logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowe oblicza porcelany

  PR 19.07.2021, przeczytano 1364 razy
ilustracjastrzałka
Fot. Marta Kieliszczyk

W dniach 17.06.-31.08.2021 w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie można zobaczyć wystawę retrospektywną ,,Marek Cecuła. Współczesna Porcelana 1970 – 2021’’, poświęconą twórczości cenionego na całym świecie artysty i ceramika, profesora w Royal College of Art w Londynie, założyciela Ćmielów Design studio oraz laureata wielu prestiżowych nagród, Marka Cecuły.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-oblicza-porcelany,392328,artykul.html

Przestrzeń wystawową podzielono tematycznie na cztery sekcje reprezentowane przez  selektywny zbiór artefaktów sztuki użytkowej i projektów artystycznych. Sekcja przemysł skupia się na dziełach przeznaczonych dla Fabryki Porcelany Ćmielów, włączonych do opłacalnej ekonomicznie dystrybucji oraz łatwo dostępnych dla konsumentów. Zobaczyć tu możemy funkcjonalne obiekty, umiejętnie godzące potrzeby konsumentów oraz zmysł Cecuły, takie jak New Atelier – skromną, gustowną kolekcję, łączącą ponadczasowy design z zabawą barwami i wzornictwem.

W części studio umieszczono ozdobno-dekoracyjnie, ręcznie wykonane obiekty, projektowane z myślą o nowojorskim studiu Modus Design, które charakteryzują elementy kolorowe, inspiracja naturą oraz nieregularne kształty. To dzieła praktyczne i ułatwiające codzienny użytek. Computer Safe jest odpowiedzią artysty na współczesne, dynamicznie zmieniające się czasy. Aplikacja na porcelanowym kubku kształtem nawiązuje do przycisku uruchamiającego sprzęt elektroniczny, a dzięki specjalnej silikonowej podstawce naczynie jest stabilne i zapobiega nieszczęśliwym wypadkom takim. Hand&bowl, wyjątkowa miska o ergonomicznym ułożeniu dopasowanym do dłoni,  pozwala uniknąć poparzeń, dzięki podwójnej chroniącej warstwie. W duchu nowoczesności utrzymany jest również funkcjonalny i kompaktowy zestaw System, czerpiący ze współczesnej architektury oraz ,,pogięta’’ kolekcja, wizualnie przypominająca zmiętą kartkę papieru. Prawdziwym rarytasem są obiekty inspirowane elementami natury – pieprzniczki i solniczki z serii Rock&Salt przywodzące na myśl kamienie i naturalne bryłki soli, szykowne akcesoria do sushi ozdobione pięknymi, czerpiącymi z przyrody wzorami oraz komplet herbaciany Natura o fakturze kory drzewnej.

ilustracjastrzałka

Artystycznie interesująca jest również ekspozycja projektowana i produkowana zarówno w Nowym Yorku, jak i w Ćmielów Design Studio, Art and Design, która skupia się przede wszystkim wokół nieoczywistych rozwiązań dekoracyjnych. Te eleganckie, nowatorskie i geometryczne projekty, jak pochodzący z lat 70. zestaw do herbaty Long o półokrągłym kształcie czy czajnik Zygzag, do dziś zachwycają unikatową formą. Uwagę przykuwają ponadto śliczne dzieła o prostej konstrukcji z oryginalnej, rzadko spotykanej barwionej porcelany. Artysta, tworząc artefakty sztuki użytkowej, wychodzi z założenia, że obiekty artystyczne powinny wykraczać poza przyzwyczajenia użytkowników. Widać tę ideę szczególnie w ostatniej części wystawy, sekcji Interpretacji Przemysłowej, będącej udaną próbą przedefiniowania i przekształcenia tradycyjnych postaci porcelanowych naczyń. Beauty of imperfection to wysublimowany projekt, nobilitujący to, co niekompletne. Cecuła dostrzega wartość w obiektach pękniętych, przepalonych i dziurawych. In dust real to ambitny zamysł, do realizacji którego wykorzystano tradycyjny, nieużywany dziś piec. Covid, jedno z najnowszych dzieł Marka Cecuły, to propozycja białego perforowanego zestawu herbacianego.

ilustracjastrzałka

Domknięciem wystawy jest wyświetlona w formie slajdów dokumentacja fotograficzna najważniejszych prac Marka Cecuły wraz z krótkim opisem, przedstawiająca w porządku chronologicznym. Dzięki starannej prezentacji możemy poznać bujne życie mistrza oraz zrozumieć źródła inspiracji, ufundowane zarówno na społeczno-historycznej wrażliwości, jak i czułej artystycznej intuicji. Ekspozycja pozwala zobaczyć i docenić jego wszechstronne dokonania na polu sztuki oraz pasjonującą drogę rozwoju, jaką przeszedł.

ilustracjastrzałka

Źródło: Instytut Wzornictwa Przemysłowego

www.iwp.com.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764