logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Monitoring nie tylko do ochrony. Jak wykorzystać kamery by zwiększyć sprzedaż

  PR 18.10.2019, przeczytano 1010 razy

Rejestrowany przez kamery sklepowego monitoringu obraz wysokiej rozdzielczości można z powodzeniem wykorzystać w celach marketingowych.  


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/monitoring-nie-tylko-do-ochrony.-jak-wykorzystac-kamery-by-zwiekszyc-sprzedaz,384397,artykul.html

Systemy nadzoru wideo w sklepach nie są już tylko narzędziem do obserwacji wykorzystywanym w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Analiza przepływu ludzi w placówce oraz ich zainteresowań pomaga osiągać lepsze wyniki sprzedaży (klientom łatwiej jest odnaleźć poszukiwany towar i są szybciej obsługiwani). To niezmiernie istotne, bo według danych firmy Digimarc osoby zmuszone do czekania w kolejkach często wychodzą ze sklepu. 11% rezygnuje z zakupów w ogóle, 23% wyjmuje z koszyka niepotrzebne produkty, by móc skorzystać z kasy szybkiej obsługi, zaś aż co trzeci konsument finalnie decyduje się na zakupy online.

Klient w centrum zainteresowania

Inteligentne systemy monitoringu dostarczają informacji o miejscach ekspozycji, które przyciągają największą uwagę. Pozwalają wyciągać wnioski statystyczne, ale też śledzić zachowania poszczególnych grup klientów. Można sprawdzić m.in. jak robią zakupy osoby w zależności od płci oraz grupy wiekowej i wykorzystać tę wiedzę do zadbania o lepszą ekspozycję produktów.

- Gdy system nauczy się, że mężczyźni przebywają w sklepie krócej, tuż po przekroczeniu bramki skręcają w prawo, kobiety zaś w lewo i potrzebują więcej czasu by dokonać transakcji, można tak zoptymalizować ekspozycję towaru, żeby zakupy dla jednej i drugiej grupy były szybsze oraz wygodniejsze – tłumaczy Piotr Bettin menadżer ds. rozwoju biznesu inteligentnych systemów wideo Konica Minolta. Podkreśla, że inteligentny monitoring pozwala też prześledzić zachowanie osób, które zrobiły duże zakupy, a jeśli schemat się powtórzy, szukać podobieństw i wyciągać wnioski przyciągające kolejnych wartościowych kupujących.

Bardziej skuteczna reklama

Analiza monitoringu ułatwia zaobserwowanie gdzie np. najchętniej przebywają pasażerowie na dworcu oraz adekwatne dostosowanie ekspozycji nośników reklamowych do przekazu marketingowego. Inteligentny monitoring pozwala zdefiniować „korytarze”, w których liczone są osoby przechodzące przez poszczególne bramki, drzwi lub wejścia. Na bazie tych danych można również ustalać stawki najmu powierzchni handlowych, jak też lepiej pozycjonować reklamę w przestrzeni publicznej i w sklepie. Młody mężczyzna niekoniecznie będzie zainteresowany informacjami o płynach do czyszczenia sztucznej szczęki. Z większym prawdopodobieństwem zwróci uwagę na reklamy gadżetów elektronicznych lub samochodów. Kamera umieszczona w pobliżu kolejki do kasy może wykryć kto w niej stoi i na pobliskim ekranie wyświetlić dopasowane do grupy docelowej reklamy.

Informacje przetwarzane są lokalnie, w znajdującym się w obudowie kamery kontrolerze, bez konieczności łączenia z zewnętrznymi serwerami. W gotowym raporcie, poza informacjami o liczbie klientów, użytkownik może otrzymać również „mapę cieplną” pomieszczenia, czyli dane, w jakich miejscach i kiedy ruch był największy.

Monitoring szansą na zdobycie przewagi rynkowej

Właściciele placówek handlowych konkurują z gigantami e-commerce, którzy wydają miliony na profilowanie użytkowników i dostosowanie przekazu reklamowego. Analizy ruchu w sklepach stacjonarnych bazowały do tej pory w dużej mierze na kosztownych badaniach socjologicznych i marketingowych. Teraz można uzyskać podobne dane na podstawie analizy obrazu z kamer monitoringu. Co więcej, pozyskanie tych informacji jest zgodne z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO).

Piotr Bettin z Konica Minolta podkreśla: – Dane mogą być zanonimizowane, twarze rejestrowanych osób będą „wypikselizowane”, ostre pozostaną wyłącznie elementy statyczne w systemie, takie jak ściany lub sklepowe półki. Dopiero w sytuacji, w której doszło do naruszenia prawa, możliwe będzie zalogowanie się do systemu osoby upoważnionej albo policji lub prokuratora, co pozwoli na ustalenie tożsamości danej osoby.

Dzięki zapewnionemu zdalnemu dostępowi właściciel sklepu może sprawdzić w każdej chwili co dzieje się na terenie placówki. Monitorować długość kolejek przy poszczególnych kasach, zaplanować pracę i obsługę klienta oraz terminy dostaw. Może też szybciej zareagować na straty powodowane przez nieuczciwy personel. System alarmuje, jeśli dokonany został zwrot towaru, a nikogo w tym czasie nie było przy kasie. Może też zawiadomić o podejrzanej sytuacji, gdy kasjer nabija produkty, których nie ma na ladzie.

Źródło: Konica Minolta

www.konicaminolta.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764