logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Nowe trendy w komunikacji w perspektywie profesora Michała Rusinka

  PR 31.01.2022, przeczytano 702 razy
ilustracja

Profesor Michał Rusinek* był gościem specjalnym noworocznego spotkania członków i sympatyków IAA Polska, które odbyło się w ubiegłym tygodniu. W wystąpieniu dotyczącym trendów językowych wskazał najciekawsze zjawiska w komunikacji, zarówno w dyskursie społecznym i politycznym, jak i w języku reklamy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowe-trendy-w-komunikacji-w-perspektywie-profesora-michala-rusinka,394611,artykul.html

Zdaniem Michała Rusinka język komunikacji wzbogaciła przede wszystkim pandemia. Z jednej strony pojawiły się określenia paramedyczne, które wcześniej funkcjonowały wyłącznie w profesjonalnym języku służby zdrowia – np. „szpital jednoimienny”. Z drugiej strony upowszechniło się użycie słów, za pomocą których staraliśmy się oswajać Covid. Zgodnie z zaproponowaną przez polityków metaforyką militarną, pandemia była „w odwrocie” (lub „w natarciu”), a w walce z nią wspierały nas „tarcze” i „przyłbice”. Dzięki zdalnym spotkaniom język polski zyskał nowe, związane z technologią słowa, takie jak czasowniki „zzoomować się” czy „być zmutowanym”, zaś ubranie w którym pokazujemy się w ekranie komputera bez wychodzenia z domu, to już nie „outfit”, lecz raczej… „infit”.

Profesor Rusinek odniósł się również do języka reklamy. Podkreślił, iż oferowane nam produkty najczęściej nie tyle nam czegoś dodają, co jedynie wydobywają z nas coś, co już mamy. Ten trend dotyczy nie tylko reklamy kosmetyków, które wydobywają z nas naturalne piękno.

O ile dotąd reklama stawiała na sprzedawanie nam „ekskluzywności”, o tyle od niedawna – na co zwrócił uwagę profesor – dużo częściej pojawia się szeroko pojęta „inkluzywność”, rozumiana jako otwartość na innych. Odnotować można również wiele nowych słów określających brak akceptacji dla inności, co Michał Rusinek określił jako niepokojące. Zauważył także, że słowo „tolerancja” powinniśmy odnosić jedynie do zjawisk, nie zaś osób, gdyż sugeruje ono od razu relację nadrzędno-podrzędną – inaczej niż „akceptacja”, która sprawdza się w tym kontekście dużo lepiej.

Do języka polityki i języka codziennego wkroczyła również łacina i… ta „lex”. Za sprawą dumnie brzmiących „lex Czarnek” czy „lex TVN” legislacyjne eksperymenty ustawodawcy zyskiwały więcej powagi. Profesor zaapelował też, by nie poddawać się propagandowym zawłaszczeniom znaczeń słów – w języku polityki znacznie zawężone znaczenie mają bowiem, dotąd neutralne, słowa „życie” czy „rodzina”, a negatywnego nacechowania nabrało np. biblijne słowo „uchodźca”.

Profesor Michał Rusinek podkreślił, iż obecnie grupą, która ma i mieć będzie największy wpływ na język komunikacji, są młodzi ludzie. Wprowadzają wiele nowych słów, tworzą memy, będące błyskawiczną reakcją na bieżącą sytuację, a kierunek przekazywania wiedzy zdecydowanie się odwrócił i to młodzi wskazują obecnie starszym pokoleniom - w ich języku „dziadersom” - co należałoby zmienić i jak być powinno.

Spotkanie IAA Polska zdominował temat trendów. Członkowie poprzedniego i obecnego Zarządu stowarzyszenia podsumowali kluczowe prowadzone przez stowarzyszenie inicjatywy: m.in. program wspierający młodych liderów - Marketing Masterminds, projekt związany z jednoźródłowym badaniem mediów, czy działania na rzecz powstrzymania szkodliwych dla branży procesów legislacyjnych. Agnieszka Sora, Prezeska IAA Polska, zapowiedziała też comiesięczne panele interaktywne - w nowej formule i pod nową nazwą IAA Power Hour, które w pierwszym półroczu 2022 roku skupiać się będą na trendach w komunikacji marketingowej. Pierwsze spotkanie z tego cyklu już 2 marca, a jego tematem będą trendy w komunikacji ATL.

Źródło: IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy

www.iaa.org.pl

Dodatkowe informacje:

*Michał Rusinek to były sekretarz noblistki Wisławy Szymborskiej, teraz prowadzi jej Fundację. Uważny obserwator języka, współautor bestsellera "Dobra zmiana. Czyli jak się rządzi światem za pomocą słów", profesor na Uniwersytecie Jagiellońskim, członek Rady Języka Polskiego PAN, autor ekspertyz sądowych w sprawach o słowne znieważenie.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Specyfika branży ze względu na zróżnicowane zapotrzebowanie klientów sprawia, że każdy może znaleźć swój fragment rynku, na którym się realizuje. Niektórzy klienci oczekiwać będą specjalistycznych usług, takich jak telewizyjne eventy online, które wymagają odpowiednich narzędzi i know-how. Jednak zdaniem Marka Jankowskiego z Platige...
Spadki w e-commerce. Długofalowy trend czy wyjątek od reguły?
Sektor e-commerce na przestrzeni ostatnich dwóch lat radził sobie doskonale. Jeszcze w tym roku przewidywano dwucyfrowe wzrosty, mimo galopującej inflacji, rosnących cen, a także rosyjskiej agresji na Ukrainę. Optymizm został jednak przyhamowany w głównej mierze przez czynniki geopolityczne. Jednocześnie idą za tym realne liczby. Raport Salesforce wskazuje, że w pierwszym kwartale...
Wchodząc na polski rynek, Amazon miał zatrząść w posadach platformami konkurentów. Jednak najbardziej popularnym marketplace’em pozostaje Allegro, ale amerykański gigant depcze mu po piętach. Podwyżki cen Amazon Prime w Europie nasuwają pytanie: czy rywal rodzimego koncernu zwiększy swoją przewagę nad firmą założoną przez Jeffa Bezosa?
Co czeka rynek eventów w najbliższych miesiącach?
Branża eventowa była jedną z tych, które najbardziej boleśnie odczuły skutki pandemii. Długotrwałe ograniczenia i restrykcje, ale także strach samych klientów sprawiły, że przez długie miesiące w tej kwestii nie działo się nic. To natomiast przełożyło się na zmiany w samej branży – firmy redukowały zatrudnienie, a specjaliści zmuszeni byli się...
Półmetek 2022 w marketingu i komunikacji. 3 trendy, które zostaną z nami na dłużej
Covid-19 zmienił bieg historii. Gdy myśleliśmy, że wszystko się uspokaja, nadszedł luty 2022, który ponownie wskazał inne priorytety i zmodyfikował komunikację wielu marek. Jak podsumować minione pół roku w branży kreatywnej? Które trendy dominują i co zostanie z nami na dłużej?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764