logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Moherowe berety: Czy polityka wkracza do reklamy?

   16.12.2005, przeczytano 13626 razy
ilustracjastrzałka
United Colors of Beretton – praca nadesłana w ramach „Moherowego Czynu” Artman

Internetowy serwis promujący odzież House to kolejny w ostatnim czasie przykład wykorzystania polityki w reklamie. Aby otrzymać rabat na produkty House trzeba wziąć udział w grze, w trakcie której uczestnicy muszą m.in. walnąć młotkiem radio, co ma ryja i przeczesać moherowy beret. Strona notuje rekordową popularność, a politycy związani z Radiem Maryja grożą pikietowaniem sklepów i usunięciem witryny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/moherowe-berety%3A-czy-polityka-wkracza-do-reklamy,3348,artykul.html

Hitem serwisu www.moheroweberety.net jest gra nawiązująca do motywów charakterystycznych dla Radia Maryja. Po „zaktywizowaniu” beretu polegającym na walnięciu młotkiem w radio ze świńskim ryjem należy m.in. uczesać beret, uratować rydza oraz wykonać rzut beretem w parę homoseksualistów. Po ich odpędzeniu słychać głos parodiujący kapłana i pojawia się kupon z 20% zniżką na ubiory marki House.

Pomysł na kampanię wykorzystuje elementy „marketingu partyzanckiego” – popularność strony budowana jest w dużej mierze dzięki pseudo-spontanicznym zachowaniom odbiorców, rozsyłającym adres internetowy serwisu „pocztą pantoflową”. Autorzy kampanii starają się wzmocnić efekt „spntaniczności” poprzez zachęcanie użytkowników do nadsyłania własnych prac satyrycznych związanych z tematyką „moherowych beretów” – czyli do wzięcia udziału w „Moherowym Czynie”. Prace prezentowane są w galerii pod hasłem „Zobacz czyny najwierniejszych” i podpisywane w stylu nawiązującym do sposobu przedstawiania słuchaczy dzwoniących do Radia Maryja – a więc np. „Słuchaczka z Radomia”, „Gertruda z północnej Polski” itd.

Według przedstawicieli firmy Artman będącej właścicielem marki House, nie chodzi o szydzenie z słuchaczy Radia Maryja, ale o precyzyjne dotarcie do grupy 15-25-latków, słuchaczy muzyki house i hip-hopu. Wyjątkowy odzew świadczy wg Artmana o tym, że akcja reklamowa była trafiona.

Innego zdania są cytowani przez GW politycy związani z rozgłośnią o. Rydzyka: „Skandal - grzmi Marek Kotlinowski (LPR), wicemarszałek Sejmu. - Autorzy tej strony obrażają uczucia religijne słuchaczy Radia Maryja i moje. (...) Bogdan Dzakanowski, bydgoski radny, od lat lider lokalnej Rodziny Radia Maryja, zapowiada pikiety przed sklepami, wniosek do prokuratury i pozew sądowy przeciw House: - Musimy zrobić wszystko, żeby ta skandaliczna strona zniknęła z sieci - odgraża się.”

Według Artmana zrealizowanie tych gróźb źle świadczyłoby o polskiej demokracji, zaś firma jest przygotowana, aby „stawić czoło obrońcom moralności”.

To nie jedyny w ostatnim czasie przypadek stosowania podtekstów politycznych w reklamie. Niedawno pisaliśmy o kampanii linii lotniczych Ryanair, wykorzystującej hasło „iż Polacy nie kaczory i Ryanairem latają”. Mogłoby się wydawać, że ta tendencja to dla świata polityki sygnał ostrzegawczy, jednak warto przypomnieć sobie całkiem niedawne czasy, kiedy to satyra polityczna praktycznie przestała w Polsce istnieć. Tłumaczono to właśnie krańcowym spadkiem sympatii dla polityków, z których nikt już nawet nie chciał się śmiać. Być może zatem politycy niepotrzebnie się denerwują, być może wyśmiewanie polityki w reklamie jest zwiastunem poprawy ich notowań? Ciekawe, czy ten trend w reklamie okaże się trwały...

