logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Monumental Art 2015: Każdy dzień jest ważny

   27.06.2015, przeczytano 1610 razy
ilustracjastrzałka

Już po raz siódmy do Gdańska przyjadą artyści z całego świata by podczas Festiwalu Malarstwa Monumentalnego Monumental Art stworzyć na gdańskiej Zaspie kolejne, wielkoformatowe obrazy. W tym roku Instytut Kultury Miejskiej zaprosił do współpracy artystów z Hiszpanii, Urugwaju, Grecji, Rosji i Polski. Hasło tegorocznego Festiwalu Monumental Art to „Każdy dzień jest ważny”. Prace na rusztowaniach rozpoczną się 29 czerwca, a wernisaż z muzyką na żywo i prezentacją murali przez artystów odbędzie się 10 lipca na Zaspie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/monumental-art-2015%3A-kazdy-dzien-jest-wazny,25269,artykul.html

Monumental Art jest wyjątkowym festiwalem, dzięki któremu (oraz działaniom Gdańskiej Szkoły Muralu) na gdańskim osiedlu Zaspa powstaje zintegrowana Kolekcja Malarstwa Monumentalnego. Obecnie znajduje się tam 49 murali, a po zakończeniu tegorocznej edycji Zaspę ozdabiać będą 54 wielkoformatowe prace. Szlakiem murali oprowadzają mieszkańcy – Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki, którzy podczas bezpłatnych spacerów opowiadają anegdoty dotyczące powstania murali, przybliżają biogramy i prace artystów, założenia architektoniczne osiedla i historie jego powstania wszystkim zainteresowanym osobom.

Murale 7. edycji Monumental Art namalują: David de La Mano i Pablo Sanchez Herrero z Hiszpanii, Rustam Qbic z Rosji, Kolektyw Licuado i Alfalfa z Urugwaju, SAME 84 z Grecji i duet Monstfur z Polski. Nowe prace powstawać będą przy ul. Skarżyńskiego 4a, Pilotów 12f, Pilotów 13 g, Pilotów 16a i Nagórskiego 9a. Artystom asystować będą dwaj adepci sztuki muralu z Kiszyniowa – XY i XYRadu Dumbrava i Filip Orlov oraz osoby z Gdańskiej Szkoły Muralu.

Każdy dzień jest ważny” - to motto tegorocznego Festiwalu Monumental Art. O tym, czym będą inspirować się artyści opowiada kurator Monumental Art, Piotr Szwabe - Każda chwila i moment z dnia są ważne by móc iść drogą prowadzącą do szczęścia, by przeżywać i uczyć się życia, doceniać zwykłą codzienność, w której trzeba nauczyć się „wynajdować” poezję, smak dnia w dziwnym pogmatwanym świecie pełnym zagrożeń i zawiści.

Festiwal Malarstwa Monumentalnego Monumental Art jest wydarzeniem cyklicznym, które organizowane jest do 2016 roku. Do roku 2011 towarzyszył kandydaturze Gdańska do Europejskiej Stolicy Kultury, w kolejnych latach kontynuowany jest przez Instytut Kultury Miejskiej. Celem Festiwalu jest stworzenie zintegrowanej galerii malarstwa monumentalnego oraz zbudowanie największej w Europie kolekcji prac malarstwa wielkoformatowego uznanych artystów ze świata. Kuratorem przedsięwzięcia jest gdański malarz i animator kultury Piotr Szwabe vel Pisz, a koordynatorką Barbara Sroka z Instytutu Kultury Miejskiej.

Artyści Monumental Art 2015 „Droga jest szczęściem”


1. David de La Mano i Pablo Sanchez Herrero – Hiszpania, ul. Pilotów 16a

Pablo S. Herrero maluje swoje realizacje na obszarach zmarginalizowanych - przedmieściach, w opuszczonych miejscach, w które wkracza adaptuje natura. Rozumie murale jako interwencję w miasta, sposób na przybliżenie wizji artystycznej do natury. Obecnie skupia się na malowaniu w małych miejscowościach i dzielnicach z dala od centrum miast. Jego styl jest związany z motywami roślinnymi, pokazuje połączenie dynamiki i statyki, indywidualizmu i wspólnoty, emocji, władzy i kontroli, zrównoważonego rozwoju i niestabilności, kruchości i wytrzymałości.

