logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Najczęściej popełniane błędy w technikach laminacji

  PR 20.04.2010, przeczytano 36079 razy

Technika laminacji kojarzona jest z uszlachetnianiem wydruków poprzez nałożenie folii zabezpieczającej daną pracę przed działaniem czynników mechanicznych i chemicznych. Proces ten można przeprowadzić na jeden z trzech sposobów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/najczesciej-popelniane-bledy-w-technikach-laminacji,10543,artykul.html

Pierwszym, najtańszym sposobem, jednakże najmniej wydajnym, jest laminowanie płynne. Polega ono na nanoszeniu odpowiednim wałkiem cienkiej, równomiernej warstwy laminatu na wydruk. Niestety trzeba mieć ogromne doświadczenie w tej metodzie, aby efekt był zadowalający. Nieumiejętne rozprowadzenie płynu powoduje bowiem powstanie grudek i niepotrzebnych zgrubień.

Drugim sposobem jest laminowanie na gorąco. Ta technika nadaje się jedynie do wydruków wykonanych termicznie trwałymi farbami. Do tej metody potrzebna jest także specjalistyczna maszyna, jaką jest laminator. Jego rozgrzany wałek uaktywnia zawarty w folii klej, który przywiera do wydruku, idealnie stapiając folię z wydrukiem. Dzięki podwyższonej temperaturze prace zyskują niezwykłą trwałość. Należy jednak pamiętać, aby przeznaczony do laminacji wydruk, suszyć rozłożony poziomo na stole przez około 48 godzin. Zbyt wczesne zalaminowanie materiału spowoduje, że solwent nie będzie w stanie odparować całkowicie i na powierzchni laminatu pojawią się pęcherze, a folia straci swoje właściwości.

Inną metodą laminacji jest laminowanie na zimno. Folię laminatu nanosi się na wydruk dzięki naciskowi wywieranemu przez zimny wałek laminatora. Powoduje to równomierne przyklejenie się folii do wydruku. Większość urządzeń służących do laminacji posiada wałki wyposażone w grzałki, które umożliwiają wybór czy dany wydruk będziemy laminować na ciepło czy na gorąco. Jednym z takich urządzeń jest popularny laminator firmy Challenger. Więcej informacji o maszynie na www.plotserwis.pl/maszyny.html.

Podczas laminowania można jednak popełnić wiele błędów, które znacznie pogorszą efekt naszej pracy. Aby ich uniknąć, należy dokładnie przestrzegać opisanych w instrukcji zasad obsługi laminatora. Najczęstszym błędem jest pozostawienie zbyt dużego lub zbyt małego marginesu folii. Zalecane są 3 mm, ponieważ przy szerszym marginesie, bardzo często dochodzi do jego fałdowania się. Nie niszczy to wprawdzie naszego dokumentu, jednakże zmniejsza jego wartość estetyczną.

Kolejnym błędem przy laminowaniu jest nieodpowiedni naciąg folii laminatu. Zbyt mocne naciągnięcie może spowodować, że folia zacznie się kurczyć oraz stanie się chropowata. Z kolei zbyt słabe naciągnięcie pofałduje laminat na wydruku. Aby uzyskać jak najlepsze efekty, warto poćwiczyć sobie laminowanie najpierw na małym kawałku dokumentu, aby zorientować się, jakie parametry będą dla folii najlepsze. Zdarza się również, że powodem błędnego laminowania nie jest zła technika laminacji, ale zbyt cienki papier ( poniżej 100 mikronów) lub zbyt gruby (powyżej 300 mikronów). Tego typu wydruki najlepiej laminować ręcznie, za pomocą wałka.

Ze wszystkich technik laminowania płynie bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim druk jest doskonale zabezpieczony przed poplamieniem, zarysowaniem czy rozerwaniem. Laminowanie zwiększa elastyczność wydruku, dzięki czemu staje się on bardziej odporny na zginanie. Laminat jest także dobrym sposobem do zabezpieczenia dokumentu przez fałszerstwem, gdyż nie można ściągnąć z dokumentu laminatu i ponownie go zafoliować.

Źródło: plotserwis.pl


avatar użytkownika
?

Tekst opublikował użytkownik: agaszkrab

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak wygląda współpraca z agencją SEO?
Współpraca z agencją SEO może przybierać różne formy, a także być rozliczana na wiele sposobów. To, jak wygląda, zależy od ustaleń pomiędzy Tobą a agencją, dotyczących zakresu współpracy czy odpowiedzialności za poszczególne realizacje. Co dokładnie obejmuje i czego możesz się spodziewać? Oto szczegółowy przewodnik.
UGC: dlaczego konsumenci wolą treści tworzone przez innych użytkowników?
Konsumenci nie chcą już słuchać marek – wolą słuchać siebie nawzajem. Odpowiednio zaplanowane działania komunikacyjne firm mogą jednak być tubą do wzmocnienia głosu swoich odbiorców. A dlaczego tak się dzieje? I w jaki sposób wykorzystać można ten trend?
Współpraca z influencerem: oczekiwania a rzeczywistość
Influencerzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu mediów społecznościowych i budowaniu wizerunku marek. Odbiorcy często postrzegają twórców jako bliskich sobie ludzi, którym ufają bardziej niż tradycyjnym reklamom, co sprawia, że odpowiednio dobrana współpraca z nimi może przynieść firmie znaczące korzyści. Jak jednak wygląda to w...
Od targowisk do Metaverse: Rewolucja w komunikacji wideo i handlu
Handel przeszedł ogromną transformację – od targowisk, przez e-commerce, social commerce, aż po live commerce i Metaverse. Każda z tych zmian wynikała z potrzeby dostosowania się do nowych realiów i wykorzystywania dostępnych technologii. Cyfryzacja zmienia sposób, w jaki firmy sprzedają swoje produkty, ale bezpośredni kontakt...
Personalizowanie atmosfery sklepów: Halloween i aromamarketing
 W erze w której marki muszą wyróżniać się nie tylko jakością produktów, ale także unikalnymi doświadczeniami, aromamarketing staje się jednym z najpotężniejszych narzędzi, które sklepy mogą wykorzystać. Właściwie dobrane zapachy nie tylko podnoszą komfort zakupów, ale także budują tożsamość marki, tworząc silną, emocjonalną...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764