20 lutego 2019 wystartowała dziesiąta edycja konkursu projektowego Mazda Design 2019 pod hasłem – „MA”. Co oznacza to słowo, które wydaje się bezpośrednio wpisane w nazwę japońskiej marki?
„MA” to czas i przestrzeń niezbędne do realizacji jakiegoś dzieła czy kształtowania własnego życia – „MA” to pustka, która czeka żeby zostać wypełniona sensem. Ta japońska idea odwołuje się do filozofii postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki, sposobu projektowania, a nawet – ogólniej – stylu życia. Znaczenie słowa „MA” najlepiej oddaje jego symbol kanji, który powstał z połączenia dwóch symboli oznaczających „drzwi” oraz „światło (np. słońca)” – razem mogą być odczytane jako szczelina w drzwiach przez, którą wpada światło. Ta wiązka światła – wąska „przestrzeń pomiędzy” – jest symbolem możliwości, otwartości i wolności. To miejsce na nasze wybory i kreatywność, granice w obrębie których możemy doświadczać życia i wypełniać je sensem.
Japońska tradycja i filozofia mają ogromny wpływ na zasady konstruowania i estetykę samochodów Mazdy. Hasło „mniej daje więcej” to dewiza, która przyświeca naszym projektantom. Zmierzają oni do tego, żeby odejmować wiele z tych rozpraszających elementów – na rzecz pięknych i prostych kształtów. – mówi o stylistyce nowej przełomowej Mazdy 3 Szymon Sołtysik, dyrektor PR Mazdy w Polsce. – Pokazujemy, że można tworzyć piękne samochody poprzez doskonałość samej formy i wykorzystanie światła – unikając w ten sposób nadmiaru ozdobników. Przekłada się to także na wnętrze nowego modelu – chodzi o to, żeby człowiek nie był przytłoczony liczbą ekranów, przycisków, elementów które kradną jego uwagę. Bo tak naprawdę ważna jest przyjemność z prowadzenia samochodu i odczucie harmonii z pojazdem. Wewnątrz samochodu musi się znaleźć przestrzeń na nasze skupienie, refleksje i emocje. Właśnie tak wygląda komfort według Mazdy.
I właśnie Nowa Mazda3 stanowi jedną z najważniejszych inspiracji dla tegorocznych zadań konkursowych.
Aby wziąć udział w konkursie, uczestnicy – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych – muszą stworzyć oryginalny projekt w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń lub Znak.
Kategoria: Człowiek
Zadanie w kategorii Człowiek polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu – który zwiększy komfort życia codziennego, poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia.
Kategoria: Przestrzeń
Zadanie w kategorii Przestrzeń polega na zaprojektowaniu obiektu, mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje będzie ujawniać w relacjach przestrzennych ze światłem.
Kategoria: Znak
Zadanie w kategorii „Znak” polega na zaprojektowaniu nowej (alternatywnej do obecnej) wersji logotypu – sygnet i logotyp – Mazdy, które będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów.
Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze, Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną, Marcin Rusak i Alicja Patanowska – projektanci, laureaci nagrody Mazda Design Award 2017 i 2018.
W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. zł. Prace można zgłaszać do 16 kwietnia 2019 roku na stronie www.mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 17 maja 2019 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie podczas Łódź Design Festival.
Źródło: Mazda, Republic