logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Mural w Warszawie elementem kampanii „Pamiętaj. 23 sierpnia”

  PR 30.08.2024, przeczytano 195 razy
ilustracjastrzałka

Mural stanowi element międzynarodowej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pamiętaj. 23 sierpnia”, realizowanej przez Europejską Sieć Pamięć i Solidarność (ESPS) w ramach obchodów Europejskiego Dnia Pamięci Ofiar Reżimów Totalitarnych. Dzień ten został ustanowiony przez Parlament Europejski 23 sierpnia 2008 roku, w rocznicę zawarcia paktu Ribbentrop-Mołotow. To porozumienie między dwoma totalitaryzmami – nazizmem i komunizmem – dało początek tragedii milionów ludzi. Malowidło na ścianie budynku przy ul. Lipowej 5, nieopodal biblioteki uniwersyteckiej, zachęca do refleksji nad znaczeniem minionych wydarzeń i ocalenia żywych świadectw przeszłości.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/mural-w-warszawie-elementem-kampanii-_pamietaj.-23-sierpnia_,405487,artykul.html

Porozumienie między nazistowskimi Niemcami a Związkiem Radzieckim z 1939 r. utorowało drogę do wybuchu II wojny światowej, a w jej następstwie: obozów koncentracyjnych, gułagów, Holokaustu, długich lat zimnej wojny i dla wielu społeczeństw Europy dalszego zniewolenia. Straty terytorialne, materialne i osobowe spowolniły lub uniemożliwiły rozwój w wielu dziedzinach na dziesięciolecia.

Kampania „Pamiętaj. 23 sierpnia” (enrs.eu/august23) zachęca do utrwalenia w świadomości tej symbolicznej daty i bliższego poznania losów osób, których życie naznaczyła walka z systemami totalitarnymi. „Bez wiedzy o tym, co się wydarzyło 23 sierpnia 1939 r. i jakie to miało konsekwencje, że od współpracy nazistowskich Niemiec i sowieckiej Rosji zaczęły się wszystkie dramaty II wojny światowej, trudno jest zrozumieć nie tylko historię XX wieku, lecz także tożsamość współczesnych Europejczyków” – mówi Rafał Rogulski, dyrektor ESPS. 

ilustracjastrzałka

Znaczenie tego dnia pamięci, zdaniem dyrektora ESPS, dotyczy zarówno wiedzy historycznej na temat tamtych wydarzeń i ich konsekwencji, jak też jest jedną z form przepracowania traumy, którą wydarzenia te spowodowały. Co więcej, w dobie dezinformacji, szczególnie ważne jest opowiadanie o XX-wiecznej historii Europy bez przyzwolenia na fałsz oraz odkrywanie tej historii w losach konkretnych osób. Służą temu, między innymi, krótkie spoty filmowe poświęcone postaciom z różnych krajów europejskich. 

Bohaterami tegorocznej kampanii są: Johann Trollmann (1907–1944), niemiecki bokser pochodzenia romskiego, ofiara nazistowskich prześladowań, zamordowany przez obozowego kapo, którego wcześniej pokonał na ringu; oraz Emílie Machálkova (1926–2017), Czeszka pochodzenia romskiego, promotorka kultury romskiej, która przetrwała Holokaust.

W poprzednich latach ESPS przygotowała filmy o losach Kazimierza Moczarskiego, Borysa Romanczenki, Mali Zimetbaum i Edka Galińskiego, Władysława Bartoszewskiego, Doiny Cornei, Ievy Lase, Jaana Krossa, Milady Horákovej, Juliany Zarchi, Pétera Mansfelda. Wszystkie materiały filmowe przywołujące losy dwunastu postaci, których odwaga i opór wobec zła na trwale zapisały się w historii XX wieku, dostępne są pod linkiem: Remember. August 23 (youtube.com)

Filmom towarzyszy kampania medialna oraz outdoorowa w centrach europejskich stolic, w tym Warszawy, Wilna, Berlina i Pragi, artykuły naukowe na temat współczesnych kontrowersji wokół paktu Ribbentrop-Mołotow na stronie www.enrs.eu, a także Poradnik obchodów 23 sierpnia z przydatnymi informacjami dotyczącymi obchodów tego dnia pamięci. 

