logo
WIEDZA

Monitor do zdjęć i filmów. Czym się kierować przy zakupie?

Mateusz Zawiślak  PR 13.07.2017, przeczytano 306 razy
ilustracjastrzałka

Na rynku monitorów bardzo łatwo stracić głowę i kupić model źle dopasowany do naszych potrzeb. Radzimy według jakich kryteriów dobrać monitor, który zadowoli fotografa hobbystę i pozwoli komfortowo zmontować film z drona lub sportowej kamery.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/monitor-do-zdjec-i-filmow.-czym-sie-kierowac-przy-zakupie,33116,artykul.html

Przestrzeń barw i kalibracja

W profesjonalnych zastosowaniach odwzorowanie kolorów przez matrycę monitora powinno być maksymalnie zbliżone do tego, jak te kolory są następnie reprodukowane – szczególnie w druku. Stąd też graficy wysoko cenią modele, które są w stanie odwzorować jak najlepiej przestrzeń barw Adobe RGB, uważaną za rynkowy standard. Matryca dla grafika powinna zbliżać się do ideału, czyli pokrywać więcej niż 99% palety Adobe RGB. W domu raczej nie wykorzystamy możliwości takiego ekranu.

Monitory, które dominują na sklepowych półkach, rzadko kiedy pokrywają więcej niż 80% palety Adobe RGB. Stąd w obróbce zdjęć na własne potrzeby, pracy z materiałami wideo oraz stronami internetowymi, zdecydowanie lepiej posługiwać się alternatywną przestrzenią odwzorowania kolorów – sRGB. Jest ona węższa (zawiera się w przestrzeni Adobe RGB), ale zapisana w niej gama kolorów wciąż jest wystarczająco bogata dla kogoś, kto fotografią zajmuje się hobbystycznie. sRGB to znacznie popularniejszy i częściej stosowany standard na rynku konsumenckim.

Interesującym wyborem dla fotografa hobbysty lub osoby tworzącej i oglądającej wideo, mogą być monitory szerokogamutowe – będące w stanie pokryć szerszą przestrzeń barw niż 100% sRGB. Wyświetlają one dużo żywsze kolory niż choćby modele dedykowane dla graczy. Producenci zwykle wyraźnie zaznaczają to w specyfikacji. Przykładowo w ofercie marki Philips takie modele oznaczone są jako Ultra Wide-Color.

Niezależnie od tego, którą przestrzenią barw będziemy się posługiwać, warto pamiętać o kalibracji monitora. Nawet „zwykły” model potrafi pokazać pazury jeśli tylko odpowiednio go skalibrujemy. Niekoniecznie musimy w tym celu kupować profesjonalny kolorymetr. Gdy myślimy o obróbce zdjęć nawet jednorazowa kalibracja nowego monitora – w ramach dodatkowej usługi świadczonej np. przez sklep komputerowy – powinna być w zupełności wystarczająca.

Wielkość ekranu, rozdzielczość i format obrazu

W przypadku obróbki zdjęć oraz filmów rozdzielczość ma ogromne znaczenie, przekłada się bowiem na szczegółowość obrazu. Każdy dodatkowy cal przekątnej powiększa optycznie obszar roboczy i pozwala lepiej wykorzystać wyższą rozdzielczość. Raczej powinniśmy unikać najczęściej spotykanych modeli Full HD (rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli) o przekątnych 22- oraz 24 cali – nadają się one dla graczy, ale nie dla twórców treści. 

Optymalnym wyborem jest monitor QHD (rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli) przy czym przekątna takiego ekranu ze względu widoczność pojedynczych pikseli nie powinna przekroczyć 32 cali. Jeśli mamy ambicję, wydajny komputer i (przede wszystkim) możliwości finansowe, możemy rozważyć zakup monitora 4K UHD (3840 x 2160 pikseli). W takim wypadku optymalna przekątna to 32 cale lub więcej.

Co z formatem obrazu? Świadomie pominęliśmy element monitorów ultrapanoramicznych w poprzednim akapicie, skupiając się na standardowym formacie 16:9 – obecnie najbardziej popularnym na rynku. Monitory 21:9 zyskują na popularności, ale opinie na ich temat w przypadku pracy ze zdjęciami są drastycznie różne. Warto rozważyć ich zakup, jeśli montujemy oraz oglądamy wideo. Oferują szerszy obszar roboczy, co przekłada się również na komfort pracy z dokumentami oraz stronami WWW. Coraz częściej ich możliwości doceniają gracze, ale w przypadku hobbystów fotografii dużo zależy od indywidualnych preferencji.

