logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Marka licencyjna – skuteczny sposób na promocję

  PR 09.07.2018, przeczytano 789 razy
ilustracjastrzałka

Udzielenie zgody innej firmie na wykorzystanie logo czy wizerunku swojego produktu to rozwiązanie niezwykle opłacalne dla obu stron. Bez ponoszenia kosztów promujemy swój brand, a nasz biznesowy partner może korzystać z popularnego znaku. Przykładem takiej współpracy są, np. marki Mentos i Chupa Chups, które  już dawno przestały kojarzyć się wyłącznie ze słodyczami i zawojowały rynek kosmetyków czy branżę odzieżową.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/marka-licencyjna-%E2%80%93-skuteczny-sposob-na-promocje,37183,artykul.html

Wykupienie licencji na inną markę to bez wątpienia sytuacja z cyklu win-win. Jej właściciel otrzymuje stosowną opłatę za wypożyczenie swojego znaku i zyskuje nowe kanały komunikacji z klientami. To jeszcze bardziej zwiększa jego rozpoznawalność i sprawia, że produkt ma szansę zaistnieć w zupełnie nowych kategoriach. Ogromne korzyści czerpie również druga strona: dzięki popularnemu logo ma szansę szybciej wypromować własny asortyment, bazując na emocjach i skojarzeniach, jakie wzbudza to czasowo wypożyczone.

Udane biznesowe małżeństwo

Jak to wygląda w praktyce? Warto prześledzić to na przykładzie jednych z najpopularniejszych marek licencyjnych na świecie z grupy Perfetti Van Melle. Chupa Chups to lizaki, które powstały pod koniec lat 50. Szybko stały się elementem popkultury. Zaprojektowane przez słynnego Salvadora Daliego charakterystyczne logo z żółtą stokrotką podbiło serca konsumentów, stało się symbolem dobrego smaku i elementem stylu promowanego przez ludzi z kręgów kultury i sztuki. Inne firmy na rynku szybko dostrzegły ten potencjał. Prawa do marki zostały wykupione już kilkaset razy.

Wizerunek słynnych lizaków był wykorzystywany, m.in. przez rynek kosmetyczny: producentów balsamów do ciała, cieni do powiek, a nawet perfum. Sięgali po niego również giganci modowi, m.in. Zara, Sinsay czy Cropp. T-shirty z błyszczącym nadrukiem Chupa Chups można było znaleźć także w polskich sklepach. Specjalną kolekcję bielizny dla kobiet z tymi słodyczami zaprojektowała firma odzieżowa Tezenis. Kolekcje inspirowane brandem były pokazywane także podczas ubiegłorocznego Tygodnia Mody w Londynie, gdzie duet dwóch słynnych designerów, Fyodor i Golan, zaprezentował ubrania ze zmodyfikowaną wersją popularnego kwiatka. Fila z kolei przygotowała całą linię poświęconą Chupa Chups: trampki, klapki, skarpety, bluzy i czapeczki.

- To tylko kilka z wielu przykładów pokazujących jak pozornie zwykły lizak przestał być utożsamiany wyłącznie ze słodką przekąską i stał się częścią lifestylu – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. – Ta współpraca awansowała go do poziomu produktu kultowego, wyniosła jego znacznie ponad pierwotną funkcję, a tym samym ugruntowała jego pozycję.

Co-branding: skuteczne dotarcie do grupy docelowej

Mentos to kolejna marka z portolio grupy, która zrobiła zawrotną karierę z dala od sklepów spożywczych. Najnowszą propozycją, którą można znaleźć w polskich drogeriach jest pomadka o smaku popularnych cukierków. Jest dostępna w dwóch wersjach: słodkiej truskawki i kuszącej maliny.

Mentosy stały się również podstawą zapachu linii wody toaletowej „So fresh”. Cukierki zdobiły, m.in. etui na telefony, termosy, zegarki, plecaki, zeszyty, notesy, a nawet kaski ochronne.

- Jak widać możliwości co-brandingu są praktycznie nieskończone. Marka spożywcza może zaistnieć w branżach, które wydają nam się pozornie odległe, ale w rzeczywistości łączy je najważniejsza kwestia: mają zbieżną grupę konsumentów, co obu stronom przynosi komunikacyjne i finansowe zyski. Dlatego warto inwestować i rozbudowywać podobne działania marketingowe. Nie mają wpływu na naszą codzienną działalność, a zapewniają dodatkowe benefity – podsumowuje Stephane Tikhomiroff.

Źródło: Synertime

www.synertime.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764