logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Najbardziej opiniotwórcze media dekady. Kto kreuje debatę publiczną?

   10.05.2024, przeczytano 397 razy
ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/najbardziej-opiniotworcze-media-dekady.-kto-kreuje-debate-publiczna,404163,artykul.html

Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce to projekt, który wyróżnia medialnych liderów opinii i pokazuje redakcje mające największy wpływ na kreowanie debaty publicznej. Analiza ukazuje się co miesiąc, nieprzerwanie od września 2003 roku, czyli już od ponad 20 lat. Dodatkowo na koniec każdego roku publikujemy raport roczny, a raz na 10 lat raport dekady. W najnowszej edycji badania, która stanowi podsumowanie lat 2014-2023, uhonorowaliśmy statuetkami medium dekady oraz zwycięskie redakcje w kategoriach głównych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że cały czas udoskonalamy raport, by jak najrzetelniej przedstawiać zmiany zachodzące na polskim rynku medialnym. Zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest to badanie – nie tylko dla dziennikarzy, ale także  dla czytelników, widzów i słuchaczy. To jeden z naszych kluczowych projektów i z pewnością będziemy go kontynuować także w przyszłości – mówi Paweł Sanowski, Prezes Zarządu Instytutu Monitorowania Mediów.

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – TOP 15

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów w latach 2014-2023 największy udział – 33% – miała prasa (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Fakt, Dziennik Gazeta Prawna). Na kolejnym miejscu znalazły się stacje telewizyjne z wynikiem 27% (TVN24, Polsat News, TVN, TVP Info). Po 20% udziału w podziale na typ mediów przypada ex aequo stacjom radiowym (RMF FM, Radio ZET, Program I Polskiego Radia) i mediom internetowym (Onet, Wirtualna Polska, Interia).

Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów minionej dekady zajmuje Onet z liczbą 236,6 tys. cytowań. Redakcja w latach 2014-2023 trzy razy znalazła się na czołowej pozycji w zestawieniach rocznych – w latach 2019, 2020, 2021. Drugie miejsce rankingu należy do stacji radiowej RMF FM, do której inne media w ciągu dziesięciu lat odwoływały się 209,1 tys. razy. Redakcja zwyciężyła w zestawieniu za rok 2022, a łącznie siedmiokrotnie znajdowała się na podium w raportach rocznych. Trzecie miejsce zajmuje dziennik Rzeczpospolita, który w latach 2014-2023 cytowano 199,5 tys. razy. Redakcja zwyciężała w rankingach rocznych w latach 2016, 2017 i 2023, a ponadto pięć razy znalazła się na pozostałych stopniach podium.

Na kolejnych miejscach zestawienia TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów dekady w Polsce znalazły się kolejno następujące redakcje: Wirtualna Polska (191,7 tys. cytowań), TVN24 (181,8 tys. odwołań), Gazeta Wyborcza (162,2 tys. wzmianek), Super Express (112,5 tys. powołań), Polsat News (111,4 tys. cytowań), Radio ZET (110,3 tys. odwołań), Fakt (100,2 tys. wzmianek), Dziennik Gazeta Prawna (97,4 tys. powołań), TVN (91,2 tys. cytowań), TVP Info (87,8 tys. odwołań), Interia (75,6 tys. wzmianek) i Program I Polskiego Radia (56,6 tys. powołań).

ilustracjastrzałka

Tytuł najbardziej opiniotwórczego medium ostatnich dziesięciu lat otrzymał Onet – medium internetowe. W poprzednim zestawieniu podsumowującym dekadę w TOP 15 nie znalazł się żaden portal internetowy. To pokazuje, jak wiele zmieniło się w ostatnich latach na polskim rynku medialnym. Jednocześnie warto zauważyć, że jeśli spojrzymy na udział poszczególnych typów mediów, które znalazły się w czołówce, to prym wiedzie prasa. Choć od lat eksperci wieszczą upadek mediów drukowanych, to tytuły prasowe niezmiennie cieszą się dużym zaufaniem nie tylko czytelników, ale także innych mediów – zauważa Monika Ezman,Członkini Zarządu, Dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w IMM, która od samego początku czuwa nad metodologią badania.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe dekady

Pierwsze miejsce w rankingu tytułów prasowych dekady należy do Rzeczpospolitej z wynikiem 199,5 tys. cytowań. Na drugiej pozycji znajduje się Gazeta Wyborcza, do której dziennikarze odwoływali się 162,2 tys. razy. Podium zamyka Super Express z liczbą 112,5 tys. wzmianek.

