
Podczas targów Augmented World Expo firma Niantic zaprezentował nową, bezpłatną internetową platformę wizualną, Niantic Studio, która umożliwia programistom, twórcom i markom szybkie tworzenie w pełni immersyjnych doświadczeń XR, wykorzystując wszechobecny dostęp do sieci na praktycznie każdym urządzeniu. Firma Niantic udostępniła również aktualizację Scaniverse, narzędzia do skanowania 3D, które teraz obejmuje najszybsze przetwarzanie Gaussian Splats na urządzeniu, umożliwiając każdemu przechwytywanie i udostępnianie niezwykle szczegółowych skanów 3D w najwyższej jakości. Aplikacje przygotowane z myślą o goglach zajęły centralne miejsce na stoisku Niantic, w tym niedawno wydany Hello Dot na Meta Quest 3 i Skatrix Pro na Apple Vision Pro, a także pierwsze demo VPS Niantic dla Magic Leap 2
Podczas targów Augmented World Expo 2024 w Long Beach w Kalifornii firma Niantic zaprezentowała zupełnie nowy edytor wizualny, Niantic Studio, oraz aktualizacje narzędzi do skanowania rzeczywistych obiektów i miejsc, dzięki czemu łączenie świata wirtualnego i rzeczywistego jest bardziej płynne niż kiedykolwiek wcześniej. Aby pokazać praktyczne zastosowanie dla tych nowych narzędzi i aktualizacji, firma Niantic podzieliła się swoją wizją rodzaju mapy niezbędnej dla obecnej i przyszłej generacji urządzeń rzeczywistości mieszanej. Prezentacja ta pokazała odejście od tradycyjnego odnajdywania drogi w 2D do wciągających doświadczeń w 3D, w których wykraczamy poza zwykłe czytanie map.
Obliczenia przestrzenne potrzebują nowej mapy
Niantic ma bogatą przeszłość w tworzeniu map i doświadczeń opartych na lokalizacji sięgające czasów sprzed powstania firmy. Od Keyhole, przez Google Earth, Google Maps, aż po pierwsze gry Niantic – tworzenie i wykorzystywanie map cyfrowych było kluczowe dla naszej pracy. Teraz, wraz z nowymi przełomami w sposobie, w jaki ludzie doświadczają świata za pomocą telefonów komórkowych i pojawiających się wyświetlaczy montowanych na głowie, istnieje potrzeba nowego rodzaju mapy, którą buduje Niantic. Nazywamy ją mapą trzeciej generacji i mamy opracowanych wiele podstawowych elementów. Oczywiście nadal budujemy inne, takie jak narzędzia do tworzenia wciągających doświadczeń opartych na lokalizacji.
Wykorzystanie sieci do tworzenia doświadczeń XR na różnych urządzeniach – za darmo
Wraz z ogłoszeniem publicznej wersji beta Niantic Studio (LINK TO 6/18 BLOG) deweloperzy mają teraz zupełnie nowy sposób na tworzenie wciągających doświadczeń 3D i XR za pomocą wizualnego, dynamicznego interfejsu. Studio zawiera wydajne funkcje, które obsługują progresywną złożoność dla bardziej doświadczonych programistów, umożliwiając im tworzenie bardziej wciągających doświadczeń XR na telefony komórkowe i gogle XR. Aktualizacja obejmuje również nowy model cenowy, zaczynający się od BEZPŁATNEGO użytkowania po przejrzyste i elastyczne opcje cenowe. Taki model spełni potrzeby zarówno niezależnych twórców, jak i dużych przedsiębiorstw.
Oto najważniejsze funkcje i cechy pierwszej wersji Niantic Studio:
- Dynamiczny interfejs wizualny: każde narzędzie i funkcja są dostępne za jednym kliknięciem, tworząc usprawniony przepływ pracy w kompleksowym obszarze roboczym 3D.
- Bezproblemowa integracja: zintegruj złożone funkcje i zaawansowane elementy graficzne, takie jak fizyka, kamery, oświetlenie, animacje, cząsteczki, dźwięk i wyzwalacze dla gier. Dodawaj lub dostosowuj zasoby w przestrzeni 3D lub manipuluj scenami w czasie rzeczywistym.
