logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowe obowiązki informacyjne dostawców internetowych platform handlowych

  PR 02.01.2023, przeczytano 635 razy
ilustracja

Dyrektywa Omnibus (popularna nazwa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta) została stworzona w celu zapewnienia pełniejszej ochrony konsumentów, w szczególności dokonujących zakupów w Internecie, w tym na internetowych platformach handlowych. W Polsce przepisy tej dyrektywy implementowane zostały ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta  oraz niektórych innych ustaw.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-obowiazki-informacyjne-dostawcow-internetowych-platform-handlowych,398509,artykul.html

Nowe przepisy, nowe definicje i nowe obowiązki

Nowe przepisy wprowadzają definicje m.in. „internetowej platformy handlowej” (tzw. marketplace) oraz „dostawcy internetowej platformy handlowej” oraz nakładają na tych dostawców szereg obowiązków.

Zgodnie z tymi definicjami internetową platforma handlową jest usługa korzystająca z oprogramowania, w tym ze strony internetowej, z części strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, w ramach której umożliwia się zawieranie umów na odległość. W rezultacie przepisy te obejmują zarówno wyspecjalizowane platformy handlowe, umożliwiające zakupy na odległość, jak i inne portale, np. social-media, gdzie jest to tylko jedna z funkcjonalności.

Co istotne, w definicji tej nie mieści się obrót obustronnie profesjonalny, tj. dokonywany między przedsiębiorcami. Obejmuje ona jedynie umowy między konsumentem a przedsiębiorcą oraz między osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami. Z kolei dostawcą internetowej platformy handlowej w świetle definicji z ustawy i dyrektywy Omnibus jest przedsiębiorca, który obsługuje internetową platformę handlową, dostarcza internetową platformę handlową lub umożliwia korzystanie z tej platformy.

Opinie ekspertów

Radca prawny i specjalista z wieloletnim doświadczeniem w branży IT i IT security Mikołaj Prochownik szeroko omówił zagadnienia, związane z implementacją przepisów Dyrektywy Omnibus na grunt prawa polskiego. Wspólnie z Mateuszem Piwnickim, CEO platformy ułatwiającej legalne pozyskiwanie opinii klientów Rating Captain, uważa, iż wprowadzone zmiany mają szansę zatrzymać rozwój wielu nieuczciwych praktyk rynkowych, w tym manipulację cenami oraz kupowanie recenzji.

To już ostatni dzwonek na zapoznanie się ze zmianami, które niebawem wejdą w życie - więcej informacji znajdą Państwo na blogu krakowskiej kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy.

Źródło: KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

www.koniecznywierzbicki.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764