logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Nowe technologie mogą wygrać wybory w 2019

  PR 21.05.2019, przeczytano 222 razy
ilustracjastrzałka

Armie botów, farmy trolli i fake news - to zjawiska na styku świata polityki i nowych technologii chętnie opisywane w sensacyjny sposób. Trudno ocenić ich wpływ na wyniki, ale bez wątpienia robią zamieszanie. Eksperci udowadniają, że prawdziwe zdobywanie zwolenników za pomocą nowych mediów powinno wykorzystywać ich największy atut - bezpośrednią komunikację.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-technologie-moga-wygrac-wybory-w-2019,382536,artykul.html

Martha Coakley będzie za chwilę na żywo w radiu 96.9 FM. Zadzwoń pod numer 617-822-1969 teraz i zadaj jej swoje pytania”. SMS takiej treści otrzymali zwolennicy Scotta Browna, konkurenta Marthy Coakley w wyścigu o fotel senatora stanu Massachusetts. Dzięki impulsowi zdominowali antenę stwarzając wrażenie, że jest ich mnóstwo.

Sztab Browna wysyłał też wiadomości o zbliżających się wiecach wyborczych z zachętą do wzięcia w nich udziału. Jedna z osób zaangażowanych w kampanię wyborczą przyznała później, że SMS-y nie zostały użyte w niej jako narzędzie perswazji, tylko jako sposób na mobilizację zwolenników. Akcja powiodła się i Scott Brown, który nie był faworytem wyborów do senatu, został ich zwycięzcą.

- Kampania do Parlamentu Europejskiego jest na ostatniej prostej. Kto jeszcze nie zdecydował się na wykorzystanie w niej marketingu SMS nie powinien zwlekać z komunikacją zbyt długo ze względu na nadchodzącą ciszę wyborczą. Ale warto też pamiętać, że zbliżają się wybory parlamentarne. Wszyscy kandydaci na posłów lub senatorów, którzy myślą o użyciu kanału mobilnego do angażowania wyborców, powinni już teraz wykorzystywać każdą możliwą okazję do zdobywania numerów telefonów zwolenników. Oczywiście wraz ze zgodą na przesyłanie im wiadomości - podpowiada Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

Z pominięciem tradycyjnych mediów

Nietrudno zauważyć, że polityka promuje się dzisiaj w podobny sposób jak np. nowy model samochodu. Stosowane są te same techniki komunikacji i obowiązują podobne zasady. Tymczasem jak wynika z raportu SMSAPI “Komunikacja Marki - Oczekiwania Konsumenta”, wiadomości tekstowe przychodzące na telefon należą do komunikatów najskuteczniej docierających do odbiorcy - niemal 69% użytkowników telefonów komórkowych odczytuje SMS w ciągu 5 minut od jego otrzymania.

Raport wskazuje też, że klienci spośród sposobów komunikacji z ulubionymi markami najbardziej cenią sobie kontakt przez e-mail, serwisy społecznościowe i SMS-y. Te trzy kanały uzyskały dużo więcej wskazań niż reklama w telewizji, prasie czy internecie. Co pokazuje, że wolimy dostać ofertę bezpośrednio niż oglądać “uniwersalne” spoty promocyjne. Takie same zasady dotyczą relacji polityków - kandydaci powinni korzystać z kanałów, które są wygodne dla ich potencjalnych wyborców.

ilustracjastrzałka

Źródło: SMSAPI

Doświadczenia greckiej firmy webwe, która stosuje narzędzia SMS marketingu w kampaniach wyborczych pokazują też, że wysłanie dużej liczby wiadomości, z nadzieją na osiągnięcie szybkiego sukcesu nie działa. Niechciane komunikaty stają się irytujące i podobnie zaczyna być postrzegany kandydat. Dlatego eksperci webwe zalecają wysyłanie informacji wyłącznie do osób, które wyraziły na to zgodę. Wskazują też, że skrupulatne tworzenie bazy zagorzałych zwolenników powinno rozpocząć się na długo przed kampanią, najlepiej zaraz po zakończeniu poprzedniej.

