logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Monitor dla grafika

Strona 2/7  1 2 3 4 ... 7

| 27.12.2022 13:12

pxl666, 2022-12-23 19:46
temat dla mnie ciekawy wiec ponownie pytam . czy chodzi o odwzorowanie kolorów na ekranie i po wydruku na np folii ??
bo ogólnie monitor dla grafika to ciekawe zagadnienie . skoro nie masz wpływu na czym docelowo jest oglądana twoja praca ...


Chodzi o odwzorowanie na ekranie i po wydruku. Oraz o równomierność koloru na całej powierzchni ekranu.
Zwykle chodzi również o możliwość kalibracji kolorymetrem.

+ + + +

Gdańsk
wiadomości: 396
w Signs.pl od 03.09.2015
IP: 89.69.144.XXX

mituu mituu | 28.12.2022 17:12

Fikol, 2022-12-22 13:02
fakt Corelowcom nie do śmiechu :-D

A fanboje wyrastają kiedyś z krótkich spodenek?


-----------------



(Wiadomość zmodyfikowana przez: mituu dnia 28.12.2022 18:01)

mituu

| 28.12.2022 19:12

akwilon_pl, 2022-12-27 13:43
pxl666, 2022-12-23 19:46
temat dla mnie ciekawy wiec ponownie pytam . czy chodzi o odwzorowanie kolorów na ekranie i po wydruku na np folii ??
bo ogólnie monitor dla grafika to ciekawe zagadnienie . skoro nie masz wpływu na czym docelowo jest oglądana twoja praca ...


Chodzi o odwzorowanie na ekranie i po wydruku. Oraz o równomierność koloru na całej powierzchni ekranu.
Zwykle chodzi również o możliwość kalibracji kolorymetrem.
ale rozumiem że zakładamy ze grafik kalibruje pod drukarkę z którą pracuje . czyli z wysłaniem do chromy to raczej nie przejdzie . to ma jakiś sens w takim wypadku? poza komfortem pracy?

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + +

bielsko
wiadomości: 2115
w Signs.pl od 31.01.2008
IP: 46.204.96.XXX

mituu mituu | 29.12.2022 02:12

pxl666, 2022-12-28 19:40
ale rozumiem że zakładamy ze grafik kalibruje pod drukarkę z którą pracuje . czyli z wysłaniem do chromy to raczej nie przejdzie . to ma jakiś sens w takim wypadku? poza komfortem pracy?

Dobry monitor można ustawić by wyświetlał przeciętnie kolory,.
Przeciętnego monitora nie da się ustawić, by wyświetlał dobre.

Natomiast cały proces, nazwijmy to w uproszczeniu, właściwej obróbki kolorystycznej, ma znaczenie, gdy prawidłowość kolorów w pliku przekazanym do drukarni jest argumentem za tym, kto pokryje koszty spier...go nakładu.

-----------------

mituu

| 30.12.2022 18:12

mituu, 2022-12-29 02:24
pxl666, 2022-12-28 19:40
ale rozumiem że zakładamy ze grafik kalibruje pod drukarkę z którą pracuje . czyli z wysłaniem do chromy to raczej nie przejdzie . to ma jakiś sens w takim wypadku? poza komfortem pracy?

Dobry monitor można ustawić by wyświetlał przeciętnie kolory,.
Przeciętnego monitora nie da się ustawić, by wyświetlał dobre.

Natomiast cały proces, nazwijmy to w uproszczeniu, właściwej obróbki kolorystycznej, ma znaczenie, gdy prawidłowość kolorów w pliku przekazanym do drukarni jest argumentem za tym, kto pokryje koszty spier...go nakładu.

sprecyzuj "przeciętnie" . bo to ze żółty jest żółty a czerwony czerwony to wiemy ale skoro ani hp za 1200 ani eizo za 5700 nie pokaże na monitorze tego co wyjdzie z maszyny to pytam o sens - cały czas mam na myśli sytuacje gdzie "grafik" wysyła job do zdalnej drukarni i poza tym co widzi u siebie i tym co posyła klientowi (pdfy / jpegi , tiffy ?) to apla czy gradient będzie wypadkową różnych czynników ale kolor będzie podobny do tego na monitorze ale ani ani nie będzie tożsamy ... chyba ze np chroma czy DD mają profile pod konkretne monitory do pobrania ?

