logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Media w Europie i Eurazji kontra zmiany modelów przychodów

  PR 07.06.2019, przeczytano 219 razy

Znikome przychody z reklamy, konkurencyjne rynki i postępujące zmiany w reklamie z mediów tradycyjnych na platformy mediów społecznościowych ciągle są źródłem wyzwań dla zrównoważonego rozwoju europejskich i eurazjatyckich mediów. W wielu przypadkach media w regionie muszą w większym stopniu polegać na funduszach rządowych. Ogółem środowisko operacyjne doświadcza także kultury autocenzury, jak podkreśla raport Media Sustainability Index (MSI) 2019 organizacji IREX na Europę i Eurazję.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/media-w-europie-i-eurazji-kontra-zmiany-modelow-przychodow,382813,artykul.html

Raport MSI, będący w ostatnim roku publikacji, ocenia stan mediów poprzez pięć elementów, w tym środowisko prawne wolności słowa, jakość dziennikarstwa, pluralizm źródeł wiadomości, praktyki zarządzania mediami i skuteczność instytucji wsparcia. Jednak od zainicjowania raportu MSI w roku 2001 sposoby produkcji, szerzenia, konsumpcji i wykorzystania informacji uległy zmianie. W odpowiedzi na te przemiany organizacja IREX opracowała nowe podejście metodologiczne, którego celem jest odzwierciedlenie nowej epoki jednoczesnej produkcji, transmisji, konsumpcji i odgrywania roli przez jednostki w informacjach.

Jak wykazują badania, ulegające przemianom modele reklamowe zmusiły media w regionie do poszukiwania innych źródeł przychodu. Doprowadziło to do eksperymentów z tzw. crowdfundingiem i paywall na przykład w Rosji, ale także przyczyniło się do większego uzależnienia od funduszy rządowych. W Serbii jeden z panelistów przyznał, że proces reklam rządowych jest „oczywiście wykorzystywany jako sposób kontroli mediów". Paneliści w Kazachstanie zauważyli, że niektóre publikacje starają się unikać funduszy rządowych w celu zachowania niezależności redakcyjnej.

Reklama społecznościowa i internetowa cieszy się rosnącą popularnością, co przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na reklamy w mediach tradycyjnych. Ankieta w Bułgarii wykazała, że Facebook i Google obejmują połowę rynku reklamy w internecie w tym kraju. Politycy z Ukrainy obierają za cel poważane strony z wiadomościami i publikują na nich reklamy banerowe kupowane przez narzędzie AdSense firmy Google, co może wywierać na czytelnikach wrażenie, że to publikacje same wybrały te reklamy.

Wpływy rządu, presja publiczna i strach przed karami napędzają autocenzurę w regionie. Oddział w Armenii podkreślił, że użytkownicy mediów społecznościowych obrażają dziennikarzy i bloggerów w internecie, co popycha ich do unikania omawiania pewnych tematów i osób. Dziennikarze z Azerbejdżanu uprawiają autocenzurę ze strachu przed prześladowaniami, a nawet więzieniem.

Źródło: IREX

www.irex.org

Dodatkowe informacje:

Amerykańska Agencja Rozwoju Międzynarodowego jest fundatorem raportu MSI na Europę i Eurazję w 21 krajach. Raporty krajowe można znaleźć na stronie www.irex.org/msi, a Media Sustainability Explorer pozwala na porównanie trendów danych w czasie, zapoznanie się z założeniami raportu MSI, regionami i poszczególnymi krajami.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dezinformacja wspierana przez sztuczną inteligencję szerzy się w internecie
Rozwój sztucznej inteligencji (SI) oraz zintegrowanych systemów marketingowych ułatwiły rozprzestrzenianie nieprawdziwych informacji w internecie. Boty rozprzestrzeniają sfabrykowane informacje, powstają systemy SI do manipulowania obrazami i tekstami, a większość społeczeństwa nie weryfikuje prawdziwości pozyskiwanych informacji. Korporacje technologiczne i...
Narzędzia do pracy zespołowej online znajdują się na fali wznoszącej.  W dużym stopniu to zasługa powiewu świeżości, jaki wniosły takie rozwiązania jak Slack czy Microsoft Teams.
Wyszukiwarka Google została stworzona po to, aby zapewnić każdemu dostęp do informacji w Internecie. W obliczu dziesiątek tysięcy aktywnych stron internetowych, setek godzin filmów, tysięcy tweetów i newsów publikowanych w każdej minucie dnia, naszym zadaniem jest przeszukiwanie tych treści i znajdowanie możliwie najbardziej pomocnych wyników....
Clotify jest mobilną platformą AD-TECH, która skrywa w sobie szerokie spektrum możliwości zarówno dla mediów telewizyjnych, sponsorów lokowania produktów jak i użytkowników. To pierwsza w  Polsce i Europie aplikacja mobilna, która umożliwia przekierowanie widzów z programów telewizyjnych, przez „second...
Wyniki badania Gemius/PBI za sierpień 2019
Poniżej prezentujemy Państwu najnowsze wyniki badania Gemius/PBI. Tabele prezentują zarówno rankingi wydawców internetowych, zestawienie najpopularniejszych domen oraz aplikacji mobilnych.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764