logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Media Markt przeprasza Polakuff?

   31.03.2006, przeczytano 8412 razy
ilustracjastrzałka
Fragment kontrowersyjnego spotu Media Markt

Niemiecki Media Markt zareagował na falę protestów przeciwko reklamom obrażającym Polaków, wycofując kontrowersyjne spoty. Tymczasem jednak koncernem zajęły się niemieckie media, a w Polsce - młodzieżówki PO oraz PiS.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/media-markt-przeprasza-polakuff,3752,artykul.html

Media Markt przeprosił za opisane przez nas niedawno reklamy przedstawiające Polaków-złodziei, którzy po wylewnym powitaniu zostawiają menadżerów sklepu Media Markt w samych majtkach. Po emisji reklamy zarówno siedziba koncernu jak i polska ambasada w Berlinie zostały zasypane listami protestacyjnymi. Klaus-Peter Voigt, członek kierownictwa Media Markt, tak charakteryzuje w liście do polskiego ambasadora intencje koncernu: "Spot - Polska - jedna z ośmiu reklam - nawiązuje do niestety istniejącego stereotypu Polaka -złodzieja, bardzo go przerysowując, i w ten sposób demaskuje go jako prostacki i niesłuszny przesąd". Voigt wyraził ubolewanie i podkreślił, że koncern działa w 12 krajach Europy i zatrudnia pracowników z niemal wszystkich krajów naszego kontynentu.

Awanturę wokół kontrowersyjnej reklamy dostrzegły także media niemieckie. Dziennik Tageszeitung (Taz) pisze: ‘Slogan reklamowy Media Markt brzmi właściwie "Nie jestem przecież głupi". Elektroniczny koncern udowodnił jednak dzięki swojej nowej kampanii reklamowej coś wręcz przeciwnego’. Taz przytacza wypowiedź ambasadora Andrzeja Bryta, wg którego firma posłużyła się "niegodnym Niemców i nieprawdziwym stereotypem, sugerującym, jakoby Polacy byli złodziejami", cytuje także wyjaśnienia rzecznika Media Markt: "Chcemy świadomie docierać z naszą reklamą do granic, bez przekraczania ich (...) W przypadku polskich reklam skończyło się to fiaskiem".

„Polskie” spoty to część kampanii Media Markt związanej z Mundialem. Bazujące na narodowościowych stereotypach reklamy wyśmiewające klientów francuskich („erotyczna Francuzka”) i brytyjskich („sztywniak”) są nadal emitowane.

W Polsce reakcje są bardziej radykalne. Młodzieżówki PO i PiS w Toruniu nawołują do bojkotu Media Markt, chcąc pokazać, że taki sposób reklamy nie jest opłacalny. Rzecznik polskiego Media Markt odżegnuje się od związków z reklamą. Wioletta Batóg zapewnia, że sieć w naszym kraju zażądała natychmiastowego wycofania reklamy i przeproszenia tych, którzy poczuli się urażeni.

Pytanie tylko, czy ta forma reklamy jest rzeczywiście nieopłacalna? Kampania realizowana pod hasłem znanym w Polsce jako „Nie dla idiotów” od początku budziła kontrowersje i protesty, niekoniecznie wiązane z kwestiami narodowościowymi. Być może marketingowcy z Media Markt nie są głupi, ale po prostu bezczelni? Gdyby tak było, pewnie niewiele można na to poradzić. No – może poza przypomnieniem, że działając w ten sposób zapracowują na niezbyt zaszczytne miano „marketoidów”.

Inf. wł.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Przepraszam bardzo, zapewne należę do tych "idiotów", ale nie rozumiem dlaczego jest napisane "Polakuff" ?

avatar użytkownika
,

Napisaliśmy tak z przekory nie do końca wierząc, że sprawa jest efektem wypadku przy pracy i podejrzewając, że jest to raczej przejaw lekceważenia Polaków. Wszystkich, którzy poczuli się dotknięci przepraszamy etc. :-)  

Najnowsze w tym dziale

Zmiany w zarządzie spółki ZPR Media SA
Ewa Latkowska, pełniąca dotychczas funkcję wiceprezesa ZPR Media SA, obejmuje od dziś funkcję prezesa zarządu tej spółki. Renata Krzewska, która była oddelegowana do zarządu ZPR Media wyłącznie na czas określony, wraca do swoich obowiązków w radzie nadzorczej. Do zarządu spółki wchodzi Małgorzata Szabłowska, obejmując stanowisko wiceprezesa do...
Samochodowy „Zakup kontrolowany za granicą” w Playerze
Adam Kornacki i jego ekipa od wielu sezonów z sukcesami pomagają klientom znaleźć wymarzone auto na trudnym polskim rynku samochodowym. Teraz podejmują kolejne wyzwanie! Tym razem poszukają najlepszych okazji w Niemczech, Holandii, Włoszech i USA. Nowy program „Zakup kontrolowany za granicą” już od 15 grudnia wyłącznie w kolekcji MotorTrend, tylko w Playerze.
Co roku publikujemy listę haseł najbardziej zyskujących na popularności - te wyszukiwania pokazują, czym żyliście w mijającym roku. Na pierwszym miejscu tegorocznej listy znalazł się Strajk nauczycieli, który elektryzował Was i opinię publiczną tuż przed wakacjami. Interesowały Was nie tylko informacje o samym strajku czy postulatach pedagogów, ale także te, które mogłyby...
„Sedno Sprawy” Radia Plus w wersji wideo
Poranne rozmowy Jacka Prusinowskiego z politykami, emitowane na antenie Radia Plus w cyklu „Sedno Sprawy”, wystartowały w wersji wideo. Można je oglądać na Youtube oraz na fanpage’u stacji.
Ponad 20 dodatkowych kanałów TV na Święta od Polsatu i Ipli
Jak co roku, Cyfrowy Polsat przygotował dla swoich abonentów świąteczną niespodziankę – nawet 27 kanałów bez dodatkowych opłat. Świąteczne „otwarte okno” dostępne będzie aż do 6 stycznia 2020 r. Prezent dostępny jest dla abonentów telewizji satelitarnej i kablowej w technologii IPTV, również mobilnie – w serwisie Cyfrowy Polsat GO (z aktywną opcją ON THE GO)....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764