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + +

bielsko
wiadomości: 2115
w Signs.pl od 31.01.2008
IP: 46.204.96.XXX

| 31.12.2022 11:12

chyba ze np chroma czy DD mają profile pod konkretne monitory do pobrania ?


To jest często powielane nieporozumienie, że kalibruje sie drukarkę pod monitor lub monitor pod drukarkę (chociaż i tak oczywiście można, a czasem trzeba).

Właściwe podejście jest takie, że monitory i drukarki kalibruje się pod pewien kolorystyczny ideał (wzorce kolorów używane przed oprogramowanie kalibrujące). Wtedy uzyskuje się na wszystkich urządzeniach największą możliwą zgodność z ideałem - w stopniu możliwym do osiągnięcia na danym urządzeniu. Bo np. drukarka 4-kolorowa ma mniejszy zakres (gamut) kolorów niż drukarka 10-kolorowa itd.
Wtedy można drukować pliki otrzymane od klienta i mieć pewność, że wydrukuje się to co rzeczywiście jest w pliku. Kompletnie drukarza natomiast może nie obchodzić, co klient widział na swoim monitorze - ta informacja w ogóle nie jest możliwa do zapisania w pliku (chociaż klientom często tak się wydaje, że jak rozjaśnią monitor i wtedy zapiszą plik, to drukarnia też wydrukuje jaśniej ;) ).

Dopiero w drugiej kolejności można robić tzw. softproofing, czyli właśnie wyświetlanie na monitorze kolorów z konkretnej drukarki. Ale najpierw osobno monitor i osobno drukarkę trzeba skalibrować "do ideału", a następnie użyć profilu z drukarki do skorygowania kolorów wyświetlanych na monitorze np. w Photoshopie.

Na drugim końcu są najczęstsze przypadki: klient oglądający projekt na jakimś smartfonie. I drukarz-daltonista bez doświadczenia, z nieskalibrowaną drukarką, żądający plików w CMYK 300dpi, bo "tak jest profesjonalnie".

.(Wiadomość zmodyfikowana przez: akwilon_pl dnia 31.12.2022 11:40)

(Wiadomość zmodyfikowana przez: akwilon_pl dnia 31.12.2022 11:51)

+ + + +

Gdańsk
wiadomości: 396
w Signs.pl od 03.09.2015
IP: 89.69.144.XXX

mituu mituu | 31.12.2022 19:12

pxl666, 2022-12-30 18:33
sprecyzuj "przeciętnie" . bo to ze żółty jest żółty a czerwony czerwony to wiemy ale skoro ani hp za 1200 ani eizo za 5700 nie pokaże na monitorze tego co wyjdzie z maszyny to pytam o sens - cały czas mam na myśli sytuacje gdzie "grafik" wysyła job do zdalnej drukarni i poza tym co widzi u siebie i tym co posyła klientowi (pdfy / jpegi , tiffy ?) to apla czy gradient będzie wypadkową różnych czynników ale kolor będzie podobny do tego na monitorze ale ani ani nie będzie tożsamy ... chyba ze np chroma czy DD mają profile pod konkretne monitory do pobrania ?

Kalibrowalny, skalibrowany monitor pokazuje co powinno wyjść z maszyny.
Dowodem na to jest proof.
Mając na uwadze, że klient może mieć zwykły biurowy monitor, pomija się to, co widzi na tym monitorze i wymaga akceptu na proofa.
Proof wykonany z pliku produkcyjnego, na certyfikowanej maszynie, jest dla drukarza wydrukiem wzorcowym.
Wykonując druk nakładowy drukarz dociąga do proofa.

Zatem tak. Monitor za 5700 pokaże co wyjdzie z maszyny.
Przy założeniu, że projektant wie co robi, klient akceptuje wydruk wzorcowy a nie obraz na swoim monitorze, a drukarz ma w ręku wzorzec i umie do niego dociągnąć.
Jeśli któryś z elementów nie zostanie spełniony, wyjdzie co wyjdzie.

