logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Media Markt przeprasza Polakuff?

   31.03.2006, przeczytano 8490 razy
ilustracjastrzałka
Fragment kontrowersyjnego spotu Media Markt

Niemiecki Media Markt zareagował na falę protestów przeciwko reklamom obrażającym Polaków, wycofując kontrowersyjne spoty. Tymczasem jednak koncernem zajęły się niemieckie media, a w Polsce - młodzieżówki PO oraz PiS.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/media-markt-przeprasza-polakuff,3752,artykul.html

Media Markt przeprosił za opisane przez nas niedawno reklamy przedstawiające Polaków-złodziei, którzy po wylewnym powitaniu zostawiają menadżerów sklepu Media Markt w samych majtkach. Po emisji reklamy zarówno siedziba koncernu jak i polska ambasada w Berlinie zostały zasypane listami protestacyjnymi. Klaus-Peter Voigt, członek kierownictwa Media Markt, tak charakteryzuje w liście do polskiego ambasadora intencje koncernu: "Spot - Polska - jedna z ośmiu reklam - nawiązuje do niestety istniejącego stereotypu Polaka -złodzieja, bardzo go przerysowując, i w ten sposób demaskuje go jako prostacki i niesłuszny przesąd". Voigt wyraził ubolewanie i podkreślił, że koncern działa w 12 krajach Europy i zatrudnia pracowników z niemal wszystkich krajów naszego kontynentu.

Awanturę wokół kontrowersyjnej reklamy dostrzegły także media niemieckie. Dziennik Tageszeitung (Taz) pisze: ‘Slogan reklamowy Media Markt brzmi właściwie "Nie jestem przecież głupi". Elektroniczny koncern udowodnił jednak dzięki swojej nowej kampanii reklamowej coś wręcz przeciwnego’. Taz przytacza wypowiedź ambasadora Andrzeja Bryta, wg którego firma posłużyła się "niegodnym Niemców i nieprawdziwym stereotypem, sugerującym, jakoby Polacy byli złodziejami", cytuje także wyjaśnienia rzecznika Media Markt: "Chcemy świadomie docierać z naszą reklamą do granic, bez przekraczania ich (...) W przypadku polskich reklam skończyło się to fiaskiem".

„Polskie” spoty to część kampanii Media Markt związanej z Mundialem. Bazujące na narodowościowych stereotypach reklamy wyśmiewające klientów francuskich („erotyczna Francuzka”) i brytyjskich („sztywniak”) są nadal emitowane.

W Polsce reakcje są bardziej radykalne. Młodzieżówki PO i PiS w Toruniu nawołują do bojkotu Media Markt, chcąc pokazać, że taki sposób reklamy nie jest opłacalny. Rzecznik polskiego Media Markt odżegnuje się od związków z reklamą. Wioletta Batóg zapewnia, że sieć w naszym kraju zażądała natychmiastowego wycofania reklamy i przeproszenia tych, którzy poczuli się urażeni.

Pytanie tylko, czy ta forma reklamy jest rzeczywiście nieopłacalna? Kampania realizowana pod hasłem znanym w Polsce jako „Nie dla idiotów” od początku budziła kontrowersje i protesty, niekoniecznie wiązane z kwestiami narodowościowymi. Być może marketingowcy z Media Markt nie są głupi, ale po prostu bezczelni? Gdyby tak było, pewnie niewiele można na to poradzić. No – może poza przypomnieniem, że działając w ten sposób zapracowują na niezbyt zaszczytne miano „marketoidów”.

Inf. wł.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Przepraszam bardzo, zapewne należę do tych "idiotów", ale nie rozumiem dlaczego jest napisane "Polakuff" ?

avatar użytkownika
,

Napisaliśmy tak z przekory nie do końca wierząc, że sprawa jest efektem wypadku przy pracy i podejrzewając, że jest to raczej przejaw lekceważenia Polaków. Wszystkich, którzy poczuli się dotknięci przepraszamy etc. :-)  

Najnowsze w tym dziale

Efekty pandemii widoczne w wyszukiwarce Google
W ostatnich tygodniach życie codzienne i zawodowe Polaków przeniosło się do sieci. Tam również szukamy informacji, jak sobie radzić z nową rzeczywistością. Statystyki wyszukiwarki Google pokazują, że wśród najpopularniejszych haseł są te związane z pracą zdalną, zwolnieniami czy zasiłkami dla bezrobotnych. Z kolei przedsiębiorcy masowo szukają informacji...
Według danych StatCounter Chrome jest liderem wśród przeglądarek internetowych – na świecie korzysta z niej już 62% użytkowników, a w Polsce aż 71%. Nie dziwi więc poruszenie, które w branży wywołała zapowiedź Google o zaprzestaniu obsługi tzw. third-party cookies. Ta (r)ewolucja nie jest jednak czymś całkowicie nowym i zaskakującym. Już w 2017 roku...
„OK Google...” - codzienna dawka pozytywnych wiadomości
Na dobre wieści wszyscy czekają nie tylko w czasach zagrożenia czy kryzysu. Odnajdywanie konstruktywnych historii i popularyzowanie dziennikarskich relacji o tym, jak rozwiązywane są ważne problemy społeczne to cel nowego projektu Google Polska oraz Outriders. Już dziś użytkownicy Asystenta Google, dzięki prostej komendzie  „OK Google, powiedz mi coś dobrego”, mogą usłyszeć...
W 6 miesięcy od pierwszej informacji na temat wdrożenia 5G technologia ta jest już dostępna w sieci Play, a do końca czerwca obejmie swym zasięgiem 53 miasta i miejscowości na terenie Polski. Dotyczy to zarówno dużych aglomeracji, jak i mniejszych miejscowości. Sieć 5G w Play wykorzystuje pasmo 2100 MHz.
Kim Brunhuber nowym prezenterem CNN International w Atlancie
Kim Brunhuber dołącza do zespołu CNN International (CNNI) jako nowy prezenter, który będzie pracował w siedzibie stacji w Atlancie. Poprowadzi poranne wydania CNN Newsroom dotyczące Europy w soboty oraz niedziele, a także programy informacyjne w dni powszednie. Zatrudnienie Kima ogłosił wczoraj Mike McCarthy, Executive Vice President i General Manager w CNNI.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764