logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Moherowe berety: Czy polityka wkracza do reklamy?

   16.12.2005, przeczytano 9943 razy
ilustracjastrzałka
United Colors of Beretton – praca nadesłana w ramach „Moherowego Czynu” Artman

Internetowy serwis promujący odzież House to kolejny w ostatnim czasie przykład wykorzystania polityki w reklamie. Aby otrzymać rabat na produkty House trzeba wziąć udział w grze, w trakcie której uczestnicy muszą m.in. walnąć młotkiem radio, co ma ryja i przeczesać moherowy beret. Strona notuje rekordową popularność, a politycy związani z Radiem Maryja grożą pikietowaniem sklepów i usunięciem witryny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/moherowe-berety%3A-czy-polityka-wkracza-do-reklamy,3348,artykul.html

Hitem serwisu www.moheroweberety.net jest gra nawiązująca do motywów charakterystycznych dla Radia Maryja. Po „zaktywizowaniu” beretu polegającym na walnięciu młotkiem w radio ze świńskim ryjem należy m.in. uczesać beret, uratować rydza oraz wykonać rzut beretem w parę homoseksualistów. Po ich odpędzeniu słychać głos parodiujący kapłana i pojawia się kupon z 20% zniżką na ubiory marki House.

Pomysł na kampanię wykorzystuje elementy „marketingu partyzanckiego” – popularność strony budowana jest w dużej mierze dzięki pseudo-spontanicznym zachowaniom odbiorców, rozsyłającym adres internetowy serwisu „pocztą pantoflową”. Autorzy kampanii starają się wzmocnić efekt „spntaniczności” poprzez zachęcanie użytkowników do nadsyłania własnych prac satyrycznych związanych z tematyką „moherowych beretów” – czyli do wzięcia udziału w „Moherowym Czynie”. Prace prezentowane są w galerii pod hasłem „Zobacz czyny najwierniejszych” i podpisywane w stylu nawiązującym do sposobu przedstawiania słuchaczy dzwoniących do Radia Maryja – a więc np. „Słuchaczka z Radomia”, „Gertruda z północnej Polski” itd.

Według przedstawicieli firmy Artman będącej właścicielem marki House, nie chodzi o szydzenie z słuchaczy Radia Maryja, ale o precyzyjne dotarcie do grupy 15-25-latków, słuchaczy muzyki house i hip-hopu. Wyjątkowy odzew świadczy wg Artmana o tym, że akcja reklamowa była trafiona.

Innego zdania są cytowani przez GW politycy związani z rozgłośnią o. Rydzyka: „Skandal - grzmi Marek Kotlinowski (LPR), wicemarszałek Sejmu. - Autorzy tej strony obrażają uczucia religijne słuchaczy Radia Maryja i moje. (...) Bogdan Dzakanowski, bydgoski radny, od lat lider lokalnej Rodziny Radia Maryja, zapowiada pikiety przed sklepami, wniosek do prokuratury i pozew sądowy przeciw House: - Musimy zrobić wszystko, żeby ta skandaliczna strona zniknęła z sieci - odgraża się.”

Według Artmana zrealizowanie tych gróźb źle świadczyłoby o polskiej demokracji, zaś firma jest przygotowana, aby „stawić czoło obrońcom moralności”.

To nie jedyny w ostatnim czasie przypadek stosowania podtekstów politycznych w reklamie. Niedawno pisaliśmy o kampanii linii lotniczych Ryanair, wykorzystującej hasło „iż Polacy nie kaczory i Ryanairem latają”. Mogłoby się wydawać, że ta tendencja to dla świata polityki sygnał ostrzegawczy, jednak warto przypomnieć sobie całkiem niedawne czasy, kiedy to satyra polityczna praktycznie przestała w Polsce istnieć. Tłumaczono to właśnie krańcowym spadkiem sympatii dla polityków, z których nikt już nawet nie chciał się śmiać. Być może zatem politycy niepotrzebnie się denerwują, być może wyśmiewanie polityki w reklamie jest zwiastunem poprawy ich notowań? Ciekawe, czy ten trend w reklamie okaże się trwały...

(inf. wł.)

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Ciekawe w jaki sposób strona ta obraża uczucia religijne Pana Kotlinowskiego ?
No chyba że Pan poseł modli się do radia ...

Paranoja.

W reklamie chyba właśnie chodzi o to aby przyciągnąć konsumentów i żeby o danej reklamie było głośno.

avatar użytkownika
,

W życiu nie chodzi o to żeby osiągnąć swój cel za sobą pozostawiając zgliszcza. Wiele spraw jest ważnych, na wiele trzeba zwracać uwagę, trzeba myśleć. A i zysk smakuje lepiej jeśli jest efektem czegoś dobrego niż odwrotnie. Telewizja, prasa (tabloidy), niektórzy politycy rozciągają w sferze publicznej bolesną przestrzeń prymitywizmu. Najsilniej jednak uczestniczy w tym świat reklamy. Spójrzmy prawdzie w oczy. Żerowanie na prymitywnych odruchach, obrażanie, zły smak. Marzy mi się świat reklamy, który współtworzy wartościową kulturę a nie niszczy. To nie jest przypadek wyrafinowanej, inteligentnej satyry politycznej za jaką tęsknimy. To rynsztok. Jeśli dbamy o naszą kulturę, jeśli łączymy się w chwilach żałoby, jak po śmierci papieża, to nie mówmy, jednocześnie, że takie rzeczy są O.K. Moi drodzy, nie wszystko jest O.K.

Najnowsze w tym dziale

Srebro dla AMS w konkursie Innovation 2019 za „Zielone przystanki”
Zespół AMS ponownie został nagrodzony w konkursie INNOVATION - tym razem otrzymał SREBRO za "Zielone przystanki", czyli proekologiczny krakowski projekt zrealizowany w 2018 r.
Adocean z planowaniem kampanii w oparciu o demograf
Gemius wprowadza nową funkcjonalność do narzędzia AdOcean. Adserwer ten, jako jeden z nielicznych oferuje dane zasięgowe oraz demograficzne, a także informacje o współoglądalności kampanii na różnych urządzeniach. Dzięki temu możliwe staje się planowanie kampanii w oparciu o demografię użytkowników.
„Gazeta Wyborcza” wraz z europejskimi dziennikami zakłada Sonar Europe
Redakcja „Gazety Wyborczej” łączy siły z zespołami „Le Soir”, „Le Figaro” i „El Pais”, tworząc nowy projekt medialny Sonar Europe. Dzięki współpracy dzienników, zainaugurowanej w marcu br., powstawać będą atrakcyjne, multimedialne materiały oparte na danych, dotyczące wielu tematów i pokazujące wiele...
Wielkanocna premiera w HGTV Home & Garden
Para w domu, para w pracy, para w remont! Małżeństwo pracujące razem to nie jest dobry pomysł?! Nic bardziej mylnego! Mirella i Marcin to duet idealny. Ona jest projektantką wnętrz z wieloma nietuzinkowymi pomysłami. On sprawia, że jej wyobrażenia stają się rzeczywistością. Wspólnie radzą sobie ze wszystkimi przeszkodami. Nierówne ściany, rozpadające się meble czy wadliwe...
Nowe kanały w WP Pilot, wśród nich CNN i Cartoon Network
Do oferty WP Pilot, platformy umożliwiającej oglądanie telewizji online, dołączyło sześć nowych kanałów. Cztery z nich należą do grupy WarnerMedia: CNN International, Cartoon Network, Boomerang, TNT. Użytkownicy WP Pilot mogą oglądać również Tele5 oraz Polonia1.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764