W teorii drukarnia udostępnia profile swoich maszyn, zatem jeśli każdy wykona swoją pracę dobrze, to projektant na monitorze, klient na proofie i drukarnia w druku nakładowym, powinni widzieć to samo.

Niekalibrowalny monitor pokazuje co chce. Czerwony nie zawsze jest czerwony i czasem wystarczy spojrzeć pod innym kątem, by kolor się zmienił.

Wysyłając plik produkcyjny do drukarni internetowej, akceptujesz ryzyko, że nie wszystkie warunki mogą zostać wypełnione, więc efekt finalny może być różny od oczekiwanego.

-----------------

mituu

| 02.01.2023 06:01

pxl666, 2022-12-30 18:33
mituu, 2022-12-29 02:24
pxl666, 2022-12-28 19:40
ale rozumiem że zakładamy ze grafik kalibruje pod drukarkę z którą pracuje . czyli z wysłaniem do chromy to raczej nie przejdzie . to ma jakiś sens w takim wypadku? poza komfortem pracy?

Dobry monitor można ustawić by wyświetlał przeciętnie kolory,.
Przeciętnego monitora nie da się ustawić, by wyświetlał dobre.

Natomiast cały proces, nazwijmy to w uproszczeniu, właściwej obróbki kolorystycznej, ma znaczenie, gdy prawidłowość kolorów w pliku przekazanym do drukarni jest argumentem za tym, kto pokryje koszty spier...go nakładu.

sprecyzuj "przeciętnie" . bo to ze żółty jest żółty a czerwony czerwony to wiemy ale skoro ani hp za 1200 ani eizo za 5700 nie pokaże na monitorze tego co wyjdzie z maszyny to pytam o sens - cały czas mam na myśli sytuacje gdzie "grafik" wysyła job do zdalnej drukarni i poza tym co widzi u siebie i tym co posyła klientowi (pdfy / jpegi , tiffy ?) to apla czy gradient będzie wypadkową różnych czynników ale kolor będzie podobny do tego na monitorze ale ani ani nie będzie tożsamy ... chyba ze np chroma czy DD mają profile pod konkretne monitory do pobrania ?


Monitorów nie kalibrujesz pod żadne drukarki, czy zdalne drukarnie, ale do określonego standardu, np. sRGB, D65, 120lm.
Czyli przycięty jest do sRGB, punkt mieli ma 6500 K i jasność w pomieszczeniu przyjęliśmy 120 lumenów.
W monitorach takich jak NEC serii PA można przyciąć do przestrzeni cmykowej np. Coated FOGRA39.
Kalibracja lub profilowanie to nie tylko kolory, ale też jasność świecenia i kontrast.

avatar użytkownika
+ + + +

Bielsko-Biała
wiadomości: 234
w Signs.pl od 03.05.2013
IP: 194.33.77.XXX

| 02.01.2023 11:01

W tej cenie nie kupisz nic profesjonalnego w 4K i 27 calach.
Ale kupisz coś półprofesjonalnego, na przykład sprawdź monitory Asus z serii ProArt

avatar użytkownika
+ + + +

Białystok
wiadomości: 382
w Signs.pl od 20.11.2015
IP: 83.12.16.XXX

| 03.01.2023 00:01

Dawny podział na monitory profesjonalne oraz monitory biurowe ulega zatarciu od czasu, gdy na rynek trafiły monitory zdolne odtworzyć większość przestrzeni Adobe RGB. Jeżeli ktoś nie traktuje ekranu jak proofa, nie wymaga kalibracji sprzętowej, a oczekuje po prostu w miarę wiarygodnego podglądu prac do druku oraz możliwości podejrzenia jak wygląda projekt przygotowywany na ekran, jeśli ten ekran daje coś więcej niż sRGB, to w Twoim budżecie znajdziesz modele nawet 32-calowe z pokryciem 99% Adobe RGB.

-----------------
Redakcja Signs.pl

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8408
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 83.28.230.XXX
Strona 2/7  1 2 3 4 ... 7
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764