logo
WIEDZA

Migracja z protokołu http na https: Jak poprawnie wdrożyć Certyfikat SSL?

   02.08.2018, przeczytano 1983 razy
ilustracja

W lutym 2018 r. Google poinformowało na swoim blogu: Od lipca 2018 wraz z wersją przeglądarki Google Chrome 68, na stronach bez wdrożonego certyfikatu SSL będzie widniała informacja o tym, że strona jest niezabezpieczona (ang. not secure). W ostatnim czasie można zaobserwować, że wielu Webmasterów wzięło sobie tę informację do serca i rozpoczęli przenoszenie stron Internetowych, na szyfrowaną wersję protokołu. Sądząc po ilości błędów i notowanych spadkach w widoczności organicznej, niewielu z Webmasterów wie, jak proces ten przeprowadzić prawidłowo. Przygotowujesz się do wdrożenia SSL? Chcesz aby Twoja witryna była bezpieczna i zaufana dla Twoich klientów ? Sprawdź na co zwrócić uwagę i jak zweryfikować pracę specjalisty!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/migracja-z-protokolu-http-na-https%3A-jak-poprawnie-wdrozyc-certyfikat-ssl,37467,artykul.html

Aktualizacja Google Chrome do wersji 68

8 lutego na oficjalnym blogu Google, zostaliśmy poinformowani, że od wersji przeglądarki oznaczonej numerkiem 68, debiutującej w lipcu bieżącego roku będą występować wyraźne oznaczenia stron, które nie korzystają z szyfrowanej wersji protokołu. Jak więc będą wyglądać wszystkie strony z protokołem http:// ?

źródło: https://security.googleblog.com/2018/02/a-secure-web-is-here-to-stay.html

Omnibox, znajdujący się po lewej stronie od adresu URL, będzie wyraźnie informował użytkowników, że strona, na której się znajdują, może nie być w odpowiednim stopniu zabezpieczona. Dla sporej większości użytkowników może być to sygnał, że taką witrynę należy opuścić. Co więc należy zrobić, będąc na miejscu administratora ?

Wdrożenie certyfikatu SSL

Polityka Google prowadzi do tego, aby jak najwięcej stron Internetowych posiadało bezpieczne połączenie i faktycznie, liczba stron posiadających certyfikaty SSL z roku na rok gwałtownie wzrasta. Jeżeli nie chcemy, aby wkrótce przy naszej stronie Internetowej pojawiła się informacja “Niezabezpieczona”, czym prędzej musimy wdrożyć SSL na swojej stronie Internetowej.

Jak poprawnie wdrożyć certyfikat SSL?

Podczas wdrażania certyfikatu SSL, mogą pojawić się jedynie krótkotrwałe spadki, wynikające z faktu, że Google musi ponownie zaindeksować witrynę. Prawidłowo przeprowadzona migracja na szyfrowaną wersję protokołu nie powinna nieść za sobą długotrwałych spadków w widoczności.

Webmasterzy zapominają jednak o podstawowych zasadach, kluczowych z punktu widzenia SEO. Dlatego strony, które przechodzą na https://, często tracą swoją widoczność. O czym należy więc pamiętać przy wdrażaniu SSL ?

  1. Dodanie wersji https:// w Google Search Console - W pierwszej kolejności należy pamiętać o tym, aby dodać wersję https:// w panelu Google Search Console (wersję www oraz bez www).
  2. Prawidłowe ustawienie przekierowań 301 - Wszystkie adresy URL serwisu, muszą zostać przekierowane. Wszystkie adresy, które rozpoczynały się od http:// muszą zostać przekierowane na https://
  3. Przeniesienie subdomen na https:// - Jeżeli strona posiada subdomeny, należy upewnić się, że wdrażany certyfikat również obejmie adresy utworzone w ramach domeny głównej.
  4. Podmiana linków w tagu kanonicznym - Adresy URL, znajdujące się w tagu kanonicznym (rel=canonical), muszą zostać podmienione na wersję https://
  5. Podmiana linków wewnętrznych - Należy również pamiętać, aby wszystkie linki znajdujące się wewnątrz serwisu (linki wewnętrzne) wskazywały adresy w wersji https://. Dotyczy to także wszelkiego rodzaju skryptów, plików CSS, materiałów video oraz plików pdf.
  6. Aktualizacja sitemapy - Mapa witryny musi zostać ponownie wygenerowana. Wszystkie adresy, które się w niej znajdują i zostaną zgłoszone do zaindeksowania, muszą zostać zaktualizowane do wersji https://. Sitemapę należy przesłać w panelu Google Search Console.
  7. Plik robots.txt - Należy pamiętać o przygotowaniu pliku robots.txt, który będzie przesłany do wersji https://. W pliku robots.txt powinny zostać przeniesione wszystkie dyrektywy, znajdujące się w pliku dla wersji http://. Należy pamiętać o wskazaniu sitemapy.xml w pliku robots txt, również w wersji https://.
  8. Konfiguracja parametrów - Jeżeli w wersji http:// były konfigurowane parametry z poziomu panelu Google Search Console, należy odwzorować konfigurację dla wersji https://.
  9. Plik Disavow - Jeżeli w wersji http:// był zgłaszany plik do Disavow Tool, należy pamiętać o jego przesłaniu w wersji https://.
  10. Aktualizacja linków zewnętrznych - Wszędzie tam, gdzie jesteśmy w stanie podmienić linki kierujące do naszej domeny, aby wskazywały adres z https://, należy to wykonać, aby linkowanie odbywało się bez dodatkowych przekierowań 301.

