logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Mimo zawirowań i kryzysów branża public relations nie zwalnia tempa

  PR 13.12.2022, przeczytano 915 razy
ilustracja

– Nie jestem aż tak dużym pesymistą, jeśli chodzi o nadciągający kryzys gospodarczy. Wierzę, że to są czarne chmury, z których nie będzie wielkiej ulewy, i po nich przyjdzie słońce. Z pandemią nauczyliśmy się już żyć, wojna w Ukrainie się skończy i trudne warunki makroekonomiczne też w końcu miną – mówi Przemysław Mitraszewski, prezes zarządu Związku Firm Public Relations. Jak wskazuje, mimo trwających od 2020 roku rynkowych zawirowań i kolejnych kryzysów w branży PR jak na razie nie widać spowolnienia. Wskazują na to m.in. wyniki tegorocznej, pod wieloma względami rekordowej, edycji konkursu Złote Spinacze, w którym po raz kolejny nagrodzono najlepsze kampanie i projekty public relations.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/mimo-zawirowan-i-kryzysow-branza-public-relations-nie-zwalnia-tempa,398339,artykul.html

– Ten rok był dla branży PR inny niż poprzednie. Wszyscy jesteśmy zmęczeni doświadczeniami pandemicznymi, ale w 2022 roku za naszą wschodnią granicą wybuchła wojna. Wszyscy rzuciliśmy biznes i staliśmy się wolontariuszami, później podejmowaliśmy trudne decyzje biznesowe dotyczące np. wyjścia polskich firm z Rosji. Z jednej strony rzeczywiście był to okres nowych wyzwań, których nigdy w historii nie doświadczyliśmy, a z drugiej – opublikowany niedawno ranking firm PR pokazuje, że od strony biznesowej to był dla branży bardzo dobry rok. Wiele firm zwiększyło przychody i zatrudnienie, realizowaliśmy ciekawe projekty, czego potwierdzeniem jest chociażby rekordowa edycja Złotych Spinaczy – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Mitraszewski.

Złote Spinacze to prestiżowa nagroda PR, którą nagradzane są najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej zrealizowane projekty i kampanie. Tegoroczni laureaci zostali wyłonieni w jubileuszowej, 20. edycji konkursu organizowanego przez ZFPR.

– Dostaliśmy blisko 450 zgłoszeń, najwięcej w historii. Ta edycja to również największa liczba złotych statuetek, największe grono jurorskie liczące blisko 100 ekspertów i największa liczba uczestników gali – ponad 400 osób – wymienia prezes Związku Firm Public Relations.  – Nagrodziliśmy szereg dobrych prac i bardzo trudno było w tym roku dostać Spinacz, bez względu na jego kolor.

Przyznanie najważniejszych nagród w polskiej branży PR odbyło się 2 grudnia br. podczas uroczystej gali. Zwycięzców wyłoniło prawie stuosobowe jury, obradujące w sześciu grupach jurorskich, którym przewodniczył Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland.

Laureaci odebrali złote, srebrne i brązowe statuetki w 35 kategoriach (20 głównych, 12 sektorowych i trzech specjalnych). Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała agencja MSL. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Grupa Komunikacja Plus, zaś trzecia była agencja Linkleaders.

Ponadto zarząd ZFPR przyznał wyjątkowo dwie Gwiazdy PR, czyli wyróżnienia dla osób szczególnie zasłużonych dla branży public relations. Pierwszą została uhonorowana Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble, która od 1995 roku odpowiada za działania PR-owe tej firmy w Polsce, a od 2011 roku – w regionie Europy Centralnej. Druga Gwiazda PR trafiła natomiast w ręce tenisistki Igi Świątek.

– Dla mnie ten dzień to jest święto polskiej branży PR, możemy wieczorem się spotkać, porozmawiać, oklaskiwać najlepsze prace i projekty, móc ze sobą porozmawiać i na tych parę godzin po prostu zapomnieć o problemach, z którymi się borykamy na co dzień i które nas czekają w niedalekiej przyszłości – mówi prezes zarządu ZFPR.

Jak ocenia, w dzisiejszych czasach transformacji i kryzysu przywództwa oczy opinii publicznej są skierowane w stronę biznesu, który musi komunikować się w sposób otwarty, zrównoważony, ale także odważny. Bez specjalistów public relations jest to trudne.

– Nasze usługi są niezbędne w transformacji i tłumaczeniu obecnej, trudnej rzeczywistości – mówi Przemysław Mitraszewski. – Myślę, że największym nadchodzącym wyzwaniem dla branży PR będzie ta nowa rzeczywistość, kiedy trzeba będzie wyraźnie komunikować swoje wartości, mieć swoje poglądy, opowiadać się za jedną rzeczą i protestować przeciwko innym. Dzisiaj nie da się stać w rozkroku. Najlepiej to widać na mistrzostwach świata, kiedy sponsorzy, nie tylko piłkarze, coś próbują manifestować, przeciwko czemuś protestować. Takie jest oczekiwanie opinii publicznej. I my jako doradcy komunikacyjni, profesjonaliści PR w tych procesach będziemy współuczestniczyć.

