logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Marketer zaczyna się na literę T. Dlaczego rynek potrzebuje T-marketerów?

  PR 28.12.2022, przeczytano 1069 razy
ilustracja
Ewa Wysocka, CEO Tribe47

97 proc. marketerów deklaruje potrzebę rozwoju kompetencji, ale tylko co drugi ma taką możliwość w pracy. Rynek poszukuje dziś marketerów łączących specjalizację z ogólną wiedzą z kilku dziedzin oraz umiejętnością odnalezienia się w biznesowych realiach – wynika z raportu Wyzwania marketera przeprowadzonego przez agencję Tribe47.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/marketer-zaczyna-sie-na-litere-t.-dlaczego-rynek-potrzebuje-t-marketerow,398477,artykul.html

Zapotrzebowanie rynkowe na marketerów jest dziś niemal tak duże jak na specjalistów IT. Szczególnie na pracowników łączących szerokie kompetencje z jedną, dwiema lub trzema specjalizacjami. Wpisują się w model kompetencji określany jako T-shaped – wynika z raportu Wyzwania marketera 2022 przeprowadzonego wśród działów marketingu przez agencję Tribe47. Belka pozioma litery T symbolizuje szerokie horyzonty, noga to solidny fundament i dogłębna specjalistyczna wiedza.

Według wspomnianego badania, prawie wszyscy (97 proc.) pracownicy marketingu czują potrzebę rozwoju swoich kompetencji, a ponad połowa chciałaby rozwijać kompetencje zgodnie z profilem T-shaped marketera.

– Skutecznie prowadzony digital marketing dla firm żyjących ze sprzedaży internetowej jest fundamentem ich działalności. Jeszcze nigdy wcześniej marketerzy nie mieli tak dużego wpływu na sprzedaż jak teraz. Dlatego dziś marketerzy poza wiedzą ekspercką muszą myśleć w kategoriach potrzeb klientów, orientować się w kwestiach sprzedaży i umiejętnie realizować cele biznesowe – wyjaśnia Ewa Wysocka, CEO Tribe47. – Specjaliści T-shaped to ludzie renesansu, łączący znajomość analityki i strategicznego myślenia z doświadczeniem pracy z firmami na różnych etapach rozwoju, dzięki któremu potrafią odpowiednio zarządzać biznesowymi projektami na cyfrowych, wysoce konkurencyjnych rynkach.

Bo marketing jest dziś cyfrowy

Marketerzy, chcą się rozwijać w dziedzinach do tej pory niewystarczająco poznanych. Najwięcej badanych osób obecnie posiada kompetencje z obszaru content marketingu (71 proc.) oraz marketingu w social media (65 proc.), mniej niż połowa specjalizuje się w performance marketingu (47 proc.), tylko co czwarty w marketing automation (26 proc.).

ilustracjastrzałka

Źródło: Tribe47, raport Wyzwania marketera

Na pytanie o dziedziny, w których marketerzy chcieliby się rozwijać w ciągu najbliższych dwóch lat, połowa (53 proc.) najchętniej rozwijałaby kompetencje w obszarze performance marketing, a także marketing automation (47%), trzech na dziesięciu w zakresie marketingu treści i social media.

Skąd tak dużą potrzeba rozwoju w obszarze digital marketingu?

– Wynika z jego natury, tempa i kierunku rozwoju. Digital marketing staje się wielkim cyfrowym ekosystemem wymagającym praktycznej znajomości narzędzi i stałej aktualizacji wiedzy, ale jednocześnie szerokiego spojrzenia na potrzeby klientów, dziś podzielonych na generacyjne plemiona oraz rozumienia zmieniającego się otoczenia biznesowego – wyjaśnia Ewa Wysocka. Podkreśla, że zarządzający działami marketingu oraz ich pracownicy muszą koncentrować się dziś nie tylko na bieżącym prowadzeniu efektywnych działań, ale również potrafić oceniać je z perspektywy nowych technologii i narzędzi, roli algorytmów, a także uwarunkowań prawnych.

T-shaped marketerzy nie czekają, wiedzę poszerzają

Obserwujący rynkowe zmiany od wewnątrz pracownicy działów marketingu dostrzegają systemową zmianę na rynku. Dlatego aż dwóch na trzech chciałoby posiadać ogólną wiedzę z każdej z dziedzin oraz wiedzę specjalistyczną w jednej z nich. Prawie co czwarty respondent chciałby posiadać wiedzę specjalistyczną z kilku dziedzin. Na potrzebę specjalizacji i osiągnięcia poziomu eksperta tylko w jednej dziedzinie wskazuje zaledwie 6 proc. respondentów – wynika z raportu Wyzwania marketera.

Nie dziwi fakt, że aż 95 proc. marketerów poszerza wiedzę we własnym zakresie poprzez bezpłatne, ogólnodostępne materiały edukacyjne np. newslettery, webinary czy podcasty prowadzone przez specjalistów. Trzech na czterech uzupełnia wiedzę na szkoleniach zewnętrznych, a niemal dwóch na trzech podczas szkoleń wewnętrznych.

Takie podejście wskazuje na potrzebę całościowego postrzegania zagadnień w digital marketingu.

– Skoro tak wielu marketerów chce się dokształcać w kierunku specjalizacji T-shaped, widać ogromną lukę w szerokich kompetencjach na rynku i świadomość jakie rodzi to problemy – mówi Ewa Wysocka. – Wąskie specjalizacje, tzw. silosy kompetencyjne, rodzą także wyzwania w zakresie komunikacji, utrudniając przyjęcie optyki innego specjalisty. Konsekwencją może być brak klarownej strategicznej oceny sytuacji – wyjaśnia.

Model T-shaped odpowiedzią na luki kompetencyjne

O determinacji w zakresie rozwoju i nadążania za zmianami świadczy fakt, że aż co trzeci marketer (37 proc.) odczuwa niedosyt wiedzy i inwestuje własne pieniądze w szkolenia i kursy. Wynika to również z tego, że jedynie co drugi badany marketer przyznaje, że ma możliwość rozwoju w obecnym miejscu pracy.

Może to świadczyć o niewystarczających wewnętrznych zasobach szkoleniowych firm, braku zrozumienia potrzeb pracowników, bądź braku środków na szkolenia. Przedsiębiorcy ryzykują tym, że marketerzy, pozbawieni nowych kompetencji, nie będą w stanie szybko reagować na potrzeby, a te w ostatnich latach zmieniają się jak w kalejdoskopie. Skąd zatem firmy mają brać wszechstronnych pracowników, aby wypełnić luki kompetencyjne?

– Tu nie ma drogi na skróty. Sprawdzona metoda to rekrutacja i rozwój kompetencji T-shaped w ramach organizacji. Drugie, szybsze rozwiązanie to współpraca z agencję zewnętrzną, która posiada zespoły o sprawdzonych kompetencjach. Agencja nie tylko całościowo wesprze firmę w bieżących działaniach, ale pomoże pracownikom dzieląc się własną wiedzą – podkreśla Ewa Wysocka.

Źródło: Tribe47

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764