logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Nowy Mbank.pl – analiza zmian pod kątem SEO

   10.06.2013, przeczytano 2783 razy
ilustracjastrzałka

Działająca od kilku dni, nowa strona mBanku jest przedmiotem wielu dyskusji, głównie pod kątem dużej zmiany designu, wobec którego wytaczanych jest wiele zarzutów o niską intuicyjność. Co ciekawe przy ostatnim redesignie serwisu mBanku w 2011 roku dyskusja toczyła się wokół tych samych aspektów. Twierdzono, że także twórcy ówczesnej wersji strony banku zbyt mocno postawili na charakter i wyrazistość, zamiast na czytelność i dostępność do niezbędnych informacji. A jak prezentuje się nowa strona pod kątem SEO?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/nowy-mbank.pl--analiza-zmian-pod-katem-seo,18941,artykul.html

Brak przekierowań stron produktowych

Podstawowym błędem, którzy zauważyły zarówno osoby z branży SEO, jak i użytkownicy to brak zastosowania przekierowań 301 starych adresów url, na ich nowe odpowiedniki. W praktyce użytkownicy wyszukiwarek chcąc wejść na daną podstronę produktu trafiają na stronę błędu 404 - z informacją, że strona nie istnieje oraz odnośnikiem do strony głównej.

Efektem braku przekierowań jest systematyczny spadek widoczności serwisu w wyszukiwarkach. Do niedawna domena mbank.pl, według narzędzia serp24.pl, była widoczna w top10 na około 1000 fraz, które posiadały miesięczną liczbę wyszukiwani większą od 100.


 
Sortując frazy według pozycji można zauważyć znaczne spadki, np.

  • przelew ekspresowy - spadek z 1 na 4 pozycję,
  • bezpłatne konto - spadek z 1 na 22 pozycję,
  • w tym także na frazy brandowe, np. mlokata - spadek z 1 na 3 pozycję.


Źle przekierowane podstrony forum

Przekierowania 301 zostały zastosowane jedynie w przypadku forum mBanku. Niestety prowadzą one do złych adresów url, prezentując podstrony bez treści.

Na przykład adres url wątku poświęconego obniżeniu limitu karty kredytowej (http://www.mbank.pl/porozmawiajmy/forum/6,993430,obnizenie-limitu-kart-kredytowej,1.html) przekierowuje na poniższy adres, w ramach którego prezentowana jest pusta strona (http://www.mbank.pl/forum/watek,6,obnizenie-limitu-kart-kredytowej,1.html).

Strony nie zgłaszają błędu 404 także podczas odwiedzania ręcznie modyfikowanych adresów url, wyświetlając jedynie puste strony np. http://www.mbank.pl/forum/watek,6,aaabbb,1.html.

www.mbank.pl czy mbank.pl?

Do tej pory serwis zaindeksowany był w wyszukiwarce Google w ramach poddomeny www.mbank.pl, poniżej widok.

W nowej wersji strony zawarta jest sugestia dla wyszukiwarek wskazująca, że treści strony powinny być indeksowane w ramach domeny mbank.pl, a nie www.mbank.pl, przykładowo na stronie poświęconej pożyczce hipotecznej (http://www.mbank.pl/indywidualny/kredyty/pozyczka-hipoteczna/) zawarta jest następująca informacja o położeniu podstrony, która powinna zostać zaindeksowana:

Jest to kolejna zmiana adresacji w serwisie, wymagająca jego całkowitego przeindeksowania czego efektem będą fluktuacje i spadki widoczności podstron.

Co ciekawe serwis dostępny jest także pod takimi adresami, jak http://www.info.mbank.com.pl/ http://www.demo.multibank.pl/.
Nie jest to jednak tak poważny błąd, jak przy ostatnim redesignie, gdzie w ramach atrybutu rel=canonical wskazywano położenie dokumentu na serwerze testowym, np.:

Linkowanie wewnętrzne

Zmiana wyglądu strony głównej źle wpłynęła na linkowanie wewnętrzne pod kątem SEO. Zarówno z niej, jak poszczególnych kategorii linkowane są jedynie wybrane produkty. Na przykład na stronie głównej znajduje się link jedynie do kredytu gotówkowego. Aby dotrzeć do kredytu samochodowego należy przejść następującą ścieżkę:
oferta indywidualna -> kredyty -> samochodowy.

Efektem wprowadzonych zmian jest także linkowanie wewnętrzne ze strony głównej i kategorii (np. oferta indywidualna) bez optymalnych treści linka, np. „dowiedz się więcej” zamiast „kredyt gotówkowy”.

W ramach produktów nie zastosowano linków wewnętrznych do innych produktów w ramach danej podkategorii, tak jak miało to miejsce w starej wersji serwisu.
 

Treści na stronach produktowych

Pozytywną zmianą w nowej wersji serwisu jest nagromadzenie dużej ilości treści, zawartych zawartych w poszczególnych sekcjach.


widoczne są w ramach jednej podstrony:


Jest to krok naprzód w porównaniu do poprzedniej wersji serwisu, gdzie treści dla wyszukiwarek widoczne były w ramach osobnych podstronach ze zmienną tabs, przykładowo http://www.mbank.pl/oszczednosci/lokaty/lokaty-terminowe-mlokaty/index.html?tabs=2.

Podsumowując – przy projektowaniu nowej wersji serwisu prawie w ogóle nie brano pod uwagę aspektów SEO. Nie ustrzeżono się poważnych błędów, które powinny zostać jak najszybciej poprawione zarówno ze względów widoczności serwisu, jak i komfortu użytkowników.

Miłosz Woźniak
SEO Director
Warszawa, 7 czerwca 2013

Źródło: SEMTEC

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Wszędobylska moda na 'Windows 8' udzieliła się i temu bankowi. Ewidentnie popełniono sporo 'szkolnych' błędów związanych z migracją z jednej wersji do drugiej - największy chyba z adresem strony z www lub bez oraz brak przekierowań 301.

Ja bym jeszcze dorzucił jakość kodu HTML, która pozostawia wiele do życzenia:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.mbank.pl%2F


Ciekawy raport podsumowujący:
http://nibbler.silktide.com/reports/www.mbank.pl

Marcin

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764