Jak wskazuje opublikowany niedawno „World PR Report 2022–2023” przygotowany przez ICCO, International Communications Consultancy Organisation, znaczenie specjalistów PR w firmach rośnie, ponieważ większa jest też „kontrola” ze strony klientów i konsumentów. Badani z różnych krajów i regionów świata wskazywali, że w tym roku wzrosło zapotrzebowanie klientów na usługi wykraczające poza tradycyjny PR. Wśród priorytetowych obszarów, na które będą trafiały większe wydatki, są: działania ESG nakierowane na zrównoważony rozwój, współpraca z influencerami i doradztwo strategiczne.

„World PR Report 2022–2023” wskazuje też, że branża dość pozytywnie podchodzi do kolejnych miesięcy. Badani dyrektorzy i właściciele agencji wskazali taki sam poziom optymizmu co do wzrostu rynku jak rok temu: w 10-stopniowej skali średnia światowa wyniosła 7,3. Najlepiej nastawieni na przyszłość są przedstawiciele rynków w Ameryce Północnej i Łacińskiej, najmniej pozytywnie – w Europie i Wielkiej Brytanii (6,9 i 6,6). Wysoki był także wskaźnik odpowiedzi o oczekiwania co do wzrostu rentowności – światowa średnia to 7, przy czym rok temu było to 6,7.

– W 2023 roku mówi się, że czeka nas spowolnienie gospodarcze, ale czas pokaże. Na razie hamujemy na szczęście stosunkowo powoli. Mam nadzieję, że nie będzie tak źle, jak zakładają prognozy, że branża PR dalej będzie mogła rosnąć i realizować ciekawe projekty. Zwłaszcza że profesjonaliści PR w tych trudnych czasach są bardzo potrzebni w zarządzaniu kryzysowym. Być może ci, którzy zajmują się PR-em produktowym, będą mieli trochę odchudzone budżety, bo być może będą jakieś cięcia, natomiast co do zasady komunikacja i public relations to są niezbędne czynniki w trudnych czasach – podkreśla prezes Związku Firm Public Relations.

Źródło: Związek Firm Public Relations, Newseria Biznes

www.zfpr.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowa seria profesjonalnych monitorów Sony Bravia
Firma Sony ogłosiła dziś, że rodzina monitorów profesjonalnych BRAVIA powiększa się o zupełnie nowy, flagowy 98-calowy monitor z serii FW-BZ53L, wyposażony w powłokę Deep-Black Non-Glare Poszerzeniu ulega tez oferta podstawowych monitorów serii BZ30L do której dla klientów w Europie dołącza monitor w wersji 98-calowej., Niedawno ogłoszone...
Samsung Electronics liderem rynku digital signage 15. rok z rzędu
Centrum badań rynku Omdia ogłosiło, że Samsung Electronics 15 rok z rzędu został uznany za producenta numer jeden w zakresie produktów wyświetlania profesjonalnego [1] . Według firmy badawczej w minionym roku Samsung nie tylko był liderem globalnego sektora signage z 33 proc. udziałem, ale także sprzedał ponad 2 mln urządzeń – to rekordowa liczba dla...
Kampania Pepsi: Thirsty for more
Marka Pepsi wystartowała z kampanią marketingową pod hasłem „Thirsty for more”. W ramach działań zaplanowano szereg wyjątkowych i niestandardowych aktywności mających na celu zachęcenie konsumentów do odkrycia nowej ery świata Pepsi. Aktywacja jest efektem globalnej transformacji marki, która przeszła największy rebranding od ponad 14 lat.
Xiaomi rozpoczęło współpracę z gwiazdami polskiej siatkówki
Aleksander Śliwka, Kamil Semeniuk i Marcin Janusz rozpoczęli współpracę z Xiaomi. Od dziś na swoich kanałach społecznościowych będą dzielić się fragmentami ze swojego życia, treningów, a w szczególności z najważniejszych spotkań meczowych w tym roku. Nowi przyjaciele marki będą relacjonować legendarne momenty zdjęciami przy użyciu telefonów...
Lincoln Electric powierza Kinesso obsługę w digitalu
Lincoln Electric, specjalizujący się w zakresie projektowania, rozwoju i wytwarzania produktów do spawania, cięcia, lutowania i zautomatyzowanych rozwiązań dla przemysłu, wybrał w przetargu na obsługę digital ofertę agencji KINESSO (IPG Mediabrands).
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764