Podobne zasady panują w mediach społecznościowych. Użytkownicy chętniej włączą się do ruchu politycznego, zasilając grono jego zwolenników, gdy zobaczą, że Facebook czy Twitter to dla polityka nie tylko narzędzia generowania rozgłosu, tylko sposoby na komunikowanie się bezpośrednio, z pominięciem tradycyjnych mediów. To prawdziwi zwolennicy finalnie idą głosować, a nie fikcyjne konta trolli.

Od hasztagu przez plakat po viral

Serwisy społecznościowe ze względu na łatwość tworzenia nowych kont i możliwość wygodnego dzielenia się treściami dają wrażenie wielogłosu. Polityk może komunikować się przez profil prywatny lub oficjalny, fanpage partii, jej młodzieżówki lub lokalnego komitetu, wreszcie profile swoich zwolenników, którzy mogą go cytować i zabrać głos w komentarzach.

Osoba sprawnie poruszająca się w tym środowisku umie dostosować swój przekaz do medium - oświadczenie umieścić na Facebooku, zdjęcie z wiecu na Instagramie, a całość spiąć unikalnym hasztagiem. Przykładem może być ubiegłoroczny sukces Alexandrii Ocasio-Cortez, w wyborach do kongresu USA, której udało się wypromować tag #OneOfUs (#JednaZNas) sugerujący, że kandydatka nie wywodzi się z elit, a jest taka jak jej wyborcy.

Regułę dotyczącą tworzenia hasztagów można śmiało rozszerzyć na główne kampanijne slogany umieszczane na wyborczych plakatach. Aby przekonać się czy powstała kreacja jest dobra, wystarczy przeprowadzić szybki eksperyment, podmieniając na plakacie zdjęcie polityka na twarz innego. Jeśli hasło jest tak uniwersalne, że pasuje do każdego, to znaczy, że nie pasuje do nikogo. Należy je zmienić na inne, wynikające z tożsamości kandydata.

Wzorcowym plakatem może być wykorzystywane zdjęcie Baracka Obamy z wyborów prezydenckich z 2008 r. z hałasem “Hope” (Nadzieja), które odnosiło się do ambitnego programu zmian zaproponowanego w kampanii i zdecydowanie nie pasowałoby do jego konkurenta

ilustracjastrzałka

Photo by Markus Spiske on Unsplash

Plakat doczekał się tysięcy przeróbek, które krążą do dziś po sieci, czyniąc go klasycznym internetowym viralem. Sytuacja, gdy użytkownicy sami z siebie rozpowszechniają wizerunek i hasło polityka bez żadnych nakładów z jego strony jest marzeniem wielu kandydatów. Niektórzy celowo próbują umieścić w tym celu zaskakujący element na swoich plakatach, ryzykując przy tym jednak, że stracą kontrolę nad przekazem.

Najczęściej bowiem virale podawane są dalej w żartobliwym kontekście, tak jak było z zeszłorocznym kandydatem na burmistrza Sokołowa Podlaskiego i jego obietnicą, że ściągnie do miasta restaurację McDonald's. Legendarny spot Krzysztofa Kononowicza z 2006 r. z kandydującego na urząd prezydenta Białegostoku zobaczyły miliony użytkowników YouTube, ale w wyborach uzyskał 1,89% głosów.

- Przez dekady plakat był podstawowym narzędziem agitacji politycznej. W ostatnich latach pojawiło się mnóstwo nowych kanałów komunikacji, ale wielu polityków nadal patrzy na nie jak na ścianę do plakatowania. Swoim przekazem chcieliby “okleić” fora internetowe, social media czy wiadomości przychodzące na telefon. Historia Scotta Browna pokazuje, że część z nich jest o wiele skuteczniejsza, gdy pełni funkcję wspierającą i aktywizującą zwolenników - podsumowuje Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

Kiedy marketing cyfrowy pomaga w kampanii wyborczej

Ogłoszenie startu w wyborach

Warto, by wszyscy którzy podczas zbierania podpisów, wieców wyborczych, czy z pomocą formularza na stronie polityka zostawili swój kontakt lub odnaleźli kandydata w social mediach, teraz poznali decyzję z pierwszej ręki, a nie z mediów.

