logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nie żyje Rosław Szaybo

   21.05.2019, przeczytano 254 razy
ilustracjastrzałka

Nie żyje Rosław Szaybo - grafik, projektant okładek płyt, książek, ilustrator, fotografik. Jego prace zdobią niezliczone wydania płyt m.in. Krzysztofa Komedy, Czesława Niemena, Eltona Johna, Janis Joplin, Roya Orbisona czy Judas Priest.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nie-zyje-roslaw-szaybo,382554,artykul.html

Rosław Szaybo studiował na warszawskiej ASP ucząc się malarstwa w pracowni Wojciecha Fangora oraz plakatu u Henryka Tomaszewskiego. Pracę zawodową rozpoczął w 1957 roku, jednak okres rozkwitu jego kariery jako grafika i projektanta przypada na okres emigracji. Szaybo spędził lata 1966-1993 w Londynie, pracując na stanowisku dyrektora artystycznego w agencji reklamowej Young & Rubicam oraz w londyńskim oddziale wytwórni CBS, gdzie pełnił tę samą funkcję. Jednocześnie projektował plakaty teatralne.

Czasy emigracji stały się dla artysty okazją do rozwijania stylu łączącego malarskość i swobodę wypowiedzi typową dla polskiej szkoły plakatu z możliwościami najnowocześniejszych technik obrazowania graficznego. Przez lata ulubionym zabiegiem projektanta było łączenie technik graficznych z fotografią - eksperymenty w tym kierunku rozpoczął jeszcze w latach 60-tych w Polsce.

Po powrocie do kraju objął m.in. prowadzenie Pracowni Fotografii Kreacyjnej na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, gdzie uzyskał w 2002 r. tytuł profesora, pełnił także funkcję kierownika artystycznego w wydawnictwie Czytelnik. Wśród prac okresu lat 90-tych znalazł się m.in. plakat promujący udział Polski w EXPO'92 w Sewilli. Szaybo współpracował i przyjaźnił się przez wiele lat z wybitnym grafikiem Stanisławem Zagórskim, poznanym jeszcze w czasie studiów w Warszawie i pracującym m.in. dla amerykańskich wytwórni Atlantic Records i Columbia Records.

Oprócz grafiki Rosław Szaybo zajmował się także wystawiennictwem, tworzył również rysunki satyryczne. Jednak najbardziej znany był z projektów okładek płyt, których stworzył ponad 2 tysiące. Są wśród nich słynne dziś okładki cyklu płytowego "Polish Jazz", w tym okładka płyty "Astigmatic" Krzysztofa Komedy, uznana w Polsce za jazzową płytę wszech czasów. Spod jego ręki wyszła także okładka "The Clash" - pierwszej płyty zespołu The Clash z 1977 roku, czy słynna okładka płyty "Judas Priest British Steel".

ilustracjastrzałka

Roszław Szaybo chorował na raka płuc. Zmarł w swoim domu w Warszawie w wieku 85 lat. Na długiej liście nagród i odznaczeń znalazł się m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis", przyznany artyście w zeszłym roku.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Result Media wygrało przetarg na obsługę marek Vivus i Zaplo
Agencja marketingu internetowego Result Media wygrała przetarg na obsługę kampanii Google Ads organizowany przez markę Vivus i Zaplo. Zwycięska agencja była zobligowana do trzy miesięcznej kampanii testowej, w której udowodni swoje kompetencje. Obecnie ten okres się zakończył i możemy powiedzieć, że Result Media będzie odpowiedzialne za prowadzenie wszystkich działań...
Lech Music - kolejna odsłona letniej kampanii Lecha Premium
17 czerwca wystartowała kolejna odsłona letniej kampanii LECHA Premium. Tym razem marka powraca z platformą LECH MUSIC, dzięki której każdy może przenieś się do świata pełnego muzyki! Poza festiwalowymi koszulkami stworzonymi przez polskich grafików, w te wakacje Leszek przygotował również limitowane edycje puszek, strefy na najważniejszych muzycznych festiwalach i wyjątkowy...
Pepsi rzuca Wyzwanie Smaku po raz siódmy
Ruszyła kampania promująca siódmą już edycję Wyzwania Smaku Pepsi – dobrze znanego i lubianego wydarzenia, organizowanego corocznie w letnie weekendy przez światowego lidera w produkcji produktów spożywczych i napojów, PepsiCo. Także w tym roku uczestnicy będą mogli dokonać wyboru preferowanego napoju typu cola, spróbować różnych dań z foodtrucków FeelGoodFood, a także...
W związku z dynamicznym rozwojem w ciągu ostatniego roku, dom produkcyjny SZUT SZUT STUDIO rozbudowuje zespół.
Change Serviceplan i Media Ready dla Akademii Jazdy BMW Driving Experience
“Sprawdź jak szybko mija dzień”, pod tym hasłem powstała lokalna produkcja filmowa zrealizowana dla BMW Polska przez Change Serviceplan i Media Ready, promująca BMW M Intensive Training – treningi jazdy sportowej. Agencje należące do jednej grupy komunikacyjnej Group One, odpowiadają za koncept kreatywny oraz za produkcję i realizację kampanii.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764