logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowe logo Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury 2016

   18.02.2013, przeczytano 3877 razy
ilustracjastrzałka

18 lutego 2013 r.: Zaprezentowano nowy znak graficzny Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Logotyp został wybrany spośród prawie 600 projektów nadesłanych w ramach ogólnopolskiego konkursu. Autorem zwycięskiego projektu jest Jerzy Osiennik.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-logo-wroclawia-jako-europejskiej-stolicy-kultury-2016,17990,artykul.html

Zdaniem autora logotypu: - Stworzenie znaku, który identyfikowałby miasto i kraj, był czytelny pod każdą szerokością geograficzną i wywoływał podobne skojarzenia, wymagało połączenia w jedną formę kilku różnych symboli. Inspiracją dla autora były m. in. kształt wrocławskiego Ratusza, herb miejski oraz godło Polski i znak Solidarności.

Jak mówi Jerzy Osiennik: - Znak Solidarności na piersi Gary’ego Coopera idącego w samo południe do czerwcowych wyborów był dla mnie - wówczas osiemnastolatka - obietnicą normalności. Mam nadzieję, że odniesienie do znaku Solidarności - autorstwa Jerzego Janiszewskiego - w logo Wrocławia spowoduje, iż będzie ono budzić równie optymistyczne skojarzenia. Przypominania o otwartości, tolerancji i zdrowo pojmowanym patriotyzmie nigdy za wiele. Zwłaszcza dziś.

Jerzy Osiennik projektowaniem graficznym zajmuje się od 20 lat. Pracuje jako konsultant kreatywny w Infinity Group, prowadzi też własną firmę Plajster.

- Wybrany logotyp jest prosty, estetyczny, uniwersalny i szybko zapada w pamięć. Chcemy, żeby akcentował nowy etap przygotowań miasta do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016 i reprezentował zarówno Wrocław, jak i całą Polskę – mówi Krzysztof Maj, dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016. Komisja konkursowa postanowiła przyznać również wyróżnienie honorowe dla pana Wojciecha Janickiego.

Jednym z pierwszych materiałów promocyjnych z nowym logo jest naklejka na klawisz „W” na klawiaturze.


Opinie pozostałych członków komisji konkursowej


- Wybrany logotyp ma wyrazisty charakter i dużą siłę brandingową. Wyróżnia się na tle logotypów  innych Europejskich Stolic Kultury. Ma duży potencjał jeśli chodzi o przeniesienie go na wszystkie formy komunikacji zarówno tradycyjne, jak i najbardziej nowoczesne i nowatorskie, począwszy od komunikacji elektronicznej, przez kontekstową reklamę zewnętrzną, po nietypowe zastosowania jak np. projekty biżuterii, wzorów tkanin.
Grażyna Skarżyńska, Agencja Albert Lumberjacker, Wykładowca Szkoły Strategii Marki Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR,  Członek Komitetu EFFIE oraz członek zarządu Rady Etyki Reklamy.

- Wychodząc od inicjału miasta, ujrzanego w fasadzie Ratusza, autor użytymi kolorami flagi i krojem litery przynosi skojarzenie z polskością, demokracją, akcentuje współczesną tradycję Wrocławia jako niepokornego miasta o jednocześnie uniwersalnym potencjale. Logo ma cechy dobrego wzornictwa: wyrazistość, ład estetyczny, możliwość skalowania, metaforyczność i skrót.
Viola Krajewska, Dyrektor Centrum Sztuki WRO

- Najważniejsze zalety wybranego projektu to prostota, łatwość implementacji na różnego rodzaju materiałach, innowacyjność (projekt w kontrze do generalnego wyobrażenia i nurtu projektowania logotypów miast), dobre i nowoczesne nawiązanie do polskich symboli oraz możliwość kontynuacji używania logo po 2016 roku.
Radosław Drabik, Dyrektor Zarządzający, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

- Wybrana praca posiada cechy, które wymieniamy opisując nasze oczekiwania wobec dobrze skonstruowanego logotypu. Właściwie dobrane liternictwo, trafione proporcje znaku i typografii. Spójności tych dwu części – obrazu i litery towarzyszy jednak także możliwość rozłączenia ich i samodzielnego funkcjonowania. Nagrodzony znak jest lapidarny, syntetyczny, maksymalnie uproszczony i jednocześnie niejednoznaczny. Nie zamyka warstwy znaczeń, które w sobie niesie, przeciwnie, otwiera odbiorcę na kolejne skojarzenia. Na pierwszy rzut oka znak ma w sobie pewną (potrzebną) powagę. Jednak wielość jego interpretacji pozwala wykorzystać go, nadając mu lekkość, luz czy wręcz frywolność.
Magdalena Wosik, wykładowca, ASP we Wrocławiu, Wydział Grafiki i Sztuki Mediów

