logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Media Markt przeprasza Polakuff?

   31.03.2006, przeczytano 8583 razy
ilustracjastrzałka
Fragment kontrowersyjnego spotu Media Markt

Niemiecki Media Markt zareagował na falę protestów przeciwko reklamom obrażającym Polaków, wycofując kontrowersyjne spoty. Tymczasem jednak koncernem zajęły się niemieckie media, a w Polsce - młodzieżówki PO oraz PiS.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/media-markt-przeprasza-polakuff,3752,artykul.html

Media Markt przeprosił za opisane przez nas niedawno reklamy przedstawiające Polaków-złodziei, którzy po wylewnym powitaniu zostawiają menadżerów sklepu Media Markt w samych majtkach. Po emisji reklamy zarówno siedziba koncernu jak i polska ambasada w Berlinie zostały zasypane listami protestacyjnymi. Klaus-Peter Voigt, członek kierownictwa Media Markt, tak charakteryzuje w liście do polskiego ambasadora intencje koncernu: "Spot - Polska - jedna z ośmiu reklam - nawiązuje do niestety istniejącego stereotypu Polaka -złodzieja, bardzo go przerysowując, i w ten sposób demaskuje go jako prostacki i niesłuszny przesąd". Voigt wyraził ubolewanie i podkreślił, że koncern działa w 12 krajach Europy i zatrudnia pracowników z niemal wszystkich krajów naszego kontynentu.

Awanturę wokół kontrowersyjnej reklamy dostrzegły także media niemieckie. Dziennik Tageszeitung (Taz) pisze: ‘Slogan reklamowy Media Markt brzmi właściwie "Nie jestem przecież głupi". Elektroniczny koncern udowodnił jednak dzięki swojej nowej kampanii reklamowej coś wręcz przeciwnego’. Taz przytacza wypowiedź ambasadora Andrzeja Bryta, wg którego firma posłużyła się "niegodnym Niemców i nieprawdziwym stereotypem, sugerującym, jakoby Polacy byli złodziejami", cytuje także wyjaśnienia rzecznika Media Markt: "Chcemy świadomie docierać z naszą reklamą do granic, bez przekraczania ich (...) W przypadku polskich reklam skończyło się to fiaskiem".

„Polskie” spoty to część kampanii Media Markt związanej z Mundialem. Bazujące na narodowościowych stereotypach reklamy wyśmiewające klientów francuskich („erotyczna Francuzka”) i brytyjskich („sztywniak”) są nadal emitowane.

W Polsce reakcje są bardziej radykalne. Młodzieżówki PO i PiS w Toruniu nawołują do bojkotu Media Markt, chcąc pokazać, że taki sposób reklamy nie jest opłacalny. Rzecznik polskiego Media Markt odżegnuje się od związków z reklamą. Wioletta Batóg zapewnia, że sieć w naszym kraju zażądała natychmiastowego wycofania reklamy i przeproszenia tych, którzy poczuli się urażeni.

Pytanie tylko, czy ta forma reklamy jest rzeczywiście nieopłacalna? Kampania realizowana pod hasłem znanym w Polsce jako „Nie dla idiotów” od początku budziła kontrowersje i protesty, niekoniecznie wiązane z kwestiami narodowościowymi. Być może marketingowcy z Media Markt nie są głupi, ale po prostu bezczelni? Gdyby tak było, pewnie niewiele można na to poradzić. No – może poza przypomnieniem, że działając w ten sposób zapracowują na niezbyt zaszczytne miano „marketoidów”.

Inf. wł.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Przepraszam bardzo, zapewne należę do tych "idiotów", ale nie rozumiem dlaczego jest napisane "Polakuff" ?

avatar użytkownika
,

Napisaliśmy tak z przekory nie do końca wierząc, że sprawa jest efektem wypadku przy pracy i podejrzewając, że jest to raczej przejaw lekceważenia Polaków. Wszystkich, którzy poczuli się dotknięci przepraszamy etc. :-)  

Najnowsze w tym dziale

Wyniki finansowe Grupy Agora w 2. kwartale 2020 r.
Wyniki operacyjne Grupy Agora w 2. kwartale 2020 r. były pod bezprecedensowym wpływem wybuchu pandemii COVID-19. Obostrzenia wprowadzone w celu zapobiegania jej dalszemu rozprzestrzenianiu, związane m.in. z zamknięciem kin, ograniczeniem działalności punktów sprzedaży i zakazem przemieszczania się ludności, miały istotny negatywny wpływ na działalność operacyjną i wyniki...
Dużo nowości i kontynuacja znanych formatów, a przede wszystkim jeszcze więcej tematów ważnych dla czytelników Gazeta.pl, w tym treści związanych z ochroną środowiska. Tak w skrócie prezentuje się jesienna ramówka portalu, którą redakcja zaprezentowała dziś, 24 września br.
Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – sierpień 2020
Według cyklicznego badania Instytutu Monitorowania Mediów IMM podium najbardziej opiniotwórczych polskich mediów w sierpniu br. kolejny miesiąc z rzędu zajęły kolejno: portal Onet, stacja TVN24 i dziennik Rzeczpospolita. W TOP 15 znalazły się także Program 24 Polskiego Radia i TV Trwam – oba tytuły ze wzrostem aż o jedenaście pozycji względem ubiegłego...
W ostatnich tygodniach frekwencja w kinach wzrasta wraz z pojawianiem się na wielkim ekranie nowych tytułów filmowych jak „Tenet”, „Pętla”, „Mulan” oraz jeden z najgłośniejszych filmów tej jesieni „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”. W miniony weekend polskie kina odnotowały najwyższą frekwencję od czasu...
WP rozpoczyna akcję „Dbaj, nie panikuj”
Redakcja Wirtualnej Polski rusza z akcją „Dbaj, nie panikuj”, w której przedstawia aktualne informacje nt. koronawirusa, przydatne infografiki oraz umożliwia zadawanie nurtujących pytań. Promują ją spoty z osobami, które przeszły Covid-19. Wszystkie treści konsultują eksperci medyczni.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764