logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowe logo Łodzi

   08.12.2011, przeczytano 7501 razy
ilustracja

Długo wyczekiwana premiera nowego logo Łodzi odbyła się 6 grudnia w Pasażu Schillera. Uroczyste odsłonięcie zgromadziło tłumy przechodniów oraz zaciekawionych mieszkańców. Uroczystość poprowadziła Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi. Autorem logotypu jest Justyna Żychalska, absolwentka ASP w Łodzi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-logo-lodzi,14129,artykul.html

„Nowe logo Łodzi jest inspirujące i aspirujące. Podkreśla współczesny, kreatywny potencjał miasta, a jednocześnie nawiązuje do naszej wspaniałej tradycji artystycznej. Mam nadzieję, że mieszkańcy pokochają nowe logo tak samo jak my” – powiedziała Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi

Nowe logo Łodzi składa się z czterech liter inspirowanych alfabetem Władysława Strzemińskiego. Słynny łódzki artysta lat 20. i 30-tych XX wieku był jednym z najważniejszych twórców polskiej awangardy. Dzięki zastosowaniu unikalnej czcionki nowe logo podkreśla pamięć o dziedzictwie kulturowym naszego miasta, a jednocześnie jest nowoczesne i spójne ze strategią promocji marki Łódź.

„Nowe logo silnie identyfikuje miasto z dokonaniami artystycznymi, bez których nie istniałaby sztuka nowoczesna. Jesteśmy dumni z dotychczasowych osiągnięć łódzkich twórców i patrzymy w przyszłość działając na rzecz przemysłów kreatywnych” – dodał Bartłomiej Wojdak, Dyrektor Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą.

Kultura oraz sztuka były, są i będą wartościami, które stanowią integralną częścią Łodzi. Podstawą strategii promocji marki Łódź są przemysły kreatywne. Istotny element tkanki naszego miasta stanowią także ośrodki akademickie. Tworzy tu wielu znakomitych artystów, których niezależnie od dyscypliny łączy wspólny rodowód. Zatem nowe logo Łodzi odnosi się zarówno do historii i tradycji miasta, jak i do jego współczesności.

Dopełnieniem logo jest hasło, które odczytuje się razem z nazwą miasta – „Łódź kreuje”. Hasło jest na tyle otwarte, że może być interpretowane na wiele sposobów: Łódź kreuje design, modę, architekturę, film, każdego z nas, nasze życie, itd.…


ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE
Głównym założeniem projektowym podczas tworzenia logo Łodzi było nawiązanie do dziedzictwa miasta oraz spójność ze strategią komunikacji marki Łódź. Kultura i sztuka była, jest i będzie tkanką, która buduje swoistość miejsca, stając się niejako znakiem firmowym. Łódź to miasto, gdzie przenikają się wpływy różnych styli architektonicznych i postaw artystycznych. Jednak największy rozwój sztuki w Łodzi zapoczątkował modernizm z Władysławem Strzemińskim i Katarzyną Kobro na czele. Logo Łodzi ma na celu silniejsze identyfikowanie miasta z dokonaniami artystycznymi, które odegrały i odgrywają znaczącą rolę w rozwoju sztuki na całym świecie.
Współczesną tkankę miasta tworzą przemysły kreatywne. W Łodzi odbywa się wiele ważnych imprez kulturalnych (np. Festiwal Designu, Fashion Week czy Festiwal Fotografii). Istotny element tkanki miasta stanowią także ośrodki akademickie. Tworzy tu wielu znakomitych artystów, których niezależnie od dyscypliny łączy wspólny rodowód. Zatem znak odnosi się zarówno do historii i tradycji Łodzi, jak i do jej współczesności.

INSPIRACJE
Łódź jest miejscem wyjątkowym. Niewiele jest podobnych miejsc na świecie, które skupiają wokół siebie tak liczne grono projektantów, tworzących w tym samym duchu. Władysław Strzemiński zapoczątkował zjawisko, które uczyniło go „patronem miasta". Strzemiński dał początek nowemu pojmowaniu sztuki, a jego myśl znalazła wielu kontynuatorów, którzy do dzisiaj kształcą młode pokolenia artystów w duchu awangardy. Projekt nowego logo Łodzi bazuje na alfabecie stworzonym przez Władysława Strzemińskiego w 1932 roku i wykorzystuje podstawowe kształty geometryczne, kierunki, kąty, co pozycjonuje projekt jako wpisujący się w założenia plastyczne Awangardy lat 20. i 30. ubiegłego wieku.

ŚRODKI WYRAZU
Logo operuje podstawowymi środkami plastycznymi takimi jak: linia, punkt, kolor. Na zapamiętywalność logo Łodzi wpływają przede wszystkim:
- fakt, że jest to logotyp, a nie typowy znak graficzny, który bazuje na ilustracji;
- dynamiczna kompozycja;
- nietypowy sposób zapisu treści;
- charakterystyczna, wyrazista kolorystyka znaku;
- nowoczesny charakter projektu.

KOLORYSTYKA PROJEKTU
Wyrazista kolorystyka znaku jest ściśle ustalona i stanowi kod rozpoznawczy logotypu. Zastosowana kolorystyka nie ma podłoża symbolicznego, jednakże dobór kolorów podyktowany był myślą o Łodzi jako mieście przemysłu w dosłownym tego słowa znaczeniu. Logotyp operuje czterema kolorami jakie funkcjonują w technikach druku funkcjonalnego tj.: cyjan, magenta, żółty oraz czerń.

Źródło: Urząd Miasta Łodzi

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

Kiedyś nawet do faszyzmu dorobiono ideologię.
To logo skierowane jest do małej grupy wyrobionych odbiorców.

avatar użytkownika
,

przeciętny Kowalski nie będzie wiedział o co chodzi widząc to logo.... jest to logo skierowane do bardzo wąskiej grupy osób zorientowanych w temacie...

avatar użytkownika
,

za te dwie wypowiedzi daję wielkiego plusa. Opis logotypu - marketingowy bełkot.  

avatar użytkownika
,

Bla...bla...bla...
Dobrze że dali długi opis...
Dobrze że nie jestem łodzianinem :)

avatar użytkownika
,

CMYK jako kod rozpoznawczy? jasne, kazda drukarnia ten kod stosuje, Czy autor zechce mi wyjaśnić co to te te "techniki druku funkcjonalnego" i jaki druk jest niefunkcjonalny?

Środki wyrazu chyba się komuś zdrowo zbełtały w głowie to i pobleblał zdrowo.

Zapraszam, w temacie, na blog alw.pl
http://www.alw.pl/2011/12/lodz-1/
http://www.alw.pl/2011/12/lodz-2-polemika/

,

Na moje skromne oko, to tragedia jest. Szczerze mówiąc, to gdybym nie wiedział, że to znak Łodzi, to nie wpadłbym na to. Pokazałem to jeszcze osobom nie z branży i odczucia podobne. Ten CMYK, jak przedmówcy pisali to jest strzał w piętę.

avatar użytkownika
,

Sorki za odgrzewanie kotleta :)

Pierwsze wrażenie miałem z grubsza podobne jak przedmówcy. Ale po głębszym zastanowieniu się, doszedłem do wniosku, że nie jest tak źle. W końcu to logo nie ma promować Łodzi jako miasto w sercu Polski, miasto przecięcia najważniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju, miasta przyjaznego biznesowi, miasto możliwości itp. Ono ma reklamować miasto kreacji - kreatywności, designu, łódzkiej filmówki i ASP, miasta z tradycją designerską sięgającą okresu międzywojennego.

Swoją drogą, i tak jest lepiej niż z logo London 2012, które... cóż - oceńcie sami :)
http://getset.london2012.com/en/the-games/about-london-2012/the-london-2012-brand/logos-and-brand-identity

avatar użytkownika
,

emstudio - no to powiedziałbym, odwrotnie, z tym Londynem 2012 Olinsa. Czy logo miało promować kreatywność? jak najbardziej. Czy reklamuje historię? jak najbardziej, a co dalej? Ale to akurat mały problem, gorzej z kodowaniem znaku w pamięci, zapamiętaniem, chyba, że znak do baaardzo wąskiego grona speców od dizajnu i literek. Moim zdaniem cała kreatywność w łodzi opiera się na dwu postaciach z przeszłości i ogrywaniu ich dokonań, zaklęty krąg, jak by w międzyczasie nic się nie działo.  

Najnowsze w tym dziale

Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
Wspólnie z ekspertami z Fundacji Climate Strategies Poland przeprowadziliśmy szczegółowe badanie śladu węglowego Gali EFFIE Awards Poland 2023. Badanie to obejmowało trzy dni wydarzenia (dzień przed i dzień po) oraz uczestników gali, co pozwoliło uwzględnić różnorodne aspekty emisji związane z ich udziałem.
Kampania Kompanii Piwowarskiej z nagrodą ECU Sustainability Awards
Kompania Piwowarska po raz czwarty razem z Fundacją „Dom w Łodzi” prowadziła kampanię społeczną FASOFF, szerzącą świadomość na temat FAS czyli alkoholowego zespołu płodowego. Tym razem pod hasłem: „Będę TATĄ! - nie piję razem z nią”. Kampania otrzymała nagrodę ECU Sustainability Award przyznawaną podczas European Circular Retail Congress, będącego częścią...
Konkurs na nazwę dla polskich myśliwców F-35
W związku z zakupem przez Wojsko Polskie F-35 Sztab Generalny Wojska Polskiego ogłosił konkurs na nazwę dla nowych myśliwców.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764