- Wybrane logo jest lapidarnym i wyrazistym znakiem, kryjącym w sobie jednocześnie wiele odniesień. Autor odwołując się do Orła Białego i chorągiewki w znaku Solidarności, przekroczył zwykły brandingowy formalizm. Stworzył nowy znak, nową literę w polskim alfabecie: "W" z akcentem, jak Wrocław i Współpraca
Aleksandra Wasilkowska, architektka, artystka wizualna, kuratorka, wiceprezeska SARP OW

- Projekt logo Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 został wybrany ze względu na wiele zalet, jakie posiada. Pierwszą z nich jest prostota, dzięki której może być odczytany i zapamiętany w ułamku sekundy. Drugą – pojemność znaczeniowa. Logo w oczywisty sposób i na wielu poziomach kojarzy się z Wrocławiem. Biała litera W na czerwonym tle, opatrzona charakterystycznym akcentem swoją sylwetką nawiązuje do wrocławskiego ratusza, sposób położenia akcentu – do znaku Solidarności i Polski Walczącej zarazem, a całość może też się kojarzyć z narodowym godłem.

Dodając dodatkowy element, autor loga tworzy jednocześnie nową, nieistniejącą dotąd literę alfabetu, przez co może ona sygnalizować swoisty, oryginalny wrocławski charakter pisma. Jednocześnie, odczytane w najprostszy z możliwych sposobów, to charakterystyczne „W” oznacza akcent na Wrocław.

Trzecią zaletą są czyste wartości plastyczne – znak jest idealnie zrównoważony, harmonijny, przez co będzie jednakowo czytelny i silnie oddziałujący zarówno w zmniejszeniu, jak i w powiększeniu do ogromnych rozmiarów, tak samo w kolorze, jak i w czerni i bieli.
Tomasz Broda, wykładowca, ASP we Wrocławiu, Wydział Grafiki i Sztuki Mediów

Źródło: Biuro Festiwalowe Impart 2016

www.wroclaw2016.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Głupio to mówić, ale moje pierwsze skojarzenie to było z centrum handlowym "Marywilska 44" i stosowanymi przez nich elementami oznakowania :/

Najnowsze w tym dziale

Heads Advertising z kampanią dla Oleju Wielkopolskiego
Ruszyła ogólnopolska kampania Oleju Wielkopolskiego przygotowana przez agencję Heads Advertising, pod hasłem „Wielkopolski WIE”.
„499 sekund” – wystawa dźwiękowa Agnieszki Słodownik i Karoliny Wlazło-Malinowskiej w galerii Art Walk na placu Europejskim
Ghelamco Poland i Fundacja Sztuka w Mieście zapraszają na niecodzienną wystawę galerii Art Walk. „499 sekund” to narracja dźwiękowa, którą widzowie eksplorują, używając własnych smartfonów i słuchawek. Już 8 grudnia artystki opowiedzą o powstawaniu wystawy w ramach autorskiego oprowadzania po ekspozycji.
Cheetos zachęca do wspólnej rodzinnej zabawy w towarzystwie limitowanej edycji chrupek
„A Ty co ułożysz z Cheetos Hashtags?” to hasło ogólnopolskiej kampanii, w której Cheetos prezentuje dwie nowości o oryginalnym kształcie chrupek w postaci hashtagu. Limitowana edycja Cheetos to odpowiedź na oczekiwania współczesnych konsumentów, którzy poszukują ciekawych smaków i okazji do spędzania czasu w rodzinnym gronie. Aby zainspirować i zaangażować do wspólnej...
ASB Poland ponownie stawia na Skylight
Firma ASB Poland, zakończyła proces zwiększenia i aranżacji powierzchni w budynku Skylight. W efekcie dotychczasowe biuro przeszło metamorfozę, a inspirowaną naturą przestrzeń biurową stworzono na 16 i 20 piętrze. Za zarządzanie procesem aranżacji, o łącznej powierzchni ponad 1900 mkw., odpowiadał dział Workplaces w firmie Globalworth, która jest właścicielem i...
Cykl szkoleniowy CAD Projekt Design z Grupą Tubądzin
Projektowanie to proces wymagający szerokiej wiedzy i profesjonalnego podejścia. Dlatego w realizacji najbardziej wyszukanych wizji pomagają dziś zaawansowane programy, takie jak CAD decor PRO. Autorzy aplikacji wraz z Grupą Tubądzin przeprowadzili cykl szkoleń w największych miastach w Polsce.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764