logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Największe kryzysy wizerunkowe 2019 roku

  PR 08.01.2020, przeczytano 1154 razy
ilustracjastrzałka

Największy kryzys wizerunkowy 2019 roku w Polsce dotyczy Kościoła Katolickiego w związku z publikacjami medialnymi na temat nadużyć hierarchów i księży. Drugi w kolejności związany jest z Marianem Banasiem i Najwyższą Izbą Kontroli na tle wielowymiarowych niejasności wokół nowego Prezesa NIK. Trzeci w kryzysowym rankingu znalazł się Narodowy Bank Polski i kwestia komunikacji wysokich wynagrodzeń najbliższych współpracownic Prezesa NBP. Takie są główne wyniki badania „Kryzysometr 2019/2020” przeprowadzonego wśród dyrektorów komunikacji, menadżerów PR i rzeczników prasowych kluczowych firm rynkowych, instytucji państwowych oraz organizacji pozarządowych. Badanie przeprowadziła agencja Alert Media Communications specjalizująca się w komunikacji antykryzysowej i strategicznym PR.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/najwieksze-kryzysy-wizerunkowe-2019-roku,385259,artykul.html

W celu uzyskania pełnego obrazu kryzysowego pejzażu 2019 roku badanie przeprowadzono w ostatnich dniach grudnia wśród 108 starannie wyselekcjonowanych przedstawicieli branży public relations odpowiadających za komunikację w wiodących polskich firmach, instytucjach państwowych i samorządowych oraz organizacjach pozarządowych. To przede wszystkim respondenci szczebla co najmniej menedżerskiego, dyrektorskiego lub rzecznicy prasowi, a więc PR-owcy „pierwszego frontu” w przypadku kryzysów. Agencja Alert Media zapytała ich o wskazanie największych kryzysów roku tak w Polsce, jak i za granicą.

- Ciekawym wynikiem badania jest to, że większość respondentów – niezależnie od tego, czy pracują w sektorze komercyjnym, czy publicznym – wskazała na największe kryzysy właśnie wydarzenia z szeroko rozumianej sfery publicznej. Pochodzi z niej aż 7 pierwszych pozycji rankingu dot. Polski. Dopiero po nich mamy kryzysy firm rynkowych. To wskazuje, że komunikacyjnie największe emocje budzi w nas świat polityczno-społeczny i to tam pojawiają się największe kryzysy wizerunkowe – zwrócił uwagę Adam Łaszyn, Prezes Alert Media Communications.

Aż 45% respondentów uznało, że kryzysową palmę pierwszeństwa 2019 roku w Polsce dzierży Kościół Katolicki – po emisji filmu braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu” oraz publikacji szeregu artykułów na temat nadużyć różnych przedstawicieli kleru, zwłaszcza hierarchów. Marian Banaś i wielotygodniowa epopeja medialna po powołaniu go na Prezesa NIK – to drugie miejsce w rankingu i 36% wskazań. Na kryzysowym podium znalazł się jeszcze Narodowy Bank Polski i kwestia komunikacji wysokich wynagrodzeń najbliższych współpracownic Prezesa NBP (notabene osób odpowiedzialnych właśnie za komunikację) –  tę opcję wskazało 27% ankietowanych.

Kolejne pozycje w rankingu polskich ekspertów PR to:

  • Farma trolli w Ministerstwie Sprawiedliwości – 23% wskazań
  • Awaria warszawskiej oczyszczalni Czajka – 22%
  • „Kuchciński Travel” – afera wokół nadużyć Marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego w sprawie lotów ekskluzywnym samolotem (zakończona jego dymisją) – 15%
  • Trybunał Konstytucyjny – kontrowersje wokół likwidacji autonomii tej instytucji oraz politycznego tła powoływania nowych sędziów TK – 13%

Pierwszy kryzys ze sfery komercyjnej pojawił się dopiero w drugiej części rankingu. Respondenci wskazali tu na firmę IKEA, która uzyskała 13% wskazań (ex aequo z Trybunałem Konstytucyjnym) dla problemu związanego ze zwolnieniem pracownika krytykującego LGBT.

Pozostałe w zestawieniu dziesiątki największych kryzysów to już tylko wydarzenia z sektora rynkowego. Na 9. pozycji (z 10%) wskazań znalazła się Coca Cola i wysyłka pustych plastikowych butelek w związku z akcją „Wszystkie ręce na pokład”. Miejsce 10. to Huawei i zatrzymanie przez ABW dyrektora sprzedaży pod zarzutem szpiegostwa na rzecz innego kraju (9%).

