Podczas uroczystej Gali, 7 maja poznaliśmy laureatów konkursu Innovation Award Media Trendy 2014. Jury przyznało dwa Grand Prix – w tym dla kampanii komercyjnej i społecznej. Pierwsze z nich otrzymała agencja VML Poland razem ze Starcom MediVest Group za kampanię „Mocno Pomocni Agenci PZU”, drugie trafiło do agencji Cheil Poland za kampanię „Bardzo Dobre Maniery”. W sumie przyznano 11 nagród, 25 wyróżnień i 14 nominacji. Oprócz tego podczas Gali rozstrzygnięty został konkurs Young Media Lions.
Kampania „Mocno Pomocni agenci PZU”, jak uzasadniali Przewodniczący jury konkursu, była jedną z najbardziej zauważalnych, innowacyjnych i ciekawych kampanii ubiegłego roku. Wyróżniła się szczególnie spośród innych zastosowaniem angażującej zabawy, która wciągnęła setki tysięcy ludzi do sprawdzania, jak dobrzy są agenci PZU. U podstaw jej sukcesu leży świetny pomysł wsparty nowoczesną technologią, która pozwoliła dotrzeć z przekazem do bardzo wielu potencjalnych klientów PZU. W ocenie jury ta kampania inspiruje i będzie inspirowała wszystkich do poszukiwania innowacyjnych metod zapraszania odbiorców do świata marki. Kampania zrealizowana z rozmachem, ale i dbałością o drobne szczegóły jest dobrym przykładem na to, jak ważna jest innowacja, szczególnie w branżach uznawanych za tradycyjne i mało atrakcyjne komunikacyjnie.
Projekt „Bardzo Dobre Maniery”, realizowany w ramach programu Polskiego Czerwonego Krzyża „Godne Dzieciństwo”, szczególnie doceniono za innowację kulturową. Dzięki modyfikacji restauracyjnego savoir vivre’u, stworzony został nowy sposób przekazywania pieniędzy na zakup posiłków dla niedożywionych dzieci. Układając sztućce na krzyż podczas wizyty w restauracjach wspierających PCK wyrażamy zgodę na doliczenie do rachunku 5 złotych na PCK. Dzięki wpisaniu dobroczynności w zasady dobrego wychowania, udało się stworzyć ciągle rozwijającą się platformę fundraisingową, która stanowi alternatywę dla jednorazowych kampanii i zbiórek. Pomysł ten ma również potencjał międzynarodowy.
W sumie najwięcej nagród, wyróżnień i nominacji zdobyły firmy:
- VML Poland (2 nagrody, 3 wyróżnienia)
- Havas Worldwide Warsaw (2 nagrody, 1 wyróżnienie)
- Starcom MediaVest Group (2 nagrody, 6 wyróżnień, 3 nominacje)
- MediaCom Warszawa (1 nagroda, 4 wyróżnienia)
W rankingu agencji, agencji mediowych i mediów, zwyciężyły odpowiednio: VML Poland, Starcom MediaVest Group oraz AMS. Za nominację przyznawano 1 punkt, za wyróżnienie 5 punktów, a za nagrodę 10 punktów. Przy czym firmy współzgłaszające otrzymały 50% punktów. Grand Prix było nagradzane dodatkowo 15 punktami.
Ranking przedstawia się następująco:
Agencje reklamowe - PKT
VML Poland - 40
Havas Worldwide - 25
DDB Warszawa - 20
Isobar Poland - 16,5
Cheil Poland - 15
180heartbeats + Jung v. Matt 15
Agencje mediowe
Starcom Mediavest Group - 38
MediaCom Warszawa - 25
ZenithOptimedia Group - 10
DDC Media - 5
Althermedia - 5
Lowe Media - 2,5
Media
AMS - 15
TIME - 6
New Age Media - 5
nc+ - 2,5
Onet.pl - 2,5
AXN Poland - 0,5
Nagrody specjalne trafiły do Spotify, jako Medium Roku za to, że po roku działalności na polskim rynku może się już pochwalić dziesiątkami milionów przesłuchanych godzin muzyki, a także milionami stworzonych przez Polaków playlist. Sukces Spotify to również zupełnie nowe doświadczenie dla użytkowników, które kompletnie zmienia sposób słuchania muzyki i ma szansę stać się dominującym modelem w przyszłości. To nie tylko nowy sposób na słuchanie muzyki, to nowe medium. Funkcje społecznościowe, komunikacja pomiędzy użytkownikami, możliwości, jakie daje reklamodawcom – to wszystko powoduje, że warto myśleć o Spotify planując wiele kampanii promocyjnych.