Po wprowadzeniu wszystkich wymienionych wyżej punktów i przy przejściu na wersję https:// należy obserwować przez kilka dni postępy nad indeksowaniem nowej witryny z poziomu panelu Google Search Console. Można również najważniejsze biznesowo podstrony (te, które generują najwięcej ruchu) ręcznie pobierać w Google Search Console, aby roboty indeksujące w pierwszej kolejności je odwiedziły. Może to pomóc w prawidłowym i szybkim przeindeksowaniu podstron.

Najczęściej popełniane błędy przy migracji na https://

Przy okazji wdrażania certyfikatu SSL powtarzają się te same błędy, które zazwyczaj wynikają z pośpiechu lub zapomnienia. Najczęściej Webmasterzy zapominają o:

  • Podmianie adresów w tagu kanonicznym,
  • Podmianie linków wewnętrznych,
  • Aktualizacji sitemapy.xml,
  • Przenoszą dyrektywę noindex,nofollow z wersji deweloperskiej, gdzie testują poprawność wdrożenia certyfikatu SSL.

Do czego może prowadzić błędne przejście na https://?

Przykład strony, która błędnie ustawiła przekierowania 301, a także przeniosła dyrektywę noindex,nofollow z wersji deweloperskiej, gdzie testowała podpięcie certyfikatu.

ilustracjastrzałka

źródło: Senuto.com

Jeżeli jesteśmy administratorami niewielkiej strony, pomocnym narzędziem do weryfikacji poprawności wdrożenia może okazać się Screaming Frog. Narzędzie to w bezpłatnej licencji pozwala dogłębnie sprawdzić strukturę strony do 500 adresów URL i wyłapać ewentualne pomyłki przy wdrożeniu. W przypadku stron rozwiniętych (kilka, lub kilkadziesiąt tysięcy podstron) przy wdrażaniu certyfikatu SSL może okazać się niezbędna pomoc specjalisty SEO.

Musimy pamiętać, że certyfikaty SSL zwiększają bezpieczeństwo danych na stronie Internetowej, a ich wykorzystanie stało się obecnie standardem. Szyfrowane połączenie i zielona kłódka przy adresie URL buduje zaufanie u użytkowników strony, zaś Google wielokrotnie podkreślał, że posiadanie certyfikatu SSL będzie w przyszłości jednym z czynników rankingowych. Warto więc zaopatrzyć się w certyfikat SSL już dziś, zwłaszcza, że bezpieczeństwo w sieci i ochrona danych osobowych są dzisiaj wiodącymi tematami poruszanymi w Internecie.

 

Paweł Pawluk
SEO Specialist, SalesTube

Źródło: SalesTube

www.salestube.pl

Dodatkowe informacje:

O autorze: Paweł Pawluk - specjalista od kilku lat związany z branżą SEO. Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko jego obowiązki, ale i pasja, którą stara się pielęgnować i rozwijać. Uczestnik wielu krajowych i zagranicznych konferencji poświęconych branży Digital Marketingu. Prelegent na festiwalu SEO w Katowicach w 2018 r. W SalesTube zajmuje się kompleksową obsługą dużych i średnich klientów, gdzie wdraża najnowsze rozwiązania.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Ikea po sąsiedzku

Złote Effie 2018: Ikea po sąsiedzku

Prezentujemy kolejną kampanię nagrodzoną podczas XIX edycji Effie Awards. Tym razem mowa o kampanii IKEA Po Sąsiedzku, która została laureatem złotej nagrody Effie w kategorii Brand Experience.  
Twórz content w oparciu o dane. Tylko jakie?
Jesteś odpowiedzialny za planowanie i tworzenie contentu w swojej firmie? Bazuj na danych, a osiągane przez Ciebie wyniki będą współmierne do nakładu pracy! O czym pisać? Kiedy publikować? Jaki tytuł nadać treściom? Które z nich przynoszą najwięcej ruchu, a które zupełnie nie wzbudzają zainteresowania? Sprawdź dane, na których powinieneś oprzeć...
Prognoza: 3 trendy w online marketingu warte uwagi w 2019 r.
Rok 2019 zbliża się wielkimi krokami a wraz z nim nowe trendy w marketingu online, który obejmuje SEO, media społecznościowe, PPC, czy content marketing. Jeśli chcesz, aby Twoja firma w nowy rok weszła w pełni przygotowana warto te nadchodzące trendy w strategii rozwojowej uwzględnić.
Case study: 10 lat Tchibo Cafissimo
10-lecie Tchibo Cafissimo w Polsce to idealna okazja, nie tylko do celebrowania urodzin marki, ale także ważny moment do wykorzystania w działaniach wizerunkowych. Dzięki zaangażowaniu marketingu rekomendacji oraz influencer marketingu, jubileusz brandu odbił się szerokim echem w social mediach, generując wynik w wysokości niemal 14 milionów kontaktów z marką. Za...
Błędy kolorystyczne w projektowaniu przestrzeni publicznej
Projektowanie przestrzeni publicznej stało się świadomym kształtowaniem naszego otoczenia. Coraz więcej miast wprowadza konkretne wytyczne dla projektantów i architektów, tego w jaki sposób powinna wyglądać spójna i czytelna tkanka miejska. Bardzo istotnym elementem w tej „układance” jest kolor. Nieodpowiednie dobranie barw może zrujnować nawet...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone