logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności

   19.04.2019, przeczytano 1178 razy
ilustracja

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowa-definicja-znaku-towarowego-%E2%80%93-koniec-wymogu-graficznej-przedstawialnosci,382192,artykul.html

Co nowa definicja znaku towarowego oznacza w praktyce? I jakie inne zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej?

BRAK OBOWIĄZKU GRAFICZNEGO PRZEDSTAWIANIA ZNAKU TOWAROWEGO

Warto przypomnieć, że już 1 października 2017 r. w UE przestał obowiązywać wymóg graficznej reprezentacji znaku towarowego. Zmiana wynikała z wejścia w życie nowego unijnego Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej, które wprowadziło nową definicję znaku towarowego, bez obowiązku jego graficznego przedstawienia.

Zgodnie z art. 4 Rozporządzenia 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej unijny znak towarowy może składać się z jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, lub rysunków, liter, cyfr, kolorów, kształtu towarów lub ich opakowań lub dźwięków, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają:

  • odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw;
  • oraz przedstawienie ich w rejestrze unijnych znaków towarowych (zwanym dalej „rejestrem”) w sposób pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi tego znaku towarowego.

CO SIĘ ODWLECZE TO…

Podczas gdy unijne Rozporządzenia 2017/1001 zaczęło obowiązywać już 1 października 2017 r. (pisaliśmy o tym w artykule: Ważne: Zniesienie wymogu graficznej reprezentacji znaku towarowego) polska definicja znaku towarowego pozostała bez zmian (wskazując w dalszym ciągu na konieczność graficznej reprezentacji znaku). Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało wczoraj, że Prezydent RP podpisał wczoraj nowelizację ustawy Prawo własności przemysłowej, która między innymi zmienia definicję znaku towarowego na zgodną z tą, która już od ponad roku obowiązuje w UE.

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu możecie przeczytać na stronie sejm.gov.pl.

NOWA DEFINICJA ZNAKU TOWAROWEGO

Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być:

każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).

Nowa  definicja znaku towarowego to ważna informacja dla przedsiębiorców z branży kreatywnej, którzy najczęściej zgłaszają tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe.

Jak czytamy w komunikacie MPiT: „w nowym kształcie prawa własności przemysłowej dopuszczono nowoczesne znaki towarowe, jak np. znaki zapachowe, smakowe czy holograficzne. Dzięki temu przedsiębiorcy będą  korzystać z szerszej palety wyboru przy kreowaniu swojego znaku towarowego. Wraz z wejściem w życie zmian przedsiębiorca jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym będzie mógł zastrzec np. figurę w wymiarze 3D.”

POZOSTAŁE ZMIANY W PRAWIE WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ

Celem nowych przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej jest „ograniczenie uciążliwego formalizmu, a w konsekwencji uproszczenie i przyspieszenie procedury przedłużania prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza to, że  chcąc przedłużyć prawa ochronne na znak towarowy wystarczy uiścić odpowiednią opłatę za dalszy okres ochronny. Wyeliminowana zostaje w ten sposób konieczność czasochłonnego wnioskowania do Urzędu Patentowego i oczekiwania na wydanie decyzji.

Co więcej, nowe przepisy nakładają obowiązek informacyjny na Urząd Patentowy RP w stosunku do wszystkich praw własności przemysłowej. Oznacza to, że uprawnieni i przedsiębiorcy zaoszczędzą na kosztach dodatkowych opłat z tytułu monitorowania upływu okresów ochronnych na przysługujące prawa.”

Jak Was się podoba nowa definicja znaku towarowego? Jakie Waszym zdaniem niekonwencjonalne znaki towarowe warto byłoby zarejestrować? :-)

Magdalena Miernik

Źródło: Lookreatywni

lookreatywni.pl

Dodatkowe informacje:

* Orzeczenie SN z 25 kwietnia 1973 r., I CR 91/73, OSN 1974, nr 3, poz. 50, s. 34.

** Wyrok SN z 25 stycznia 2006 r., I CK 281/95, OSNC 2006, nr 11, poz. 186.

*** Wyrok z 29 października 1997 r., I ACa 477/97, w: Dobra osobiste. Zbiór orzeczeń Sądu Apelacyjnego w Krakowie, opr. B. Gawlik, Kraków 1999, s. 282 i n.


avatar użytkownika
+ + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

Fot. David Lezcano, Unsplash

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Monitoring nie tylko do ochrony. Jak wykorzystać kamery by zwiększyć sprzedaż
Rejestrowany przez kamery sklepowego monitoringu obraz wysokiej rozdzielczości można z powodzeniem wykorzystać w celach marketingowych.  
Jak showrooming i webrooming zmieniają handel?
Klienci są coraz bardziej świadomi, a sklepy powinny uwzględniać zmieniające się oczekiwania kupujących. Dla firm oznacza to wiele wyzwań, ale i dodatkowe szanse na sprzedaż. Konsumenci oczekują synergii pomiędzy wieloma kanałami sprzedaży, a przy tym coraz większą uwagę zwracają m.in. na ekologię.
Jak wybrać najlepszą matrycę
Od kilkunastu lat rynek monitorów zdominowały monitory LCD, zajmują mniej miejsca na biurku, są zdrowsze (co nie znaczy, że idealnie zdrowe) dla oczu i nie sieją promieniowaniem elektromagnetycznym. Wady? - Kot nie może na nich się wygrzewać tak jak na modelach kineskopowych. Kupując monitor LCD trafiamy jednak na parametr jakim jest typ matrycy. Choć jest to kwestia związana...
Nowe unijne regulacje dotyczące recyclingu i gospodarki obiegu zamkniętego wymuszą duże zmiany w sektorze opakowań. Analitycy Santander Bank Polska i Spot Data w raporcie „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” wskazują, że mimo coraz większego wpływu ekologii na branżę, trendy w konsumpcji sprzyjające wzrostowi...
Nie ma wątpliwości co do tego, że rozporządzenie RODO zmieniło model marketingu cyfrowego. Przy okazji zmieniło też sam marketing, dając czujnym specjalistom w tej dziedzinie bezprecedensową szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Dążenie do uzyskania od klientów jednoznacznej i trwałej zgody na działania marketingowe to zarazem obowiązek (i...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764