logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Na ile freelancer jest faktycznie „free”? Blaski i cienie wolnego zawodu

  PR 26.03.2018, przeczytano 787 razy

Elastyczność, możliwość decydowania o swoim czasie i doboru zleceń czy praca w domu, to największe zalety przejścia „na swoje” wskazywane przez freelancerów w badaniu EY „Contingent Workforce Study”. Mimo, iż większość ankietowanych samozatrudnionych deklaruje zarobki do 2 tys. złotych, a tylko 14,5 proc zarabia od 2 do 3 tysięcy, freelancerów przybywa na wsiach i w małych miastach, co świadczy o rosnącej popularności pracy w tym trybie [1].


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/na-ile-freelancer-jest-faktycznie-_free_-blaski-i-cienie-wolnego-zawodu,35938,artykul.html

W wielu przypadkach decyzję o porzuceniu etatu determinuje rynek, a nie sam pracownik. Jak wynika z badania EY „Contingent Workforce Study”, 55 proc. firm postrzega niższy koszt zatrudnienia jako główny powód korzystania z pracowników tymczasowych, zaś 42 proc. ankietowanych menedżerów wskazuje na rolę sezonowości – takie rozwiązanie pozwala odpowiadać im na wahania w poziomie zapotrzebowania na pracowników w zależności od ich zapotrzebowania. Oczywiście, rynek pracy jest częściowo determinowany prawem popytu i podaży, dlatego w przypadku lepszej sytuacji pracownika, bądź jego głębokiej specjalizacji, freelancer może sobie pozwolić na decydowanie w sprawie podejmowanych zleceń. Niestety, jest to jedynie wierzchołek góry lodowej. Jak wynika z badania Useme najwięcej osób (2/3 ankietowanych) zarabia do 2 tys. zł miesięcznie netto, a 14,5 proc. freelancerów pomiędzy 2 a 3 tys. zł.

- Na pytania czy praca „na freelansie” się opłaca, zawsze odpowiadam – to zależy. Początki są trudne, bo trzeba nie tylko nauczyć się wyceniać swoją pracę, ale także określić model biznesowy i dopasować ofertę do klientów. To wymaga czasu, wyczucia i ciągłego doskonalenia. Pracuję tak już ponad 3 lata i przez ten czas nabrałam doświadczenia, które zaowocowało projektami i stałymi współpracami, które dają mi dużą satysfakcję pod względem wyzwań zawodowych i wyników finansowych - copywriterka i freelancerka, właścicielka firmy Copy for Corpo.

Najpopularniejszymi sektorami usług w tej formie pracy dalej okazują się kolejno: copywriting i social media (24 proc.), projektowanie graficzne (22,7 proc.) czy programowanie (20,8 proc.).

Kiedy coś kupujesz, nie płacisz za to pieniędzmi

…płacisz godzinami swojego życia, które poświęciłeś, by na to zarobić - Jose Mujica, były prezydent Urugwaju, krótko definiuje współczesny kapitalizm. Ile czasu poświęcają freelancerzy na pracę? Ponad połowa (59,3 proc.) poświęca pracy od 4 do 10 i więcej godzin dziennie, zaś co czwarty (23,7 proc.) nie decyduje się na żaden urlop organizując co najwyżej weekendowe wypady. Skoro praca bez etatu wiąże się z tyloma wyrzeczeniami, dlaczego coraz więcej (chociaż wciąż niewiele w stosunku do liczby pracujących ogółem) ludzi decyduje się na nią? Ankietowani biorący udział w badaniu EY „Contingent Workforce Study” jako główne zalety wskazywali przede wszystkim elastyczność (80 proc. badanych), możliwość decydowania o swoim czasie i zleceniach (49 proc.), możliwość pracy z domu (33 proc.).

- Z pewnością możliwość decydowania o tym, jakie zlecenia się realizuje oraz kiedy się to robi, jest dużą zaletą. Każdy freelancer musi jednak bezwzględnie przestrzegać terminów i dbać o profesjonalny wizerunek. Praca w domu może być wadą dla osób, które mają problem z organizacją obowiązków i samodyscypliną. Niektórzy, by się zmobilizować potrzebują zmienić środowisko, wyjść do biura i spotkać się z innymi - mówi Agata Adamczewska.

Mając na uwadze wszystkie odcienie pracy freelancera, przed podjęciem decyzji o porzuceniu etatu, warto gruntownie wybadać sytuację gospodarczą.

