnym Sądem Administracyjnym.

Wiele możliwości i scenariuszy postępowania wskazuje niewątpliwie na znaczny stopień skomplikowania sprawy i wagę rozstrzygnięć na jej poszczególnych etapach.

Wobec powyższego należy pozytywnie ocenić fakt nieodwołania się GE od decyzji UP RP odmawiającej udzielenia ochrony dla znaku Z-282880, co spowodowało umorzenie tego postępowania i tym samym umożliwiło szybkie i pozytywne zakończenie postępowania w sprawie znaku Z-283286. Dodatkowym czynnikiem, który umożliwił szybką rejestrację znaku Z-283286 było wyjaśnienie przed zakończeniem postępowania w sprawie znaku GE wszelkich wątpliwości UP RP zarówno formalnych (uzgodnienie wykazu towarów) jak i merytorycznych – wypowiedź w sprawie kolizji (zgłoszonych przez GE uwag do tej sprawy) ze znakiem GE.

Podsumowanie Opracował:

Włodzimierz Januszkiewicz
Rzecznik patentowy

Źródło: GETIN Bank

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764