(inf. wł.)

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Ciekawe w jaki sposób strona ta obraża uczucia religijne Pana Kotlinowskiego ?
No chyba że Pan poseł modli się do radia ...

Paranoja.

W reklamie chyba właśnie chodzi o to aby przyciągnąć konsumentów i żeby o danej reklamie było głośno.

avatar użytkownika
,

W życiu nie chodzi o to żeby osiągnąć swój cel za sobą pozostawiając zgliszcza. Wiele spraw jest ważnych, na wiele trzeba zwracać uwagę, trzeba myśleć. A i zysk smakuje lepiej jeśli jest efektem czegoś dobrego niż odwrotnie. Telewizja, prasa (tabloidy), niektórzy politycy rozciągają w sferze publicznej bolesną przestrzeń prymitywizmu. Najsilniej jednak uczestniczy w tym świat reklamy. Spójrzmy prawdzie w oczy. Żerowanie na prymitywnych odruchach, obrażanie, zły smak. Marzy mi się świat reklamy, który współtworzy wartościową kulturę a nie niszczy. To nie jest przypadek wyrafinowanej, inteligentnej satyry politycznej za jaką tęsknimy. To rynsztok. Jeśli dbamy o naszą kulturę, jeśli łączymy się w chwilach żałoby, jak po śmierci papieża, to nie mówmy, jednocześnie, że takie rzeczy są O.K. Moi drodzy, nie wszystko jest O.K.

Najnowsze w tym dziale

Finał 4. edycji Konkursu fotograficznego im. K. Millera „Odwaga patrzenia” organizowanego przez „Gazetę Wyborczą” – piątek, 3 grudnia br. online
W najbliższy piątek, 3 grudnia br. poznamy laureata 4. edycji Konkursu im. Krzysztofa Millera za najlepszy materiał fotograficzny roku oraz w kategorii „Wolność, solidarność, tolerancja”. Podczas finału organizowanego przez „Gazetę Wyborczą” pokazane zostaną wyróżnione zdjęcia, a prezentacji towarzyszyć będą rozmowy z ich autorami. Wydarzenie...
Tiktok wspiera kreatywność w konkursie KTR 2021
TikTok objął partnerstwo nad kategorią „CRAFT – VIDEO” w tegorocznej edycji konkursu Klubu Twórców Reklamy. O tytuł „Best of” zawalczyły najbardziej wyraziste komunikacyjnie, kreatywne i innowacyjne pomysły. Nagrodę za najlepszy projekt wręczyła Sylwia Chada, General Manager TikTok w Polsce i Europie Centralnej. Gala wręczenia odbyła 26...
Wyniki skonsolidowane Grupy PMPG Polskie Media S.A. Po trzecim kwartale 2021 roku Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 5,2 mln zł wobec zysku 2,3 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.
WP.pl najbardziej opiniotwórczym medium października 2021
Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów, liderem rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” za październik 2021 został portal WP, na którego informacje dziennikarze innych redakcji powoływali się niemalże 4 tys. razy. Miejsce drugie zajęła stacja RMF FM z wynikiem 3,6 tys. powołań w innych mediach. Podium zamyka Onet, którego...
Najbardziej zasięgowa akcja społeczna w historii Gazeta.pl
Redakcja Gazeta.pl jest mocno zaangażowana w walkę z kryzysem klimatycznym, czego jednym z przejawów była jej niedawna akcja „Alarm dla klimatu”. W odpowiedzi na apel portalu oraz Koalicji Klimatycznej 29 października br. w sześciu polskich miastach uruchomiono miejskie systemy alarmowe, aby w symboliczny sposób podkreślić wagę szczytu klimatycznego COP26....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764