Zestawienie TOP 5 uzupełniają Fakt (100,2 tys. powołań) i Dziennik Gazeta Prawna (97,4 tys. cytowań).

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne dekady

TVN24 za sprawą 181,8 tys. wzmianek zwycięża w rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych dekady. Drugie miejsce należy do Polsat News, który w latach 2014-2023 cytowano 111,4 tys. razy, a trzecia pozycja do redakcji TVN, na którą media powoływały się 91,2 tys. razy.

W zestawieniu TOP 5 znalazły się także TVP Info (87,8 tys. wzmianek) i TVP 1 (37,3 tys. odwołań).

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe dekady

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową dekady jest RMF FM. W latach 2014-2023 inne media odwoływały się do podawanych przez nią informacji 209,1 tys. razy. Radio ZET znalazło się na drugim miejscu zestawienia z liczbą 110,3 tys. cytowań. Miejsce trzecie należy do Programu I Polskiego Radia, który wzmiankowano 56,6 tys. razy.

W czołowej piątce uplasowały się także stacje Polskie Radio 24 (45,7 tys. powołań) i TOK FM (32 tys. wzmianek).

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze media internetowe dekady

W latach 2014-2023 najczęściej cytowanym medium internetowym był Onet. Redakcja odnotowała 236,6 tys. wzmianek w innych mediach. Druga pozycja należy do Wirtualnej Polski, która uzyskała 191,7 tys. odwołań. Czołową trójkę zamyka Interia z liczbą 75,5 tys. powołań.

Na kolejnych miejscach zestawienia znalazły się portale wPolityce (52,7 tys. cytowań) i Wirtualne Media (45,9 tys. wzmianek).

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki dekady

Wprost otwiera zestawienie najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników dekady. Redakcja w latach 2014-2023 była cytowana 31,1 tys. razy. Drugie miejsce zajmuje tygodnik Sieci z liczbą 26 tys. wzmianek. Ostatnie miejsce w zestawieniu TOP 3 należy do redakcji Do Rzeczy, do informacji której odwoływano się 22,9 tys. razy.

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki dekady

Pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników minionej dekady należy do miesięcznika Forbes. Do treści publikowanych na łamach pisma inne media odwoływały się 14,6 tys. razy. Na drugim miejscu uplasowały się Perspektywy z liczbą 11,6 tys. wzmianek. Trzecia pozycja należy do dwumiesięcznika Press, który cytowano 7,9 tys. razy.

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe dekady

Rzeczpospolita za sprawą 199,5 tys. cytowań znalazła się na czołowej pozycji w zestawieniu mediów o profilu ekonomiczno-biznesowym. Kolejne miejsce należy do Dziennika Gazety Prawnej, do informacji którego dziennikarze w minionej dekadzie odwoływali się 97,4 tys. razy. Podium zamyka portal Money, który uzyskał 35,2 tys. wzmianek.

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne dekady

Radio Kraków dzięki liczbie 7,9 tys. cytowań jest najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym ostatnich dziesięciu lat. Na drugim miejscu uplasowała się Gazeta Krakowska, którą wzmiankowano 7,5 tys. razy. Ostatnie miejsce w zestawieniu TOP 3 mediów regionalnych należy do redakcji Radia Gdańsk, na którą powoływano się 7,1 tys. razy.

ilustracjastrzałka

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

O raporcie:
Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest co miesiąc na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.

