logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowa klasyfikacja PKD 2025

  PR 16.12.2024, przeczytano 342 razy
ilustracja
fot. Dose Media/Unsplash

Od stycznia 2025 roku przedsiębiorców w Polsce czeka ważna zmiana. W życie wchodzi nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025). Dostosowanie działalności firm do nowych kodów będzie kluczowe nie tylko dla zgodności z przepisami, ale także dla lepszego dopasowania biznesu do aktualnych realiów gospodarczych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowa-klasyfikacja-pkd-2025-,406902,artykul.html

PKD 2025 zastąpi dotychczas obowiązującą wersję PKD 2007, odzwierciedlając zmiany w Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w Unii Europejskiej (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE). – Wprowadzenie nowej klasyfikacji to odpowiedź na rozwój m.in. takich obszarów, jak gospodarka cyfrowa, cyrkulacyjna czy bio-gospodarka oraz na rosnącą rolę nowych technologii co umożliwia dostosowanie do aktualnych realiów rynkowych oraz społecznych – podkreśla Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

Co zmienia PKD 2025?

PKD 2025 wprowadza szereg nowych podklas, które odpowiadają na współczesne potrzeby rynku. Działalności, takie jak "Działalność brokerów i agentów energii elektrycznej" (35.40.Z) czy "Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej" (82.40.Z), zostały szczegółowo opisane, co ułatwia przedsiębiorcom ich identyfikację.

Zmiany obejmują również:

  • podziały dotychczasowych podklas na bardziej precyzyjne kategorie,
  • wprowadzenie nowych kategorii dla działalności powstałych w wyniku postępu technologicznego,
  • aktualizację i przeniesienie niektórych podklas do innych grup.

– To ważny krok w harmonizacji danych statystycznych w Unii Europejskiej i dostosowaniu krajowego systemu rejestracji działalności gospodarczej do współczesnych realiów. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują swoje wpisy, unikną problemów w przyszłości –podkreśla ekspertka w Systim.pl.

Dlaczego przedsiębiorcy muszą działać?

Okres przejściowy dla przedsiębiorców potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie możliwe będzie stosowanie zarówno kodów PKD 2007, jak i PKD 2025. Od 1 stycznia 2027 roku nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie działalności w rejestrach takich jak CEIDG, REGON czy KRS.

Jednak, jak oceniają eksperci automatyczne przypisanie kodów, szczególnie dla działalności, które wcześniej były opisywane ogólnikowo, może skutkować błędami. Na przykład działalności przechodzące z jednej kategorii na kilka nowych mogą zostać zaklasyfikowane niezgodnie z rzeczywistością.

– Samodzielne zgłoszenie zmian do rejestrów w okresie przejściowym to kluczowy krok, zwłaszcza dla firm, które funkcjonują w złożonych branżach. Automatyczne przeklasyfikowanie, choć wygodne, może prowadzić do nieporozumień i dodatkowych kosztów administracyjnych – przestrzega Beata Tęgowska.

Nowa klasyfikacja – nowe możliwości

Zmiana PKD to nie tylko wyzwanie, ale i szansa. – Wprowadzenie nowych podklas daje przedsiębiorcom możliwość dokładniejszego opisu działalności, co może mieć istotne znaczenie w procesach uzyskiwania wsparcia publicznego czy w kontaktach
z kontrahentami 
– ocenia ekspertka Systim. – Firmy, które wykorzystają okres przejściowy na dostosowanie się do nowych kodów, będą bardziej konkurencyjne na rynku – podkreśla.

Jak się przygotować?

W opinii Beaty Tęgowskiej, PKD 2025 to krok w stronę nowoczesności, ale jego wprowadzenie wymaga zaangażowania firm. – Przedsiębiorcy powinni więc przede wszystkim dokładnie przeanalizować zmiany w PKD 2025, porównać je z dotychczasowymi kodami i zgłosić zmiany działalności do CEIDG, KRS lub REGON w okresie przejściowym. Watro by skorzystali także ze wsparcia, np. z kluczy powiązań i interpretacyjnych opracowanych przez GUS, aby upewnić się, że nowy kod dokładnie odzwierciedla specyfikę ich działalności – rekomenduje.

Źródło: Enadis

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. – To narzędzie, szczególnie przydatne małym i średnim przedsiębiorcom. Zdecydowanie usprawnia procesy administracyjne, ogranicza biurokrację i zwiększa bezpieczeństwo dokumentacji – ocenia Beata Tęgowska, ekspert ds. księgowości i płac w...
W ub.r. liczba wniosków dot. zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o 4,8% w porównaniu z 2023 r. Jak twierdzą eksperci, nie oznacza to jednoznacznie lepszych warunków do prowadzenia biznesu. Nie brakuje też opinii, że najtrudniejsza sytuacja panuje w małym handlu detalicznym i gastronomii. Z kolei liczba wniosków o zawieszenie JDG...
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń wyzwaniem dla ustawodawcy?
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń...
Gen Z stawia nie tylko na AI i cyfrowe rozwiązania
Powszechnie pokolenie Z jest uznawane za osadzone w świecie cyfrowym i zapatrzone w AI. Wyniki nowego badania „Granice ucyfrowienia generacji Z”[1], przeprowadzonego przez LoveBrands Group wraz z SW Research, pokazują jednak, że przedstawiciele tej generacji w wielu obszarach – jak choćby zdrowie czy randkowanie – stawiają na bezpośrednie kontakty z drugim...
Automatyzacja i sztuczna inteligencja rewolucjonizują obsługę klienta. Chatboty, voiceboty i inne systemy oparte na AI stają się coraz bardziej powszechne. Jednak kluczowym wyzwaniem jest zdobycie zaufania użytkowników do tych technologii. Okazuje się, że jednym z kluczowych czynników zrozumienia akceptacji klientów względem automatyzacji jest poziom ich...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764