logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Najczęściej popełniane błędy w technikach laminacji

  PR 20.04.2010, przeczytano 29640 razy

Technika laminacji kojarzona jest z uszlachetnianiem wydruków poprzez nałożenie folii zabezpieczającej daną pracę przed działaniem czynników mechanicznych i chemicznych. Proces ten można przeprowadzić na jeden z trzech sposobów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/najczesciej-popelniane-bledy-w-technikach-laminacji,10543,artykul.html

Pierwszym, najtańszym sposobem, jednakże najmniej wydajnym, jest laminowanie płynne. Polega ono na nanoszeniu odpowiednim wałkiem cienkiej, równomiernej warstwy laminatu na wydruk. Niestety trzeba mieć ogromne doświadczenie w tej metodzie, aby efekt był zadowalający. Nieumiejętne rozprowadzenie płynu powoduje bowiem powstanie grudek i niepotrzebnych zgrubień.

Drugim sposobem jest laminowanie na gorąco. Ta technika nadaje się jedynie do wydruków wykonanych termicznie trwałymi farbami. Do tej metody potrzebna jest także specjalistyczna maszyna, jaką jest laminator. Jego rozgrzany wałek uaktywnia zawarty w folii klej, który przywiera do wydruku, idealnie stapiając folię z wydrukiem. Dzięki podwyższonej temperaturze prace zyskują niezwykłą trwałość. Należy jednak pamiętać, aby przeznaczony do laminacji wydruk, suszyć rozłożony poziomo na stole przez około 48 godzin. Zbyt wczesne zalaminowanie materiału spowoduje, że solwent nie będzie w stanie odparować całkowicie i na powierzchni laminatu pojawią się pęcherze, a folia straci swoje właściwości.

Inną metodą laminacji jest laminowanie na zimno. Folię laminatu nanosi się na wydruk dzięki naciskowi wywieranemu przez zimny wałek laminatora. Powoduje to równomierne przyklejenie się folii do wydruku. Większość urządzeń służących do laminacji posiada wałki wyposażone w grzałki, które umożliwiają wybór czy dany wydruk będziemy laminować na ciepło czy na gorąco. Jednym z takich urządzeń jest popularny laminator firmy Challenger. Więcej informacji o maszynie na www.plotserwis.pl/maszyny.html.

Podczas laminowania można jednak popełnić wiele błędów, które znacznie pogorszą efekt naszej pracy. Aby ich uniknąć, należy dokładnie przestrzegać opisanych w instrukcji zasad obsługi laminatora. Najczęstszym błędem jest pozostawienie zbyt dużego lub zbyt małego marginesu folii. Zalecane są 3 mm, ponieważ przy szerszym marginesie, bardzo często dochodzi do jego fałdowania się. Nie niszczy to wprawdzie naszego dokumentu, jednakże zmniejsza jego wartość estetyczną.

Kolejnym błędem przy laminowaniu jest nieodpowiedni naciąg folii laminatu. Zbyt mocne naciągnięcie może spowodować, że folia zacznie się kurczyć oraz stanie się chropowata. Z kolei zbyt słabe naciągnięcie pofałduje laminat na wydruku. Aby uzyskać jak najlepsze efekty, warto poćwiczyć sobie laminowanie najpierw na małym kawałku dokumentu, aby zorientować się, jakie parametry będą dla folii najlepsze. Zdarza się również, że powodem błędnego laminowania nie jest zła technika laminacji, ale zbyt cienki papier ( poniżej 100 mikronów) lub zbyt gruby (powyżej 300 mikronów). Tego typu wydruki najlepiej laminować ręcznie, za pomocą wałka.

Ze wszystkich technik laminowania płynie bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim druk jest doskonale zabezpieczony przed poplamieniem, zarysowaniem czy rozerwaniem. Laminowanie zwiększa elastyczność wydruku, dzięki czemu staje się on bardziej odporny na zginanie. Laminat jest także dobrym sposobem do zabezpieczenia dokumentu przez fałszerstwem, gdyż nie można ściągnąć z dokumentu laminatu i ponownie go zafoliować.

Źródło: plotserwis.pl


avatar użytkownika
?

Tekst opublikował użytkownik: agaszkrab

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Praktyczny poradnik jak stworzyć skuteczne video do kampanii performance wg Bartłomieja Foszer
W performance marketingu chodzi o to, żeby wyróżnić się spośród innych marek. Na portalach społecznościowych pojawiają nam się dziennie setki różnych reklam. Jak przykuć uwagę użytkowników? Liczy się pomysł, kreatywność, dostosowanie do medium i wiele innych zmiennych. Mocno wierzę, że znacznie więcej można osiągnąć tworząc angażujące...
3,8 biliona dolarów – tyle w 2020 r. stracili łącznie sprzedawcy e-commerce i producenci przez nieuczciwą konkurencję. Plagiaty i podróbki w internecie to codzienność. Problem urósł do takiej skali, że niektórzy wytwórcy nie reklamują swoich produktów w obawie przed naśladowcami. Istnieją jednak sposoby, żeby przed tym się...
Korekta i redakcja

Praktyczny Poradnik Poligraficzny: Korekta i redakcja

Wpro­wa­dza­jąc tekst do kom­pu­tera, warto zadbać samemu o wyko­na­nie jego wstęp­nej korekty, nato­miast żadną miarą nie należy rezy­gno­wać z pro­fe­sjo­nal­nej korekty sty­li­stycz­nej i redak­cji języ­ko­wej, co nie­stety staje się obec­nie dość czę­stym zja­wi­skiem. Pamię­tajmy, że źle rozu­miana oszczęd­ność kosz­tów, jaką kusi...
Ciąg wyzwań dla sklepów spożywczych
Javier Lopez, General Manager Vertical Solutions, OKI Europe Ltd, pisze o tym, jak oznakowania tworzone i drukowane na miejscu mogą pomóc w zachęcaniu klientów do dalszych „ultralokalnych” zakupów po pandemii
Podcast jako narzędzie komunikacji marki
Jak wynika z danych udostępnionych przez Spotify - Polska znalazła się na liście dziesięciu najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie, a w pierwszym półroczu 2020 roku wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Na całym świecie zaobserwowano wzrost odtwarzania internetowych audycji o 42...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764