logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Nie tylko pamiątki: zakupy wakacyjne Polaków

  PR 20.07.2022, przeczytano 392 razy

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej, 64% Polaków planuje w tym roku przynajmniej kilkudniowy wyjazd wakacyjny, przeznaczając osobny budżet na wakacyjne zakupy realizowane w miejscu spędzania urlopu – średnio ok. 900 złotych w czasie jednego wyjazdu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nie-tylko-pamiatki%3A-zakupy-wakacyjne-polakow,396656,artykul.html

Badanie przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca pokazuje, że większość Polaków planuje wyjechać na kilkudniowy wyjazd wakacyjny. Polacy w większości decydują się na wyjazdy krajowe, wyjazdy za granicę wybierane są rzadziej. Tych, którzy nie planują wyjechać, najczęściej powstrzymuje zbyt duży koszt takiego wyjazdu.

Część osób wyjeżdzających nawet na krótkie wakacje kupuje w miejscu docelowym zakupy spożywcze (56% wyjeżdżających), najczęściej w znanych nam z miejsca zamieszkania sklepach sieciowych oraz w tych, których nie znamy, ale są obecne „pod ręką”. Znane nam sklepy sieciowe wybieramy głównie ze względu na możliwość kupienia swoich ulubionych produktów, a także ze względu na lepszą „orientację” w samym sklepie.

Zakupy mogą być też ważną atrakcją i urozmaiceniem wyjazdu. Większości badanych zdarza się podczas wakacji po prostu „połazić po sklepach” (66% w grupie osób wyjeżdzających). Polacy przechadzają się przede wszystkim po małych butikach i sklepikach obecnych na ulicach (65% kupujących w ten sposób), stoiskach z pamiątkami (62%) oraz lokalnych targowiskach (62%). Odwiedzamy te lokalne miejsca głównie dlatego, aby znaleźć tam produkty regionalne (52%), a także w celu sprawienia sobie przyjemności przez zakup czegoś (41%). Część badanych dodaje, że jest to również forma poznawania kultury danego regionu lub kraju. Tego rodzaju zakupy motywowane są również chęcią odwiedzenia sklepów nieobecnych w miejscu zamieszkania, ale bywają też sposobem na spędzenie czasu podczas niepogody (odpowiednio 35% i 31%).

Centra handlowe odwiedzamy podczas wakacji nieco rzadziej (47% grupy „chodzącej po sklepach”) oraz w zupełnie innych celach. Do centrów handlowych zaglądamy przede wszystkim wtedy, gdy zabraknie nam czegoś podczas wyjazdu, ale także w celu skorzystania z usług gastronomicznych. To także miejsce, w którym Polacy realizują zakupy wtedy, gdy nie zdążyli zaopatrzyć się w niezbędne produkty przed wyjazdem.

Do stałych punktów wakacyjnego programu należy kupowania pamiątek – robi to aż 84% spośród osób, którym zdarzyło się wyjechać w ciągu ostatnich dwóch lat. Kupujemy je zdecydowanie najczęściej na straganach i stoiskach z pamiątkami (46% tej grupy).

Co ciekawe, większości wyjeżdżających zależy na tym, aby odwiedzać miejsca zakupów charakterystyczne dla danej destynacji. Zazwyczaj jednak są to wybory spontaniczne – tylko 1/3 wyszukuje informacje na temat lokalnych producentów, sklepów czy targowisk już na etapie planowania wyjazdu.

Połowa wyjeżdżających Polaków (tych, którzy wyjechali w ostatnich dwóch latach) planuje na zakupy podczas wyjazdów specjalny budżet. Najczęściej podawane kwoty mieszczą się w granicach 500-1000 zł w czasie jednego wyjazdu.

Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry, dodaje: Oferta handlowa to bardzo ważny element każdej urlopowej destynacji. Potwierdzają to wyniki naszych badań. Polacy mocno zwracają uwagę przede wszystkim na ofertę regionalną, w której mogą zetknąć się z tym, co lokalne i wyjątkowe dla danego miejsca. Tego poszukamy na ulicach, targach i małych butikach. Duże obiekty handlowe nie są kojarzone z taką ofertą, co w przypadku miejscowości turystycznych może stanowić ważną wskazówkę dla właścicieli obiektów.

Źródło: Inquiry

Dodatkowe informacje:

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1006 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764