logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowe obowiązki informacyjne dostawców internetowych platform handlowych

  PR 02.01.2023, przeczytano 354 razy
ilustracja

Dyrektywa Omnibus (popularna nazwa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta) została stworzona w celu zapewnienia pełniejszej ochrony konsumentów, w szczególności dokonujących zakupów w Internecie, w tym na internetowych platformach handlowych. W Polsce przepisy tej dyrektywy implementowane zostały ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta  oraz niektórych innych ustaw.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-obowiazki-informacyjne-dostawcow-internetowych-platform-handlowych,398509,artykul.html

Nowe przepisy, nowe definicje i nowe obowiązki

Nowe przepisy wprowadzają definicje m.in. „internetowej platformy handlowej” (tzw. marketplace) oraz „dostawcy internetowej platformy handlowej” oraz nakładają na tych dostawców szereg obowiązków.

Zgodnie z tymi definicjami internetową platforma handlową jest usługa korzystająca z oprogramowania, w tym ze strony internetowej, z części strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, w ramach której umożliwia się zawieranie umów na odległość. W rezultacie przepisy te obejmują zarówno wyspecjalizowane platformy handlowe, umożliwiające zakupy na odległość, jak i inne portale, np. social-media, gdzie jest to tylko jedna z funkcjonalności.

Co istotne, w definicji tej nie mieści się obrót obustronnie profesjonalny, tj. dokonywany między przedsiębiorcami. Obejmuje ona jedynie umowy między konsumentem a przedsiębiorcą oraz między osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami. Z kolei dostawcą internetowej platformy handlowej w świetle definicji z ustawy i dyrektywy Omnibus jest przedsiębiorca, który obsługuje internetową platformę handlową, dostarcza internetową platformę handlową lub umożliwia korzystanie z tej platformy.

Opinie ekspertów

Radca prawny i specjalista z wieloletnim doświadczeniem w branży IT i IT security Mikołaj Prochownik szeroko omówił zagadnienia, związane z implementacją przepisów Dyrektywy Omnibus na grunt prawa polskiego. Wspólnie z Mateuszem Piwnickim, CEO platformy ułatwiającej legalne pozyskiwanie opinii klientów Rating Captain, uważa, iż wprowadzone zmiany mają szansę zatrzymać rozwój wielu nieuczciwych praktyk rynkowych, w tym manipulację cenami oraz kupowanie recenzji.

To już ostatni dzwonek na zapoznanie się ze zmianami, które niebawem wejdą w życie - więcej informacji znajdą Państwo na blogu krakowskiej kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy.

Źródło: KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

www.koniecznywierzbicki.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Coraz silniejszy wpływ konsumentów na działanie firm i kształtowanie marek
Konsumenci stają się dziś recenzentami, a nawet współtwórcami marek – oceniają eksperci przy okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta. Istotnym narzędziem w ich rękach są media społecznościowe. Szczególnie przedstawiciele pokolenia Z chętnie wymieniają się tam opiniami – zarówno tymi pochlebnymi, jak i krytycznymi – o różnych produktach i usługach...
Średnie wynagrodzenie realnie niższe o ponad 1000 zł
5814,16 zł brutto - tyle wynosi realna siła nabywcza średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, określona przez GUS na 6883,96 zł.
Uprzejmie informujemy, że belgijski organ ochrony danych (APD) dobrowolnie zawiesił sześciomiesięczny okres wdrażania planu działania IAB Europe. W związku z tym przestaje obowiązywać termin 11 lipca 2023 r., w którym IAB Europe ma wdrożyć plan działania.
„Marka jest kobietą”
Czy rynek odpowiada na potrzeby współczesnych kobiet? Czy wciąż kobiety to najwięksi decydenci zakupowi? Jeśli tak, to o zakupie czego najczęściej decyduje płeć piękna? Jakie oczekiwania mają kobiety wobec komunikacji marek?  I na koniec, co kobiety myślą o feminatywach?
Globalny rynek kreatorów stron podwoi wartość do 2032 roku
Business Growth Reports opublikował raport na temat kreatorów stron internetowych. Są to narzędzia, dzięki którym można przygotować i uruchomić własną stronę internetową bez wiedzy z zakresu programowania. Jest to drugi, po WordPressie, najchętniej wybierany sposób na uruchomienie strony przez małych przedsiębiorców w USA. Jednak kreatory raptownie doganiają WordPress z roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764