logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Na święta Polacy chętnie wracają do rodzinnego domu

  PR 12.12.2019, przeczytano 277 razy
ilustracja

Już niebawem ponad 14 milionów Polaków wsiądzie do samochodów, pociągów oraz na pokłady samolotów i ruszy w podróż do rodzinnych domów, aby wspólnie z bliskimi spędzić święta Bożego Narodzenia. W  najnowszym badaniu pt. „Driving home for Christmas” Mastercard zgłębił temat powrotów do domu z okazji świąt oraz związanych z nimi wydatków.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/na-swieta-polacy-chetnie-wracaja-do-rodzinnego-domu,385057,artykul.html

Przeciętny Polak przemierzy średnio dystans 206 kilometrów (co odpowiada odległości między Poznaniem a Łodzią), aby wrócić na święta do rodzinnego domu. W innych europejskich krajach ta średnia jest ponad dwa razy większa (516 km). 13% Polaków jako środek transportu wybierze samolot, 20% pociąg, a ponad 92% przebadanych respondentów czeka przynajmniej jedna podróż samochodem lub autobusem. Z badania wynika, że największe odległości poszczególnymi środkami transportu przebywają: Portugalczycy (891 km samolotem), Irlandczycy (814 km pociągiem) oraz Szwedzi (754 km samochodem).

Koszty podróży Polaków do domu na święta wynoszą średnio 660 zł i są niższe od średniej europejskiej (niemal 1,4 tys. zł). Na ten cel zaczynamy odkładać pieniądze już miesiąc przed Bożym Narodzeniem.

Najwięcej podróżnych wyruszy w drogę w Wigilię - 24 grudnia to najpopularniejszy termin na powrót do domu. Najczęściej Polaków motywuje do tego chęć spotkania się ze swoimi rodzicami, ale także tęsknota za ukochanym zwierzakiem – w tym celu dystans pokonuje niemal co trzeci ankietowany (31%).

Liczy się prezent

Pomimo wysokich kosztów podróży, większość Polaków (76%) jest zdania, że sama ich obecność w domu na święta nie może być traktowana jako prezent dla najbliższych. W związku z tym dodatkowo na same świąteczne upominki wydają średnio 775 zł (średnia europejska to niewiele ponad 1 tys. zł).

14% ankietowanych w badaniu Mastercard rezerwuje bilety na podróż do domu na Boże Narodzenie już z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Niewiele mniejszy odsetek, bo 12% respondentów, ma inne podejście i planuje swoją podróż last minute, zaledwie kilka dni przed Gwiazdką. Uśredniając, przeciętny Polak powrót na święta do domu organizuje już 44 dni wcześniej. Część ankietowanych (13%) decyduje się swoją obecnością zrobić bliskim świąteczną niespodziankę.

- Żyjemy w czasach, w których coraz więcej ludzi pracuje z dala od miejsca, w którym się wychowali, często zagranicą. Nie zmienia to jednak faktu, że święta to czas powrotu do domu rodzinnego. W przedświątecznej gorączce ważna jest wygoda zakupów i płatności. Jeśli te są dla nas mniej kłopotliwe i szybkie, więcej czasu możemy poświęcić na wybór idealnych prezentów i na spotkania z bliskimi, które w okresie świątecznym są prawdziwie bezcenne – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Podróże tak, ale niekoniecznie do domu…

Podróżowanie w okresie świąt niekoniecznie musi się wiązać z powrotem do rodzinnego domu. Już 13% Polaków w tym czasie decyduje się na wyjazd turystyczny i jest to niewiele gorszy wynik od średniej europejskiej (19%). Dla niemal co czwartego ankietowanego (24%) jest to mniej stresujące niż święta w domu. 19% respondentów z Polski argumentuje ten wybór chęcią „złapania” odrobiny słońca, zaś 14% preferuję tę opcję, ponieważ woli uniknąć rodzinnych sprzeczek.

Z badania Mastercard wynika także, że 14% Polaków nie jest w stanie wrócić do domu na święta. Najczęstszym powodem (26%) jest spędzanie Bożego Narodzenia z rodzicami partnera/partnerki. Ponad co piąty ankietowany (21%) pracuje w okresie świątecznym, zaś 14% nie może sobie pozwolić na powrót do domu z przyczyn finansowych. Brak fizycznego kontaktu rekompensują takie rozwiązania jak Skype czy FaceTime, z których w Wigilię planuje skorzystać 28% ankietowanych z Polski.

ilustracjastrzałka

Źródło: Mastercard

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu
Badanie pt. „Driving home for Christmas” zostało przeprowadzone na zlecenie Mastercard przez Fly Research, niezależną agencja badawczą, na próbie ponad 10 tys. dorosłych osób z 19 państw (w tym Polski), w listopadzie 2019 r.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Total startuje z kampanią przygotowaną we współpracy z agencją Olmeka
Firma Total Polska przygotowała promocję konsumencką, której celem jest podniesienie poziomu świadomości paliwa Total Excellium i benefitów jakie ono oferuje. Za przygotowanie działań marketingowych związanych z akcją prowadzoną pod hasłem ”Zatankuj i odbierz maskotkę!” – w tym m.in. kampanię outdoor, POS i Social Media – odpowiada agencja...
„Archipelag Beztroski” - nowa kampania wizerunkowa Rainbow
Archipelag Rainbow czuwa, przewiduje, sprawdza, dba…
Większy dział Tech&Lab 180heartbeats + Jung v Matt
Paweł Malinowski i Adam Selwon dołączyli do zespołu kompetencyjnego TECH &LAB agencji 180heartbeats + Jung v Matt.
Epson wprowadza na rynek swoje pierwsze w historii 12-kolorowe drukarki i proofery
Firma Epson wprowadziła na rynek swoje pierwsze 12-kolorowe drukarki wielkoformatowe oferujące najszerszą w historii przestrzeń kolorów z 99% pokryciem skali Pantone1. Gwarantując wymagane na potrzeby profesjonalnego proofingu niezawodne odwzorowanie kolorów i wymaganą w druku wysokonakładowym wydajność, drukarki SureColor SC-P7500 (24-calowa) i SC-P9500...
VMLY&R Poland z kampanią 360 stopni dla marki Lay’s dla 33 krajów Europy i Azji
„Wkręć się w filmy z Lay’s" (eng. „Sink into the movies with Lay’s”) to hasło nowej, regionalnej kampanii tej marki, przygotowanej przez agencję VMLY&R Poland. Działania swoim zasięgiem obejmą 33 kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Azji.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764