David de La Mano namalował ponad 100 prac w przestrzeni publicznej, m.in. w Hiszpanii, USA, Norwegii, Tunezji, Argentynie, Anglii, Peru, Urugwaju, Brazylii, Włoszech i Portugalii. Jego prace głównie przedstawiają sylwetki ludzi i drzewa, w większości są monochromatyczne. Wiele prac tworzy we współpracy z Pablo S. Herro, tak jak w przypadku Monumental Art.

2. Rustam Qbic – Rosja, ul. Nagórskiego 9a

Rustam Qbic mieszka w Kazaniu, w Rosji. Jego prace to surrealistyczne wyobrażenia, na których przedstawia postacie ludzi w zestawieniu z domami, roślinami czy zwierzętami. Prawie każde z jego dzieł jest pełne ciekawych pomysłów oraz odniesień które można zauważyć po dłuższej chwili namysłu. Jego prace widnieją na ścianach: Niżnego Nowogordu, Magnitogorska, Moskwyie czy Petersburgau.

3. Kolektyw Licuado i Alfalfa – Urugwaj, ul. Pilotów 12f

Kolektyw Licuado powstał cztery lata temu i tworzy go Camilo Núñez i Florencia Duran. Ich celem jest wspólne malowanie, ponieważ – jak mówią – praca zespołowa dodaje kolorytu nie tylko przestrzeni publicznej, ale też tej prywatnej. Camilo i Florencia badają konkretne środowiska, łączą te miejsca, ich kulturę i obyczaje ze swoimi obrazami i ich estetyką. Malowali m.in. w Buenos Aires, Chile, Boliwii, Peru, podczas Urban Art Latinamerican Festival czy MUTA Montevideo.

Alfalfa - Nicolas Sanchez

Jego prace można zdefiniować jako koncertu form i pomysłów, nigdy nie tracących na indywidualności. Czerpie inspiracje z różnorakich religii, szczególnie hinduizmu, co obrazują postacie o wielu parach rąk i oczu, zwierzęcych głowach w jego realizacjach. W pracach Alfalfy można też znaleźć odniesienie do średniowiecznych bestiariuszy – w szczególności zwraca uwagę na potwory morskie. Jego styl to połączenie francuskiego symbolizmu, kolorowego komiksu pop i estetyki miejskiej. Murale Alfalfa są widnieją m.in. na ulicach Montevideo, Cumana, Caracas i Limyie.

4. SAME84 – Grecja, ul. Pilotów 13g

Same 84 urodził się w Atenach, w 1996 zaczął eksperymentować z graffiti na ulicach Aten pod pseudonimem „Same”. Przez lata jego styl ewoluował, zaangażował się w sztukę w przestrzeni publicznej i street art. Oprócz murali tworzy też ilustracje i jest projektantem graficznym. Mieszka i pracuje w Atenach.

5. Monstfur – Polska, ul. Skarżyńskiego 4a

Monstfur do życia powołany został przez dwóch młodych artystów z Częstochowy, w 2006 roku. To wspólny projekt i jednocześnie kreacja wirtualnej postaci przypisującej sobie autorstwo. Monstfur stosuje przede wszystkim ręcznie wycinany szablon. Upodobał sobie tę właśnie technikę, ponieważ jest precyzyjny jak owadzie kroki, bo potrafi być bezbłędny, jednocześnie dając sporo miejsca na ekspresję, bo bardzo wdzięcznie współpracuje z innymi mediami. Monstfur ma cierpliwość do szablonu i cieszy się robotą. Monstfur inspiruje się klimatem polskiego humoru, absurdu, wskazując przy okazji na niejedną ciekawostkę z zakresu ludzkich zachowań i zwyczajów. Jego prace to najczęściej opowieści o szarym, przeciętnym człowieku i jego świecie skrzywień, nałogów i słabości, ale również radości i ciekawych upodobań. W ramach inspiracji bardzo chętnie sięga też do najmłodszych lat swojego życia, czyli lat 80. i związanym z tymi latami szeroko pojętym przemysłem, wzornictwem i socjalną infrastrukturą.

7. edycja Festiwalu Monumental Art „Każdy dzień jest ważny”
29 czerwca - 10 lipca, Gdańsk

Źródło: STGU

muralegdanskzaspa.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764