Wydarzeniem Roku uznano cyfryzację telewizji naziemnej za wprowadzenie Polski do grona państw, które całkowicie wyłączyły naziemny sygnał analogowy, a tym samym dostarczyły milionom ludzi możliwości „telewizji jutra”.
Cyfryzacja telewizji naziemnej to przede wszystkim ważny proces dla konsumentów, ale także, ze względu na konsekwencje, dla branży reklamowej i mediowej.
Telewizja pozostaje największym i najważniejszym medium w Polsce oraz głównym źródłem rozrywki i sposobem spędzania wolnego czasu przez większość Polaków. Dla znacznej części z nich pojawienie się nowych kanałów w odbiorniku telewizyjnym było wystarczającym pretekstem do tego, aby odstąpić od swoich dotychczasowych nawyków i poznać oferty innych stacji. I właśnie od tej indywidualnej decyzji widza i przycisku na pilocie zaczęła się jedna z największych rewolucji na rynku w ubiegłym roku. W domach duże, znane już stacje musiały zrobić miejsce dla mniejszych, niedostępnych dotąd kanałów. Konsekwencje cyfryzacji są wielopłaszczyznowe i trwale zmieniają układ sił. W 2014 można oczekiwać kolejnych zmian w sposobie oglądania telewizji i coraz bardziej zaostrzającej się rywalizacji o widza.
Warto podkreślić również, że cyfryzacja była bardzo dobrym przykładem udanej współpracy organów administracji państwowej ze sobą i z rynkiem.
Dodatkowo doceniono sprawną i skuteczną kampanię informacyjną towarzyszącą temu procesowi. Nagrodę odebrali: Pan Michał Boni, współtwórca koncepcji i pierwszy Minister Administracji i Cyfryzacji (w latach 2011-13), Pan Wiktor Sęga, Dyrektor Departamentu Zarządzania Zasobami Częstotliwości Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Pani Małgorzata Szelachowska – Dyrektor Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Człowiekiem Roku został Grzegorz Molewski za niezachwianą wiarę w magię kina i stworzenie projektu Kino za Rogiem* - sieci małych kin, w których widzowie mogą sami decydować o repertuarze. Ta nowatorska koncepcja kina z jednej strony odwołuje się do tęsknoty za kameralną wspólnotą, do pomysłu na kino dla przyjaciół, a z drugiej – wykorzystuje najnowsze możliwości techniki. Kino za Rogiem to szansa na powstanie setek małych kin – nie tylko w wielkomiejskich ośrodkach, ale przede wszystkim w małych miejscowościach i wsiach – wszędzie tam, gdzie są kinomani. „Bo kino, jak życie, może czaić się za każdym rogiem...”
Grzegorz Molewski już od lat udowadnia, że inwestowanie w kulturę ma sens i może być biznesem. Kino za Rogiem to już jego kolejny projekt – wcześniej stworzył kanał Kino Polska z klasyką polskiego kina oraz Projekt KinoRP, w ramach którego dokonywana jest cyfrowa rekonstrukcja kanonu polskiej kinematografii.
Podczas Gali rozstrzygnięty został również konkurs Young Media Lions. Nagrodę główną – wyjazd na Festiwal Cannes Lions, zdobył team z agencji mediowej Starlink: Łukasz Malinowski i Łukasz Kowalczyk. Wyróżnienia otrzymali: Joanna Szwilling i Daniel Przygoda z agencji mediowej K2 Media, oraz Aleksandra Dębińska i Aleksandra Pastwa z Mindshare.
Źródło: SKM SAR