logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

O projektowaniu szyldów drewnianych

   25.08.2012, przeczytano 5585 razy
ilustracjastrzałka

Już na etapie powstawania koncepcji identyfikacji wizualnej, warto wziąć pod uwagę wykonanie szyldu drewnianego. Z kilku powodów. Drewno kojarzy się nam przede wszystkim z naturą, tradycją, ale też solidnością, elegancją, ciepłem czy ekologią. Nie mówiąc o prostych, "drewnianych" odniesieniach - las, tartak, stolarstwo. Nie ma praktycznie dziedziny, w której szyld drewniany nie dawałby szansy na uzyskanie korzyści wizerunkowych. Takie szyldy łatwo wpisują się w przestrzenie starówek, ale też dobrze wyglądają w przestrzeniach nowoczesnych. I być może najważniejszy argument przemawiający za tym tworzywem - to możliwość wyróżnienia się wśród innych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-projektowaniu-szyldow-drewnianych,16426,artykul.html

Projekt

Wiadomo, że w procesie projektowania uwzględniamy właściwości tworzywa, z jakiego wykonamy szyld. Tak samo ważna jest technologia jaką będzie wykonany. W tej notce powiemy o uwarunkowaniach związanych z metodą piaskowania. Polega ona na tym, że na drewno nakleja się specjalną folię, odporną na piaskowanie.

Tam gdzie naklejona jest ta folia, powstaje obszar chroniony. Tam gdzie nie ma folii, drewno jest atakowane piaskiem podawanym pod ciśnieniem. Powstają więc dwie płaszczyzny - gładka płaszczyzna grafiki i pofalowana, bogata w rysunek słojów, płaszczyzna tła. A dzięki temu, że grafika jest przestrzenna, uzyskujemy też cień na płaszczyźnie tła.

Głębokość drążenia uzależniamy od wielkości elementów projektu i wielkości całego szyldu. Z reguły im większy szyld - tym większa głębokość. Czasem jednak zdarzają sie małe napisy na dużych szyldach. Nie możemy jednak zastosować wtedy dużej głębokości drążenia. Chodzi głównie o uniknięcie efektów które wynikają z przeskalowania, jak np. karykaturalne wysokie, "stojące" na słupkach kropki:

W omawianym przypadku, projektowanie w pewnym sensie polega więc na stworzeniu szablonu do piaskowania. Generalnie lepiej wyglądają tutaj projekty bardziej graficzne:

Jeśli chodzi o technologię, to przy projektowaniu trzeba też wziąć pod uwagę włóknistą strukturę drewna. Z tego też powodu, przy omawianej technologii, najmniejsze elementy grafiki muszą mieć przynajmiej 1,5 mm szerokosci,  a najmniejszy, pojedynczy punkt - 3 mm średnicy. Mniejsze elementy mogą zostać po prostu zniszczone w procesie produkcji:


Kierunek przebiegu słojów w drewnie dostosowujemy najczęściej do dłuższego boku projektu. Czasem jednak trzeba odejść od tej zależności, jeśli wymaga tego specyfika projektu. Z doświadczenia wiemy że większość projektów zyskuje na wyglądzie na drewnie, przedstawiając je w innym, korzystnym kontekście:

Realizacja

Kiedy projekt jest gotowy, pozostaje go przenieść na drewno. Sklejamy więc blat do szyldu. Wykonanie go na jednolitej desce nie jest wskazane, ze względu na wewnętrzną pracę drewna i możliwość paczenia. Trzeba więc pociąć drewno, poukładać deski usłojeniem na przemian i skleić. Po obrobieniu, sformatowaniu i zagruntowaniu, szyld jest piaskowany, a potem trzeba zabezpieczyć go impregnatem.

I szyld gotowy!

Zbigniew Grzemski

Źródło: Profil-Abanga

www.szyldydrewniane.com.pl


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Zrobiłeś więcej tych szyldów?

avatar użytkownika
,

ZrobiŁem. 8 stron w galerii na stronie mozna obejrzeć , a jak mało, to mogę podesłać zdjęcia.
  

avatar użytkownika
,

Może to głupio zabrzmi z mojej strony ale to są naprawdę piękne szyldy :-) Pozdrawiam M

,

Informacja o procesie realizacyjnym ciekawa, niemniej niefortunny kompozycyjnie przykład.

Najnowsze w tym dziale

Marketing w koronie – jak dostrzec plusy w pandemii?
Koszty w firmie trzeba liczyć zawsze, ale w czasach kryzysu (takich jak obecnie), jest to szczególnie ważne. Zamiast jednak w panice i na oślep ciąć budżet marketingowy, zastanów się, jak efektywniej wydawać pieniądze „tu i teraz”, a przy tym zapewnić firmie przewagę nad konkurentami w przyszłości. Działy marketingu stają obecnie przed ogromnym...
Torby ze „zwykłego” plotera
Ploter Mutoh ValueJet serii X ma nietypową pracę w Halfar, ponieważ jest używany do produkcji... m.in. toreb udanej serii LorryBags. Jak widać plotery żywiczne, to coś więcej niż urządzenia do drukowania na folii.
8 najnowszych trendów marketingowych, które warto poznać
Rozwijające się technologie zmieniają marketing, w konsekwencji strategie muszą równie szybko dostosowywać się do nowych realiów rynku. Jednym z najnowszych trendów wykorzystywanych przez firmy w analityce marketingowej jest oprogramowanie do uczenia maszynowego, które przewiduje szanse, trendy i problemy, jeszcze zanim się pojawią.  Zapewnia ono...
Branża FinTech, czyli technologie finansowe z każdym rokiem rośnie w siłę. Światowy sektor fintech wart jest już ponad 187 miliardów dolarów, a wartość całego rynku finansowego na świecie w 2022 roku szacuje się na ponad 26,5 bilionów dolarów. Ważnym czynnikiem rozwoju branży jest jej integracja i wspólne inicjatywy na przykład banków i...
Ulotki na papierach fakturowanych i powlekanych: druk na trudnych podłożach
Wyjątkowe podłoża, cienkie i grube arkusze, papier powlekany albo eleganckie papiery fakturowane - tego typu materiały sprawiają trudność niejednej drukarni. Jak sprawnie drukować na trudnych podłożach? Czy nowoczesne maszyny są przygotowane do zadań specjalnych?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764