- Osoby, które dopiero rozważają pracę na własny rachunek powinny spojrzeć na rynek i otoczenie bardzo szeroko. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: kto jest naszą konkurencją i co nas wyróżnia na jej tle, kim jest nasz klient, czego szuka. To wszystko pozwoli na przygotowanie strategii. W przypadku pojawienia się pytań, na które nie potrafimy odpowiedzieć, warto pytać osób, które podjęły już tę decyzję – mówi Marta Bloch, Project Manager Idea Hub. – Praca freelancera to ekscytujące wyzwanie, a strefy coworkingowe, takie jak Idea Hub, gdzie odbywają się warsztaty i spotkania networkingowe, których tematyka porusza kwestie interesujące zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i dla tych z większym doświadczeniem, stanowią platformę wymiany wzajemnych doświadczeń.

Zawód freelancera zdecydowanie nie jest dla każdego. Wymaga m.in. determinacji i dyscypliny, jednocześnie jak wynika z badań firmy Regus zwiększając satysfakcję z pracy (74 proc. ankietowanych). Przed podjęciem decyzji o działalności na własny rachunek warto zastanowić się czego oczekujemy od swojego miejsca pracy i czy ta forma nam to zagwarantuje. Dodatkowo, przed podjęciem radykalnych kroków warto zasięgnąć opinii innych i w miarę możliwości połączyć obie formy pracy, by ostatecznie podjąć najlepszą decyzję dla siebie.

Źródło: Idea Hub

Dodatkowe informacje:

[1] Badanie przeprowadzone przez Useme, Polski Freelancer 2017

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

"freelancerka, właścicielka firmy"

Właściciel jednosobowej firmy nie jest freelancerem.

avatar użytkownika
,

Owszem jest. Freelancer to ktoś wykonujący pracę osobiście i na własny rachunek.  

,

Freelancer to ktoś, kto pracuje kiedy chce.
Osoba prowadząca działalność MUSI pracować w określonym trybie, żeby mieć na obowiązkowe opłaty.
  

avatar użytkownika
,

Dobre :-)  

,

Na tym właśnie polega prawdziwe rozróżnienie. Może przyziemne, ale w pełni uzasadnione.

Ale już niedługo, wszak dobra zmiana szykuje nowelizację KP więc będzie jeszcze trudniej na frilansie.
  

avatar użytkownika
,

Mógłbyś zostać premierem - jesteś świetny w dokonywaniu pozytywnej samooceny.  

,

Nie mógłbym, pragmatyzm obarczony cynizmem sprawiłby, że byłbym najlepszym premierem w historii Polski.
Polski wyborca nie chce mieć najlepszego rządu.
  

avatar użytkownika
,

Ale zdążyłbyś sobie przyznać jakąś fajną nagrodę w związku z wysoką oceną własnych kompetencji.  

,

Na pewno zdążyłbym odchudzić administrację o co najmniej połowę.
  

avatar użytkownika
,

No i zmniejszyłbyś liczbę freelancerów na podstawie swego przyziemnego, ale jakże uzasadnionego kryterium. Fajnie być premierem.  

,

Skądże. Dzięki rozsądnej kwocie wolnej, liczba freelancerów by się co najmniej podwoiła.  

avatar użytkownika
,

No ale przynajmniej zlikwidowałbyś tych nieprawdziwych, co udają freelancerów pod płaszczykiem jednoosobowej działalności...  

,

Dzięki wysokiej kwocie wolnej nie musieliby udawać przedsiębiorców i płacić tysięcy haraczu do ZUS.  

avatar użytkownika
,

Jak to "udawać"? Czyli są prawdziwymi freelancerami, tylko "udają" przedsiębiorców?  

,

Wszystko sprowadza się do komplikacji formalnych - firmy wymuszają na freelancerach założenie dg, bo łatwiej jest rozliczyć fakturę niż umowę o dzieło/zlecenie.  

avatar użytkownika
,

I w tym momencie freelancer powinien przestać nazywać się freelancerem?  

,

Freelancer przestaje być freelancerem w momencie, gdy staje się jednoosobową firmą.
Wtedy wszystkie zalety free ulatniają się, zostawiając wolne miejsce dla wyrobnika, który musi miesiąc w miesiąc opłacić daniny publiczno-prawne.

