logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

O czym pamiętać wyrażając zgodę na publikację wizerunku?

  PR 20.12.2017, przeczytano 3229 razy

W wywiadzie z 2011 roku Carrie Fisher wyznała, że jako 19-letnia zwyciężczyni castingu do roli Księżniczki Lei w kultowej serii „Gwiezdne Wojny” zrzekła się na rzecz twórcy filmu, wszelkich praw do wizerunku. Przyszła gwiazda nie podejrzewała wtedy, że traci coś, co ma jakąkolwiek wartość.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-czym-pamietac-wyrazajac-zgode-na-publikacje-wizerunku,34923,artykul.html

Tymczasem od jej występu w pierwszej części sagi w 1977 roku do końca 2014 roku przychody ze sprzedaży licencjonowanych gadżetów z filmu, między innymi tych z wizerunkiem głównej bohaterki, wyniosły około 33 mld dolarów. To tylko jeden z przykładów dlaczego tak ważne jest by odpowiednio zabezpieczyć prawa do swojego wizerunku. Portal Fotoprawo.pl wskazuje na co w tym kontekście należy zwrócić uwagę.

Co to jest wizerunek?

Wizerunek każdego człowieka jest dobrem osobistym i dlatego podlega ochronie prawnej. Wynika stąd zasada, że aby móc rozpowszechniać wizerunek osoby przedstawionej na określonym przedmiocie/miejscu, konieczne jest uzyskanie jej zgody. Komercyjne użytkowanie takiego prawa powinno być poprzedzone uzyskaniem pisemnego oświadczenia właściciela praw do wizerunku. Co jednak istotne, takiej zgody nie można domniemywać, dlatego musi być ona wyrażona w sposób nie pozostawiający wątpliwości co do jej istnienia, ale także i co do zakresu.

Ekspert portalu Fotoprawo.pl, Magdalena Stasiak wyjaśnia dlaczego jest ważne, aby wyraźnie określić granice i pola eksploatacji praw do wizerunku: „Wyobraźmy sobie sytuację, w której aktorka udziela zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku, jako filmowej kreacji. Z pewnością jednak nie jest jej obojętne, czy jej twarz znajdzie się na zabawkach dla dzieci, czy na zabawkach dla dorosłych. Dlatego zawsze należy zadbać o precyzyjne wyznaczenie ram udzielonej zgody. Działania przekraczające te ramy niewątpliwie będą stanowiły naruszenie prawa do wizerunku. Prawo przewiduje także możliwość określenia naruszenia dóbr osobistych mimo wyrażenie ogólnej zgody na rozpowszechnianie wizerunku. W przypadku tak skrajnym, jak wspomniany wyżej, z dużym prawdopodobieństwem sąd orzekłby, że zgoda nie obejmowała jednak takiego wykorzystania wizerunku. Ponadto, bez wątpienia zostałoby stwierdzone naruszenie czci aktorki”.

Zgoda na wykorzystanie wizerunku a naruszenie dóbr osobistych

Udzielenie zgody nigdy nie jest automatycznym wyzbyciem się wszelkich przysługujących praw. Polskie prawo przewiduje, że można ją cofnąć, gdy dochodzi do naruszenia dóbr osobistych. „Zgodę na wykorzystanie wizerunku traktujemy jako jednostronną czynność prawną. Konsekwencją jest możliwość jej, również jednostronnego, cofnięcia w każdej chwili. Bardzo ważne jest, że prawa do cofnięcia zgody nie można się zrzec. Mimo to, często w praktyce spotyka się klauzule, mówiące o „nieodwołalnej, bezterminowej” zgodzie na wykorzystanie wizerunku. Takie dodatkowe zastrzeżenia są jednak nieważne i osoba, którą wizerunek przedstawia, zachowuje prawo do cofnięcia zgody” – dodaje Magdalena Stasiak.

W praktyce istnieje wiele form zabezpieczenia zarówno ze strony beneficjentów zgody (na wypadek zmiany zdania przez drugą stronę), jak i osób wyrażających zgodę na rozpowszechnianie wizerunku – w postaci ubezpieczenia na wypadek odwołania zgody na rozpowszechnianie wizerunku.

Jak widać, prawo daje więc pewne możliwości zabezpieczenia interesów zarówno osoby uprawnionej z tytułu prawa do wizerunku, jak i chętnego na jego rozpowszechnianie. Kluczowa jest jednak znajomość tych możliwości.

Źródło: Nikon

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Chyba coś lost in translation. Jeśli się zrzekła, to praw do wizerunku w powiązaniu z postacią księżniczki Lei.

Zrzeczenie wszelkich praw do wizerunku oznaczałoby konieczność pozyskiwania zgody na zagranie jakiejkolwiek innej roli. Każdorazowo. Przez nią i producentów kolejnych obrazów.

avatar użytkownika
,

Rzeczywiście niezbyt precyzyjne to sformułowanie. Należałoby doprecyzować tak jak to zrobiła cytowana specjalistka, czyli że chodzi o udzielenie zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku jako filmowej kreacji.  

Najnowsze w tym dziale

Marki modowe dostrzegają potencjał Tiktoka
TikTok to efektywna platforma mediowa, która odpowiada na potrzeby każdego biznesu – bez względu na jego skalę czy obszar działania. Jej potencjał dostrzegają kolejne branże, w tym marki modowe. Jedną z nich jest CCC (@cccshoesbags), której filmy zostały wyświetlone w aplikacji już ponad 20 milionów razy. Zaangażowanie użytkowników platformy w...
Rewolucja w świecie digital zbliża się wielkimi krokami. W połowie sierpnia ubiegłego roku Google, który budował swoją potęgę na plikach cookies, ogłosił inicjatywę Privacy Sandbox, której celem jest usunięcie ciasteczek z przestrzeni Internetu. Z jakiego powodu? W imię bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Ta zmiana w praktyce pozbawi marketerów cennego...
Wykorzystaj szerokie możliwości i zastosowania nowoczesnej technologii Canon UVgel
Technologia UVgel łączy wszystkie zalety tradycyjnych technologii, które oparte są na atramencie, eliminując jednocześnie wiele związanych z nimi ograniczeń. Dzięki temu dostawcy usług mogą realizować najbardziej wymagające zlecenia, budując wśród swoich klientów opinię innowacyjnego przedsiębiorcy, który myśli o przyszłości i prowadzi swój biznes zgodnie z...
Drukarka etykiet, nazywana też drukarką kodów kreskowych, to urządzenie, bez którego większość przedsiębiorstw nie wyobraża sobie funkcjonowania. Tym bardziej, że drukarki etykiet wybiera się uwzględniając własne potrzeby, jako użytkownika końcowego. Dostępne na rynku urządzenia nie są wszechstronne a zasada: wyższa cena równa się lepsza jakość, nie...
Network marketing – sposób na biznes czy zajęcie dodatkowe?
Chociaż umowa o pracę zapewnia poczucie bezpieczeństwa, coraz więcej Polaków rezygnuje z etatu na rzecz innych form zatrudnienia. Zwłaszcza młodzi ludzie, dopiero wkraczający na rynek pracy, zwracają uwagę na aspekty takie, jak elastyczność i niezależność finansowa[1]. Wielu z nich odpowiedź na swoje potrzeby znajduje w network marketingu. Na czym polega kariera w tym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764