logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Naświetlanie CTF - negatyw cyfrowy

Strona 1/3  1 2 3

| 07.08.2021 19:08

Witam,
Zajmuję się technikami fotograficznymi, gdzie wykorzystuje się tzw. negatywy kontaktowe (1:1). Otóż od długiego już czasu z powodzeniem nadawały się do tego przygotowane przeze mnie pliki w skali szarości format TIFF, których końcowym produktem była klisza CTF. (zdjęcia monochromatyczne)
Jednak ostatnio rozpocząłem pracę nad fotografią kolorową. W tym celu trzy pliki dla poszczególnych kanałów CYM rozmieszczałem w Photoshopie na uprzednio przygotowanej matrycy o wymiarach takich jakie naświetlarnia oferowała, wysyłałem na FTP'a z parametrami: liniatura rastra 150 lpi i rozdzielczość 2400 dpi, bez zadawania na RIPie negatywu i lustra. Po prostu gotowy plik TIFF do naświetlenia.
Podczas pracy nad zdjęciami, po nakładaniu kolejnej warstwy pojawiły się pasy - efekt mory.
Zadzwoniłem do naświetlarni i tam wyjaśniono mi, że aby uniknąć tego typu problemu trzeba każdy z negatywów zrobić pod innym kątem. Co niestety podnosi znacznie koszt całej inwestycji. gdyż każdy plik musi być na oddzielnej kliszy. Ze względu, iż nie mam pojęcia jakie kąty byłyby optymalne, moje pytanie brzmi. Czy w tym przypadku lepszym rozwiązaniem nie byłoby użycie rastra stochastycznego? Tam gdzie naświetlałem do tej pory nie mają takich możliwości technicznych.
Czy ktoś z Państwa może pomóc :-?

avatar użytkownika
+

Nisko
wiadomości: 10
w Signs.pl od 07.08.2021
IP: 37.47.35.XXX

| 08.08.2021 14:08

Jeżeli naświetlarnia dostaje pracę kolorową, to przygotowuje separacje CMYK według wymaganych standardów - również tych dotyczących zmiany kątów rastra co jest niezbędne by uniknąć mory i rozetki. Jeżeli dostali pracę rozbitą na kolory bez żadnego komentarza, bez dyspozycji jak ustawić kąty rastra, to oczywiście ustawili kąt standardowo, jak dla pracy w skali szarości. Po co kombinować z rastrami stochastycznymi zamiast poprawnie dobrać kąty rastra liniaturowego?

-----------------
Redakcja Signs.pl

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Kraków
Małopolskie
wiadomości: 8228
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 83.27.13.XXX

| 09.08.2021 08:08

Dziękuję za odpowiedź. Jednak nadal nie rozwiązuje to kwestii z jaką się borykam. Zapytałem o raster stochastyczny ze względu na fakt, że praktycznie nie występuje efekt mory. (przynajmniej tak czytałem - nie posiadam praktycznej wiedzy w tym zakresie).
Naświetlarnia nie wykona dla mnie sepraracji pownieważ każdy negatyw dla kanałów CMY (K nie jest mi potrzebny) przygotowuję własnorecznie. Po pierwsze, papier na którym naświetlam i później wywołuję obraz zmienia rozmiar. W związku z tym faktem, każdy negatyw różni się długością i szerokością. (papieru nie zmienie bo jeszcze takiego nikt nie wyprodukował, który zachowałby stałe wymiary podczas wielu kąpieli - jednocześnie posiadając właściwości archiwalne). Po drugie dla każdego kanału stosuję inną krzywą korekty. (jasność, kotrast).
Co do kątów to któż może wiedzieć jakie będą optymalne dla druku w fotograficznej technice szlachetnej jaką jest guma chromianowa?
Tak czy inaczej, dlaczego nie warto sobie zawracać głowy rastrem stochastycznym?

avatar użytkownika
+

Nisko
wiadomości: 10
w Signs.pl od 07.08.2021
IP: 83.26.218.XXX

| 09.08.2021 09:08

Jeżeli chcesz eksperymentować z innymi rodzajami rastrów to znajdź inną naświetlanie.
Przykładowo tutaj mogą ci pomóc: klik

A standardowych kątów rastra jak dla offsetu, czy flexo nie próbowałeś?

avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1231
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 83.31.135.XXX

| 09.08.2021 09:08

Dziękuję, Zamierzam właśnie tam zadzwonić. Co do kątów to jeszcze nie eksperymentowałem. Ale z tego co zrozumiałem wygeneruje to dość spore koszty. W naświetlarni tłumaczyli mi, że kanały cyan, yellow i magenta muszą być wykonane na odzielnych foliach ponieważ nie da się ustawić różnych kątów dla pojedynczych negatywów na jednym pliku do naświetlania.
Chodzi o to że ja umieszczm na foli o wymiarach jaki podali mi w naświetlarni max. 2 zdjęcia z przygotowaną przeze mnie separacją co daje łącznie 6 negatywów. Zatem reasumując musiałbym naświetlać w sumie 3 klisze. 2 kanały cyan, 2 yellow i 2 magenta. A to znacznie podnosi koszt.

avatar użytkownika
+

Nisko
wiadomości: 10
w Signs.pl od 07.08.2021
IP: 83.26.218.XXX

| 09.08.2021 10:08

Problem wynika z Twojego montażu. Nie rób go. Trzeba zrobić Tiff kolorowy CMYK z pojedynczego formatu (K lub Y niech będzie puste). W poszczególnych kanałach dodaj grafiki (powinno wyjść kolorowe zdjęcie) i poproś aby zrobili separację z impozycją na RIP i rozłożyli na cały format. Większość naświetlarni nie powinna mieć z tym problemu.
Jak używasz tylko CMY to lepiej by było użyć kątów z kolorów CMK.
Co do rastra stochastycznego, to jest on tylko teoretycznie losowy w zależności od oprogramowania i raczej przy zaświeceniu całości jako jeden kolor, również pojawią się dziwne efekty.

brak ikonki
+ +

Warszawa
wiadomości: 23
w Signs.pl od 27.11.2012
IP: 80.55.17.XXX

| 09.08.2021 11:08

StudioMirage, 2021-08-09 10:32
Problem wynika z Twojego montażu. Nie rób go. Trzeba zrobić Tiff kolorowy CMYK z pojedynczego formatu (K lub Y niech będzie puste). W poszczególnych kanałach dodaj grafiki (powinno wyjść kolorowe zdjęcie) i poproś aby zrobili separację z impozycją na RIP i rozłożyli na cały format. Większość naświetlarni nie powinna mieć z tym problemu.
Jak używasz tylko CMY to lepiej by było użyć kątów z kolorów CMK.
Co do rastra stochastycznego, to jest on tylko teoretycznie losowy w zależności od oprogramowania i raczej przy zaświeceniu całości jako jeden kolor, również pojawią się dziwne efekty.


"Z impozycją na RIP" - kompletnie nie rozumiem tego pojęcia (brak merytorycznego przygotowania z mojej strony :-). Wydaje mi się jedednak, że raczej tak się nie uda. Jak już pisałem wyżej, każdy kanał (jako odzielny plik) ma nieco inne rozmiary. Np. 280 mm x 210 mm dla cyan, 282 mm x 219,5 - yellow i 282,5 mm x 219 mm - magenta. A tego chyba nie uda się w taki sposób rozseparować do naświetlania z jednego kolorowego zdjęcia.
Tak czy inaczej, zadzwoniłem do drukarni i na razie zrobię próbę na rastrze stochastycznym. Zobaczę co z tego wyjdzie. Jak się nie uda to będę szukał innych rozwiązań. Zapytam jeszcze jakie "dziwne" efekty mogą pojawić się przy naświetlaniu rastra stochastycznego?

avatar użytkownika
+

Nisko
wiadomości: 10
w Signs.pl od 07.08.2021
IP: 83.26.218.XXX

| 09.08.2021 12:08

Intrygujące. Tak z ciekawości, możesz pokazać jakąś finalną pracę w tej technice?

avatar użytkownika
+ + + +

Wilkanowo (k. Zielonej Góry)
wiadomości: 123
w Signs.pl od 30.01.2006
IP: 31.60.104.XXX

| 09.08.2021 12:08

Spróbuj raczej rastra stochastycznego, nie tylko ze względu na morę. Stosowanie rastra zwykłego o liniaturze 150lpi, który da wyraźną i brzydką rozetkę "jak zdjęcie w taniej kolorowej gazecie" kłóci się całkowicie z sensem stosowania fotograficznej techniki szlachetnej.
(kropki rastra z poszczególnych kolorów układają się w kółeczka - to jest rozetka; zamiast fotografii w technice gumy będziesz miał coś w rodzaju gazetowej reprodukcji takiej fotografii)

(Wiadomość zmodyfikowana przez: akwilon_pl dnia 09.08.2021 12:52)

brak ikonki
+ + +

Gdańsk
wiadomości: 201
w Signs.pl od 03.09.2015
IP: 87.206.27.XXX

| 09.08.2021 12:08

Dziękuję za cenną uwagę.

avatar użytkownika
+

Nisko
wiadomości: 10
w Signs.pl od 07.08.2021
IP: 83.26.218.XXX
Strona 1/3  1 2 3
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764