  

avatar użytkownika
,

A jeśli ma bogatego tatę, który będzie pokrywał koszty działalności?  

,

A tata pierwszy milion zarobił czy ukradł?  

avatar użytkownika
,

A jaki to ma wpływ na "ulatnianie się zalet free"?  

,

Ogromny.  

avatar użytkownika
,

Kurcze - tato nie, to może wygrana na loterii? Albo znalezienie skarbu? Musi być jakiś sposób aby pozostać freelancerem prowadząc jednoosobową działalność!  

,

Jest na drugim końcu tęczy ponoć.
Ten sposób.
  

avatar użytkownika
,

Uściślijmy - dopóki nie zostaniesz premierem, sposób jest subiektywnie, Twoim zdaniem na drugim końcu tęczy. Jak premierem zostaniesz, to może zdołasz go tam przenieść obiektywnie.  

,

Uściślijmy - na wszystko jest sposób.
Ale jak to mówią, kto chce szuka sposobu, kto nie chce, szuka powodu.
  

avatar użytkownika
,

Są też podobno tacy co szukają powodu by szukać sposobu. Zjawisko to znane jest jako "obieranie g. ze skórki".  

,

Współczuję doświadczeń ze skórką, ale niestety ich nie podzielam.  

avatar użytkownika
,

Tym razem to chyba jakiś błąd frazeologiczny? Podzielać można poglądy, przekonania, a doświadczeniem można "podzielić się". "Dzielić" w takim znaczeniu jakiego użyłeś można np. "stół i łoże" albo pokój w akademiku. Doświadczeń nie da się w ten sposób dzielić, bo nawet gdyby były identyczne, nigdy byśmy się o tym nie dowiedzieli - wszak pozostają one domeną wyłącznie osobistych przeżyć.  

,

Im bardziej wchodzisz w szczegóły, tym bardziej współczuję.  

avatar użytkownika
,

Zdolność do odczuwania współczucia dobrze o Tobie świadczy.  

,

Też to sobie powtarzam, zwłaszcza gdy słyszę zarzut o braku empatii.  

Najnowsze w tym dziale

Jak wygląda PR w dobie pandemii?
Według czerwcowego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego Monitoring gospodarki cyfrowej, w czasie wiosennego zamrożenia gospodarki liczba aktywnych sklepów internetowych na jednej z platform e-commerce wzrosła o niemal 15 proc.[1] Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PWC, w obliczu kryzysu ponad 52 proc. polskich firm handlowych z sektora MŚP[2] zdecydowało się na...
Komunikacja B2C a B2B: podstawowe różnice
Rzadko w Polsce możemy zaobserwować stanowiska dedykowane komunikacji B2B. Rolę specjalistów w tym zakresie pełnią działy sprzedaży i w wybranych organizacjach komórki korporacyjne. Wzrost konkurencyjności na rynku zaowocuje jednak wyodrębnieniem w większym stopniu niż obecnie specjalizacji w kontekście komunikacji biznesowej, których rolą będzie budowa...
Według Harvard Business Review pozyskanie nowego klienta kosztuje nawet do 25 razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego[1]. Tymczasem raport „The State of Customer Service in 2020” pokazuje, że 93% pracowników obsługi klienta uważa, że konsumenci mają dziś znacznie większe oczekiwania[2]. Jak zatem w aktualnych warunkach rynkowych zatrzymać klientów?
Umowy prawa autorskiego w pracy kreatywnego
Podpisywanie umów prawa autorskiego jest nieodłączną elementem pracy w sektorze kreatywnym. Wcześniej czy później przyjdzie Ci zmierzyć się z umowami prawa autorskiego, dlatego im szybciej dowiesz się czym one są i co powinny zawierać, tym lepiej. Jakie umowy prawa autorskiego powinien znać każdy kreatywny? Czym jest umowa o przeniesienie...
Narodowy Instytut Dziedzictwa z nową identyfikację wizualną
Narodowy Instytut Dziedzictwa odświeża wizerunek – bazująca na dotychczasowym logotypie nowa identyfikacja wizualna zyskała dynamiczny, żywy i współczesny charakter. Odświeżenie brandingu NID miało na celu zachowanie możliwie wielu dobrych elementów z dotychczasowego logo przy jednoczesnym uporządkowaniu elementów samego znaku, języka graficznego marki i materiałów...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764