Wśród kryzysów międzynarodowych respondenci na pierwszym miejscu wymienili działania rządu Wielkiej Brytanii związane z Brexitem (57% wskazań). Na drugiej pozycji znalazły się Urząd Prezydenta Stanów Zjednoczonych i kłopoty wywoływane przez politykę twitterową Donalda Trumpa (43% głosów), a na trzeciej Boeing i kryzys związany z katastrofami samolotów B-737 Max (42% wskazań). W pierwszej piątce tego zestawienia znalazły się jeszcze Apple i ujawnienie możliwości podsłuchiwania użytkowników korzystających z aplikacji FaceTime (29% odpowiedzi) oraz pożar Katedry Notre Dame w Paryżu (19%).

ilustracjastrzałka

- Rok 2019 upłynął pod znakiem kryzysów. Widzieliśmy to zarówno po analizie publikacji medialnych, jak i biznesowo – w tych projektach kryzysowych, które przez ostatnie dwanaście miesięcy obsługiwaliśmy. Te akurat w rankingu się nie znalazły, co nas cieszy, bo jak wiadomo najlepiej zarządzone kryzysy to takie, o których nie jest głośno.  Natomiast większość kryzysów z notowania wskazuje w sposób podręcznikowy, jak kosztowny jest brak reakcji lub niewłaściwa reakcja na sprawę, która zmienia się w wieloodcinkowy serial, oglądany z wypiekami na twarzy przez opinię publiczną – powiedział Krzysztof Tomczyński, partner i Account Director w Alert Media Communications.

- Ciekawym wyjątkiem jest kryzys warszawskiej Czajki, bardzo nagłaśniany przez media publiczne, w wyniku którego popularność Prezydenta Warszawy wśród mieszkańców stolicy jednak nie spadła a wzrosła – dodał Adam Łaszyn i zapowiedział: - W badaniu zebraliśmy dużą liczbę ciekawych opinii nie tylko podsumowujących mijający rok, ale też pokazujących na co w obszarze komunikacji kryzysowej zwracać uwagę w nadchodzących miesiącach. Już wkrótce podzielimy się i tymi informacjami.

Źródło: Alert Media Communications

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Zastanawiające jest, że w pierwszej dziesiątce nie ma "modelu rządzenia PiS" jako kryzysu, stawiającego Polskę w niekorzystnej sytuacji w Europie.

avatar użytkownika
,

Chodzi o kryzysy, a nie o zjawiska o trwałym charakterze, takie jak model rządzenia.  

,

To jest kryzys.
Wybuchł w weekend i trwa nieco dłużej.
  

avatar użytkownika
,

Kryzys to przesilenie, punkt zwrotny, moment załamania - a nie trwająca długo sytuacja. Bywa, że władze nadużywają tego pojęcia dla zamaskowania rzeczywistego charakteru swoich poczynań lub własnej nieudolności - i bywa że narracja ta jest skuteczna, przebijając się do masowej świadomości i potocznej warstwy komunikacyjnej. Tak było np. za czasów PRL, gdy trwałą i systemową sytuację ekonomiczną nazywano "kryzysem gospodarczym". Podobnie trwałe i systemowe cechy systemu społeczno-politycznego nazywano wówczas "błędami i wypaczeniami" sugerując, że podobnie jak zła sytuacja gospodarcza są one jedynie chwilowym i drobnym odstępstwem od jakiejś "zdrowej normy".  

,

Z encyklopedycznego punktu widzenia.
Z perspektywy państwa i jego pozycji w Europie i na świecie, to jest głęboki kryzys, wyjście z którego utrudnia fakt, że jego autorzy utrzymali się przy władzy.
  

avatar użytkownika
,

Temat ciekawy, ale grozi ześliźnięciem się dyskusji na politykę, a tego byśmy nie chcieli.  

,

Absolutnie nie jest to polityka tylko analiza czy aktualna sytuacja (rozlewająca się na kolejne dziedziny życia publicznego) jest kryzysem wizerunkowym i została pominięta z jakichś względów, czy nie jest, i można przejść nad nią do porządku dziennego.  

avatar użytkownika
,

Słabnięcie pozycji międzynarodowej kraju trudno nazwać kryzysem - to wieloletni proces. Artykuł dotyczy wydarzeń z 2019 roku. To o czym piszesz ani nie zaostrzyło się specjalnie w 2019 roku, ani nie wypłynęło nagle w mediach trafiając na "pierwsze strony gazet". Brexit też trwa już kilka lat, ale to właśnie zeszły rok przyniósł medialny cyrk ośmieszający kompletnie brytyjskie władze i cały mechanizm podejmowania decyzji w tej sprawie. W wypadku wizerunku i pozycji Polski na świecie nie nastąpił żaden podobny przełom.  