Na pewno są ciekawą alternatywą dla osób, które rozważają zakup dwóch monitorów 16:9. Jeden większy w formacie 21:9 może być równie dobrym wyborem – także pod względem finansowym. Ze względu na optymalny stosunek przekątnej do rozdzielczości, do pracy nadają się szczególnie 34-calowe modele UWQHD (3440 x 1440 piksele), czyli panoramiczne ekrany QHD.

Co z typem matrycy i zakrzywionym ekranem?

Myśląc o obróbce zdjęć i materiałów wideo, możemy skreślić z naszej listy kandydatów wszystkie monitory z matrycami TN (twisted nematic). Dedykowane są dla graczy, gdzie odwzorowanie barw oraz kąty widzenia nie są tak istotne, za to ceniona jest szybkość odświeżania i czas reakcji matrycy. Zakładając, że chcemy znaleźć złoty środek w postaci dobrej matrycy za rozsądną cenę, zostają nam dwa typy ekranów: IPS (in-plane switching) oraz VA (vertical alignment).

Oba typy ekranów LCD będą dobrym wyborem dla hobbysty i bardzo dużo zależy od specyfikacji danego panelu. Matryce IPS są w stanie zaoferować nieco wyższą jasność i bardziej równomierne podświetlenie, ale w nowych generacjach paneli VA kompensuje nam to mniejsze zużycie energii, a dzięki  zastosowaniu dodatkowych technologii także lepszy kontrast. Czynnikiem kluczowym z perspektywy zwykłego użytkownika może być finalnie cena, a tu punkt ciężkości w większości przesuwa się w kierunku matryc VA.

Monitor z zakrzywionym ekranem to w dużym stopniu kwestia indywidualnych preferencji. Z jednej strony mamy wzornictwo oraz zarządzanie miejscem na biurku – zdecydowanie lepiej wypadają tu modele zakrzywione, szczególnie te o przekątnej 34 cali i większe. Z drugiej znajdziemy też opinie użytkowników, którzy są zdania, że w konkretnych zastosowaniach takich jak np. praca w środowisku CAD, zaokrąglony ekran jest czymś niepożądanym. W przypadku stanowisk wielomonitorowych zakrzywienie może poprawiać komfort pracy, ale brakuje rzetelnych badań, które są w stanie to zweryfikować.

Źródło: MMD

www.mmd-p.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
thalero, 15.07.2017

Eizo, NEC.

Długo nic.
Wszystko jedno co i tak szajs.

Najnowsze w tym dziale:

Wyniki badania Brother Polska, przeprowadzonego wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw pokazują, że 90 proc. polskich MŚP drukuje w technologii laserowej, ponieważ w przypadku organizacji jest ona wydajniejsza, szybsza i tańsza niż atrament. Firma stworzyła listę sześciu najważniejszych korzyści, jakie technologia druku laserowego może przynieść firmie....
Employer Branding sięga po rozrywkę
Rynek pracownika i wymagający coraz większych nakładów finansowych oraz  kreatywności  proces rekrutacji powoduje, że rośnie znaczenie działań employer branding. Dla świadomych pracodawców ważną rolę zyskuje realizacja strategii opartej na kształtowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników, czyli employee experience. Działy HR odczuwają tę presję i szukają oryginalnych pomysłów...
DOOH jako nowoczesna forma tradycyjnego medium
Firmy, chcąc skutecznie dotrzeć do odbiorców i wyróżnić się na tle konkurencji korzystają z różnych kanałów komunikacji. Mając szeroki wybór sposobów promowania swoich produktów i usług, najchętniej korzystają z telewizji, prasy, radia i Internetu. Obok nich funkcjonuje także reklama zewnętrzna - najstarsza forma - która jest doskonałym uzupełnieniem kampanii reklamowych....
Nowoczesna reklama, czyli efekt DOOH
OOH, czyli „out of home advertising” to bardzo powszechna forma komunikacji reklamowej. Billboardy, plakaty i ulotki są na ulicach miast tak powszechne, że właściwie przestaliśmy zwracać na nie uwagę. I tu pojawia się problem, bo w interesie reklamodawcy jest to, by odbiorcy nie tylko zobaczyli, ale i zapamiętali przekaz reklamowy. Stawić czoła temu wyzwaniu można, inwestując w nowoczesne roz...
Siła reklamy mobilnej
Liczba użytkowników smartfonów cały czas wzrasta, co sprawia, że reklama mobilna jest jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do konsumenta. Ważne jest zatem, aby była odpowiednio zoptymalizowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych. Co zrobić, by reklamy wyświetlane na tabletach i smartfonach wywoływały u odbiorców zaangażowanie i zainteresowania, a markom pozwalały pozyskiwać klient...
 
piątek 20.04.2018, 67 gości [ lista ]
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej © 1997-2018 ICOS. Wszystkie prawa zastrzeżone