logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Muzeum Widzialne 2013: wyniki

   11.06.2014, przeczytano 4559 razy

W tym roku Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Stowarzyszenie Muzealników Polskich zainaugurowało konkurs Muzeum Widzialne, czyli przegląd designu dla muzeów. Do udziału w przeglądzie zostały zaproszone muzea w całej Polsce.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/muzeum-widzialne-2013%3A-wyniki,21907,artykul.html

Organizując przegląd, wyszliśmy z prostego założenia: muzea także zasługują na dobry design, bez względu na profil działania czy formę organizacyjną, gdyż jednym z ważniejszych narzędzi budowania relacji wewnętrznych i zewnętrznych każdej instytucji jest dobrze opracowana i właściwie wdrażana identyfikacja wizualna. To istotne narzędzie budowania tożsamości, kreowania marki czy informowania o misji i ofercie adresowanej do potencjalnych odbiorców. Podczas gdy dla sektora komercyjnego jest to oczywiste, w przypadku muzeów dopiero od niedawna możemy obserwować przykładanie coraz większej wagi do jakości systemów identyfikacji wizualnej, dbanie o jakość druków informacyjnych czy atrakcyjność stron internetowych. To pozytywny i konieczny do podtrzymania kierunek.

Muzeum dbające o atrakcyjność i spójność wizerunkową, oddającą charakter instytucji, a przy tym uwzględniającą współczesną estetykę, ma większą szansę na sukces, popularyzowanie zbiorów, dotarcie i utrwalenia swego przekazu w świadomości odbiorców, przebicia się przez coraz bogatszą ofertę wydarzeń kulturalnych i konkurowania z różnymi innymi formami spędzania wolnego czasu. Takie podejście jest jedną z oznak charakterystycznych dla dobrze zarządzanych muzeów, jedną z oznak szerszego rozumienia roli muzeum, które – będąc instytucją kultury – powinno również w ten sposób przyczyniać się do kształtowania potrzeb estetycznych swojej publiczności.

Jak więc wygląda obecna sytuacja? Na konkurs wpłynęły 184 zgłoszenia. Nadesłane projekty oceniane były w kategoriach: identyfikacja muzeum, identyfikacja wystaw czasowych, wydawnictwa książkowe lub multimedialne, projekt strony internetowej.

Materiały oceniało jury w składzie: Prof. Maciej Buszewicz – projektant, członek honorowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Warszawie, Małgorzata Gurowska, ASP w Warszawie, projektantka, członkini STGU, Wojciech Janicki – projektant, ASP w Poznaniu, Dawid Korzekwa – projektant, prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Katowicach, Magdalena Ponagajbło – projektantka, Mamastudio, członkini Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, Jakub Sowiński – projektant, członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, ASP w Krakowie. Jury przyznało, iż wybór najlepszych projektów nie był łatwy. Projekty były zróżnicowane – nadesłane zarówno z mniejszych muzeów jak i dużych instytucji.

Zwycięzcami w tym roku okazali się:

- w kategorii identyfikacja muzeum:

  • I miejsce, Muzeum w Gliwicach, projekt Mill studio
  • II miejsce,  Muzeum Sztuki w Łodzi, projekt Jakub Stępień
  • III miejsce, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, projekt Katarzyna Augustyniak, Krzysztof Marciniak


- w kategorii identyfikacja wystaw czasowych

  • I miejsce, Muzeum Narodowe w Szczecinie, za wystawę 1913. Święto wiosny, projekt Studio Flow
  • II miejsce, Edgar Bąk Studio za wystawę „Na przykład” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
  • III miejsce Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, za wystawę UNPOLISHED-YOUNG DESIGN FROM POLAND, projekt studio BETON


- w kategorii wydawnictwa książkowe

  • I miejsce, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, za Serię „Akademia Zarządzania Muzeum”, projekt Wojciech Staniewski Studio 2x2
  • II miejsce, Muzeum Sztuki w Łodzi za Wydawnictwa Muzeum Sztuki w Łodzi, projekt Ryszard Bienert/3 GROUP
  • III miejsce, Muzeum Powstania Warszawskiego, za Projekt wydawnictw muzealnych


w kategorii projekt strony internetowej

  • I miejsce, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, projekt studio Huncwot
  • II miejsce, Muzeum Sztuki w Łodzi, projekt Jakub Stępień
  • III miejsce Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, projekt studio Netreactive


Nagrodziliśmy za otwartość, konsekwencję, świadomość oraz odwagę w stosowaniu designu. Jest to uhonorowanie pracy muzeum, które zdecydowało się na współpracę i obdarzyło zaufaniem projektanta, jak i designera, za wdrożony projekt.
Wyniki oraz medale zostały wręczone podczas 3. Targów Wiedzy Graficznej.

Gratulujemy tegorocznym zwycięzcom i zapraszamy wszystkie muzea do udziału w kolejnych edycjach przeglądu!

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Galeria: Muzeum Widzialne 2013

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Bank Pekao laureatem konkursu The Drum Awards for Marketing EMEA
Kampania „Jak nie teraz, to kiedy …wbijesz na wyższy level?” Banku Pekao S.A. została uhonorowana nagrodą The Drum Awards for Marketing EMEA. Projekt konkursowy „Jak Bank Pekao S.A. stał się SIGMĄ”, jako jedyny z Polski, wyróżniono w kategorii Metaverse. 
 Dobre, bo śląskie! Finał jubileuszowej edycji konkursu „Śląska Rzecz”
W czwartek, 26 czerwca w Zamku Cieszyn odbędzie się ogłoszenie wyników i wręczenie statuetek w ramach jubileuszowej 20. edycji konkursu Śląska Rzecz 2024. Tego samego dnia nastąpi także otwarcie wystawy prezentującej nagrodzone i wyróżnione w konkursie projekty.
TikTok Ad Awards CE 2025: ruszyły zgłoszenia
9 czerwca ruszyły zgłoszenia  do TikTok Ad Awards CE 2025 – najważniejszego konkursu TikToka dla marek z Europy Środkowo-Wschodniej. Nagrodzone zostaną najbardziej kreatywne i skuteczne kampanie reklamowe oparte na podejściu „TikTok-first”. Zapisy do konkursu trwają do 24 września.
Startuje konkurs WILDNESS by Artystyczna Podróż
„WILDNESS” – pod takim hasłem odbywa się kolejny, siódmy już Instagramowy konkurs, który ERGO Hestia organizuje we współpracy z Fundacją Artystyczna Podróż Hestii. Ta inicjatywa od lat z powodzeniem łączy świat mediów społecznościowych z przestrzenią sztuki, dając szansę utalentowanym twórcom na zaprezentowanie swojej...
Konkurs kreatywny ArtInPost 2025
Po raz kolejny zapraszamy amatorów i pasjonatów projektowania graficznego, klientów i wielbicieli nadawania i odbierania przesyłek przez Paczkomat, aby w kreatywny sposób opowiedzieli o miejscach, które są dla nich ważne i zaprojektowali inspirowaną nimi grafikę na urządzenie.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764