W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, które wkrótce zostanie otwarte dla zwiedzających, kompleksowy system oznaczeń zaprojektowała i wykonała firma Advertis. Realizacja obejmowała projekt, produkcję oraz montaż nośników wewnętrznych i zewnętrznych.
Przeważająca część nośników wykonana została z czarnej blachy. To materiał, który doskonale wpisuje się w estetykę budynku i jednocześnie podkreśla charakter muzeum.
- Po wielu godzinach dyskusji uznaliśmy, że surowość i chłodne piękno naturalnej blachy nadadzą naszemu projektowi ton, na jakim nam zależało. Każdy detal poza funkcją użytkową, ma również budować nastrój tego szczególnego miejsca – mówi Monika Gardasiewicz, Art Director Advertis.
Przy każdym z trzech narożników budynku umieszczone zostały pylony zewnętrzne, których głęboka czerń kontrastuje z podświetlanymi literami, zapewniającymi widoczność również po zapadnięciu zmroku. Na pylonach wskazane są kierunki do poszczególnych części obiektu. W każdym z nich wycięty został kształt logotypu muzeum. Charakterystyczny jest sposób podświetlenia znaku – światło niejako wydobywa się z wnętrza dając przyćmiony, niepokojący efekt. Technologia wykonania, moc oraz odcień iluminacji były wielokrotnie testowane i modyfikowane, w celu uzyskania zamierzonego wrażenia na odbiorcach.
Oznaczenia wewnątrz budynku umieszczone zostały na naściennych tablicach wykonanych z blachy z nadrukiem UV. Zawarte informacje przedstawione są w postaci piktogramu oraz tekstu w języku polskim i angielskim. Ponadto podział przestrzeni wyznaczają tablice semaforowe i podwieszane oraz nadruki z foli na drzwiach. Wdrożono także system oznaczeń parkingowych w postaci widocznych z daleka liter przestrzennych oraz tabliczek z numeracją wejść do budynku oraz klatek schodowych. Orientację w układzie kondygnacji podziemnych ułatwiają również tablice z mapami przedstawiającymi strukturę każdego piętra.
- To bardzo duży obiekt i ogromna skala projektu – trzy kondygnacje podziemne i sześć naziemnych. Łącznie wykonanych zostało ponad sześćset nośników. Taka realizacja poprzedzona jest wieloaspektową analizą przestrzeni oraz zasad jej użytkowania – mówi Marcin Wnuk, Prezes Zarządu Advertis.
Wykorzystanie czcionki zgodnej z księgą znaku muzeum, dobór materiałów oraz rozmieszczenie nośników tworzą koherentną całość, integrującą część wystawienniczą, administracyjną oraz socjalną muzeum. System informacji wizualnej organizuje przestrzeń i ułatwia poruszanie się po budynku zarówno odwiedzającym, jaki pracownikom. Czarno-białe tablice stanową ascetyczny, ale wyrazisty element aranżacji przestrzeni.
- Styl nośników musi być dopasowany do charakteru instytucji. Tematyka wystawy muzeum determinuje projekt graficzny. Zależało nam na tym, aby system informacji wizualnej doskonale spełniał swoją funkcję i nie rozpraszał uwagi odwiedzjących z szacunku dla treści wystawy stałej Muzeum II Wojny Światowej. Jednocześnie każdy detal buduje atmosferę przestrzeni muzeum. Nie ma mowy o przypadkach. Przemyślany system informacji wizualnej wyróżnia nowoczesne instytucje kultury, w których bardzo dużą rolę przykłada się do spójności przekazu – podkreśla Marcin Wnuk.
Realizacja została wykonana na mocy umowy zawartej z generalnym wykonawcą obiektu – konsorcjum firm: Warbud SA, Hochtief Polska S.A., Hochtief Solutions AG, pod nazwą Warbud - Hochtief - Muzeum II WŚ s. c. Prace nad opracowaniem i wdrożeniem systemu informacji wizualnej trwały cztery miesiące – od podpisania umowy do zakończenia montażu. Oficjalne otwarcie Muzeum II Wojny Światowej dla zwiedzających zaplanowane zostało na 23 marca.
Źródło: Advertis