logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Netflix planuje bezpośrednio nagradzać twórców za sukces

  PR 01.12.2022, przeczytano 581 razy

Netflix, jako pierwszy serwis streamingowy w Polsce, ogłosił pilotaż nowego systemu dodatkowych wynagrodzeń dla twórców popularnych lokalnych produkcji. Jest to program oparty na rozwiązaniach z powodzeniem wdrożonych już w innych krajach europejskich.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/netflix-planuje-bezposrednio-nagradzac-tworcow-za-sukces,398200,artykul.html

W ramach starań o wzmacnianie pozycji polskich twórców, Netflix ogłosił pilotaż nowego systemu wynagrodzeń dla osób zaangażowanych w pracę nad produkcją tytułów, które osiągną określoną oglądalność w serwisie. Pilotem zostaną objęte na razie wybrane produkcje. Warunki i zasady dotyczące wynagrodzeń będą każdorazowo ustalane we współpracy z lokalnymi producentami. Porozumienie oparte o zapisy art. 18 Dyrektywy UE w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym przyniesie korzyści osobom, które mają wpływ na sukces serialu - m.in. scenarzystom, reżyserom, operatorom filmowym, aktorom pierwszego i drugiego planu. Dodatkowe wynagrodzenie będzie wypłacane twórcom bezpośrednio.

– Jesteśmy dumni, że Netflix, jako pierwszy serwis streamingowy w Polsce, może zaproponować twórcom innowacyjne i partnerskie rozwiązanie, oparte na uzgodnieniach kontraktowych. Proponowane rozwiązanie jest pilotem i obejmuje wybrane produkcje. W najlepszym interesie polskich twórców są elastyczne rozwiązania, które uzupełniają istniejące procedury oparte o zbiorowe zarządzanie prawami. Takie też są zapisy dyrektywy unijnej. Testowane rozwiązanie jest formą samoregulacji opartej o swobodę umów, a jego kontynuacja będzie zależna od finalnego kształtu implementacji dyrektywy unijnej przez Polskę – mówi Rachel C. Schumacher, Senior Counsel, International Labour Relations, Netflix.

– Cieszę się z pilotażowego rozwiązania, które Netflix wprowadza u nas w kraju. To dobry znak dla twórców – mówi Leszek Dawid, reżyser filmów Broad Peak i Jesteś Bogiem oraz seriali W głębi lasu czy Pakt.

– Bardzo się cieszę z nowej inicjatywy Netflix. Czekam na to rozwiązanie, które wydaje się ciekawym i potrzebnym uzupełnieniem istniejącego systemu. Fakt, że twórcy i obsada będą mogli dostawać dodatkowe wynagrodzenie z tytułu ilości odtworzeń w streamingu, to duży krok w kierunku znormalizowania zasad dotyczących naszej pracy w przestrzeni internetu. Poprzez brak odpowiednich przepisów w polskim prawie, póki co, nikt z nas nie otrzymuje takiej gratyfikacji, która funkcjonuje od wielu lat w przypadku odtworzeń utworów audiowizualnych w stacjach telewizyjnych, a od niedawna w innych krajach UE dotyczy także streamingu. Netflix wychodzi w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom wielu ludzi w naszej branży – mówi Jan Holoubek, reżyser seriali Wielka Woda czy Rojst, a także filmu 25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy.

– Proponowane rozwiązanie to bardzo dobra wiadomość dla polskich twórców, którzy będą mogli otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za sukces danej produkcji – dodała Anna Kępińska, producentka takich seriali jak Wielka Woda, Pakt czy Bez Tajemnic.

Pilotaż systemu, do którego uruchomienia przygotowywano się od kilku miesięcy, jest oparty na rozwiązaniach wdrożonych przez Netflix we współpracy z przedstawicielami związków zawodowych zrzeszających część autorów i twórców w Niemczech, Szwecji i Norwegii.

Od początku swojej działalności nad Wisłą Netflix blisko współpracuje z polską branżą, z roku na rok zwiększając swoje zaangażowanie na rynku. W latach 2020-2021 serwis zainwestował 490 milionów złotych w rozwijanie biblioteki polskich filmów i seriali, (zarówno własnych, jak i licencjonowanych) a także w produkcję zagranicznych tytułów w Polsce. Przy produkcjach własnych Netflix powstało łącznie 2600 miejsc pracy.

Źródło: Netflix

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Wybór prezydenta to nie kwestia smaku” – Gazeta.pl dołącza do akcji profrekwencyjnej
1 czerwca odbędzie się II tura wyborów prezydenckich w Polsce. Z tej okazji Gazeta.pl wspólnie z agencją Twin .collective rozpoczyna kampanię „Dowiedz się (jak naj)więcej”, której celem jest zachęcenie do udziału w głosowaniu oraz wsparcie obywateli w podjęciu świadomej decyzji. Inicjatywa ma zwiększyć świadomość wyborczą i zaangażowanie...
Medialność Eurowizji ’25 i Justyny Steczkowskiej
Finał Eurowizji, który odbył się 17 maja br., wzbudził ogromne zainteresowanie w polskich mediach – wartość ekwiwalentu reklamowego wyniosła 136 mln zł. Jednym z najgłośniejszych wydarzeń tegorocznej edycji niewątpliwie był powrót Justyny Steczkowskiej na konkursową scenę. Jej spektakularny występ został doceniony przez widzów. Artystka była też widoczna w pozytywnym...
Wedel wchodzi na rynek podcastów
Firma Wedel, kultowy producent słodyczy i twórca czekoladowych doświadczeń wkracza w świat podcastów, odpowiadając na jego rosnącą popularność w Polsce. Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający firmy oraz Robert Zydel, Dyrektor muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel w nowym formacie „Wedle Uznania”, będą dyskutować o biznesie, kulturze, sztuce, tematach społecznych i przyjemności,...
Enpulse startuje z podcastem Bridge Talk
27 maja na Spotify i YouTube zadebiutuje pierwszy odcinek serii Bridge Talk, której pomysłodawcą jest Enpulse, platfroma służąca do badania i budowania zaangażowania. Podcast, na który złoży się 7 rozmów z ekspertami HR, będzie poświęcony wyzwaniom związanym z zarządzaniem zespołami wielopokoleniowymi.
 IMMxDemagog: Trzaskowski i Nawrocki z równym zasięgiem [12.05–18.05]
Wybory prezydenckie rozegrały się przede wszystkim w mediach społecznościowych. Kampanię zakończył nie finałowy spór w telewizji, lecz kreatywna, emocjonalna i częściowo nielegalna agitacja w czasie ciszy wyborczej. Memy i aluzje w social mediach często osiągały większy zasięg niż materiały z debat – wynika z przedostatniego już raportu analizującego medialność...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764