Punktem szczególnym kampanii jest mural na ścianie budynku przy ul. Lipowej 5, nieopodal biblioteki uniwersyteckiej, projektu Marcina Czai – wyjątkowa wizualizacja międzypokoleniowej pamięci o wydarzeniach sprzed 85 lat i jej śladów w naszej codzienności. Mural dostępny jest nie tylko Warszawiakom, ale także, za pośrednictwem mediów, wszystkim zainteresowanym.

Nieodłącznym elementem kampanii jest okolicznościowa przypinka z czarną wstążką i napisem „Remember. August 23”. Ten symboliczny znak pamięci co roku zachęca polityków, dziennikarzy, artystów, działaczy społecznych, a także młodych ludzi z całej Europy do dyskusji na temat II wojny światowej i jej skutków. Przypinki są dostępne w siedzibie ESPS przy ul. Zielnej 37 w Warszawie oraz wybranych placówkach w Europie, które przyłączyły się do akcji.

Europejska Sieć Pamięć i Solidarność jest międzynarodowym przedsięwzięciem, które ma na celu kształtowanie dyskursu o historii Europy XX i XXI wieku i sposób jej upamiętniania ze szczególnym uwzględnieniem okresu dyktatur, wojen i społecznego sprzeciwu wobec zniewolenia.

Źródło: ESPS

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ibis z globalną kampanią wizerunkową Go Get It
Ibis, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek hotelowych na świecie segmentu ekonomicznego rozpoczęła nową globalną kampanię pod hasłem „Go get it” („Idź po swoje”), która ukazuje hotele z rodziny ibis jako miejsca pomagające podróżnikom z całego świata realizować swoje aspiracje i...
Leo Burnett łączy Alfę Romeo i Roberta Makłowicza
W związku z wprowadzeniem na rynek nowej Alfy Romeo Junior, pierwszego modelu marki produkowanego w Polsce, agencja Leo Burnett Warszawa zaprosiła do współpracy Roberta Makłowicza – znanego dziennikarza, twórcę kultowych programów, krytyka kulinarnego, pasjonata podróży i motoryzacji oraz fana marki Alfa Romeo. Współpraca ta jest częścią...
Praca kierowców ciężarówek w kampanii C. H. Robinson
Firma C. H. Robinson stworzyła kampanię wizerunkową promującą Truck Driver Appreciation Week. Akcja ma na celu zwrócenie uwagi na rolę kierowców ciężarówek w łańcuchu dostaw. W jej ramach uruchomione zostały działania w mediach społecznościowych, a także przygotowany materiał wideo pokazujący dzień z życia kierowcy. Przy drogach w krajach biorących udział w kampanii...
Zasąsiadujmy się: kampania Ogilvy dla Milka
Milka i Ogilvy Polska przygotowały nową platformę komunikacji pod hasłem „Zasąsiadujmy się”. Po raz pierwszy marka w Polsce podejmuje lokalną inicjatywę opartą w całości na doświadczeniach z polskiego rynku. Kampania „Zasąsiadujmy się” ruszyła 02.09 br. i rozpoczęła się działaniami digitalowymi i TVC, a jej sercem jest niestandardowa, masowa aktywacja...
Wavemaker wspiera debiut nowych zapachów YSL i Prada
Yves Saint Laurent i Prada - dwie marki o ugruntowanej pozycji w świecie luksusu - wspierają kampanią nowe odsłony swoich flagowych zapachów. Są to: YSL MYSLF, z odsłoną Le Parfum oraz Prada Paradoxe, z wariantem o nazwie Virtual Flower. Celem działań jest budowanie świadomości nowych produktów i wsparcie ich sprzedaży, jak również wzmacnianie wizerunku i...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764