logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Najwięksi reklamodawcy w TV w 2018

  PR 28.02.2019, przeczytano 1695 razy
ilustracjastrzałka

W 2018 roku branża farmaceutyczna po raz kolejny wygenerowała ponad połowę udziałów w zestawieniu TOP10 największych reklamodawców telewizyjnych. Aflofarm i Polpharma, mimo spadków w liczbie GRP, utrzymują czołowe pozycje, a na podium z 4. miejsca wskakuje US Pharmacia. Drugą z najaktywniejszych branż było FMCG (33%), a trzecią handel (9%) zdominowany przez Lidl Polska. Spada natomiast udział telekomów – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/najwieksi-reklamodawcy-w-tv-w-2018,381436,artykul.html

W minionym roku na trzech pierwszych miejscach znaleźli się wyłącznie producenci z branży farmaceutycznej, z podium wypadł Unilever. Aflofarm oraz Polpharma utrzymują swoje pozycje, jednak warto zauważyć, że znacznie zmniejszył się dystans pomiędzy nimi. Lider zaliczył spadek aż o 17% generując GRP na poziomie 180 050. Polpharma, ze spadkiem o 2%, zakończyła rok z wynikiem 109 834 GRP. Jedynym producentem z TOP3, który osiągnął więcej GRP w porównaniu z rokiem 2017 jest US Pharmacia (wzrost o 13%).

Największy wzrost procentowy w TOP10 względem poprzedniego roku (37%) również należy do przedstawiciela branży farmaceutycznej – firmy Natur Produkt Pharma. Co ciekawe, w 2017 roku producent ten nie znajdował się w zestawieniu, pomimo że zanotował największy, ponad 90%, wzrost. Z TOP10 zniknął z kolei GlaxoSmithKline, numer 10. w ubiegłorocznym rankingu. Producent zanotował 20% spadek i osiągnął 46 962 GRP – wynika z analizy Codemedia.

Według raportu PMR w 2018 roku, podobnie jak w latach poprzednich, rynek leków OTC i suplementów diety napędzany był przez wysoką zachorowalność na grypę (w pierwszym kwartale 2018 r. liczba zachorowań stanowiła już ponad połowę przypadków z 2017 roku), a także wprowadzenia nowości produktowych czy nowych wersji opakowań lub form podania. Dużą rolę odegrała popularność suplementów diety – w szczególności witamin i minerałów, w tym produktów na bazie witaminy D.

Udział drugiej z najbardziej aktywnych branż – FMCG – zmniejszył się w 2018 roku o 8%. Największy spadek wśród reklamodawców odnotowały Unilever oraz Nestle – w obu przypadkach o 19%. Unilever z miejsca 3. przesunął się na pozycję 8., a Nestle o cztery oczka w dół – z miejsca 5. na 9. Od 2017 roku zauważalny jest również wyraźny spadek aktywności telekomów. Kategoria ta, stanowiąca 6% udziału, jest w tegorocznym zestawieniu reprezentowana jedynie przez Polkomtel, który zamyka ranking. Ciekawy jest skok Lidl Polska, który z miejsca 9. w 2017 roku awansował na pozycję  4. Reklamodawca ten samodzielnie reprezentuje w TOP10 sektor handlu generując 9% udziałów. Być może wzmożona aktywność reklamowa ma związek ze zmianami w przepisach dotyczących handlu w niedziele, które weszły w życie w ubiegłym roku. Porównując całoroczne zestawienie, w 2018 roku producenci wygenerowali o 3% mniej GRP niż w 2017.

- Biorąc pod uwagę zestawienia od 2016 roku, nie grozi nam zmiana liderów pod względem udziałów. Natomiast ogólne przesunięcia w tabeli będą uzależnione od sytuacji na rynku. Przewidywane spowolnienie wzrostu gospodarczego w 2019-2020 roku, o którym informuje OECD, może mieć wpływ na lekkie zahamowanie wydatków na reklamę. Ostrożne i zapobiegawcze podejście do wydatków marketingowych może być efektem spowolnienia konsumpcji prywatnej, a to jednocześnie wpływa na aktywność w mediach, m.in. TV – komentuje Marcin Hajdenrajch, Media Manager w Codemedia.

Źródło: Codemedia

www.codemedia.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Interia i Polsat partnerami PKOl i Olimpijskiej Reprezentacji Polski
Wspólne wartości i jedna pasja. Interia i Polsat dołączają do Rodziny Olimpijskiej jako partnerzy medialni Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Olimpijskiej Reprezentacji Polski. Media z Grupy Polsat Plus wspierają polskie nadzieje medalowe razem z milionami telewidzów oraz internautów odliczających dni do tegorocznych Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024. Umowa zawarta...
Kampania reklamowa Polsat Box Go 140 kanałów
Ruszyła nowa kampania reklamowa promująca bogatą ofertę 140 kanałów telewizyjnych, dostępną w serwisie streamingowym Polsat Box Go. Cały wachlarz popularnych stacji: sportowych, informacyjnych, filmowych, serialowych, rozrywkowych, edukacyjnych, dla dzieci czy ogólnotematycznych można oglądać na wielu różnych urządzeniach. To idealna propozycja dla tych, którzy potrzebują...
TVN Warner Bros. Discovery liderem branży w pierwszej poł. 2024 r.
W pierwszej połowie 2024 roku TVN Warner Bros. Discovery zdominował konkurencję w pełni wykorzystując całe swoje portfolio, obejmujące telewizję, streaming oraz ekosystem stron internetowych. W okresie styczeń-czerwiec grupa utrzymała przewagę rynkową, osiągając średni udział w grupie komercyjnej na poziomie 23,7%. Stacja TVN zajęła pierwsze miejsce w rankingu wszystkich...
Komunikat TVP w sprawie wszczęcia śledztwa przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie
Telewizja Polska Spółka Akcyjna w likwidacji informuje, że na skutek złożonego w dniu 8 lipca 2024 roku przez TVP S.A. w likwidacji zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie dotyczącej wyrządzenia TVP S.A. w likwidacji szkody majątkowej w wielkich rozmiarach w latach 2018 – 2024 przez osoby zajmujące się...
Większa widownia przychody – TVP podsumowuje Euro 2024
Podczas zakończonych właśnie mistrzostw Europy w piłce nożnej, Telewizja Polska zgromadziła przed telewizorami 2,6 miliona widzów oraz 800 tys. e-widzów więcej niż podczas poprzedniego turnieju – Euro 2020. W mediach społecznościowych TVP pokonało wszystkie inne serwisy sportowe. Wyniki widowni przełożyły się na wzrost przychodów komercyjnych o 12%.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764