logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Media w Europie i Eurazji kontra zmiany modelów przychodów

  PR 07.06.2019, przeczytano 453 razy

Znikome przychody z reklamy, konkurencyjne rynki i postępujące zmiany w reklamie z mediów tradycyjnych na platformy mediów społecznościowych ciągle są źródłem wyzwań dla zrównoważonego rozwoju europejskich i eurazjatyckich mediów. W wielu przypadkach media w regionie muszą w większym stopniu polegać na funduszach rządowych. Ogółem środowisko operacyjne doświadcza także kultury autocenzury, jak podkreśla raport Media Sustainability Index (MSI) 2019 organizacji IREX na Europę i Eurazję.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/media-w-europie-i-eurazji-kontra-zmiany-modelow-przychodow,382813,artykul.html

Raport MSI, będący w ostatnim roku publikacji, ocenia stan mediów poprzez pięć elementów, w tym środowisko prawne wolności słowa, jakość dziennikarstwa, pluralizm źródeł wiadomości, praktyki zarządzania mediami i skuteczność instytucji wsparcia. Jednak od zainicjowania raportu MSI w roku 2001 sposoby produkcji, szerzenia, konsumpcji i wykorzystania informacji uległy zmianie. W odpowiedzi na te przemiany organizacja IREX opracowała nowe podejście metodologiczne, którego celem jest odzwierciedlenie nowej epoki jednoczesnej produkcji, transmisji, konsumpcji i odgrywania roli przez jednostki w informacjach.

Jak wykazują badania, ulegające przemianom modele reklamowe zmusiły media w regionie do poszukiwania innych źródeł przychodu. Doprowadziło to do eksperymentów z tzw. crowdfundingiem i paywall na przykład w Rosji, ale także przyczyniło się do większego uzależnienia od funduszy rządowych. W Serbii jeden z panelistów przyznał, że proces reklam rządowych jest „oczywiście wykorzystywany jako sposób kontroli mediów". Paneliści w Kazachstanie zauważyli, że niektóre publikacje starają się unikać funduszy rządowych w celu zachowania niezależności redakcyjnej.

Reklama społecznościowa i internetowa cieszy się rosnącą popularnością, co przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na reklamy w mediach tradycyjnych. Ankieta w Bułgarii wykazała, że Facebook i Google obejmują połowę rynku reklamy w internecie w tym kraju. Politycy z Ukrainy obierają za cel poważane strony z wiadomościami i publikują na nich reklamy banerowe kupowane przez narzędzie AdSense firmy Google, co może wywierać na czytelnikach wrażenie, że to publikacje same wybrały te reklamy.

Wpływy rządu, presja publiczna i strach przed karami napędzają autocenzurę w regionie. Oddział w Armenii podkreślił, że użytkownicy mediów społecznościowych obrażają dziennikarzy i bloggerów w internecie, co popycha ich do unikania omawiania pewnych tematów i osób. Dziennikarze z Azerbejdżanu uprawiają autocenzurę ze strachu przed prześladowaniami, a nawet więzieniem.

Źródło: IREX

www.irex.org

Dodatkowe informacje:

Amerykańska Agencja Rozwoju Międzynarodowego jest fundatorem raportu MSI na Europę i Eurazję w 21 krajach. Raporty krajowe można znaleźć na stronie www.irex.org/msi, a Media Sustainability Explorer pozwala na porównanie trendów danych w czasie, zapoznanie się z założeniami raportu MSI, regionami i poszczególnymi krajami.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pakiet Ukraina - 10 nowych kanałów w ofercie Vectry
Od 16 kwietnia 2024 roku Vectra, wiodący dostawca usług internetowych, telewizyjnych i telefonii komórkowej w Polsce, wprowadza specjalną ofertę programową stworzoną z myślą o ukraińskich widzach. Nowy pakiet Ukraina obejmuje 10 programów w języku ukraińskim o różnorodnej tematyce — od wiadomości po rozrywkę, sport, edukację i programy dla dzieci.
II tura w mediach społecznościowych – porównanie kandydatow
Choć wyniki wyborów samorządowych zostały już ogłoszone, w wielu miastach wojewódzkich wciąż nie udało się wyłonić prezydentów miast podczas I tury wyborów. Należy zauważyć, że zgodnie z raportem PRCN „Kandydaci na Prezydentów miast wojewódzkich w social mediach - Który z kandydatów na prezydentów...
Fake kNOw more: emocje a podatność młodzieży na dezinformację
Młodzi ludzie są bardzo narażeni na manipulację w internecie. Często klikają w różne treści nie zdając sobie sprawy, że robią to pod wpływem emocji. To właśnie one stanowią punkt wyjścia w programie Fake kNOw more , który pokazuje młodzieży, że lepsze rozpoznawanie emocji, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje także te w internecie....
Raport Seegame: potencjał reklamowy Twitcha
Reklamy na platformach live streamingowych są coraz popularniejszym sposobem dotarcia do pożądanych grup odbiorców – na Twitchu, już co trzecia osoba zwraca na nie uwagę 1 . Które kreacje przyciągają wzrok społeczności, co motywuje ją do oglądania reklam, a także jakie elementy powinien zawierać angażujący przekaz? Open Mobi (na...
Polskie Radio z wpisem o stanie likwidacji w KRS
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako reprezentant Skarbu Państwa będącego właścicielem 100% akcji Spółki, informuje, że Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy dokonał wpisu do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, na mocy którego Polskie Radio zostało postawione w stan likwidacji. Jedynym uprawnionym organem do zarządzania Spółką jest likwidator Paweł Majcher.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764