logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

O czym pamiętać wyrażając zgodę na publikację wizerunku?

  PR 20.12.2017, przeczytano 4410 razy

W wywiadzie z 2011 roku Carrie Fisher wyznała, że jako 19-letnia zwyciężczyni castingu do roli Księżniczki Lei w kultowej serii „Gwiezdne Wojny” zrzekła się na rzecz twórcy filmu, wszelkich praw do wizerunku. Przyszła gwiazda nie podejrzewała wtedy, że traci coś, co ma jakąkolwiek wartość.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-czym-pamietac-wyrazajac-zgode-na-publikacje-wizerunku,34923,artykul.html

Tymczasem od jej występu w pierwszej części sagi w 1977 roku do końca 2014 roku przychody ze sprzedaży licencjonowanych gadżetów z filmu, między innymi tych z wizerunkiem głównej bohaterki, wyniosły około 33 mld dolarów. To tylko jeden z przykładów dlaczego tak ważne jest by odpowiednio zabezpieczyć prawa do swojego wizerunku. Portal Fotoprawo.pl wskazuje na co w tym kontekście należy zwrócić uwagę.

Co to jest wizerunek?

Wizerunek każdego człowieka jest dobrem osobistym i dlatego podlega ochronie prawnej. Wynika stąd zasada, że aby móc rozpowszechniać wizerunek osoby przedstawionej na określonym przedmiocie/miejscu, konieczne jest uzyskanie jej zgody. Komercyjne użytkowanie takiego prawa powinno być poprzedzone uzyskaniem pisemnego oświadczenia właściciela praw do wizerunku. Co jednak istotne, takiej zgody nie można domniemywać, dlatego musi być ona wyrażona w sposób nie pozostawiający wątpliwości co do jej istnienia, ale także i co do zakresu.

Ekspert portalu Fotoprawo.pl, Magdalena Stasiak wyjaśnia dlaczego jest ważne, aby wyraźnie określić granice i pola eksploatacji praw do wizerunku: „Wyobraźmy sobie sytuację, w której aktorka udziela zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku, jako filmowej kreacji. Z pewnością jednak nie jest jej obojętne, czy jej twarz znajdzie się na zabawkach dla dzieci, czy na zabawkach dla dorosłych. Dlatego zawsze należy zadbać o precyzyjne wyznaczenie ram udzielonej zgody. Działania przekraczające te ramy niewątpliwie będą stanowiły naruszenie prawa do wizerunku. Prawo przewiduje także możliwość określenia naruszenia dóbr osobistych mimo wyrażenie ogólnej zgody na rozpowszechnianie wizerunku. W przypadku tak skrajnym, jak wspomniany wyżej, z dużym prawdopodobieństwem sąd orzekłby, że zgoda nie obejmowała jednak takiego wykorzystania wizerunku. Ponadto, bez wątpienia zostałoby stwierdzone naruszenie czci aktorki”.

Zgoda na wykorzystanie wizerunku a naruszenie dóbr osobistych

Udzielenie zgody nigdy nie jest automatycznym wyzbyciem się wszelkich przysługujących praw. Polskie prawo przewiduje, że można ją cofnąć, gdy dochodzi do naruszenia dóbr osobistych. „Zgodę na wykorzystanie wizerunku traktujemy jako jednostronną czynność prawną. Konsekwencją jest możliwość jej, również jednostronnego, cofnięcia w każdej chwili. Bardzo ważne jest, że prawa do cofnięcia zgody nie można się zrzec. Mimo to, często w praktyce spotyka się klauzule, mówiące o „nieodwołalnej, bezterminowej” zgodzie na wykorzystanie wizerunku. Takie dodatkowe zastrzeżenia są jednak nieważne i osoba, którą wizerunek przedstawia, zachowuje prawo do cofnięcia zgody” – dodaje Magdalena Stasiak.

W praktyce istnieje wiele form zabezpieczenia zarówno ze strony beneficjentów zgody (na wypadek zmiany zdania przez drugą stronę), jak i osób wyrażających zgodę na rozpowszechnianie wizerunku – w postaci ubezpieczenia na wypadek odwołania zgody na rozpowszechnianie wizerunku.

Jak widać, prawo daje więc pewne możliwości zabezpieczenia interesów zarówno osoby uprawnionej z tytułu prawa do wizerunku, jak i chętnego na jego rozpowszechnianie. Kluczowa jest jednak znajomość tych możliwości.

Źródło: Nikon

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764