logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Media w Europie i Eurazji kontra zmiany modelów przychodów

  PR 07.06.2019, przeczytano 202 razy

Znikome przychody z reklamy, konkurencyjne rynki i postępujące zmiany w reklamie z mediów tradycyjnych na platformy mediów społecznościowych ciągle są źródłem wyzwań dla zrównoważonego rozwoju europejskich i eurazjatyckich mediów. W wielu przypadkach media w regionie muszą w większym stopniu polegać na funduszach rządowych. Ogółem środowisko operacyjne doświadcza także kultury autocenzury, jak podkreśla raport Media Sustainability Index (MSI) 2019 organizacji IREX na Europę i Eurazję.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/media-w-europie-i-eurazji-kontra-zmiany-modelow-przychodow,382813,artykul.html

Raport MSI, będący w ostatnim roku publikacji, ocenia stan mediów poprzez pięć elementów, w tym środowisko prawne wolności słowa, jakość dziennikarstwa, pluralizm źródeł wiadomości, praktyki zarządzania mediami i skuteczność instytucji wsparcia. Jednak od zainicjowania raportu MSI w roku 2001 sposoby produkcji, szerzenia, konsumpcji i wykorzystania informacji uległy zmianie. W odpowiedzi na te przemiany organizacja IREX opracowała nowe podejście metodologiczne, którego celem jest odzwierciedlenie nowej epoki jednoczesnej produkcji, transmisji, konsumpcji i odgrywania roli przez jednostki w informacjach.

Jak wykazują badania, ulegające przemianom modele reklamowe zmusiły media w regionie do poszukiwania innych źródeł przychodu. Doprowadziło to do eksperymentów z tzw. crowdfundingiem i paywall na przykład w Rosji, ale także przyczyniło się do większego uzależnienia od funduszy rządowych. W Serbii jeden z panelistów przyznał, że proces reklam rządowych jest „oczywiście wykorzystywany jako sposób kontroli mediów". Paneliści w Kazachstanie zauważyli, że niektóre publikacje starają się unikać funduszy rządowych w celu zachowania niezależności redakcyjnej.

Reklama społecznościowa i internetowa cieszy się rosnącą popularnością, co przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na reklamy w mediach tradycyjnych. Ankieta w Bułgarii wykazała, że Facebook i Google obejmują połowę rynku reklamy w internecie w tym kraju. Politycy z Ukrainy obierają za cel poważane strony z wiadomościami i publikują na nich reklamy banerowe kupowane przez narzędzie AdSense firmy Google, co może wywierać na czytelnikach wrażenie, że to publikacje same wybrały te reklamy.

Wpływy rządu, presja publiczna i strach przed karami napędzają autocenzurę w regionie. Oddział w Armenii podkreślił, że użytkownicy mediów społecznościowych obrażają dziennikarzy i bloggerów w internecie, co popycha ich do unikania omawiania pewnych tematów i osób. Dziennikarze z Azerbejdżanu uprawiają autocenzurę ze strachu przed prześladowaniami, a nawet więzieniem.

Źródło: IREX

www.irex.org

Dodatkowe informacje:

Amerykańska Agencja Rozwoju Międzynarodowego jest fundatorem raportu MSI na Europę i Eurazję w 21 krajach. Raporty krajowe można znaleźć na stronie www.irex.org/msi, a Media Sustainability Explorer pozwala na porównanie trendów danych w czasie, zapoznanie się z założeniami raportu MSI, regionami i poszczególnymi krajami.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cięcie zasięgów: Jak Facebook udaje, że (nie)walczy z deepfake'ami
„Wyobraźcie to sobie przez chwilę: jeden człowiek posiadający całkowitą kontrolę nad skradzionymi danymi miliardów ludzi, wszystkimi ich sekretami, życiem, przyszłością…” – mówi Mark Zuckerberg na sfałszowanym nagraniu, które opublikował na portalu brytyjski artysta Bill Posters jako część promocji projektu...
Netia wzbogaciła dzisiaj (18 czerwca) swoją ofertę TV o cztery kolejne kanały: TVN Fabuła HD, NTL Radomsko, Discovery Life HD, Food Network HD. Jakość dwóch innych popularnych pozycji została podniesiona do HD. Po zmianach oferta TV Netii składa się z 221 kanałów, w tym 132 w jakości HD.
W czerwcu br., zgodnie z umową inwestycyjną zawartą we wrześniu 2018 r., Agora w drugiej rundzie finansowania objęła kolejne udziały w czeskiej spółce ROI Hunter, dostawcy platformy marketingowej umożliwiającej firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka. Agora jest mniejszościowym udziałowcem ROI Hunter...
Lokalne podróże w wakacyjnej edycji #Jedziemywpolskę
Wirtualna Polska rusza z drugą edycją wakacyjnego cyklu #JedziemyWPolskę. Reporterzy pojadą w trasę autobusami, pociągami i autostopem. W ubiegłym roku odwiedzili 12 miejscowości, a wiele reportaży powstało dzięki zgłoszeniom w serwisie dziejesie.wp.pl.
Wakacyjne studio i inne propozycje na lato dla słuchaczy Rock Radia
Od poniedziałku, 24 czerwca br. Rock Radio będzie nadawać programy z wakacyjnej ramówki. Znajdą się w niej m.in. cykl "Wakacyjne studio Rock Radia" prowadzony z ogródka Hard Rock Cafe w Warszawie, audycja "Lato na bogato" i konkurs "Wakacyjny przygodnik Rock Radia", a także wspomnienia największych i najciekawszych rockowych festiwali czy koncertów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764