logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

O projektowaniu szyldów drewnianych

   25.08.2012, przeczytano 5850 razy
ilustracjastrzałka

Już na etapie powstawania koncepcji identyfikacji wizualnej, warto wziąć pod uwagę wykonanie szyldu drewnianego. Z kilku powodów. Drewno kojarzy się nam przede wszystkim z naturą, tradycją, ale też solidnością, elegancją, ciepłem czy ekologią. Nie mówiąc o prostych, "drewnianych" odniesieniach - las, tartak, stolarstwo. Nie ma praktycznie dziedziny, w której szyld drewniany nie dawałby szansy na uzyskanie korzyści wizerunkowych. Takie szyldy łatwo wpisują się w przestrzenie starówek, ale też dobrze wyglądają w przestrzeniach nowoczesnych. I być może najważniejszy argument przemawiający za tym tworzywem - to możliwość wyróżnienia się wśród innych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-projektowaniu-szyldow-drewnianych,16426,artykul.html

Projekt

Wiadomo, że w procesie projektowania uwzględniamy właściwości tworzywa, z jakiego wykonamy szyld. Tak samo ważna jest technologia jaką będzie wykonany. W tej notce powiemy o uwarunkowaniach związanych z metodą piaskowania. Polega ona na tym, że na drewno nakleja się specjalną folię, odporną na piaskowanie.

Tam gdzie naklejona jest ta folia, powstaje obszar chroniony. Tam gdzie nie ma folii, drewno jest atakowane piaskiem podawanym pod ciśnieniem. Powstają więc dwie płaszczyzny - gładka płaszczyzna grafiki i pofalowana, bogata w rysunek słojów, płaszczyzna tła. A dzięki temu, że grafika jest przestrzenna, uzyskujemy też cień na płaszczyźnie tła.

Głębokość drążenia uzależniamy od wielkości elementów projektu i wielkości całego szyldu. Z reguły im większy szyld - tym większa głębokość. Czasem jednak zdarzają sie małe napisy na dużych szyldach. Nie możemy jednak zastosować wtedy dużej głębokości drążenia. Chodzi głównie o uniknięcie efektów które wynikają z przeskalowania, jak np. karykaturalne wysokie, "stojące" na słupkach kropki:

W omawianym przypadku, projektowanie w pewnym sensie polega więc na stworzeniu szablonu do piaskowania. Generalnie lepiej wyglądają tutaj projekty bardziej graficzne:

Jeśli chodzi o technologię, to przy projektowaniu trzeba też wziąć pod uwagę włóknistą strukturę drewna. Z tego też powodu, przy omawianej technologii, najmniejsze elementy grafiki muszą mieć przynajmiej 1,5 mm szerokosci,  a najmniejszy, pojedynczy punkt - 3 mm średnicy. Mniejsze elementy mogą zostać po prostu zniszczone w procesie produkcji:


Kierunek przebiegu słojów w drewnie dostosowujemy najczęściej do dłuższego boku projektu. Czasem jednak trzeba odejść od tej zależności, jeśli wymaga tego specyfika projektu. Z doświadczenia wiemy że większość projektów zyskuje na wyglądzie na drewnie, przedstawiając je w innym, korzystnym kontekście:

Realizacja

Kiedy projekt jest gotowy, pozostaje go przenieść na drewno. Sklejamy więc blat do szyldu. Wykonanie go na jednolitej desce nie jest wskazane, ze względu na wewnętrzną pracę drewna i możliwość paczenia. Trzeba więc pociąć drewno, poukładać deski usłojeniem na przemian i skleić. Po obrobieniu, sformatowaniu i zagruntowaniu, szyld jest piaskowany, a potem trzeba zabezpieczyć go impregnatem.

I szyld gotowy!

Zbigniew Grzemski

Źródło: Profil-Abanga

www.szyldydrewniane.com.pl


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Zrobiłeś więcej tych szyldów?

avatar użytkownika
,

ZrobiŁem. 8 stron w galerii na stronie mozna obejrzeć , a jak mało, to mogę podesłać zdjęcia.
  

avatar użytkownika
,

Może to głupio zabrzmi z mojej strony ale to są naprawdę piękne szyldy :-) Pozdrawiam M

,

Informacja o procesie realizacyjnym ciekawa, niemniej niefortunny kompozycyjnie przykład.

Najnowsze w tym dziale

Nowa identyfikacja wizualna Uniwersytetu Fryderyka Chopina
Wraz z początkiem 2020 r. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina unowocześnił formę komunikacji, wprowadzając zgodny z obowiązującymi trendami profesjonalny system identyfikacji wizualnej (SIW). Zasady konstrukcji znaku, sposoby jego zastosowania oraz obowiązującą kolorystykę opisano w Księdze Znaku UMFC.
Odwaga i trafiony insight podstawą sukcesu kampanii społecznej w Libanie
Kampanie społeczne stanowią dla wielu marketerów nie lada wyzwanie. Gdzie szukać insightu, by trafić w istotne potrzeby społeczne? Jak skonstruować komunikację, by spełnić cele kampanii? Kiedy wchodzimy na obszar tradycyjnych obrzędów religijnych, wykonanie założeń wydaje się jeszcze trudniejsze. Donner Sang Compter, organizacja społeczna z Libanu, stawiła czoło...
Internetowa ścieżka zakupowa a pandemia
Wiemy już, że lockdown i kryzys związany z pandemią miały wpływ na zakupy online – wielu użytkowników, w tym ludzi ze starszych grup wiekowych, przekonało się do tej formy zakupów i zmieniło swoją ścieżkę zakupową. Jak jednak wygląda jej początek, a gdzie kończymy nasze zakupy?
Wyrozumiały, cierpliwy, empatyczny – to klient ideał… Niestety taki nie istnieje! Według ankiety goMoxie, aż 40% potencjalnych nabywców ma trudności z realizacją nawet najprostszych zadań na stronie sklepu. To nie wszystko! Ponad połowa konsumentów, którzy mają trudności ze sfinalizowaniem transakcji online, porzuca koszyk.
W ciągu kilku miesięcy 2020 r. handel internetowy w Polsce przyspieszył o dobrych kilka lat, a pandemia sprawiła, że szereg zjawisk prognozowanych dopiero na nową dekadę stało się rzeczywistością. Eksperci platformy sklepów internetowych Shoper spojrzeli z dystansem na miniony rok. Oceniają, co wywarło największy wpływ na sektor e-zakupów w ostatnich miesiącach i...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764