logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Młodzi Europejczycy a Internet i inne nowe media

  PR 03.07.2006, przeczytano 536 razy

W połowie czerwca odbyła się w Brukseli konferencja naukowa podsumowująca europejski projekt badawczy Mediappro, który dotyczył korzystania z nowych mediów przez młodzież w 9 krajach Unii Europejskiej i w Quebecu. W Polsce projekt prowadzony był przez Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/mlodzi-europejczycy-a-internet-i-inne-nowe-media,4161,artykul.html

90% młodych ludzi w Europie w wieku od 12 do 18 lat korzysta z Internetu (w Polsce tylko 3% badanej młodzieży deklaruje, iż nigdy z niego nie korzystało), ponad 70% posługuje się komunikatorami - tak wynika z międzynarodowego projektu badawczego Mediappro. Projekt wspierany przez Komisję Europejską został przeprowadzony na próbie 9000 młodych ludzi w dziewięciu krajach europejskich (Belgia, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Polska, Portugalia, Wielka Brytania i Włochy) oraz w Quebecu.

Badanie pokazuje, że Internet jest przede wszystkim używany w domu (80%), do rozmowy z przyjaciółmi (70%), do wyszukiwania informacji (90%), do wysyłania maili (69%), do ściągania plików muzycznych, filmowych (60%), do słuchania muzyki (67%). Spośród osób ściągających różnego rodzaju dokumenty z Internetu 48% jest świadomych, iż takie działanie jest nielegalne, a mimo to nadal tak postępuje.

Młodzież biorąca udział w badaniu twierdzi też, że nigdy (47%) lub rzadko (22%) decyduje się na spotkanie z osobą poznaną w Internecie. Ponadto 95% młodych Europejsczyków ma swój własny telefon komórkowy i częściej wysyła sms-y (79%) niż dzwoni (65%).

Z badania można również wywnioskować, że Internet wpływa na mniej częste oglądanie telewizji. 40% młodych ludzi twierdzi, iż rzadziej włącza telewizor niż wcześniej. Młodzi Europejczycy deklarują też, że częściej grają w gry na komputerze (64%) - najwięcej tego typu graczy jest w Polsce (75%) - niż na konsolach (52%), które to największą popularnością cieszą się w Wielkiej Brytanii (66%).

We wszystkich dziewięciu krajach europejskich i w Quebecu Internet używany jest częściej w domu niż w szkole. 81% młodzieży deklaruje, że posługuje się nim w domu (największy odsetek jest w Danii i Quebecu: 95%, a najmniejszy w Grecji: 64%). Średnio 38% korzysta z Internetu codziennie (najwięcej w Estonii: 65%, w Grecji najmniej: 8%), a 30% wiele razy w ciągu tygodnia. 67% europejskiej młodzieży twierdzi, że w domu dysponuje stałym łączem (Polska: 56%, Estonia: 90%, Grecja: 31%).

Młodzi Europejczycy nie korzystają często z Internetu w szkole, mimo iż taka możliwość na ogół istnieje. W Polsce 45% uczniów korzysta z Internetu w szkole codziennie lub kilka razy w tygodniu, podczas gdy w domu 68%. Średnia europejska wynosi tutaj 26%.

Badanie pokazuje, że rodzice we wszystkich dziewięciu krajach europejskich i w Quebecu przyjmują liberalną postawę i na ogół nie ograniczają w znaczący sposób korzystania z sieci. W Polsce na przykład 87% rodziców nie zabrania swoim dzieciom wcale lub prawie wcale ściągania plików muzycznych lub filmowych z Internetu, 72% nie zabrania wcale lub prawie wcale odwiedzania niektórych stron www. Tymczasem 55% młodych Polaków rzadko lub nigdy nie rozmawia o Internecie z rodzicami, a tylko niecałe 19% często lub bardzo często.

Wyniki międzynarodowego badania Mediappro zaprezentowane zostały 12 czerwca 2006 roku na konferencji naukowej w Brukseli. Powstała też obszerna publikacja książkowa w języku angielskim wraz z płytą CD podsumowująca europejskie wyniki. Zawarte są w niej również zalecenia dla rodziców, nauczycieli, polityków i firm. Jej wersja elektroniczna dostępna jest na portalu Interklasa.

W październiku planowane jest wydanie publikacji w języku polskim, która w sposób bardziej szczegółowy przedstawiać będzie wyniki projektu w Polsce. Będziemy o tym informować na łamach portalu Interklasa.

W Polsce projekt Mediappro prowadzony był przez Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl. Udział w nim wzięło 25 polskich szkół. Obszerne i szczegółowe ankiety wypełniło 638 uczniów. W drugim etapie w wywiadach wzięło udział 24 uczniów. Młodzież odpowiadała na pytania jak często i gdzie korzysta z Internetu, co robi w Internecie, jak posługuje się Internetem w domu, w szkole, w jaki sposób korzysta z telefonów komórkowych, gier elektronicznych.

Więcej informacji o projekcie dostępnych jest pod adresem: www.mediappro.org.

Źródło: Fundacja Edukacji Ekonomicznej, Polskie Centrum Kompetencji (PCC)

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
The Eastern Frontier Initiative: regionalny sojusz dziennikarski
Projekt TEFI, czyli The Eastern Frontier Initiative stworzyli pod koniec 2023 r. czołowi wydawcy z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii, wśród których znalazły się “Wyborcza", SME, 444.hu i PressOne oraz holenderski portal śledczy Bellingcat. Celem konsorcjum, współzałożonego przez Komisję Europejską, jest regionalny sojusz dziennikarski skupiający się na wyzwaniach...
Portal O2.pl stawia na treści regionalne i powiększa redakcję
Nowe hasło „Blisko ludzi” będzie promować o2.pl, piątą co do wielkości Stronę Główną wśród portali internetowych w Polsce. W ostatnich miesiącach skład redakcji zwiększył się niemal dwukrotnie, od marca na jej czele stanął Jacek Stańczyk. Zgodnie z nową strategią rozwoju w serwisie pojawiać się będzie jeszcze więcej treści regionalnych.
Zielony Onet - nowa platforma dla ekologicznie świadomych
Ringier Axel Springer Polska uruchamia serwis internetowy, który ma na celu dostarczanie bieżących informacji w tematach związanych z ekologią, klimatem oraz szeroko rozumianą przyrodą. Zielony Onet jest bazą wiedzy na temat środowiska naturalnego, oferując użytkownikom szeroki wachlarz treści – od reportaży i artykułów po raporty i analizy najnowszych badań...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764