Otwarcie w 2015 roku, koszt 358 mln zł, 17 ha powierzchni działki, 7 tys. kw. powierzchni ekspozycyjnej i 250 materiałów multimedialnych. Te liczby charakteryzują jedno z największych obecnie realizowanych w Polsce przedsięwzięć muzealnych – Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Finansowana z budżetu państwa inwestycja pełnić będzie przede wszystkim funkcję wystawienniczą, ale także badawczo-rozwojową oraz integracyjną.
W październiku 2012 roku Muzeum zorganizowało konkurs na opracowanie multimediów, jakie prezentowane będą w ramach ekspozycji stałej. Zgodnie z regulaminem, prace konkursowe zawierać miały dwa filmy, w dużej mierze animowane, i dwie aplikacje interaktywne, których temat zadał organizator konkursu.
Tematyka filmów i aplikacji szeroko traktowała temat wojenny – od edukacyjnych aplikacji ukazujących zamach na Heydricha i najważniejsze bitwy kampanii wrześniowej w Polsce, po filmy: jeden o Powstaniu Warszawskim, drugi – „Od wojny do wolności” – przedstawiający najważniejsze powojenne wydarzenia w Polsce i za żelazną kurtyną.
Spośród firm biorących udział w konkursie najlepiej wywiązało się krakowskie studio animacji Nolabel. Firma znana jest na polskim rynku z realizacji multimedialnych ekspozycji w krakowskim Rynku Podziemnym, wrocławskiej Hali Stulecia (z szeroko komentowanym w internecie mappingiem 3D „Omicron” autorstwa belgijskiego kolektywu AntiVJ), toruńskiego Domu Eskenów i Centrum Nowoczesności „Młyn” czy kieleckiego Wzgórza Zamkowego i Muzeum Dialogu Kultur. Domeną studia są animowane filmy, aplikacje i post produkcja filmowa, w związku z czym w ramach tych ekspozycji powstały takie animowane filmy jak „Cracovia Origo” o początkach Krakowa, „Cracovia A.D. 1650” czy „Księga Toruń 3D” ukazująca najważniejsze momenty w historii Torunia. Edukacyjne aplikacje wyświetlane na liczonych w setkach monitorach dotykowych i LCD znaleźć można w niemal każdej realizacji ekspozycyjnej Nolabel.
Takie doświadczenie niezbędne jest, by zrealizować bardzo dużą ilość multimediów, jakie w ramach stałej ekspozycji zaplanowało Muzeum II Wojny Światowej. To 65 filmów i 118 aplikacji interaktywnych, do których zaprojektowania i wykonania Nolabel, jako zwycięzca konkursu, dostanie zaproszenie z wolnej ręki. Jak podaje PAP, Muzeum będzie jedną z kilku największych na świecie inwestycji muzealnych w temacie II Wojny Światowej.
Źródło: Nolabel