Badanie dotyczące dekady 2014-2023 przeprowadzono na podstawie ponad 3,1 mln przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych (do 2018 roku badanie nie uwzględniało cytowań w portalach). Zakres czasowy analizy: 1 stycznia 2014 – 31 grudnia 2023 roku.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Wirtualna Polska 7,2mln PLN
Wydawca Super Express 5,2 mln PLN
Wydawca Do Rzeczy 4,1 mln PLN
Wydawca Sieci 3,7 mln PLN
RMF 3,6 mln PLN
Polsat 3,1 mln PLN
Media Rydzyka 3 mln PLN
Wydawca Niezależnej 2,8 mln PLN
Republika 2,2 mln PLN
*****************************
Wydawca Onet, Fakt, Newsweeka 2 mln PLN
*****************************
Wydawca Rzeczpospolitej 1,2 mln PLN
Infor 1,1 mln PLN
Wydawca Wprost 861 tys. PLN
/za oko.press/

Redakcje i kwoty otrzymane z Funduszu Sprawiedliwości, zasobu, który miał pomagać ofiarom przestępstw a stał się budżetem pijarowym polityka pełniącego funkcję ministra sprawiedliwości i jego partii.
Wyróżnione Onet, opiniotwórcze medium dekady pokazuje jak łatwo jest stracić reputację budowaną latami.

avatar użytkownika
,

Agorze nie dawali, czy nie brała?  

avatar użytkownika
,

Agora nie ma dobrych doświadczeń w kontaktach z władzą....

Jeśli jednak brała, to wyjdzie.
  

avatar użytkownika
,

To chyba podobnie jak oko.press. Można się domyślać, że serwis ten traktowany był przez poprzednią władzę jako władzy wyjątkowo wrogi - i jako taki pozbawiony był dostępu do publicznych środków. Ciekawe jednak co by było, gdyby do oko.press zgłosił się dom mediowy organizujący na zlecenie ministerstwa kampanię wspierającą ofiary przemocy domowej. Wzięliby?  

avatar użytkownika
,

Napisz, zapytaj, opublikuj.  

avatar użytkownika
,

To Ty poruszyłeś ten temat, zasugerowałeś ocenę tych mediów na podstawie faktów które przytoczyłeś. Pytanie czy te fakty dają podstawę aby tego typu ocenę nazwać uczciwą to pytanie do Ciebie.  

avatar użytkownika
,

Dokładnie tak.
Ci co wzięli pieniądze wzięli w dobrej wierze, wcale nie wiedzieli kto płaci, i co za te pieniądze musieli opublikować. Zwłaszcza, że żona ministra osobiście akceptowała treść publikacji.

A źli ludzie się teraz czepiają.


  

Najnowsze w tym dziale

Bar Paragraf – podcast w Onecie i w Onet Audio
W każdy piątek w Onet Audio, w Onecie oraz na popularnych platformach podcastowych można słuchać nowego podcastu Jana Stanisławskiego i Wojciecha Sroczyńskiego. „Bar paragraf” to podcast o najgłośniejszych sprawach kryminalnych lat dziewięćdziesiątych. Gościem pierwszego odcinka podcastu był Artur Górski.
Unlimited – wideocast w Polsat Box Go
W Polsat Box Go startuje nowy wideocast Unlimited, w którym gośćmi będą osoby z szeroko rozumianego showbiznesu. Niezwykłe postaci, które swój sukces nierzadko osiągnęły dlatego, że ich życie bywa unlimited, będą dzielić się swoimi historiami. Pierwszy odcinek z Iwoną Pavlović jest już dostępny w Polsat Box Go. Program prowadzi dziennikarz...
W I kwartale 2024 r. Grupa Polsat Plus rozbudowała zasięg 5G Plusa do 23 mln osób, a 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s – do 6 mln osób. Ze światłowodem dociera do 13 mln osób. Wiosenna ramówka Telewizji Polsat miała wysoką oglądalność, a Grupa Polsat-Interia w kwietniu ponownie została nr 1 wśród wydawców internetowych. Trwa rozruch...
Wyniki finansowe Grupy Agora w 1. kwartale 2024 r.
W pierwszym kwartale 2024 r. Grupa Agora osiągnęła rekordowe przychody. Niemal 386 mln zł wpływów oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 30,5%, z czego ponad 100 mln zł pochodzi z kanałów cyfrowych i internetowych. Wyraźnie wyższe przychody wykazały segmenty Film i Książka oraz Radio. Zysk spółki...
W Polsce przynajmniej raz w miesiącu słucha podcastów blisko 9,8 mln osób, co oznacza rok do roku wzrost o 1,6 mln odbiorców. Kim są? Internetowe audycje na żądanie trafiają częściej do kobiet niż mężczyzn, mieszkańców miast i osób lepiej wykształconych. Wnioski z ostatniej części raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” przygotowanego przez analityków...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764