,

Nigdzie nie jest napisane, że kryzys nie może trwać.  

avatar użytkownika
,

To dyskusyjna teza - lektura słowników jej nie potwierdza.  

,

Jak więc pogłębia się coś, co rzekomo nie może trwać?

Czy słowniki to dopuszczają?
  

avatar użytkownika
,

Tak, proces o charakterze przesilenia może się pogłębiać. To o czym mówisz nie ma charakteru przesilenia. Sonda Voyager oddala się stale od Ziemi i trudno to nazywać kryzysem - doszłoby do niego gdyby w wyniku jakiegoś zewnętrznego oddziaływania nagle zmieniła orbitę. Ale już po tej zmianie znowu trudno byłoby mówić o kryzysie.  

,

Czyli specjaliści od ekonomii się zwyczajnie mylą.

To jest przełom na miarę Nobla!
Jeszcze tylko nie jestem pewien z jakiej dziedziny.
  

avatar użytkownika
,

Specjaliści od ekonomii nie są specjalistami od semantyki. Pojęcia takie jak "ciągły kryzys" może brzmią dobrze w tabloidach, ale poznawczo są mylące.  

,

Poznawczo, to my, Polcy i Polaki, mieliśmy okazję posmakować ciągłości zdarzeń, które jak twierdzisz, nie mogą mieć ciągłego charakteru.  

avatar użytkownika
,

Źle zrozumiałeś - zjawiska mogą mieć charakter ciągły, ale wówczas nie powinny być nazywane kryzysem.  

,

Czyli wszyscy się mylą...

To może być zdecydowanie największy kryzys 2020.
  

avatar użytkownika
,

To wygląda na trwałe zjawisko. Zatem żaden kryzys.  

,

No to może stalec.
Brzmi permanentnie.
  

Najnowsze w tym dziale

Big Picture prowadzi działania PR dla marki Costa Coffee Home Edition
Agencja Big Picture nawiązała współpracę z COSTA COFFEE Home Edition – nową marką w portfolio koncernu Coca-Cola HBC Polska i poprowadzi dla niej kompleksową komunikację public relations. Zespół konsultantów Big Picture odpowiada za opracowanie całościowej strategii komunikacji PR oraz strategii influencer marketingu. Do zadań agencji należeć będzie...
Milka rusza z kampanią „Czas delikatności” i wyjątkową loterią „Wygrywaj i pomagaj z Milką”
Właśnie wystartowała nowa kampania marki Milka pod hasłem „Czas delikatności”, w ramach której ruszyła wyjątkowa loteria promocyjna  „Wygrywaj i pomagaj z Milką”.
Płyty indukcyjne 2.0 od Amica – rusza nowa kampania produktowa
Amica rusza z ogólnopolską kampanią produktową płyt indukcyjnych 2.0. Wielozadaniowość, szybkość działania, energooszczędność i niezawodność to podstawowe wyróżniki nowych płyt marki Amica. Na tych cechach skoncentruje się także kampania. Spot reklamowy, który jest w niej wykorzystywany opowiada o codziennych realnych potrzebach użytkowników...
Lokalna oferta AMS w kampanii #AMSposąsiedzku
Od połowy września 2020 r. na ulicach 8 największych polskich miast można zobaczyć nową kampanię wizerunkową AMS – #AMSpoSąsiedzku skierowaną do lokalnych przedsiębiorców. Na nośnikach reklamy zewnętrznej pracownicy AMS opowiadają sąsiadom o swoich pasjach i zainteresowaniach oraz zachęcają do skorzystania z dedykowanej im oferty #AMSpoSąsiedzku.
Pierwszy ultraszeroki monitor Eizo z zakrzywionym ekranem
EIZO wprowadza do oferty swój pierwszy monitor z ultraszerokim, zakrzywionym ekranem o przekątnej 37.5”.  FlexScan EV3895 zaprojektowano z myślą o profesjonalistach pracujących na salach operacji finansowych i menedżerach potrzebujących szybkiego dostępu do informacji pochodzących z różnych źródeł. Monitor sprawdzi się też w warunkach pracy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764