Przypomnienie o dacie głosowania

Decydujących kilka procent głosów można zyskać lub stracić w zależności od frekwencji. Przypominając o zbliżających się wyborach nie zaszkodzi dodać na jakiej liście szukać nazwiska kandydata.

Przedstawienie programu wyborczego

Naturalnie nie jest on na tyle krótki by zmieścić go w jednym komunikacie, ale warto pamiętać o możliwości umieszczenia łącza do programu w wiadomości SMS lub poście na fanpage.

Zachęta do dyskusji z kontrkandydatami

Zaangażowani zwolennicy są zwykle bardziej przekonujący niż pracownicy sztabu wyborczego, dlatego warto postarać się ich zaangażować. W tym przypadku skutecznym narzędziem może być wiadomość SMS, która dociera szybko i bezpośrednio do odbiorcy.

Przypomnienie o dacie głosowania

Decydujących kilka procent głosów można zyskać lub stracić w zależności od frekwencji. Przypominając o zbliżających się wyborach nie zaszkodzi dodać na jakiej liście szukać nazwiska kandydata.

Źródło: SMSAPI

www.smsapi.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Yieldbird zaprasza wydawców na Yieldfest Polska
Już 28 listopada br. pod hasłem „Wyzwania i trendy na 2020 rok” odbędzie się druga edycja YieldFest Polska – spotkania dla wydawców zainteresowanych reklamą programatyczną. O tym, jak dobrze przygotować się do zmian w ekosystemie reklamy internetowej, opowiedzą m.in. eksperci Yieldbird, firmy z Grupy Agora specjalizującej się w optymalizacji zasobów...
Wyniki badania Gemius/PBI za październik 2019
Poniżej prezentujemy Państwu najnowsze wyniki badania Gemius/PBI. Tabele prezentują zarówno rankingi wydawców internetowych, zestawienie najpopularniejszych domen oraz aplikacji mobilnych.
Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów
Już 27% internautów w Polsce słucha podcastów. Większość włącza je co najmniej raz w miesiącu, korzystając ze słuchawek i smartfona - w domu lub w czasie podróży, dla rozrywki i żeby dowiedzieć się więcej o świecie. A przy tym słuchacze podcastów, choć w większości zaczęli ich słuchać dopiero rok temu, poświęcają im swoją pełną uwagę i wyżej oceniają ich...
„Na narty” – nowy magazyn „Gazety Wyborczej” przygotowany we współpracy z „Logo”
Dokąd jechać na narty tej zimy - może warto wypróbować Dolomity na sześć sposobów, freeride w Chile lub najczarniejsze trasy w Europie? Nie jeździsz jeszcze? - Poznaj wskazówki dla początkujących! To wszystko prezentuje nowy magazyn „Gazety Wyborczej” „Na narty”, skierowany do narciarzy o różnym poziomie umiejętności. Pismo...
„Niezwykłe Stany Prokopa”: od 17 listopada na antenie Travel Channel
Takiego przewodnika nie znajdziecie nigdzie - Marcin Prokop ponownie wyrusza w podróż po Ameryce! Tym razem wraz ze swoim operatorem - tajemniczym Bebkiem - wybiorą się na wschodnie wybrzeże USA. Odwiedzą atrakcje Ohio, zobaczą Cleveland, zakręcą się pod Białym Domem i zabawią na ulicach Nowego Jorku. Program jest pełen nieprzewidywalnych sytuacji i abstrakcyjnego humoru....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764