logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Muzeum Widzialne 2013: Przegląd identyfikacji wizualnych muzeów i działań muzealnych

   01.07.2013, przeczytano 1700 razy
ilustracjastrzałka

Jednym z ważniejszych narzędzi budowania relacji wewnętrznych i zewnętrznych każdej instytucji jest dobrze opracowana i właściwie wdrażana identyfikacja wizualna. To istotne narzędzie budowania tożsamości, kreowania marki czy informowania o misji i ofercie adresowanej do potencjalnych odbiorców.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/muzeum-widzialne-2013%3A-przeglad-identyfikacji-wizualnych-muzeow-i-dzialan-muzealnych,19122,artykul.html

Podczas gdy dla sektora komercyjnego jest to oczywiste, w przypadku muzeów dopiero od niedawna możemy obserwować przykładanie coraz większej wagi do jakości systemów identyfikacji wizualnej, dbanie o jakość druków informacyjnych czy atrakcyjność stron internetowych. To pozytywny i konieczny do podtrzymania kierunek.

Muzeum dbające o atrakcyjność i spójność wizerunkową, oddającą charakter instytucji, a przy tym uwzględniającą współczesną estetykę, ma większą szansę na sukces, popularyzowanie zbiorów, dotarcie i utrwalenia swego przekazu w świadomości odbiorców, przebicia się przez coraz bogatszą ofertę wydarzeń kulturalnych i konkurowania z różnymi innymi formami spędzania wolnego czasu. Takie podejście jest jedną z oznak charakterystycznych dla dobrze zarządzanych muzeów, jedną z oznak szerszego rozumienia roli muzeum, które – będąc instytucją kultury – powinno również w ten sposób przyczyniać się do kształtowania potrzeb estetycznych swojej publiczności.

Przegląd Muzeum Widzialne, który właśnie inaugurujemy i do udziału w którym serdecznie zapraszamy zarówno wszystkie muzea, bez względu na ich profil działania czy formę organizacyjną, jak i grafików projektujących dla muzeów, ma za zadanie pokazać, w jakim punkcie się znajdujemy, jak muzea w rzeczywistości wykorzystują język graficzny do budowania swojego wizerunku, jaki poziom estetyczny ten język prezentuje.

Wyodrębniliśmy cztery kategorie, najlepiej – naszym zdaniem – odzwierciedlające podejście do tematu:

identyfikacja muzeum – obejmuje ona wdrożone identyfikacje wizualne muzeów: logo, system informacji wewnątrz i na zewnątrz muzeum, w tym oznakowanie wystaw stałych, projekty akcydensów, w tym druków firmowych, informacyjnych, materiałów edukacyjnych;

identyfikacja wystaw czasowych – obejmuje opracowany przez muzeum na potrzeby wystawy czasowej system informacji wizualnej: projekty plakatów, folderów, tablic informacyjnych w przestrzeni wystawienniczej, grafikę aplikacji mobilnych towarzyszących wystawom czasowym;

wydawnictwa książkowe lub multimedialne – kategoria ta obejmuje projekty graficzne wydawnictw muzealnych. Nie obejmuje ona jednak pojedynczych wydawnictw, lecz przegląd kilku wydawnictw lub serię wydawniczą, gdyż jedynie w ten sposób można ocenić strategię muzeum w tym zakresie;

grafika strony internetowej – obejmuje projekty graficzne stron internetowych, ich walory estetyczne, odwzorowanie charakteru danej instytucji, wartości funkcjonalne, przejrzystość.

Zarówno muzea, jak i studia graficzne mogą przesyłać dowolną liczbę zgłoszeń do każdej z powyższych kategorii. Wszystkie projekty będą zaprezentowane na stronie internetowej www.muzealnictwo.com, www.stgu.pl oraz podczas podsumowania przeglądu, który planujemy zorganizować w jednej z instytucji kultury w październiku tego roku. Spotkanie będzie miało charakter wystawy oraz otwartej dyskusji z udziałem przedstawicieli muzeów oraz specjalistów z zakresu projektowania graficznego, mających za sobą doświadczenie we współpracy z muzeami. Dodatkowo, powołane w ramach przeglądu jury dokona wyboru najlepszych zgłoszonych projektów, które zostaną podczas spotkania nagrodzone i w sposób szczególny zaprezentowane. Zgłoszenia do 30 września 2013.

Nadesłane projekty oceniać będzie jury:

  • Prof. Maciej Buszewicz
    projektant, członek honorowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Warszawie

  • Małgorzata Gurowska
    projektantka, członkini Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Warszawie

  • Dawid Korzekwa
    projektant, prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Katowicach

  • Magdalena Ponagajbło
    projektantka / Mamastudio, członkini Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej

  • Jakub Sowiński
    projektant, członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Krakowie

  • Wojciech Janicki
    projektant, ASP w Poznaniu


Więcej informacji, regulamin: http://stgu.pl/muzeum-widzialne-2013/

Źródło: STGU

Dodatkowe informacje:

Organizator:
Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów

Partnerzy:
Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
Stowarzyszenie Muzealników Polskich

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kierunek Kreatywny z kampanią dla OTOZ Animals
2 grudnia ruszyła kampania „Strzel kasą na zwierzaki” zbierająca fundusze na wsparcie Sylwestrowego Patrolu Animalsów Stowarzyszenia OTOZ. 
Generali wkracza w świat Fortnite
Generali wchodzi do świata gier wykorzystując platformę Fortnite. Ubezpieczyciel stworzył specjalną mapę Generali Only Up!. Celem tych działań jest zwrócenie uwagi na to, jak istotne dla lepszego komfortu życia jest dbanie o siebie poprzez aktywność fizyczną oraz zdrowe odżywianie. Za przygotowanie mapy odpowiada agencja metaverse Game Changer (Group One).
Bogactwo kolorów i prezentów w świątecznej kampanii Motorola
Wystartowała świąteczna kampania marki Motorola „Bogactwo kolorów i prezentów” skierowana do konsumentów poszukujących nowego smartfona. Kampania będzie realizowana przez cały grudzień, a działania obejmą m.in. kanały online, POS i telewizję.
AdFusion: rynek programmatic dojrzał i potrzebuje innowacji
Jak wynika z najnowszego raportu AdFusion „Programmatic nowych możliwości”, budżety na reklamę programatyczną będą rosły, ale na rynku dominuje umiarkowany optymizm. By wystrzelić, programmatic potrzebuje AI – podkreśla Tomasz Kąkol, COO agencji AdFusion, dodając, że niedoinwestowanie w technologię pozostaje największym wyzwaniem branży.
24/7Communication dla marek Seat i Cupra
Marki SEAT i CUPRA poinformowały o podjęciu współpracy z agencją 24/7Communication. Kooperacja rozpoczęła się w grudniu 2024 r. Agencja została wybrana w toku postępowania przetargowego.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764