- Potężny silnik gier sieciowych: twórz interaktywne doświadczenia XR, gry sieciowe 3D lub prototypy ze znanymi wzorcami gier, takimi jak byty, komponenty i systemy.
- Edytowalny podgląd na żywo i symulacja: tryb odtwarzania umożliwia podgląd na żywo podczas edycji projektu, który zapisuje się automatycznie, aby zapewnić szybką iterację.
- Szeroki zasięg: metodyka „zaprojektuj raz, wdrażaj wszędzie” sprawia, że jedna kompilacja może obsługiwać projekty na komputerach stacjonarnych, telefonach komórkowych i zestawach gogli XR.
Scaniverse wykorzystuje Gaussian Splatting, aby uczynić skanowanie 3D bardziej dostępnym
Wraz z włączeniem Gaussian Splatting jako opcji wyjściowej w Scaniverse, firma Niantic wprowadziła najszybsze przetwarzanie tej techniki renderowania objętości na urządzeniu. Ten przełom umożliwia szybkie skanowanie rzeczywistych lokalizacji i obiektów, które można udostępniać bezpośrednio z telefonów. Wkrótce Niantic Studio pozwoli użytkownikom dodawać lub edytować te zasoby 3D precyzyjnie powiązane z lokalizacjami na całym świecie. Aplikacja Scaniverse, dostępna zarówno na system iOS, jak i na Android, będzie nadal rozwijana w drugiej połowie tego roku.
VPS sercem nowej mapy
Sercem nowej mapy jest system pozycjonowania wizualnego Niantic (VPS), charakteryzujący się centymetrową precyzją i zdolnością do utrzymywania i zmiany treści cyfrowych na podstawie zachowania użytkownika. Zbudowany dzięki przetwarzaniu milionów skanów przesłanych głównie przez graczy gier Niantic, VPS firmy Niantic obejmuje ponad 250 000 wysokiej jakości lokalizacji VPS w obszarach o dużym natężeniu ruchu, z koncentracją w kluczowych obszarach miejskich, aby umożliwić nieprzerwany dostęp do tych doświadczeń. W ostatnich miesiącach zespół mapujący firmy Niantic ulepszył i przyspieszył system, aby umożliwić dodawanie kilku tysięcy nowych lokalizacji do mapy każdego dnia. Obecnie jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia 1 miliona lokalizacji w 2024 roku.
Przyszłość sprzętu do obliczeń przestrzennych
Rozwój zestawów gogli obsługujących obliczenia przestrzenne i doświadczenia rzeczywistości mieszanej pozwala firmie Niantic planować przyszłość zarówno w przypadku zastosowań konsumenckich, jak i korporacyjnych.
- Meta Quest: „Hello Dot” to doświadczenie rzeczywistości mieszanej oparte na aplikacji Peridot firmy Niantic, która niedawno zadebiutowała w Meta Quest App Lab.
- Apple Vision Pro: na początku tego miesiąca partner firmy Niantic, studio Reality Crisis, wydało najnowszą aktualizację do aplikacji Skatrix Pro na gogle Apple Vision Pro. Nowe doświadczenie uwalnia się od unoszącego się w powietrzu skateparku w Apple Vision Pro, umożliwiając skaterowi na korzystanie z dowolnej powierzchni w pomieszczeniu, od krzeseł i stołów po dowolne krawędzie do grindowania.
- Magic Leap 2: na targach AWE zaprezentowaliśmy pierwsze demo VPS Niantic działającego w Magic Leap 2. Zainteresowani deweloperzy mogą zapisać się do prywatnej wersji beta pod adresem
Już wkrótce
W drugiej połowie 2024 roku firma Niantic wyda nowe aktualizacje Scaniverse, Niantic Studio, VPS i mapy. Pojawią się także inne nowości dotyczące treści i narzędzi.
- Więcej informacji: www.8thwall.com/products/niantic-studio.
Źródło: Niantic Studio