logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

BADANIE: Marketing influencerski ma wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych

  PR 25.02.2022, przeczytano 1466 razy
ilustracja

Marketing influencerski ma wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych. Dzieci i konsumenci z niskim wykształceniem lub o niskich dochodach są szczególnie podatni na tego typu praktyki. Ich ekspozycję na marketing influencerski zwiększyła pandemia - podkreślono w analizie Think Tanku Parlamentu Europejskiego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/marketing-influencerski-ma-wplyw-na-podejmowanie-decyzji-zakupowych,394920,artykul.html

Raport pt. "Wpływ influencerów na reklamę i ochronę konsumenta na rynku wewnętrznym" został przygotowany na prośbę Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) PE. We wstępie wyjaśniono, że "influencer to twórca treści o intencjach komercyjnych, który buduje oparte na zaufaniu i autentyczności relacje ze swoimi odbiorcami (głównie w mediach społecznościowych) i angażuje się online w relacje z podmiotami komercyjnymi za pomocą różnych modeli biznesowych w celu uzyskania korzyści finansowych".

- Dane ekonomiczne pokazują, że w ostatnich latach branża influencerów znacznie się rozwinęła. Sposoby interakcji influencerów z odbiorcami wykraczają poza marketing influencerski. Pojawiły się różne sposoby interakcji ze zwolennikami poprzez platformy i społeczności internetowe. Co więcej, marki zatrudniają agencje marketingowe, aby zidentyfikować influencerów zdolnych dotrzeć do określonych grup demograficznych odbiorców. Jeśli chodzi o modele biznesowe, twórcy dywersyfikują swoje źródła przychodów i często są finansowani bezpośrednio przez swoich fanów lub poprzez własne przedsięwzięcia biznesowe – czytamy.

Według autorów analizy, "marketing influencerski, a w szczególności niektóre jego praktyki, mogą mieć negatywny wpływ na konsumentów, zwłaszcza tych podatnych na zagrożenia, jak dzieci i młodzież".

- Zarówno relacja influencer-naśladowca, jak i relacja influencer-marka wpływają na postawy konsumentów wobec marek. Marketing influencerski ma wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów. Dzieci i konsumenci z niskim wykształceniem lub o niskich dochodach są szczególnie podatni na tego typu praktyki. Szczególne cechy marketingu influencerskiego pogłębiają tę podatność w większym stopniu niż ma to miejsce w wypadku innych form mediów, np. czasopism modowych. Pandemia COVID-19 spowodowała, że więcej czasu spędza się w internecie, co prawdopodobnie prowadzi do zwiększenia ekspozycji na marketing influencerski – stwierdzili.

Wśród kluczowych praktyk marketingu influencerskiego, które są potencjalnie szkodliwe dla konsumentów, eksperci wymienili "brak przejrzystości i niejasne ujawnianie informacji, brak rozdziału między reklamą a treścią, wprowadzające w błąd komunikaty oraz kierowanie działań do grup konsumentów podatnych na zagrożenia".

- Na poziomie UE nie ma szczegółowych przepisów dotyczących marketingu influencerskiego, ale obowiązują przepisy horyzontalne dotyczące ochrony konsumentów. W odniesieniu do wymogów dotyczących przejrzystości wynikających z prawa konsumenckiego, które mają zastosowanie do influencerów działających jako reklamodawcy, w szczególności dyrektywa dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stanowi ogólne ramy w przypadku praktyk naruszających przepisy dotyczące ochrony konsumentów – poinformowali.

W raporcie wspomniano także o inicjatywie legislacyjnej dotyczącej wyzwań, które "pojawiły się wraz z ostatnimi trendami na rynku". Chodzi o akt prawny o usługach cyfrowych (Digital Services Act) mający uzupełnić istniejący zestaw horyzontalnych instrumentów prawnych UE.

- Stanowisko PE ws. DSA zostało przegłosowane w styczniu 2022 r. Art. 24 wniosku w sprawie DSA w zmienionej formie zawiera najistotniejsze punkty przedstawione przez komisję IMCO w jej projekcie raportu z maja 2021 r. w odniesieniu do modeli biznesowych związanych z reklamą realizowaną przez influencerów. Stanowisko Parlamentu zawiera np. odniesienie do standardowych podejść do reklamy, w którym tworzy się dla platform nowy obowiązek wyświetlania informacji +z wyraźnym i zharmonizowanym oznakowaniem+ – podkreślono.

W zaleceniach Think Tank PE proponuje m.in. "opieranie się na istniejących przepisach dotyczących ochrony konsumentów i ich rozszerzanie" oraz monitoring praktyk marketingu influencerskiego. Jego zdaniem "organy krajowe powinny być wspierane w opracowywaniu i stosowaniu narzędzi cyfrowych, które ułatwiają monitorowanie działań marketingowych influencerów oraz egzekwowanie przepisów dotyczących praw konsumentów".

- Informacje i wskazówki pomagające influencerom w przestrzeganiu obowiązujących przepisów istnieją już na poziomie krajowym, a UE mogłaby stworzyć centrum zasobów, w którym informacje te byłyby dostępne. Wsparcie unijne dla krajowych, regionalnych i lokalnych inicjatyw mających na celu wzmocnienie pozycji konsumentów pomogłoby konsumentom uzyskać wiedzę o przysługujących im prawach oraz rozpoznawać praktyki marketingu influencerskiego – podsumowano.

Źródło: EuroPAP News

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Siedziba Page Group w Warszawie projektu Bit Creative
W samym sercu Warszawy, przy ul. Chmielnej, gdzie z okien biurowca Varso Tower rozciąga się widok na Pałac Kultury i Nauki, mieści się polska siedziba Page Group – światowego lidera w branży HR. Jednak to nie imponująca lokalizacja przesądza o prestiżu firmy, lecz wystrój wnętrz biura, w którego centrum stoi człowiek. To on, zgodnie z brandingiem marki i jej...
Jak legalnie współpracować i rozliczać się z influencerami?
Coraz więcej firm, niezależnie od ich wielkości, decyduje się na współpracę z influencerami, nie tylko w celu budowania świadomości marki, ale również wpływania na decyzje zakupowe swoich klientów. Aby taka współpraca przebiegała zgodnie z prawem i przynosiła obopólne korzyści, konieczne jest zawarcie odpowiednich umów, które jasno precyzują obowiązki obu stron, sposób...
Design Anatomy z projektem biura na szczycie Olivii
Minimalizm zapewniający komfort i otwartość na zachwycający widok za oknami najwyższego piętra Olivii Star. Tak w skrócie można opisać realizację gdańskiego biura firmy Deribit spod kreski Design Anatomy.
Sport od zawsze budzi silne emocje. Kibice identyfikują się ze swoimi ulubionymi sportowcami i firmami, które z nimi współpracują. To emocjonalne zaangażowanie przekłada się na lojalność wobec marki i większą skłonność do zakupu jej produktów. Teraz kiedy opadły już emocje po tegorocznej olimpiadzie, możemy zastanowić się nad jej marketingowym...
Złe czy niewłaściwe opinie są zmorą wielu e-sklepów i podmiotów sprzedających w sieci. Pozostawione same sobie, prowadzą do problemów. Jednak blisko 2 miliony z nich, trafia do unikatowego rozwiązania oferowanego w polskiej sieci – zautomatyzowanej mediacji, wspieranej przez AI. Narzędzie oferowane przez TrustMate jest na tyle wyjątkowe, ze nie tylko polska konkurencja go nie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764