logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nie żyje Rosław Szaybo

   21.05.2019, przeczytano 351 razy
ilustracjastrzałka

Nie żyje Rosław Szaybo - grafik, projektant okładek płyt, książek, ilustrator, fotografik. Jego prace zdobią niezliczone wydania płyt m.in. Krzysztofa Komedy, Czesława Niemena, Eltona Johna, Janis Joplin, Roya Orbisona czy Judas Priest.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nie-zyje-roslaw-szaybo,382554,artykul.html

Rosław Szaybo studiował na warszawskiej ASP ucząc się malarstwa w pracowni Wojciecha Fangora oraz plakatu u Henryka Tomaszewskiego. Pracę zawodową rozpoczął w 1957 roku, jednak okres rozkwitu jego kariery jako grafika i projektanta przypada na okres emigracji. Szaybo spędził lata 1966-1993 w Londynie, pracując na stanowisku dyrektora artystycznego w agencji reklamowej Young & Rubicam oraz w londyńskim oddziale wytwórni CBS, gdzie pełnił tę samą funkcję. Jednocześnie projektował plakaty teatralne.

Czasy emigracji stały się dla artysty okazją do rozwijania stylu łączącego malarskość i swobodę wypowiedzi typową dla polskiej szkoły plakatu z możliwościami najnowocześniejszych technik obrazowania graficznego. Przez lata ulubionym zabiegiem projektanta było łączenie technik graficznych z fotografią - eksperymenty w tym kierunku rozpoczął jeszcze w latach 60-tych w Polsce.

Po powrocie do kraju objął m.in. prowadzenie Pracowni Fotografii Kreacyjnej na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, gdzie uzyskał w 2002 r. tytuł profesora, pełnił także funkcję kierownika artystycznego w wydawnictwie Czytelnik. Wśród prac okresu lat 90-tych znalazł się m.in. plakat promujący udział Polski w EXPO'92 w Sewilli. Szaybo współpracował i przyjaźnił się przez wiele lat z wybitnym grafikiem Stanisławem Zagórskim, poznanym jeszcze w czasie studiów w Warszawie i pracującym m.in. dla amerykańskich wytwórni Atlantic Records i Columbia Records.

Oprócz grafiki Rosław Szaybo zajmował się także wystawiennictwem, tworzył również rysunki satyryczne. Jednak najbardziej znany był z projektów okładek płyt, których stworzył ponad 2 tysiące. Są wśród nich słynne dziś okładki cyklu płytowego "Polish Jazz", w tym okładka płyty "Astigmatic" Krzysztofa Komedy, uznana w Polsce za jazzową płytę wszech czasów. Spod jego ręki wyszła także okładka "The Clash" - pierwszej płyty zespołu The Clash z 1977 roku, czy słynna okładka płyty "Judas Priest British Steel".

ilustracjastrzałka

Roszław Szaybo chorował na raka płuc. Zmarł w swoim domu w Warszawie w wieku 85 lat. Na długiej liście nagród i odznaczeń znalazł się m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis", przyznany artyście w zeszłym roku.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Startuje kampania „Nowa Kia Xceed. Już jest.”
W tym tygodniu wystartowała kampania promująca nowy model Kia XCeed. Za planowanie i zakup mediów odpowiedzialny jest dom mediowy Havas Media.
Druga Twarz Instalatora - nowa kampania marki Purmo
Marka Purmo, rozpoczęła nową kampanię wizerunkową - “Druga Twarz Instalatora”. Inicjatywa skupia się na specjalistach, którzy współpracują z fińskim producentem. Cel? Zmiana image’u, jaki posiadają “budowlańcy”, poprzez pokazanie ich drugiego oblicza. W ramach kampanii zrealizowano 7 profesjonalnych filmów i sesji zdjęciowych,...
Michał Sęk i Tomasz Bujok creative directorami w 180heartbeats + Jung v Matt
Do działu kreacji agencji 180heartbeats + Jung v Matt jako creative directorzy dołączyli Michał Sęk i Tomasz Bujok. Będą wspierać w zarządzaniu działem kreacji Mikołaja Sadowskiego, chief creative officera & partnera.  
BNP Paribas jako pierwszy bank w Polsce wykorzystał w kampanii technologię deep fake
Deep fake to technologia, o której coraz głośniej w świecie internetu i nie tylko. W skrócie, jest to technika obróbki obrazu, polegająca na nałożeniu twarzy konkretnej osoby na dowolną postać przy użyciu sztucznej inteligencji. W praktyce oznacza to, że możemy zobaczyć jak pewne osoby mówią rzeczy, których nigdy by nie powiedziały.
Ruszyła kampania reklamowa PKO Banku Polskiego i Ekstraklasy promująca rozgrywki piłkarskie i wspólne kibicowanie na stadionach. Pod hasłem „Gramy Razem” kampania przedstawia wsparcie, jakiego udziela lidze partner tytularny PKO Bank Polski. Spoty emitowane są na antenie ogólnopolskich stacji telewizyjnych oraz w kanałach tematycznych. Równolegle...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764