logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności

   19.04.2019, przeczytano 2073 razy
ilustracja

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowa-definicja-znaku-towarowego-%E2%80%93-koniec-wymogu-graficznej-przedstawialnosci,382192,artykul.html

Co nowa definicja znaku towarowego oznacza w praktyce? I jakie inne zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej?

BRAK OBOWIĄZKU GRAFICZNEGO PRZEDSTAWIANIA ZNAKU TOWAROWEGO

Warto przypomnieć, że już 1 października 2017 r. w UE przestał obowiązywać wymóg graficznej reprezentacji znaku towarowego. Zmiana wynikała z wejścia w życie nowego unijnego Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej, które wprowadziło nową definicję znaku towarowego, bez obowiązku jego graficznego przedstawienia.

Zgodnie z art. 4 Rozporządzenia 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej unijny znak towarowy może składać się z jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, lub rysunków, liter, cyfr, kolorów, kształtu towarów lub ich opakowań lub dźwięków, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają:

  • odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw;
  • oraz przedstawienie ich w rejestrze unijnych znaków towarowych (zwanym dalej „rejestrem”) w sposób pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi tego znaku towarowego.

CO SIĘ ODWLECZE TO…

Podczas gdy unijne Rozporządzenia 2017/1001 zaczęło obowiązywać już 1 października 2017 r. (pisaliśmy o tym w artykule: Ważne: Zniesienie wymogu graficznej reprezentacji znaku towarowego) polska definicja znaku towarowego pozostała bez zmian (wskazując w dalszym ciągu na konieczność graficznej reprezentacji znaku). Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało wczoraj, że Prezydent RP podpisał wczoraj nowelizację ustawy Prawo własności przemysłowej, która między innymi zmienia definicję znaku towarowego na zgodną z tą, która już od ponad roku obowiązuje w UE.

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu możecie przeczytać na stronie sejm.gov.pl.

NOWA DEFINICJA ZNAKU TOWAROWEGO

Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być:

każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).

Nowa  definicja znaku towarowego to ważna informacja dla przedsiębiorców z branży kreatywnej, którzy najczęściej zgłaszają tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe.

Jak czytamy w komunikacie MPiT: „w nowym kształcie prawa własności przemysłowej dopuszczono nowoczesne znaki towarowe, jak np. znaki zapachowe, smakowe czy holograficzne. Dzięki temu przedsiębiorcy będą  korzystać z szerszej palety wyboru przy kreowaniu swojego znaku towarowego. Wraz z wejściem w życie zmian przedsiębiorca jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym będzie mógł zastrzec np. figurę w wymiarze 3D.”

POZOSTAŁE ZMIANY W PRAWIE WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ

Celem nowych przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej jest „ograniczenie uciążliwego formalizmu, a w konsekwencji uproszczenie i przyspieszenie procedury przedłużania prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza to, że  chcąc przedłużyć prawa ochronne na znak towarowy wystarczy uiścić odpowiednią opłatę za dalszy okres ochronny. Wyeliminowana zostaje w ten sposób konieczność czasochłonnego wnioskowania do Urzędu Patentowego i oczekiwania na wydanie decyzji.

Co więcej, nowe przepisy nakładają obowiązek informacyjny na Urząd Patentowy RP w stosunku do wszystkich praw własności przemysłowej. Oznacza to, że uprawnieni i przedsiębiorcy zaoszczędzą na kosztach dodatkowych opłat z tytułu monitorowania upływu okresów ochronnych na przysługujące prawa.”

Jak Was się podoba nowa definicja znaku towarowego? Jakie Waszym zdaniem niekonwencjonalne znaki towarowe warto byłoby zarejestrować? :-)

Magdalena Miernik

Źródło: Lookreatywni

lookreatywni.pl

Dodatkowe informacje:

* Orzeczenie SN z 25 kwietnia 1973 r., I CR 91/73, OSN 1974, nr 3, poz. 50, s. 34.

** Wyrok SN z 25 stycznia 2006 r., I CK 281/95, OSNC 2006, nr 11, poz. 186.

*** Wyrok z 29 października 1997 r., I ACa 477/97, w: Dobra osobiste. Zbiór orzeczeń Sądu Apelacyjnego w Krakowie, opr. B. Gawlik, Kraków 1999, s. 282 i n.


avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

Fot. David Lezcano, Unsplash

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
X DOZ Forum - jak powstawało, jakie były wyzwania i atrakcje dla uczestników?
Jak realizować event, który każdego roku zrzesza partnerów biznesowych, farmaceutów oraz producentów w jednym miejscu? I jak sprawić, by ewaluował wyłącznie z wydarzenia branżowego również w forum towarzyskie? Poznaj case study X DOZ Forum.
Reklamy a postanowienia Polaków wg Google
Właśnie porzuciłeś postanowienia noworoczne, ale wciąż widzisz reklamy siłowni, suplementów diety i fit cateringów? Narzędzie Google pozwala je ograniczyć. 49% Polek i Polaków porzuca postanowienia noworoczne w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku. Mimo to aż 79% z nich nadal zauważa reklamy związane z tymi postanowieniami nawet po ich porzuceniu,...
In-house printing: Canon robi przegląd zalet
W dzisiejszym zdigitalizowanym świecie angażowanie klienta okazuje się coraz trudniejsze. Dlatego, szukając sposobów na przyciągnięcie jego uwagi warto przyjrzeć się zaletom spersonalizowanych materiałów drukowanych. Można je dzisiaj tworzyć samodzielnie wewnątrz organizacji, a ułatwiają to rozwiązania przeznaczone dla druku na potrzeby własne (in-house). Inwestycja we...
Do 2026 r. wyszukiwarkom ma ubyć 1/4 użytkowników
Do 2026 roku wyszukiwarkom internetowym ma ubyć aż 25 proc. użytkowników – wynika z najnowszego raportu analityków Gartnera. Przestaniemy wyszukiwać w tradycyjny sposób? Nie, ale na pewno to AI i nasze z nią rozmowy będą czymś na porządku dziennym. Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych, którzy w swoich działaniach wykorzystują...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764