logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

O projektowaniu szyldów drewnianych

   25.08.2012, przeczytano 7112 razy
ilustracjastrzałka

Już na etapie powstawania koncepcji identyfikacji wizualnej, warto wziąć pod uwagę wykonanie szyldu drewnianego. Z kilku powodów. Drewno kojarzy się nam przede wszystkim z naturą, tradycją, ale też solidnością, elegancją, ciepłem czy ekologią. Nie mówiąc o prostych, "drewnianych" odniesieniach - las, tartak, stolarstwo. Nie ma praktycznie dziedziny, w której szyld drewniany nie dawałby szansy na uzyskanie korzyści wizerunkowych. Takie szyldy łatwo wpisują się w przestrzenie starówek, ale też dobrze wyglądają w przestrzeniach nowoczesnych. I być może najważniejszy argument przemawiający za tym tworzywem - to możliwość wyróżnienia się wśród innych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-projektowaniu-szyldow-drewnianych,16426,artykul.html

Projekt

Wiadomo, że w procesie projektowania uwzględniamy właściwości tworzywa, z jakiego wykonamy szyld. Tak samo ważna jest technologia jaką będzie wykonany. W tej notce powiemy o uwarunkowaniach związanych z metodą piaskowania. Polega ona na tym, że na drewno nakleja się specjalną folię, odporną na piaskowanie.

Tam gdzie naklejona jest ta folia, powstaje obszar chroniony. Tam gdzie nie ma folii, drewno jest atakowane piaskiem podawanym pod ciśnieniem. Powstają więc dwie płaszczyzny - gładka płaszczyzna grafiki i pofalowana, bogata w rysunek słojów, płaszczyzna tła. A dzięki temu, że grafika jest przestrzenna, uzyskujemy też cień na płaszczyźnie tła.

Głębokość drążenia uzależniamy od wielkości elementów projektu i wielkości całego szyldu. Z reguły im większy szyld - tym większa głębokość. Czasem jednak zdarzają sie małe napisy na dużych szyldach. Nie możemy jednak zastosować wtedy dużej głębokości drążenia. Chodzi głównie o uniknięcie efektów które wynikają z przeskalowania, jak np. karykaturalne wysokie, "stojące" na słupkach kropki:

W omawianym przypadku, projektowanie w pewnym sensie polega więc na stworzeniu szablonu do piaskowania. Generalnie lepiej wyglądają tutaj projekty bardziej graficzne:

Jeśli chodzi o technologię, to przy projektowaniu trzeba też wziąć pod uwagę włóknistą strukturę drewna. Z tego też powodu, przy omawianej technologii, najmniejsze elementy grafiki muszą mieć przynajmiej 1,5 mm szerokosci,  a najmniejszy, pojedynczy punkt - 3 mm średnicy. Mniejsze elementy mogą zostać po prostu zniszczone w procesie produkcji:


Kierunek przebiegu słojów w drewnie dostosowujemy najczęściej do dłuższego boku projektu. Czasem jednak trzeba odejść od tej zależności, jeśli wymaga tego specyfika projektu. Z doświadczenia wiemy że większość projektów zyskuje na wyglądzie na drewnie, przedstawiając je w innym, korzystnym kontekście:

Realizacja

Kiedy projekt jest gotowy, pozostaje go przenieść na drewno. Sklejamy więc blat do szyldu. Wykonanie go na jednolitej desce nie jest wskazane, ze względu na wewnętrzną pracę drewna i możliwość paczenia. Trzeba więc pociąć drewno, poukładać deski usłojeniem na przemian i skleić. Po obrobieniu, sformatowaniu i zagruntowaniu, szyld jest piaskowany, a potem trzeba zabezpieczyć go impregnatem.

I szyld gotowy!

Zbigniew Grzemski

Źródło: Profil-Abanga

www.szyldydrewniane.com.pl


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Zrobiłeś więcej tych szyldów?

avatar użytkownika
,

ZrobiŁem. 8 stron w galerii na stronie mozna obejrzeć , a jak mało, to mogę podesłać zdjęcia.
  

avatar użytkownika
,

Może to głupio zabrzmi z mojej strony ale to są naprawdę piękne szyldy :-) Pozdrawiam M

Najnowsze w tym dziale

Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
Panasonic: projekcja immersyjna i trendy w technologii wizualnej
Chad Kunimoto z Panasonic Connect wyjaśnia, w jaki sposób innowacje w dziedzinie technologii obrazu przyczyniają się do zwiększenia interakcji i zainteresowania wśród odwiedzających różnorodne atrakcje na całym świecie.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764