logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ministerstwo Kultury broni wartości: Wstydliwy finał konkursu

   31.12.2018, przeczytano 1780 razy
ilustracjastrzałka
Berenika Piotrowska, II miejsce

Zawstydzającym skandalem zakończył się konkurs na kartkę świąteczną zorganizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które odcięło się od tego przedsięwzięcia ulegając fali hejtu i krytyki.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ministerstwo-kultury-broni-wartosci%3A-wstydliwy-final-konkursu,380647,artykul.html

Rozstrzygnięcie konkursu na kartkę bożonarodzeniową, ogłoszonego przez wiceminister kultury Wandę Zwinogrodzką, wywołało medialną burzę po prezentacji wyników na ministerialnym profilu na Twitterze. Wpis przedstawiał zwycięzców i ich prace, wyłonione przez komisję konkursową powołaną spośród przedstawicieli krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Konkurs wygrała Anna Wójcik, drugie miejsce zajęła Berenika Piotrowska, zaś trzecie miejsce przypadło pracy Olgi Dymitrowskiej. Laureatki są uczennicami Państwowego Liceum Plastycznego w Krakowie.

ilustracjastrzałka

"Po prostu ohyda!" - skomentował projekty tygodnik Do Rzeczy informując, że „Politycy, dziennikarze i internauci zarzucają, że MKiDN promuje sztukę, która nie ma nic wspólnego z tradycją, a przede wszystkim Świętami Bożego Narodzenia.”

Posłanka PiS Anna Maria Siarkowska apelowała na Twitterze: „Epatowanie brzydotą w Boże Narodzenie to niedobry pomysł. Wszak to najpiękniejsze święta, pełne światła, miłości i wszechogarniającej radości. I tym w ten wyjątkowy czas chcą się ludzie dzielić. A nie zdechłą rybą.”

Zarzuty wobec zwycięzców oraz organizującego konkurs ministerstwa podsumował także wiceprezes Ruchu Narodowego Krzysztof Bosak: „Szczerze mówiąc nie jest ważne czy będziecie decyzyjne kadry PiS nazywać lewicą, prawicą czy centrum. Istotne jest to, że między nami a nimi nie ma żadnego ideowego pokrewieństwa. Jest obcość. Ta poniższa „bożonarodzeniowa” praca nagrodzona przez @MKiDN_GOV_PL dobrze to pokazuje.” - czytamy na Twitterze.

Na reakcję ministerstwa nie trzeba było długo czekać. "Autorami prezentowanych prac są uczniowie szkół plastycznych. MKiDN jest organizatorem konkursu, ale decyzję o przyznaniu nagród podjęła komisja konkursowa, w skład której weszli pracownicy ASP: dr Anna Myczkowska-Szczerska, dr Kuba Sowiński, dr hab. prof. ASP Dariusz Vasina" – wyjaśniono.

Już po kilku godzinach wpis prezentujący zwycięskie prace zniknął z ministerialnego profilu, pojawiło się natomiast zapewnienie, że „jedyna oficjalna kartka świąteczna MKiDN nawiązuje do klasycznych wzorców polskiej sztuki i wartości naszej kultury”.

W kolejnym wpisie ministerstwo odcina się od zorganizowanego przez siebie konkursu tak komentując decyzje powołanego przez siebie jury: „Przepraszamy za prezentację na naszym profilu projektów »dziwnych« kartek świątecznych. Sami mamy poczucie, że padliśmy ofiarą niewybrednego żartu jury konkursu, a nasze "filtry bezpieczeństwa" nie w pełni zadziałały”.

ilustracjastrzałka

oficjalny profil MKIDN nie jest właściwym miejscem do prezentacji tego typu treści. Pozostawiamy tu zatem wyłącznie oficjalną kartkę świąteczną, która oddaje bliskie nam wartości.” - czytamy w dalszej części wpisu.

Reakcja ministerstwa została przyjęta na krakowskiej ASP ze zdziwieniem i niezrozumieniem. W komentarzu Dziekana Wydziału Grafiki, prof. Tomasza Dańca czytamy m.in.: „Ze zdumieniem przyjmuję reakcję Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które w obliczu reakcji internautów postanowiło odciąć się od zorganizowanego przez siebie konkursu i przychylić do opinii prezentowanych w niewybrednych komentarzach opublikowanych w serwisach i mediach społecznościowych.
Tym samym pani Wiceminister Wanda Zwinogrodzka pozostawiła uczniów, laureatów konkursu, samych i bezbronnych wobec fali internetowej nagonki.
(…) Wbrew publikowanym opiniom, nagrodzone prace prezentują interesujący poziom artystyczny. Są oryginalne i wolne od dominujących schematów. Wskazują na inteligencję autorów. I te walory zostały docenione przez jurorów. Choć może się to nie podobać komentatorom gustującym w pospolitej ofercie pocztówkowej, celem konkursu plastycznego nie jest schlebianie ich upodobaniom."

ilustracjastrzałka

Anna Wójcik, I miejsce. źródło: Twitter

ilustracjastrzałka

Olga Dymitrowska, III miejsce. źródło: Twitter

 

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764