logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Nastroje konsumentów w obliczu pandemii, sytuacji w Ukrainie i rosnącej inflacji

  PR 29.03.2022, przeczytano 337 razy

Ostatnie lata nie należą do najłatwiejszych. Najpierw społeczeństwo zaatakował Covid-19, który zamknął nas na długie miesiące w domach i poniekąd zmusił do przeniesienia swojego życia do wirtualnej rzeczywistości. Kiedy zdążyliśmy przyzwyczaić się do panującej sytuacji i nauczyć się żyć w czasach zarazy, doszło do kolejnego tragicznego w skutkach zdarzenia. Rosja postanowiła zaatakować Ukrainę. Tysiące ofiar w ludziach, zniszczone miasta, konieczność ucieczki ze zrujnowanego kraju oraz stale rosnące ceny usług i żywności. Jak to wszystko przekłada się na nastroje konsumentów i ruch w branży pożyczkowej?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nastroje-konsumentow-w-obliczu-pandemii%2C-sytuacji-w-ukrainie-i-rosnacej-inflacji,395278,artykul.html

Aż 54% konsumentów powstrzymuje się od większych wydatków…

Z danych udostępnionych w raporcie Global State of the Consumer Tracker opracowanym przez Deloitte wynika, że 54% konsumentów ogranicza wydatki ze względu na trudną sytuację finansową. Na nastroje respondentów wpływają przede wszystkim czynniki ekonomiczne. Aż 43% martwi się koniecznością regulacji posiadanych zobowiązań finansowych, a 38% nie wierzy w poprawę swojej sytuacji przez najbliższe 3 lata.

Polska znajduje się w czołówce państw obawiających się non stop rosnącej inflacji. Aż 81% Polaków jest przerażona nieustannym wzrostem cen. Plasujemy się zaraz za Hiszpanią (82%) oraz RPA (84%). Badanie ujawnia również optymistyczne podejście. W poprawę swojej sytuacji finansowej wierzy RPA (79%), Indie (77%) oraz Brazylia (75%).

…jednak nie rezygnuje z zakupów online i pożyczek

Ponad 50% badanych korzysta z opcji click and collect, czyli zakupów w sieci. Konsumenci kupują głównie elektronikę (50%), ubrania i obuwie (44%), jedzenie na wynos (36%) oraz meble (33%). A jak wygląda sytuacja w przypadku ubiegania się o nowe finansowanie?

Z najnowszych danych udostępnionych przez BIK wynika, że tylko w grudniu 2021 roku konsumenci zaciągnęli pożyczki o łącznej wartości 768 mln zł. To kwota większa aż o 66,2% w porównaniu do pomocy finansowej udzielonej w grudniu 2020 roku. Dane te świadczą o tym, iż obecna sytuacja społeczna i gospodarcza nie zmieniła zachowań pożyczkowych konsumentów. Najlepsze opcje finansowania mogą oni sprawdzić przy pomocy Chwilówki online i pożyczki przez internet - porównywarka | Loando.pl.

W co warto inwestować w obecnej sytuacji?

Ataki na Ukrainę sprawiają, że społeczeństwo szuka tzw. bezpiecznej przystani. Co to takiego? To przede wszystkim waluty odporne na stale rosnącą inflację (dolar i euro) oraz złoto. Aż 3-krotnie więcej osób wymienia złotówki na dolary, a 2-krotnie więcej na euro w porównaniu do ubiegłych lat. Inwestycje w złoto to z kolei opcja dla bardziej zamożnych osób, które wolą zainwestować swoje oszczędności w kruszce niż ulokować środki na niskoprocentowych lokatach.

- Obecna sytuacja u naszych sąsiadów nie napawa optymizmem. Niemniej jednak nasze społeczeństwo zbyt silnie reaguje na wszelkie bodźce dobiegające zza wschodniej granicy, co przekłada się na dalszy wzrost inflacji, kolejki w sklepach i na stacjach benzynowych. To efekt kuli śniegowej, czyli zwiększającego się w zawrotnym tempie strachu o gospodarkę oraz wszelkie działania konsumenckie - mówi Dominik Ciula, CSO Loando.

Inflacja rośnie, a sprzedaż i tak wzrasta

Jedynie w grudniu 2021 r. sprzedaż detaliczna wzrosła aż o 8%. Jak wynika z danych udostępnionych przez PKO Bank Polski, mimo szybkiego wzrostu cen, popyt na produkty oraz usługi, wciąż rośnie w zaskakująco szybkim tempie. Tempo sprzedaży wzrosło dwukrotnie, jedynie salony samochodowe odczuły nieznaczny spadek zainteresowania kupnem oferowanych modeli.

- Inflacja stale utrzymuje się na wysokim poziomie. W porównaniu do lutego ubiegłego roku, w 2022 roku ceny za produkty i usługi zwiększyły się średnio o 9%. To największy skok cenowy od 2000 roku. Pomimo tego, że nie jest to sytuacja sprzyjająca zachowaniom konsumenckim, popyt na produkty i usługi wciąż rośnie. Spadku zainteresowania produktami finansowymi nie odczuły również firmy pożyczkowe czy banki - dodaje Dominik Ciula, CSO Loando.

Źródło: Loando

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764