logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Muzeum Widzialne 2013: wyniki

   11.06.2014, przeczytano 4243 razy

W tym roku Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Stowarzyszenie Muzealników Polskich zainaugurowało konkurs Muzeum Widzialne, czyli przegląd designu dla muzeów. Do udziału w przeglądzie zostały zaproszone muzea w całej Polsce.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/muzeum-widzialne-2013%3A-wyniki,21907,artykul.html

Organizując przegląd, wyszliśmy z prostego założenia: muzea także zasługują na dobry design, bez względu na profil działania czy formę organizacyjną, gdyż jednym z ważniejszych narzędzi budowania relacji wewnętrznych i zewnętrznych każdej instytucji jest dobrze opracowana i właściwie wdrażana identyfikacja wizualna. To istotne narzędzie budowania tożsamości, kreowania marki czy informowania o misji i ofercie adresowanej do potencjalnych odbiorców. Podczas gdy dla sektora komercyjnego jest to oczywiste, w przypadku muzeów dopiero od niedawna możemy obserwować przykładanie coraz większej wagi do jakości systemów identyfikacji wizualnej, dbanie o jakość druków informacyjnych czy atrakcyjność stron internetowych. To pozytywny i konieczny do podtrzymania kierunek.

Muzeum dbające o atrakcyjność i spójność wizerunkową, oddającą charakter instytucji, a przy tym uwzględniającą współczesną estetykę, ma większą szansę na sukces, popularyzowanie zbiorów, dotarcie i utrwalenia swego przekazu w świadomości odbiorców, przebicia się przez coraz bogatszą ofertę wydarzeń kulturalnych i konkurowania z różnymi innymi formami spędzania wolnego czasu. Takie podejście jest jedną z oznak charakterystycznych dla dobrze zarządzanych muzeów, jedną z oznak szerszego rozumienia roli muzeum, które – będąc instytucją kultury – powinno również w ten sposób przyczyniać się do kształtowania potrzeb estetycznych swojej publiczności.

Jak więc wygląda obecna sytuacja? Na konkurs wpłynęły 184 zgłoszenia. Nadesłane projekty oceniane były w kategoriach: identyfikacja muzeum, identyfikacja wystaw czasowych, wydawnictwa książkowe lub multimedialne, projekt strony internetowej.

Materiały oceniało jury w składzie: Prof. Maciej Buszewicz – projektant, członek honorowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Warszawie, Małgorzata Gurowska, ASP w Warszawie, projektantka, członkini STGU, Wojciech Janicki – projektant, ASP w Poznaniu, Dawid Korzekwa – projektant, prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Katowicach, Magdalena Ponagajbło – projektantka, Mamastudio, członkini Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, Jakub Sowiński – projektant, członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Krakowie. Jury przyznało, iż wybór najlepszych projektów nie był łatwy. Projekty były zróżnicowane – nadesłane zarówno z mniejszych muzeów jak i dużych instytucji.

Zwycięzcami w tym roku okazali się:

- w kategorii identyfikacja muzeum:

  • I miejsce, Muzeum w Gliwicach, projekt Mill studio
  • II miejsce,  Muzeum Sztuki w Łodzi, projekt Jakub Stępień
  • III miejsce, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, projekt Katarzyna Augustyniak, Krzysztof Marciniak


- w kategorii identyfikacja wystaw czasowych

  • I miejsce, Muzeum Narodowe w Szczecinie, za wystawę 1913. Święto wiosny, projekt Studio Flow
  • II miejsce, Edgar Bąk Studio za wystawę „Na przykład” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
  • III miejsce Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, za wystawę UNPOLISHED-YOUNG DESIGN FROM POLAND, projekt studio BETON


- w kategorii wydawnictwa książkowe

  • I miejsce, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, za Serię „Akademia Zarządzania Muzeum”, projekt Wojciech Staniewski Studio 2x2
  • II miejsce, Muzeum Sztuki w Łodzi za Wydawnictwa Muzeum Sztuki w Łodzi, projekt Ryszard Bienert/3 GROUP
  • III miejsce, Muzeum Powstania Warszawskiego, za Projekt wydawnictw muzealnych


w kategorii projekt strony internetowej

  • I miejsce, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, projekt studio Huncwot
  • II miejsce, Muzeum Sztuki w Łodzi, projekt Jakub Stępień
  • III miejsce Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, projekt studio Netreactive


Nagrodziliśmy za otwartość, konsekwencję, świadomość oraz odwagę w stosowaniu designu. Jest to uhonorowanie pracy muzeum, które zdecydowało się na współpracę i obdarzyło zaufaniem projektanta, jak i designera, za wdrożony projekt.
Wyniki oraz medale zostały wręczone podczas 3. Targów Wiedzy Graficznej.

Gratulujemy tegorocznym zwycięzcom i zapraszamy wszystkie muzea do udziału w kolejnych edycjach przeglądu!

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Galeria: Muzeum Widzialne 2013

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Agencja eventowa El Padre już po raz czwarty zdobyła tytuł Agencji Roku w konkursie organizowanym przez Meeting Planner. Z uroczystej gali rozdania nagród zespół wrócił również ze statuetką w kategorii Kongres.
Transform Awards: 5 londyńskich statuetek dla Touchideas
Agencja Touchideas zdobyła aż pięć statuetek podczas jubileuszowej XV edycji międzynarodowego konkursu Transform Awards 2024, który zakończył się właśnie w Londynie.
Zwycięzcy Sony World Photography Awards 2024
Podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, które ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w...
Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764