Dzięki oddolnej inicjatywie pro bono osób zajmujących się zielonymi transformacjami, ekspertów energetycznych, strategów oraz ludzi mediów i reklamy, powstała kampania społeczna MySanctions. Twórcy kampanii zachęcają do złożenia deklaracji niewielkiej zmiany zachowania, która może wpłynąć na przebieg wojny w Ukrainie i na walkę z globalnym ociepleniem. Każdy Europejczyk może nałożyć „osobiste sankcje” na reżim Putina. Patronem akcji jest IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.
Na potrzeby kampanii stworzono stronę internetową: www.mysanctions.com, na której znajduje się licznik pokazujący w czasie rzeczywistym, ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel. Tylko w ciągu pierwszych sześciu tygodni wojny w Ukrainie kraje UE kupiły rosyjskie paliwa kopalne o wartości ponad 18 mld euro. Za tę kwotę reżim Putina mógłby kupić ponad 5000 czołgów T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg). Na stronie internetowej obywatele UE będą mogli "nakładać" własne sankcje, deklarując np. obniżenie temperatury ogrzewania o jeden stopień, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu.
W rezultacie Europejczycy:
- zmniejszą zapotrzebowanie na paliwa kopalne importowane z Rosji,
- zmniejszą emisję CO2,
- będą zdrowsi,
- zaoszczędzą pieniądze.
- Kampania MySanctions została przygotowana pro bono przez grupę ekspertów i organizacji, które postanowiły nie pozostawać biernymi i wykorzystać swoje kompetencje - strategiczne, analityczne, komunikacyjne, reklamowe - do stworzenia systemu uruchamiania indywidualnych sankcji. Proces zmian może się rozpocząć także poprzez zmianę codziennych zachowań - przekonuje Igor Kaleński, członek zarządu IAA Polska, koordynujący zaangażowanie stowarzyszenia w projekt.
Lista osobistych sankcji została zbudowana w oparciu o analizy Eurostatu, Międzynarodowej Agencji Energii oraz czołowych polskich ekspertów w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej.
Oprócz patrona kampanii, IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy, na liście organizacji zaangażowanych w jej przygotowanie i realizację znajdują się:
- BBDO Warszawa (kreacja kampanii),
- Papaya Films (produkcja spotów telewizyjnych)
- Dotnpixel (opracowanie strony internetowej),
- Kyiv Type Foundry (dostawca czcionek)
- Instytut Zielonej Gospodarki, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (dane i analiza wpływu zużycia energii na wielkość importu paliw kopalnych z Rosji),
- Lata Dwudzieste (strategia i koordynacja analiz oraz think tanku ekspertów energetycznych i klimatycznych),
- Grupa TV3, Setanta Sports (pierwsi nadawcy, którzy wyemitują filmy kampanii).
Kolejni nadawcy z Unii Europejskiej są mile widziani w społeczności MySanctions.
Otwarta licencja dla nadawców i mediów we wszystkich krajach UE
Przygotowane filmy reklamowe są dostępne nieodpłatnie dla wszystkich nadawców telewizyjnych w Unii Europejskiej. Każdy nadawca, który zdecyduje się przyłączyć do kampanii, otrzyma otwarte pliki filmowe wraz z instrukcją, jak przygotować lokalną wersję językową.
Źródło: IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy